Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har rätt angående §12 och köpet av TV'n för 5200kr. Den TV'n kan ju Webhallen rimligtvis inte sälja två gånger. Men i detta fallet så börjar det med ett avtal om att köpa en TV för 5900kr. Det avtalet bör Webhallen fullfölja även om speditören kvaddar kartongen. Det är det som gör denna storyn så komplex.

Där håller jag med, jag misstänker att Webhallen kanske inte kan tvingas att godta 5200kr för TVn, det är lite tveksamt vad som gäller där. Webhallen skulle kunna gå med på det för good-will, speciellt när dom tabbat sig så hårt, men mest troligt kan inte TS kräva det.
Stämmer det TS säger, så kan Webhallen inte neka att TS får köpa TVn, kartongskada eller inte, för ca 5900kr som originalköpet gick på, och som inte har hävts. Att Webhallen förlorar pengar på det, är ju ändå deras problem, då det är dom som gjort ett misstag här, och är inte en skälig anledning för att dom ska kunna häva köpet utan TS godkännande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Räcker med att stanna här. Det är inte skäl för att häva ett köp. Du har blivit tillrättavisa flera gånger men mal bara på ändå.

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då pengarna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.

Skrivet av MrWhizeguy:

jobbat? ej sett mail? oavsett dumt av Webbis att publicera länk / TV för alla att beställa.

” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.

Skrivet av Zyie:

Du förstår verkligen inte? Om det TS säger stämmer, så har aldrig den första ordern hävts. Webhallen har försökt häva ordern, de har erbjudit andra alternativ, och ersättning, men TS har aldrig godtagit dom. Webhallen har ingen rätt att häva avtalet, utan skälig anledning. Det finns ingen skälig anledning, något som klart bevisas av att dom faktiskt sålt varan för 5200kr till annan kund. Hade det funnits en skälig anledning till att dom inte kunde sälja till det priset, så hade dom helt enkelt inte sålt den till någon annan.

Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då prngsrna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

kan verkligen inte tyda att det skulle skilja en dag? Var på jobbet, såg den på G från omklädningsrum, sätter sig i bilen, ringer mottagaren att beställa, går ej -_-

Ser även att han försökt prata med Webhallen som känner att.... "Nä, vi gav alla möjligheten till dealen vi gav dig, först till kvarn"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon330584:

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då prngsrna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

TS kan väl inte veta om länken han fått är privat eller publik. Man har kommit överens om att han ska köpa TV'n och att han ska genomföra ett köp av produkten på hemsidan. Timmar är inte en rimlig tidsfrist som kommer att accepteras om detta går vidare.

TS ska inte behöva uttrycka sig på ett visst sätt för att få rätt. Webhallen förväntas vara den part som kan lagen och ska tillvarata köparens intressen. Man har diskuterat olika förslag, men först när man kommit överens och kunden är nöjd med lösningen så är saken avslutad. Om det stämmer att det gått till så som TS har skrivit så har hen inte accepterat att köpet hävs. TS har tvärt om framhärdat att han vill ha TV'n om den fungerar.

Däremot kan det vara läge för TS att skriva just så som du skriver här till Webhallen för att sätta lite extra tryck.

Jag tycker det är intressant att se dessa historierna här. Genom åren har jag köpt mycket datorutrustning från våra stora säljare. Vilken säljare jag väljer vid mitt nästa köp färgas helt klart av hur de hanterar när något går snett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då prngsrna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

Suck..
Webhallen har ingen rätt att häva köpet.
Om du läser vad TS har skrivit, så finns det inget som tyder på att TS har gått med på att häva köpet.
Att Webhallen valt att betala tillbaka beloppet, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS säger att han vill köpa samma TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS ber om att få köpa en annan, likvärdig TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS inte köper TVn direkt när han får mailet, för att det är hans vän som ska ha TVn och han inte har tid att ta det med sin vän på arbetstid, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen har erbjudit TS att köpa TVn till rabatt, men inte samma pris som TS redan köpt TVn för, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen redan sålt just den TVn till någon annan, betyder inte att köpet har hävts.

Åter igen, köpet har inte hävts, på något sätt eller vis, om det TS säger stämmer.
Att du upprepar, gång på gång, och verkar vara den enda personen i tråden som är okapabel att förstå att köpet inte har hävts, betyder inte heller det, att köpet på något vis har hävts.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyie:

Suck..
Webhallen har ingen rätt att häva köpet.
Om du läser vad TS har skrivit, så finns det inget som tyder på att TS har gått med på att häva köpet.
Att Webhallen valt att betala tillbaka beloppet, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS säger att han vill köpa samma TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS ber om att få köpa en annan, likvärdig TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS inte köper TVn direkt när han får mailet, för att det är hans vän som ska ha TVn och han inte har tid att ta det med sin vän på arbetstid, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen har erbjudit TS att köpa TVn till rabatt, men inte samma pris som TS redan köpt TVn för, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen redan sålt just den TVn till någon annan, betyder inte att köpet har hävts.

