Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Jag tror att jag faktiskt kan ha läst det någonstans också, jag kommer inte ihåg var.

Men det känns ju helt sakna betydelse, för även om det är så att någon nu dött till följd av vaccination så är risken för att drabbas av samma komplikation högre om du får covid.

De som använder det här som argument resonerar ju nästan alltid själva att vi kunde låtit covid härja fritt, för äh, så allvarligt är det ju inte 99% överlever ju.

För att i nästa andetag vara så fruktansvärt rädda om människoliv så bara oh vi förstår inte hur hemskt det är att det statistiskt sett är en fraktion av en fraktion av en fraktion av en procentenhet av de som vaccinerar sig som får en lite allvarligare bieffekt än smärta vid injektionsstället.

Exakt. Det går inte ihop och därför TROR jag att många som kör med sådana argument egentligen bara försöker dölja den faktiska irrationella rädslan för sprutor.

Jag kallar den irrationell för även om rädslan är äkta för personen så är den relativt inkorrekt om den faktiska farligheten kring vaccinsprutorna.

Presenteras man lättförståeliga data och fortfarande säger: "Nepp, vaccinen är farligare än sjukdomen!" så ligger det någonting annat bakom varför man ej vill ta sprutorna: rädslan för sprutorna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, det nämns inget om Helsingborg men det ligger tydligen i Skånes län så det är möjligen den personen det handlar om då (ja, jag vet, jag har ett illegalt dåligt svenskt geografiskt sinne).

Varje enskilda bortgångna liv är - utan att ens behöva säga det - tragiskt. Självfallet upplevs någonting mer riskfyllt om det händer nära en (eller någon man känner).

I det stora hela är dessvärre detta en av de relativt talat extremt få fall av biverkningar i vaccinen. Detta är varför mRNA-vaccinen började delas ut av säkerhetsskäl.

Nu kan jag minnas fel: det är färre ingredienser i mRNA-vaccinen än i adenovirusvaccinen och mRNA-vaccinen är knappt delar av ett virus utan endast instruktioner för att skapa den signifikanta delen i viruset som sedan immunförsvaret reagerar på. mRNA-vaccinen är oerhört säkra således enligt mina "internet-armchair-virologi-spekulationer".

Alterniven är givna och långt ifrån utopiska:
1. Så många som möjligt vaccinerar sig och få dör.
2. Så få som möjligt vaccinerar sig och många fler dör.

Håller med om detta, läser man dessutom alla artiklar i ämnet framgår att man är tvungen att utreda fallet som en "misstänkt allvarlig" biverkan eftersom dödsfallet skedde så nära inpå vaccinationen men att man inte kunnat hitta något samband mellan vaccinet och damens bortgång.
En källa är kvällsposten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Influensavirus muterar väldigt mycket snabbare och på mer egenskapsförändrande sätt, så de kan inte jämföras. Corona-virusen är mycket mer stabila.

Skrivet av Stemm:

Källa? Är bara jättenyfiken.

Undrar detsamma. För Corona-viruset verkar ha rätt bra förmåga att mutera sig.. Iaf enligt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7685332/

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Intressant genomgång om delta-varianten och vaccinens effektivitet i länkad video. Samtliga vaccin som används i Sverige verkar ge bra skydd mot delta, speciellt efter 2 doser.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=hXV7i1yxu6c

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. Det går inte ihop och därför TROR jag att många som kör med sådana argument egentligen bara försöker dölja den faktiska irrationella rädslan för sprutor.

Jag kallar den irrationell för även om rädslan är äkta för personen så är den relativt inkorrekt om den faktiska farligheten kring vaccinsprutorna.

Presenteras man lättförståeliga data och fortfarande säger: "Nepp, vaccinen är farligare än sjukdomen!" så ligger det någonting annat bakom varför man ej vill ta sprutorna: rädslan för sprutorna.

Du är nog mer benägen att använda dig av Hanlon's razor än vad jag är, det är ju stort av dig jag är inte lika välvillig i mina tolkningar. Ju längre samtalen pågår ju mer tycks de utesluta att detta handlar enbart om ignorans utan om intellektuell oärlighet.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tolkar din slutsats som att du anser att individens rätt att utöva vårdyrket och samtidigt få välja om de ska vara vaccinerade eller inte trumfar vårdtagarens rätt till säkrare vård.

Jag är lite nyfiken om din slutsats gäller oavsett hur farlig sjukdomen är (alt hur ofarligt vaccinet är), dvs om det finns en gräns där du anser att risken för vårdtagaren blir så hög att det motiverar krav på vaccinering hos personalen och var den gränsen i så fall går.

Om du läser inlägget jag länkar till nedan så framgår det där att jag inte kategoriskt säger nej till krav på vaccination för personal inom vården. Men jag säger också att det i så fall ska finnas väldigt starka skäl och att jag inte tycker de starka skälen existerar nu. Genom att referera till statistik kring dödsfall försöker jag förklara varför jag landat i den slutsatsen.

Du skrev själv i ett inlägg ”Vad som sen är en rimlig avvägning är ju en annan sak”. Vad tycker du är en rimlig avvägning, hur har du resonerat? Kommer du t.ex. även kräva att vårdpersonal varje år tar vaccin mot säsongsinfluensan?

Skrivet av josi:

Att man inte ska få jobba som läkare efter att ha tittat på en YouTube-kurs tycker jag är ganska självklart. Förstår inte hur du kom in på det spåret.

Jag säger inte kategoriskt nej till att i vissa lägen tvinga vårdperson att vaccinera sig. Men om man ska göra det så tycker jag också att man ska ha väldigt starka skäl. Det tycker jag saknas här.

Sedan vi påbörjade vaccineringen vid årsskiftet har dödstalen i Covid-19 sjunkit ganska ordentligt. Idag hade exempelvis FHM 0 nya dödfall att rapportera. För hela juni månad har det rapporterats sammanlagt 83 dödsfall kopplade till Covid-19. Tänk då på att det årligen dör ca 90.000 människor i Sverige och sätt siffran i relation till det. Tittar man på statistik från SCB över antalet avlidna under första halvåret 2021 så summerar det till 45.322. Genomsnittet för samma period åren 2015 - 2019 är 46.064. Det har alltså under första halvåret i år avlidit något färre människor än det normalt gör. Detta trots att vi "befinner oss mitt i en pandemi".

Den som är fullt vaccinerad har ett väldigt bra skydd mot att bli smittad och ett ännu bättre skydd mot att bli allvarligt sjuk. Att dessutom kräva att alla runtomkring en är vaccinerade tycker jag inte är rimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Du är nog mer benägen att använda dig av Hanlon's razor än vad jag är, det är ju stort av dig jag är inte lika välvillig i mina tolkningar. Ju längre samtalen pågår ju mer tycks de utesluta att detta handlar enbart om ignorans utan om intellektuell oärlighet.

Jag ber om förlåtelse nu: men jag fattar inte riktigt. Jag kollade upp Hanlon's razor vilket verkar föreslå att jag menar på att det hela kan förklaras som idioti istället för illvilja? Och menar du att du finner att längre samtal visar snarare på intellektuell oärlighet än enbart ignorans från de du samtalar med? Jag vet inte varför jag inte fattar riktigt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josi:

Om du läser inlägget jag länkar till nedan så framgår det där att jag inte kategoriskt säger nej till krav på vaccination för personal inom vården. Men jag säger också att det i så fall ska finnas väldigt starka skäl och att jag inte tycker de starka skälen existerar nu. Genom att referera till statistik kring dödsfall försöker jag förklara varför jag landat i den slutsatsen.

Du skrev själv i ett inlägg ”Vad som sen är en rimlig avvägning är ju en annan sak”. Vad tycker du är en rimlig avvägning, hur har du resonerat? Kommer du t.ex. även kräva att vårdpersonal varje år tar vaccin mot säsongsinfluensan?