Åter igen, köpet har inte hävts, på något sätt eller vis, om det TS säger stämmer.
Att du upprepar, gång på gång, och verkar vara den enda personen i tråden som är okapabel att förstå att köpet inte har hävts, betyder inte heller det, att köpet på något vis har hävts.

Klockrent! Köpet av ett styck Philips 2020 55" LED-TV 55PUS9435 för 5859:- har inte hävts!

Ett köp av en likadan TV för 5200kr som aldrig blev av kan vi strunta i. Det var en lösning som båda sidor hade accepterat som lösning, men som Webhallen sumpade genom att leverera TV'n till någon annan. Synd om dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker det känns klumpigt hanterat. Då du köper en fyndvara klass 1, som får ytterligare fraktskador och webbhallen tar tillbaka den och gör om den till fyndvara klass 2 helt publikt.

Kanske så hade det du inte ens märkt den ytterligare fraktskadan ens, då det var en fyndvara. Men jag förstår att webbhallen vill ta in TVn en extra gång och titta så att den verkligen fungerar, och inte fått några skador andra gången. Men sedan låter det som om de missat internt och lagt ut den till försäljning istället för att skicka den till dig.

Är ju tyvärr svårt att kompensera en fyndvara som det bara finns en av. Troligen ger de dig alternativa förslag på TV-apparater som de har bra marginal på, eftersom det är lättare att ge rabatt då. Men tycker att ett så stort företag borde kunna kompensera dig riktigt, om de vill behålla dig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då prngsrna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

TS kan inte påverka huruvida pengarna kommer tillbaka eller inte. Att de återbetalas har därmed, som fler andra har påpekat upprepade gånger, ingen bäring på avtalets status.

Han har inte heller accepterat någon hävning genom att fråga om att få köpa andra exemplar till rabatterat pris, gå med på att han skall lägga en ny order på en ny annons eller liknande. Det handlar bara om att han förhandlar med företaget om hur avtalsvillkoren skall tillfredsställas, nu när den ursprungliga planen inte längre är ett möjligt alternativ, och om att han är flexibel nog att kunna gå med på att använda deras föredragna verktyg för att få administrationen att gå ihop på deras sida.

Webhallen har avtalat med TS att leverera en Philips 55PUS9435 till en kostnad på 5 859 kr, möjligen 5 200 kr beroende på hur Webhallen formulerade sig vid det andra leveransförsöket. TS har aldrig godkänt att Webhallen frigör sig från detta ansvar, han har bara reagerat på att de meddelar honom att de vill göra det - och hans reaktion har varit tydligt negativ.

Om jag köper en TV på faktura, väntar ut ångerrätten men inte betalar fakturan, tror du då att jag bara kan skicka tillbaka TV:n till företaget om jag ångrar mig och vill häva köpet?

Den situationen är funktionellt likvärdig: Webhallen hade tagit emot TS motprestation och höll på att leverera sin egen. Sedan ångrade de sig, avbröt sin leverans och skickade ensidigt tillbaka motprestationen.

Personligen uppskattar jag att TS lyfter denna fråga i forumet. Dels eftersom det ger upphov till intressanta diskussioner, dels eftersom det är användbart att höra erfarenheter av hur kundtjänsten fungerar på olika håll. Denna forumdel är ju också specifikt till för att lyfta konsumenträttsfrågor av denna typ, så jag förstår inte riktigt varför du invänder mot att tråden skapas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyie:

Suck..
Webhallen har ingen rätt att häva köpet.
Om du läser vad TS har skrivit, så finns det inget som tyder på att TS har gått med på att häva köpet.
Att Webhallen valt att betala tillbaka beloppet, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS säger att han vill köpa samma TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS ber om att få köpa en annan, likvärdig TV, till samma pris, betyder inte att köpet har hävts.
Att TS inte köper TVn direkt när han får mailet, för att det är hans vän som ska ha TVn och han inte har tid att ta det med sin vän på arbetstid, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen har erbjudit TS att köpa TVn till rabatt, men inte samma pris som TS redan köpt TVn för, betyder inte att köpet har hävts.
Att Webhallen redan sålt just den TVn till någon annan, betyder inte att köpet har hävts.

Åter igen, köpet har inte hävts, på något sätt eller vis, om det TS säger stämmer.
Att du upprepar, gång på gång, och verkar vara den enda personen i tråden som är okapabel att förstå att köpet inte har hävts, betyder inte heller det, att köpet på något vis har hävts.

Köpet har hävts då pengarna återbetalts till fullo.
Sen att köparen fått ett nytt erbjudande, men inte fullfölht köpet är inte Webhallens fel.
Webhallen har agerat korrekt, de fick varan i retur, kartongen var så skadad att den inte längre uppfyller produktens beskrivning, de har ingen annan i lager att skicka = ingen vara finns tillgänglig vilket gör att köpet hävts.
Vilket kunden accepterat när denne sedan försökt få samma tv (fast ny) till lägre pris, än att dlrekt svara med ”jag kräver att köpet fullföljs med hänvisning till KKL”.

Fortfarande fel av TS att gå ut på forum än att sköta det med Webhallen/ eventuellt ARN som part.

Skrivet av giplet:

Klockrent! Köpet av ett styck Philips 2020 55" LED-TV 55PUS9435 för 5859:- har inte hävts!

Ett köp av en likadan TV för 5200kr som aldrig blev av kan vi strunta i. Det var en lösning som båda sidor hade accepterat som lösning, men som Webhallen sumpade genom att leverera TV'n till någon annan. Synd om dem.

Webhallen sumpade?
TS fick erbjudandet på länk, TS valde att vänta med att beställa. Inte Webhallens fel att TS inte beställde direkt när denne fick länken.

Lämnar diskussionen då vi inte är överens om det hela.

Till TS:
Gör en anmälan till ARN för att få tvisten prövad, bifoga all mailkonversation med Webhallen som underlag, för att få ett beslut om ursprungliga ordern ska slutföras/levereras, och i så fall hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tycker det känns klumpigt hanterat. Då du köper en fyndvara klass 1, som får ytterligare fraktskador och webbhallen tar tillbaka den och gör om den till fyndvara klass 2 helt publikt.

Kanske så hade det du inte ens märkt den ytterligare fraktskadan ens, då det var en fyndvara. Men jag förstår att webbhallen vill ta in TVn en extra gång och titta så att den verkligen fungerar, och inte fått några skador andra gången. Men sedan låter det som om de missat internt och lagt ut den till försäljning istället för att skicka den till dig.

Är ju tyvärr svårt att kompensera en fyndvara som det bara finns en av. Troligen ger de dig alternativa förslag på TV-apparater som de har bra marginal på, eftersom det är lättare att ge rabatt då. Men tycker att ett så stort företag borde kunna kompensera dig riktigt, om de vill behålla dig som kund.

Ja, händelseförloppet som du beskriver känns ju som det mest troligt är vad som har hänt.
Dom har kanske inga andra TV-apparater av just samma märke och modell som är fyndvara klass 1 eller 2 på lager just nu, men dom har exakt samma modell i lager utan fraktskador, och dom har fortfarande ett avtal med TS. Det rimliga här är ju att dom tar smällen, förlorar lite pengar på att sälja TS den TV han ändå har köpt för 5900kr, får tillbaks lite goodwill för att dom gjort rätt för sig och försöker ta lärdom av det som skett så att vi inte ser fler trådar här med liknande problem hos Webhallen.
Alla kan göra misstag, vartenda större företag har en lång lista med liknande misstag. Det viktiga är inte om dom begår misstag, så länge dom inte gör det väldigt ofta, det viktiga är om dom gör rätt för sig när detta sker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Köpet har hävts då pengarna återbetalts till fullo.
Sen att köparen fått ett nytt erbjudande, men inte fullfölht köpet är inte Webhallens fel.
Webhallen har agerat korrekt, de fick varan i retur, kartongen var så skadad att den inte längre uppfyller produktens beskrivning, de har ingen annan i lager att skicka = ingen vara finns tillgänglig vilket gör att köpet hävts.
Vilket kunden accepterat när denne sedan försökt få samma tv (fast ny) till lägre pris, än att dlrekt svara med ”jag kräver att köpet fullföljs med hänvisning till KKL”.

Fortfarande fel av TS att gå ut på forum än att sköta det med Webhallen/ eventuellt ARN som part.
Webhallen sumpade?
TS fick erbjudandet på länk, TS valde att vänta med att beställa. Inte Webhallens fel att TS inte beställde direkt när denne fick länken.

Lämnar diskussionen då vi inte är överens om det hela.

Till TS:
Gör en anmälan till ARN för att få tvisten prövad, bifoga all mailkonversation med Webhallen som underlag, för stt få ett beslut om urpsrungliga ordern ska slutföras/levereras, och i så fall hur.