Om säsongsinfluensan skulle bli lika utbredd som SARS-CoV-2 så låter det ju rimligt som krav för vårdpersonal? Nu är säsongsinfluensan INTE lika utbredd som SARS-CoV-2 varav varför avvägningen att kräva vaccinering mot SARS-CoV-2 bland vårdpersonal är ett mycket starkt skäl enligt mitt eget tycke.

Hur skulle du operationellt ("mätbar definition") definiera "väldigt starkt skäl" i sammanhanget att vårdpersonal "tvångsvaccineras" mot SARS-CoV-2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kan jag ju känna mig lite motfalls när det blir lite väckelserörelse över det hela
Jag gillar konceptet "informerat samtycke" och känner jag att informationen är bristfällig eller välvilligt friserad - dyker den där motfalls gubben upp igen.

Men för att nyansera så är det lite falsk dikotomi över vaccinera/bli sjuk - idealfallet är ju att slippa bägge! (även om det rent statistiskt är osannolikt så kan man ju modifiera det med livsstilsval till ett någorlunda vettigt alternativ.) Fast vaccinering är ju värd det bara för att slippa göra kalkylen.

Och jo SARs-CoV2 har en proof reading funktion som gör det mycket! stabilt i jämförelse med andra rna virus (detta är ett problem då vissa antivirals är tänkta att sabotera replikering - vilket proof reading funktionen blockerar)

Men alla virus måste ju mutera, så givetvis sker det mutationer - tänk några miljarder virus i en individ - fel blir det.

edit länk

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jpclett.1c00190

edit länk + stavning
Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Angående krav på vård- och då framförallt omsorgspersonal känns ju smått utopiskt och det säger jag för att tillgängligheten på kvalificerad personal idag understiger uppsatta ambitioner, det tummas för mycket redan idag - tyvärr.

Att komma och kräva saker när man är i behov av hjälp och vård, exempelvis att de ska vara vaccinerad - vart slutar det?
- Jag tar enbart emot personal som är si och så, samt ifrån och inte äldre än och ska vara iklädd, inte röka, tro på, inte tro på, får inte ha psykiska besvär enligt BPSD, använda kondom, bo i stadsdel X, alltid visa upp covid-bevis, influensa-bevis, HIV-bevis, utdrag ur polisens, skatteverkets och journalen i 1177.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Angående krav på vård- och då framförallt omsorgspersonal känns ju smått utopiskt och det säger jag för att tillgängligheten på kvalificerad personal idag understiger uppsatta ambitioner, det tummas för mycket redan idag - tyvärr.

Att komma och kräva saker när man är i behov av hjälp och vård, exempelvis att de ska vara vaccinerad - vart slutar det?
- Jag tar enbart emot personal som är si och så, samt ifrån och inte äldre än och ska vara iklädd, inte röka, tro på, inte tro på, får inte ha psykiska besvär enligt BPSD, använda kondom, bo i stadsdel X, alltid visa upp covid-bevis, influensa-bevis, HIV-bevis, utdrag ur polisens, skatteverkets och journalen i 1177.

Vårdpersonal som har kontakt med patienter vaccineras vanligtvis mot influensa. Det är nog väldigt få som vägrar det, annars känns det inte riktigt som att de har valt rätt karriär Klädkrav har de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vårdpersonal som har kontakt med patienter vaccineras årligen mot influensa? Klädkrav har de också?

Nej på vaccin och ja på arbetskläder (sedan 2018 i hemtjänst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej på vaccin och ja på arbetskläder (sedan 2018 i hemtjänst).

Jag har förtydligat mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har förtydligat mitt inlägg

Nej vårdpersonal brukar normalt sett inte vaccineras, min kommun införde gratis vaccination i slutet av förra året - i och med en viss pandemi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morfeus:

Själv kan jag ju känna mig lite motfalls när det blir lite väckelserörelse över det hela
Jag gillar konceptet "informerat samtycke" och känner jag att informationen är bristfällig eller välvilligt friserad - dyker den där motfalls gubben upp igen.