Hur många gånger, hur många olika personer, och på hur många olika sätt måste vi förklara för dig att du absolut inte har rätt i något av dina argument?
Köpet. har. inte. hävts.
Att du är oförmögen att förstå att köpet inte har hävts, betyder inte att köpet har hävts. Du har helt enkelt fel. Det finns ingen här som håller med om att du har rätt, lagen håller inte med om att du har rätt. Du har inget ben att stå på här.
Orginalbeställningen gäller forftarande, inget TS eller webhallen har gjort har hävt köpet.
Återbetalning häver aldrig ett köp om inte båda parter går med på det. TS har inte gått med på det. TS har ingen kontroll och kan inte stoppa Webhallen från att återbetala köpet. Att köpet har återbetalats, betyder inte att köpet har hävts, då TS inte har gått med på att häva köpet.

***bort/mod***

§1
Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon330584:

Köpet har hävts då pengarna återbetalts till fullo.
Sen att köparen fått ett nytt erbjudande, men inte fullfölht köpet är inte Webhallens fel.
Webhallen har agerat korrekt, de fick varan i retur, kartongen var så skadad att den inte längre uppfyller produktens beskrivning, de har ingen annan i lager att skicka = ingen vara finns tillgänglig vilket gör att köpet hävts.
Vilket kunden accepterat när denne sedan försökt få samma tv (fast ny) till lägre pris, än att dlrekt svara med ”jag kräver att köpet fullföljs med hänvisning till KKL”.

Fortfarande fel av TS att gå ut på forum än att sköta det med Webhallen/ eventuellt ARN som part.
Webhallen sumpade?
TS fick erbjudandet på länk, TS valde att vänta med att beställa. Inte Webhallens fel att TS inte beställde direkt när denne fick länken.

Lämnar diskussionen då vi inte är överens om det hela.

Till TS:
Gör en anmälan till ARN för att få tvisten prövad, bifoga all mailkonversation med Webhallen som underlag, för att få ett beslut om ursprungliga ordern ska slutföras/levereras, och i så fall hur.

Köpet har inte hävts. Webhallen kan inte ensidigt häva köpet. En kund ska aldrig behöva använda "magic words" för att få rätt.

Webhallen och TS var överens om att TS skulle få köpa TV'n igen för 5200kr. Snacket om att TS är tvungen att fullfölja detta inom minuter kommer aldrig att hålla. Webhallen föreslog en lösning som båda var överens om, men kunde sedan inte leva upp till sin del av det avtalet. Det ursprungliga avtalet gäller fortfarande.

Edit: Man kan säga så här, att om TS hade varit med på att köpet hävts och varit nöjd med den dealen hade hen inte skrivit här. Webhallen kan inte ensidigt häva köpet. Kunden måste vara med på det, det innebär då också förmodligen att kunden är nöjd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

TS kan väl inte veta om länken han fått är privat eller publik.

Man har kommit överens om att han ska köpa TV'n och att han ska genomföra ett köp av produkten på hemsidan.

Jo, TS kunde enkelt kontrollera om länken var publik eller inte genom att logga ut, eller öppna den i Private Browsing Mode.

Som jag tolkat det har TS i princip fått frågan om han fortfarande är intresserad av TV:n och vid svar fått en länk till där den finns tillgänglig för köp. Därmed är jag också högst tveksam till att något avtal skulle ha ingåtts i fall nummer två.

Däremot håller jag med om att det första köpet troligen aldrig korrekt hävts, baserat på TS utsago.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Jo, TS kunde enkelt kontrollera om länken var publik eller inte genom att logga ut, eller öppna den i Private Browsing Mode.

Som jag tolkat det har TS i princip fått frågan om han fortfarande är intresserad av TV:n och vid svar fått en länk till där den finns tillgänglig för köp. Därmed är jag också högst tveksam till att något avtal skulle ha ingåtts i fall nummer två.

Detta med att TS skulle fatta att länken var publik är inget Webhallen rimligen kan förvänta sig. Från köparens perspektiv har han fått ett förslag på en lösning. Varför skulle man kolla om vem som helst kunde köpa denna TV'n? Det skulle inte jag gjort. Får jag ett "specialerbjudande" på en länk så utgår jag ifrån att det är tillgängligt för mig.

Jag håller med dig om att det är tveksamt ifall det slöts ett nytt avtal, men det är inte heller intressant. Som jag ser det är det mest till nackdel för Webhallen som hade fått en billig lösning på sitt problem. Istället kommer de nu att åka på en dyrare lösning. Jag är fullständigt övertygad att om detta går så långt som en anmälan till ARN så kommer Webhallen att backa så fort de ska redogöra för sin sida av saken till ARN.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta med att TS skulle fatta att länken var publik är inget Webhallen rimligen kan förvänta sig. Från köparens perspektiv har han fått ett förslag på en lösning. Varför skulle man kolla om vem som helst kunde köpa denna TV'n? Det skulle inte jag gjort. Får jag ett "specialerbjudande" på en länk så utgår jag ifrån att det är tillgängligt för mig.

Jag håller med dig om att det är tveksamt ifall det slöts ett nytt avtal, men det är inte heller intressant. Som jag ser det är det mest till nackdel för Webhallen som hade fått en billig lösning på sitt problem. Istället kommer de nu att åka på en dyrare lösning. Jag är fullständigt övertygad att om detta går så långt som en anmälan till ARN så kommer Webhallen att backa så fort de ska redogöra för sin sida av saken till ARN.

Hur länken rimligen tolkas beror helt på formuleringarna i den konversation TS hade med butiken. Dessa har vi inte sett så det är långt ifrån säkert att det var rimligt att anta att det var ett personligt erbjudande. Det är inte alls säkert att det framställdes som ett specialerbjudande.

Att hävda att det inte ens går att kontrollera om den är publik eller ej är dock felaktigt oavsett.

Precis, det är huruvida det första avtalet verkligen korrekt hävts som är det intressanta. Det hindrar dock inte andra i tråden att hävda att även det var ett avtal, på väldigt lösa grunder. Håller med om att det bästa för Webhallen hade varit om TS lyckats köpa den när de lades ut till försäljning igen.

Ska jag vara ärlig tror jag inte Webhallen har implementerat stöd för personliga erbjudanden på det sättet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Maken till intelligensbefriade inlägg i denna tråd från personer som tycks mala på och på om samma sak, trots att de blir tillrättavisade flertalet gånger...

Det verkar också vara en gemensam uppfattning bland nedan tre skribenter att det är helt och hållet meningslöst att vända sig till ett forum och fråga om råd i en krånglig situation som denna, istället är det "ta det via ARN/domstol eller hålla käften"...

Men nu är det så att en prövning hos ARN tar tid (normalt upp till 6 månader) och en domstolsprövning kostar pengar. Så att vilja ha lite mer kött på benen och få input från andra låter väl som ett fullt rimligt handlande innan man överväger att ta frågan till en högre instans. Det låter ju inte heller som en särskilt bra idé om vartenda litet ärende ska anmälas till ARN/domstol för prövning. Det är inte som att dessa instanser har lite på sina bord och sitter och rullar tummarna om dagarna. Så lite sållning innan man drar det vidare dit är nog inte heller en dum idé.

Det är också rimligare att i vart fall rekommendera vederbörande att kontakta sin lokala konsumentrådgivare eller "Hallå Konsument", vilket endast är ett telefonsamtal/chatt bort, istället för flera månader bort...

Skrivet av Phod:

Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?

Du får käbbla hur mycket du vill om hur mycket fel du tycker Webhallen har, själv är jag bara intresserad av två saker:

  1. Hur detta skulle ha tolkats av någon som inte är en forumtyckare. Jag är dock fullt medveten om att det med stor sannolikhet inte kommer att inträffa.

  2. Hur detta skulle kunna drivas vidare till TS fördel. Jag tror ärligt att det finns möjlighet till det, men ingen vill ju diskutera det utan bara skriva att de tycker att Webhallen har fel.

Alltså, jag är en ganska resultatorienterad person, och blir litet frustrerad över fokuset på att gissa vad som gäller och fördela skuld.

Skadan är helt uppenbart att han inte fått den vara som avtalats om. Vad man exakt kan kräva för att lösa det problemet är en annan fråga.

Du verkar tycka att eftersom pengarna är återbetalda så finns ingen skada. Men då menar du samtidigt att en säljare alltid kan strunta i att följa ingångna avtal genom att helt enkelt betala tillbaka. Avtal har därmed ingen egentligen bindning utan kan sägas upp till höger och vänster? Hade du tyckt det varit fine om du är med i budgivningen på ett hus, vinner budgivningen, skriver kontrakt och betalar handpenning, sedan på flyttdagen får du reda på att man sålt huset till någon annan, men så länge du får handpenningen åter så är allt toppenfint och ingen skada har lidits?