Men för att nyansera så är det lite falsk dikotomi över vaccinera/bli sjuk - idealfallet är ju att slippa bägge! (även om det rent statistiskt är osannolikt så kan man ju modifiera det med livsstilsval till ett någorlunda vettigt alternativ.) Fast vaccinering är ju värd det bara för att slippa göra kalkylen.

Och jo SARs-CoV2 har en proof reading funktion som gör det mycket! stabilt i jämförelse med andra rna virus (detta är ett problem då vissa antivirals är tänkta att sabotera replikering - vilket proof reading funktionen blockerar)

Men alla virus måste ju mutera, så givetvis sker det mutationer - tänk några miljarder virus i en individ - fel blir det.

edit länk

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jpclett.1c00190

Utveckla gärna vad som är "väckelserörelse" med att försöka främja vetenskap genom hälsorekommendationer utifrån regelbundet inkomna rigorösa data? Det finns argument om att "vetenskap är bara en religion i sig". Motargumentet är att vetenskap har gjort mer för mänsklighetens långsiktiga överlevnad (än så länge) än vad andra "religioner" har. På så vis är "vetenskap" nog lite mer än "bara en ytterligare religion".

Ja, idealfallet är att slippa både sjukdom och vaccinering. Dessvärre är verkligheten att det handlar om att tvingas välja mellan två risker: riskerna med vaccinen (lägre än med sjukdomen) och riskerna med sjukdomen (högre än med vaccinen) - båda utifrån regelbundet inkomna rigorösa data från "religionen vetenskap" 'grundat' på 1700-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej vårdpersonal brukar normalt sett inte vaccineras, min kommun införde gratis vaccination i slutet av förra året - i och med en viss pandemi.

Din kommun kanske var ett undantag? FHM rekommenderar att de vaccineras, men det är möjligt att det är nytt (senaste revision är från september 2020). Lite förvånande i så fall.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Din kommun kanske var ett undantag? FHM rekommenderar att de vaccineras.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

"Utgivningsdatum: 2020-09-02" revidering fem. Jag undrar varför de gav ut en ny revidering vid nästan slutet på 2020. Hm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Utgivningsdatum: 2020-09-02" revidering fem. Jag undrar varför de gav ut en ny revidering vid nästan slutet på 2020. Hm...

Ja det sammanfaller ”konstigt” nog med tiden då min arbetsgivare började med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Utveckla gärna vad som är "väckelserörelse" med att försöka främja vetenskap genom hälsorekommendationer utifrån regelbundet inkomna rigorösa data? Det finns argument om att "vetenskap är bara en religion i sig". Motargumentet är att vetenskap har gjort mer för mänsklighetens långsiktiga överlevnad (än så länge) än vad andra "religioner" har. På så vis är "vetenskap" nog lite mer än "bara en ytterligare religion".

Ja, idealfallet är att slippa både sjukdom och vaccinering. Dessvärre är verkligheten att det handlar om att tvingas välja mellan två risker: riskerna med vaccinen (lägre än med sjukdomen) och riskerna med sjukdomen (högre än med vaccinen) - båda utifrån regelbundet inkomna rigorösa data från "religionen vetenskap" 'grundat' på 1700-talet.

Anar jag en strawman här?
Ekvationen inkluderar som sagt även scenariot att du kan slippa bägge.

Försöker du övertyga mig om att du kliniskt betraktar data utan någon bias? Väljer data utan bias?.

För övrigt misstänker jag (eller kör jag också en strawman - me bad ) att du har en förenklad syn på religion - religioner har varit vaggan för våran vetenskap. Förklaringsmodeller ifrågasättande kunskap allt detta skedde länge under religioners paraply. Visst är de också konservativa regressiva och hanterar ifrågasättande med repression. Men skiljer det så mycket från våra "moderna" vetenskapsföljande stater - long live lysenkoism.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det sammanfaller ”konstigt” nog med tiden då min arbetsgivare började med detta.