Skrivet av macan7:

Fyndvara och orginalprodukt är dock 2 olika artiklar. Bara för att man kan göra det och sen gå flera tusen.. säkert typ 3000 något efter fraktkostnader osv är inte alltid skäligt. Som köpare tycker du säkert det. Men från säljarens synpunkt så är det orimligt att gå så mycket minus. Speciellt när det inte är samma artikel. Orginalprodukten är inte den som TS har köpt. Han har köpt fyndvaran. Du tycker inte att det spelar roll. Men det gör alla återförsäljare. Det är inte så svart och vitt som vissa tycker att det är. Ta det till arn och pröva det där istället för att gråta på swecklockers och hoppas att tillräckligt många säger webhallen suger och så kommer någon stackars representant från webhallen hit och säger förlåt förlåt och kund får rätt bara för att det skrivs här och inte för att det faktiskt är det rätta.

Som redan har skrivits så är en central del när det kommer till "fyndvaror" och utreade produter just varför de säljs med en prissänkning. Om en TV säljs med en defekt, exempelvis att högtalarna inte fungerar, men någon ändå är villig att köpa den (de kanske redan har ett hemmabiosystem de tänkt använda) så är det ju ganska uppenbart att det finns reell defekt som innebär att varan har ett lägre pris. Om däremot varan säljs till ett lägre pris för att den blivit returnerad från en tidigare kund och därmed är uppackad eller saknar kartong, så är det ju inget som innebär någon nedsättning i varans funktion. Jag har därmed oerhört svårt att se att man skulle kunna använda det som skäl för att inte leverera en likvärdig vara. Kollar man in Webhallens klassificeringar så är ju klass 1 och klass 2 funktionsmässigt helt felfria (även egentligen i klass 3 och 4).

Om man går in och kollar i fyndhörnan så verkar inte produkterna ha någon annan felbeskrivning än just dessa klasser, så om man inte ens bemödar sig att upplysa konsumenten om vad som är fel med en produkt, hur kan man då hävda att dessa fel är så betydelsefulla att en "ny" produkt inte kan anses vara likvärdig???

Det faktum att de alltså kallar denna produkt för något annat är i sig helt betydelselöst. Lagen säger alltså likvärdig produkt, inte identiskt produkt. Hade det du sagt gällt så hade man som butik kunnat hitta på olika artikelnummer vid varje försäljning, och på så sätt ALDRIG kunna leverera en likadant produkt. Men det kan jag säga att Konsumentköplagen skiter högaktningsfullt i.

Skrivet av anon330584:

Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då pengarna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.

Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”

Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.

Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.

Dina inlägg uppvisar nog den största brist på kompetens som skådats i mannaminne... Den totala avsaknaden av förståelse för, ja allt, är häpnadsväckande. Du försöker på fullaste allvar säga att muntliga (eller för den delen skriftliga via mail) avtal är icke-existerande så länge du inte fått en beställningsbekräftelse från något datorsystem med ett ordernummer?

Du verkar också tro att en butik endera inte kan betala tillbaka pengarna utan att konsumenten har godkänt det, alternativt att de inte ens behöver konsumentens godkännande för att häva avtalet och är fria att när som helst frångå ett ingått avtal genom att bara betala tillbaka. Du vet noll och ingenting om avtalsrätt och konsumenträtt samt att du helt verkar sakna sunt förnuft. Om jag vore TS skulle jag bortse från dina "invändningar" helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Maken till intelligensbefriade inlägg i denna tråd från personer som tycks mala på och på om samma sak, trots att de blir tillrättavisade flertalet gånger...

Salt inlägg. Åter igen, dina åsikter är inte fakta. Det finns fler faktorer i det här än huruvida ett avtal har upprättats eller ej. Vill man veta vad som gäller är den enda utvägen att dra ärendet vidare, även om det kanske inte är det man vill i det här läget. För övrigt så har nog TS för länge sedan lämnat den här tråden.

Du kanske kan hålla dina personangrepp för dig själv i fortsättningen?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

varningsklockorna ringer direkt när man säger att man ska köpa en TV åt en annan person. Varför då liksom?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

varningsklockorna ringer direkt när man säger att man ska köpa en TV åt en annan person. Varför då liksom?

Det finns väl många som inte är så insatta i teknikfrågor än idag? De kanske inte är så väl representerade här på forumet av naturliga skäl, dock. Dessutom verkar det som om mottagaren av TVn inte är så väl ekonomiskt ställd, vilket leder till att priset blir viktigt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Hur länken rimligen tolkas beror helt på formuleringarna i den konversation TS hade med butiken. Dessa har vi inte sett så det är långt ifrån säkert att det var rimligt att anta att det var ett personligt erbjudande. Det är inte alls säkert att det framställdes som ett specialerbjudande.

Att hävda att det inte ens går att kontrollera om den är publik eller ej är dock felaktigt oavsett.

Precis, det är huruvida det första avtalet verkligen korrekt hävts som är det intressanta. Det hindrar dock inte andra i tråden att hävda att även det var ett avtal, på väldigt lösa grunder. Håller med om att det bästa för Webhallen hade varit om TS lyckats köpa den när de lades ut till försäljning igen.

Ska jag vara ärlig tror jag inte Webhallen har implementerat stöd för personliga erbjudanden på det sättet.

Helt rätt att vi saknar mycket information, men om det skulle vara ett alternativ för att lösa avtalstvisten som blivit så behöver det ju vara ett erbjudande riktat till TS.

Enklaste sättet att komma med ett riktat erbjudande är nog att lägga upp produkten men inte lista den i någon kategori på sidan, dvs det är en publik länk, men man måste ha länken för att hitta produkten. Så fungerade tex gratis frakt för SweClockers på Inet. I så fall är det svårt/omöjligt för TS att kolla. Att de skulle ha något system där det är kopplat till TS som användare tror jag inte heller på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Maken till intelligensbefriade inlägg i denna tråd från personer som tycks mala på och på om samma sak, trots att de blir tillrättavisade flertalet gånger...

Ville bara tacka för en bra post!

Skrivet av SectionX2:

varningsklockorna ringer direkt när man säger att man ska köpa en TV åt en annan person. Varför då liksom?

På vilket sätt?
Jag har köpt mobiler, laptops, tv apparater till andra vid flertalet tillfällen.
Födelsedagar, julklappar, om dom har det lite dåligt ställt och deras prylar pajar vid dåliga tillfällen.
Det finns absolut inga varningsklockor där på något sätt vad jag kan se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Riktigt underhållande läsning i denna tråden innan läggdags. Det tackar jag för grabbar.

I framtiden rekommenderar jag starkt att hänvisa till Köpelagen och citera vad som står. Så blir det inte så extremt mycket gnägg och tyck

Till TS; Stå på dig, jag brukar vara rätt snälla mot företag men i detta fall har dom tvärfel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du verkar också tro att en butik endera inte kan betala tillbaka pengarna utan att konsumenten har godkänt det, alternativt att de inte ens behöver konsumentens godkännande för att häva avtalet och är fria att när som helst frångå ett ingått avtal genom att bara betala tillbaka. Du vet noll och ingenting om avtalsrätt och konsumenträtt samt att du helt verkar sakna sunt förnuft. Om jag vore TS skulle jag bortse från dina "invändningar" helt och hållet.

Men det vet väl alla att ska man flytta/föra över pengar mellan banker/betaltjänster/räkningar så behöver man ju mottagarens godkännande innan man gör nåt!
OBS!!! IRONI OBS!!! och tyvärr så behövs denna varning!

Skrivet av SectionX2:

varningsklockorna ringer direkt när man säger att man ska köpa en TV åt en annan person. Varför då liksom?

Har handlat en hel del åt andra personer över åren.
Det har då främst handlat om att jag letar tex beg bärbar dator (har nog handlat 8-9st åt andra nu) till syster/bror/morsan/kompisar.
Varför?
Jo för att dom vill ha en hyfsad bärbar dator billigt (3000-5000:-) vilket då oftas handlar om ett par år äldre företagsmodeller som inte alltid är lätta att urskilja sig från den billigaste skiten från samma år för oerfarna.
Lägg sen till att om dom tittat på en dator med tex intel 9980 cpu och en med celeron M 520, 1GB minne heller 8GB minne och inte har en aning om skillnaden.

Samt att jag sitter framför datorn ofta så när jag letar fynd som detta tittar då o då under dagen och har då gjort en hel del riktigt bra fynd.

Och det har hänt nästan alla att dom köpt en ny billig bärbar dator som dom tyckte var slö men använde i alla fall tills den gick sönder oftas inom 1-3år, och hade alltid liten HD största jag sett i det folket jag hjälpt med datorer har varit 120GB=för det eller mindre är vad som sitter i billigt skit.
Sen när dom frågat mig och jag handlat en äldre före detta företags burk som har varit både snabbare och håller i flera år så har dom varit ganska nöjda med dom.
Och jag skulle säga att hade dom handlat beg dator på tradera själva så hade dom troligen blivit blåsta på en 8 år gammal burk som kostade 3000:- för åtta år sedan och som dom nu betalat 2000-4000:- för och JA har sett mängder med såna "fynd" på tradera.

Läggs det ut en annons med köp nu som är ett kanon fynd så är ju risken att den försvinner snabbt extremt stor och behöva kontakta en annan person som sen ska ta sig tid att gå in på tradera och köpa skiten själv handlar oftas om timmar.
Utöver det så är det även jag som får uppdraget att rensa/installera om/installera allt dom vill ha osv på datorn så då kan ju skiten skickas till mig direkt så går det fortare med den saken med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Salt inlägg. Åter igen, dina åsikter är inte fakta. Det finns fler faktorer i det här än huruvida ett avtal har upprättats eller ej. Vill man veta vad som gäller är den enda utvägen att dra ärendet vidare, även om det kanske inte är det man vill i det här läget. För övrigt så har nog TS för länge sedan lämnat den här tråden.