Skulle anta att huvudskälet är att skydda verksamheten - massa sjuk personal under pandemi är katastrof.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag ber om förlåtelse nu: men jag fattar inte riktigt. Jag kollade upp Hanlon's razor vilket verkar föreslå att jag menar på att det hela kan förklaras som idioti istället för illvilja? Och menar du att du finner att längre samtal visar snarare på intellektuell oärlighet än enbart ignorans från de du samtalar med? Jag vet inte varför jag inte fattar riktigt!

Hanlon's razor är typ att man så långt det är möjligt försöker förklara mänskligt beteende med ignorans snarare än illvilja. I det här sammanhanget kanske man byter ut illvilja mot något annat ord, det här drivs kanske inte av illvilja eller ondska, det tror inte jag, men jag tror inte heller att det handlar om renodlad okunskap, jag tror att många antiviaxxers är ganska medvetet vilseledande och medvetet bortser från evidens som står i kontrast till deras ståndpunkt.

Kortfattat kan man ju egentligen säga att hanlon's är i princip att ge någon "the benefit of the doubt" vad angår deras motiv till varför de misrepresenterar information eller utelämnar information.

Och jag menar att du framstår som mindre cynisk än jag är, det kanske inte låter särskilt snällt att man utgår från att människor i princip är lite för obildade ibland och att det leder till felslut, men i sammanhanget får man ju säga att det är vänligare och mer välvilligt att utgå från att någon i princip är obildad snarare än ondsint. Att någon är obildad är ju iett tillstånd som går att bota, ondska kanske not so much.

Och med det sista stycket angående längre samtal så menar jag att ju längre jag cirkulerar i den här diskussionen, inte bara på sweclockers utan som helhet, ju mer känner jag mig övertygad om att det här inte bara handlar om okunskap utan avsiktliga försök att leda andra människor på fel spår.

Det gäller inte alla aktörer från antivaxxhållet, kanske inte ens en majoritet, men när man märker i ett samtal att man har att göra med någon som faktiskt inte är helt opåläst och som verkar ha funderat en del över sina positioner och som verkar vara väldigt väl medveten om bristerna i sina resonemang men som ändå fortsätter repetera sina argument ad naseaum trots att majoriteten av all information som finns tillgänglig tydligt har debunkat samtliga talking points, hur uppriktig är man? Det framstår för mig mest som att man medvetet försöker vilseleda.

Tldr: du är mer villig att göra välvilliga tolkningar än vad jag är, för du beskriver en omedveten process där människor i samtalet drivs av irrationell rädsla, jag känner mig mer benägen att tro att det många gånger styrs av medveten oärlighet, rationellt övervägd sådan

Och det är väldigt ärbart av dig, det tillhör god debattsed att göra det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Hanlon's razor är typ att man så långt det är möjligt försöker förklara mänskligt beteende med ignorans snarare än illvilja. I det här sammanhanget kanske man byter ut illvilja mot något annat ord, det här drivs kanske inte av illvilja eller ondska, det tror inte jag, men jag tror inte heller att det handlar om renodlad okunskap, jag tror att många antiviaxxers är ganska medvetet vilseledande och medvetet bortser från evidens som står i kontrast till deras ståndpunkt.

Kortfattat kan man ju egentligen säga att hanlon's är i princip att ge någon "the benefit of the doubt" vad angår deras motiv till varför de misrepresenterar information eller utelämnar information.

Och jag menar att du framstår som mindre cynisk än jag är, det kanske inte låter särskilt snällt att man utgår från att människor i princip är lite för obildade ibland och att det leder till felslut, men i sammanhanget får man ju säga att det är vänligare och mer välvilligt att utgå från att någon i princip är obildad snarare än ondsint. Att någon är obildad är ju iett tillstånd som går att bota, ondska kanske not so much.

Och med det sista stycket angående längre samtal så menar jag att ju längre jag cirkulerar i den här diskussionen, inte bara på sweclockers utan som helhet, ju mer känner jag mig övertygad om att det här inte bara handlar om okunskap utan avsiktliga försök att leda andra människor på fel spår.