Du kanske kan hålla dina personangrepp för dig själv i fortsättningen?

Exakt vilken åsikt är det du kritiserar? Jag ger i vart fall konkret uttryck för en punkt som jag menar du har fel om, du dömer ut allt som en "åsikt" och bemödar dig inte ens att bemöta någonting alls.

Givetvis är det så att om TS accepterat att köpet hävs så finns inte längre något avtal (i vart fall inte för det ursprungliga köpet). Men du verkar ifrågasätta om ett avtal någonsin ens upprättats...

Återigen, ja, vill man ha svart på vitt och inga krusiduller så måste man dra det vidare, och då räcker inte ens ARN, eftersom de endast ger rekommendationer. Så det är alltså Tingsrätten som gäller (och för den delen Hovrätten och Högsta domstolen, om man ska vara helt säker på sin sak), ja innan dess kan man inte säga någonting alls. Ingenting!. Så vi behöver inte kalla en spade för en spade, så länge inte den av staten utnämnda kontrollorganet säger att det är en spade. Men det blir ganska svårt att någon som helst diskussion om någonting om allt måste gå igenom det högsta beslutande organet innan vi ens kan prata om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Ska jag vara ärlig tror jag inte Webhallen har implementerat stöd för personliga erbjudanden på det sättet.

Jodå, Webhallen och Komplett har implementerat detta. Riktigt proffsigt gjort. Samma ägare så har väl gjorts centralt.

Många riktigt bra inlägg i denna tråd. Det har delats ut många likes ska jag säga. Till vem är uppenbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Helt rätt att vi saknar mycket information, men om det skulle vara ett alternativ för att lösa avtalstvisten som blivit så behöver det ju vara ett erbjudande riktat till TS.

Enklaste sättet att komma med ett riktat erbjudande är nog att lägga upp produkten men inte lista den i någon kategori på sidan, dvs det är en publik länk, men man måste ha länken för att hitta produkten. Så fungerade tex gratis frakt för SweClockers på Inet. I så fall är det svårt/omöjligt för TS att kolla. Att de skulle ha något system där det är kopplat till TS som användare tror jag inte heller på.

Ja, det bästa hade ju varit att ge ett personligt erbjudande först, och sedan lagt upp den publikt om inte TS längre var intresserad. Jag tolkar det dock som att butiken kanske tycker att det ursprungliga köpet är hävt (vilket nog är felaktigt), eller helt enkelt inte tänkte sig för.

Ja, att lägga upp den utan kategori eller liknande skulle kunna vara ett alternativ kanske. Den skulle förmodligen fortfarande vara sökbar så helt personlig blir den nog inte då heller.

Skrivet av TKD_1337:

Jodå, Webhallen och Komplett har implementerat detta. Riktigt proffsigt gjort. Samma ägare så har väl gjorts centralt.

Många riktigt bra inlägg i denna tråd. Det har delats ut många likes ska jag säga. Till vem är uppenbart...

Att Komplett har det i form av sin funktion att skicka folk offerter vet jag, men har aldrig stött på detta på Webhallen. Nog för att Komplett Group äger Webhallen, men det är vad jag vet helt separata system och mjukvara, så vad Komplett har säger ingenting om vad Webhallens funktionalitet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Återigen, ja, vill man ha svart på vitt och inga krusiduller så måste man dra det vidare, och då räcker inte ens ARN, eftersom de endast ger rekommendationer. Så det är alltså Tingsrätten som gäller

Jag är glad att vi är överens!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Köpet har hävts då pengarna återbetalts till fullo.

Du ser det så, webhallen ser det så.
Dock har inte webhallen någon rätt att häva köpet, redan på rad 1 brister hela ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Du ser det så, webhallen ser det så.
Dock har inte webhallen någon rätt att häva köpet, redan på rad 1 brister hela ditt argument.

Poänglöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att Komplett har det i form av sin funktion att skicka folk offerter vet jag, men har aldrig stött på detta på Webhallen. Nog för att Komplett Group äger Webhallen, men det är vad jag vet helt separata system och mjukvara, så vad Komplett har säger ingenting om vad Webhallens funktionalitet.

De drivs separat men inköp och annat sker tillsammans. Inte otänkbart någon högre upp bestämt om att göra detta på både sidorna/företagen.