Det gäller inte alla aktörer från antivaxxhållet, kanske inte ens en majoritet, men när man märker i ett samtal att man har att göra med någon som faktiskt inte är helt opåläst och som verkar ha funderat en del över sina positioner och som verkar vara väldigt väl medveten om bristerna i sina resonemang men som ändå fortsätter repetera sina argument ad naseaum trots att majoriteten av all information som finns tillgänglig tydligt har debunkat samtliga talking points, hur uppriktig är man? Det framstår för mig mest som att man medvetet försöker vilseleda.

Tldr: du är mer villig att göra välvilliga tolkningar än vad jag är, för du beskriver en omedveten process där människor i samtalet drivs av irrationell rädsla, jag känner mig mer benägen att tro att det många gånger styrs av medveten oärlighet, rationellt övervägd sådan

Och det är väldigt ärbart av dig, det tillhör god debattsed att göra det.

Nädu. Jag tror att det helt enkelt handlar om vilka sidor de tillhör. Antivaxxers läser in info från annat ställe och vice versa. Det är faktiskt väldigt få människor som kan tänka helt själva! Tyvärr men det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Nädu. Jag tror att det helt enkelt handlar om vilka sidor de tillhör. Antivaxxers läser in info från annat ställe och vice versa. Det är faktiskt väldigt få människor som kan tänka helt själva! Tyvärr men det är sant.

Jag tror att det är en del av det, vilken information man tar in, det är sant för en del av populationen. Men det är inte den del av antivaxxpopulationen jag avser här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu har vi 14651 döda i Covid-19 enligt senaste siffrorna från FHM. Vi har sedan mer än ett år haft diverse restriktioner och nedstängningar i kriget mot viruset.

När norrmännen 1940 försvarade sig mot tyskarna förlorade dom 860 döda. När finnarna försvarade sig mot ryssarna förlorade dom 25904 döda. Liknande förlustsiffror som vi mot viruset.

Jag gjorde värnplikten. Kostade mig ett år av mitt liv. Diverse repövningar tog några månader till. Det var inte frivilligt men jag gjorde vad jag skulle för att bidra till landets skydd. Hade jag vägrat hade jag blivit dömd till sammanlagt 9 månaders fängelse.

Som soldat kunde jag bli beordrad att sätta bajonetten på bössan och storma ett fientligt kulsprutenäste. Kanske 50/50 att överleva. Följde jag inte ordern skulle jag bli ställd inför krigsrätt.

Detta skall då jämföras med folk som är rädda för att bli vaccinerade. Man insisterar på att det måste vara frivilligt och man pratar mycket om den personliga integriteten. Rädslan för vaccinet grundas på något man läst på Facebook.

Jag har alltså inget problem alls med obligatorisk vaccinering av hela befolkningen. Jag har heller inget problem med att den som då vägrar vaccinering döms till några månaders fängelse.

Efter 14651 döda får man ha lite jävla perspektiv på vad man håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nu har vi 14651 döda i Covid-19 enligt senaste siffrorna från FHM. Vi har sedan mer än ett år haft diverse restriktioner och nedstängningar i kriget mot viruset.

När norrmännen 1940 försvarade sig mot tyskarna förlorade dom 860 döda. När finnarna försvarade sig mot ryssarna förlorade dom 25904 döda. Liknande förlustsiffror som vi mot viruset.

Jag gjorde värnplikten. Kostade mig ett år av mitt liv. Diverse repövningar tog några månader till. Det var inte frivilligt men jag gjorde vad jag skulle för att bidra till landets skydd. Hade jag vägrat hade jag blivit dömd till sammanlagt 9 månaders fängelse.

Som soldat kunde jag bli beordrad att sätta bajonetten på bössan och storma ett fientligt kulsprutenäste. Kanske 50/50 att överleva. Följde jag inte ordern skulle jag bli ställd inför krigsrätt.

Detta skall då jämföras med folk som är rädda för att bli vaccinerade. Man insisterar på att det måste vara frivilligt och man pratar mycket om den personliga integriteten. Rädslan för vaccinet grundas på något man läst på Facebook.

Jag har alltså inget problem alls med obligatorisk vaccinering av hela befolkningen. Jag har heller inget problem med att den som då vägrar vaccinering döms till några månaders fängelse.

Att jämföra pandemin med en sovjetisk eller nazistisk invasion måste nog ta priset som det mest onyanserade och ogenomtänkta jag läst i hela tråden, vilket säger en del.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Först och främst: Tack för din nationella tjänstgöring! Jag antar att det INTE var som i filmen Repmånad?

För det andra: Vaccinering är helt klart enligt nuvarande data mycket säkrare än att bli skickad till Finland för att kriga mot ryssen - och framförallt mycket säkrare än vad som kan hända när man drabbas av SARS-CoV-2.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kriggus:

Att jämföra pandemin med en sovjetisk eller nazistisk invasion måste nog ta priset som det mest onyanserade och ogenomtänkta jag läst i hela tråden, vilket säger en del.

Nä, vadå? Det visar bara hur jäkla bekvämt vi har det. Medan flertalet människor runtom världen skriker om vaccinsprutor så har vi alldeles för många i Sverige som gråter ut på sociala medier och nätforum om hur deras personliga integritet kränks för att de rekommenderas att ta två extremt säkra vaccinsprutor för att sedan fira med en Pripps blå eller två!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Precis som du skrev i ett tidigare inlägg så har jag landat i en annan slutsats. Vaccinerad vårdpersonal minskar risken för de som vårdas att smittas av personalen med typ 85%. För äldre och riskgrupper där vaccinets verkningsgrad sannolikt är lägre så innebär detta en betydande riskminskning. Samtidigt är vaccinen säkra och att vaccinera sig är för de flesta i stort en bagatell. Egentligen borde vaccinering vara självklart för de som jobbar inom vården utan att man ens skulle behöva ha denna diskussion.

Vad det gäller säsongsinfluensan så har jag helt ärligt inte funderat över den förut, men det är något man kan diskutera och överväga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morfeus:

Anar jag en strawman här?
Ekvationen inkluderar som sagt även scenariot att du kan slippa bägge.

Försöker du övertyga mig om att du kliniskt betraktar data utan någon bias? Väljer data utan bias?.

För övrigt misstänker jag (eller kör jag också en strawman - me bad ) att du har en förenklad syn på religion - religioner har varit vaggan för våran vetenskap. Förklaringsmodeller ifrågasättande kunskap allt detta skedde länge under religioners paraply. Visst är de också konservativa regressiva och hanterar ifrågasättande med repression. Men skiljer det så mycket från våra "moderna" vetenskapsföljande stater - long live lysenkoism.

Ursäkta mig om jag får be, men vem var det egentligen som sattes i fängelset när denne ifrågasatte vad det var som egentligen kretsade kring vad? Galileo eller de religiösa?

Sedan har vi den största skillnaden av dem alla: vetenskap är en självkorrigerande process som är okej med att ha fel så länge de nya bevisen har tagits fram på "vetenskapligt rimliga" sätt vilket förändras när nya paradigm uppstår (t.ex., när mikroorganismer upptäcktes, när atomen upptäcktes och så vidare - då blir de nya vetenskapliga rimliga sätt att (mot)bevisa något). Hur många nya paradigm har religion genomgått förutom att kanske ha insett att kvinnor INTE är "ens ägodel" längre? (se Kristendomen, Judendomen och Islam för exempel)

Vad händer om du kritiserar bibeln? Antingen påstås du att du hamnar i helvetet eller så blir du bara ignorerad. Vad händer om du kritiserar evolutionen eller gravitationen? Ja, du får gärna visa HUR och/eller VARFÖR din kritik stämmer om det och kan du inte göra det så blir du tyvärr då ignorerad. Men du ges alltid möjligheten.

Att du vill påstå att religion har gjort så mycket gott för människans samhällsmässiga tekniska framsteg är en aningen komiskt enligt mitt eget tycke.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

är det inte dags att stänga ner den här tråden snart. Gå vidare i livet och släpp det här nu börjar ju spåra på riktigt.....