Maken till intelligensbefriade inlägg i denna tråd från personer som tycks mala på och på om samma sak, trots att de blir tillrättavisade flertalet gånger...
Det verkar också vara en gemensam uppfattning bland nedan tre skribenter att det är helt och hållet meningslöst att vända sig till ett forum och fråga om råd i en krånglig situation som denna, istället är det "ta det via ARN/domstol eller hålla käften"...
Men nu är det så att en prövning hos ARN tar tid (normalt upp till 6 månader) och en domstolsprövning kostar pengar. Så att vilja ha lite mer kött på benen och få input från andra låter väl som ett fullt rimligt handlande innan man överväger att ta frågan till en högre instans. Det låter ju inte heller som en särskilt bra idé om vartenda litet ärende ska anmälas till ARN/domstol för prövning. Det är inte som att dessa instanser har lite på sina bord och sitter och rullar tummarna om dagarna. Så lite sållning innan man drar det vidare dit är nog inte heller en dum idé.
Det är också rimligare att i vart fall rekommendera vederbörande att kontakta sin lokala konsumentrådgivare eller "Hallå Konsument", vilket endast är ett telefonsamtal/chatt bort, istället för flera månader bort...
Skrivet av Phod:
Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?
Du får käbbla hur mycket du vill om hur mycket fel du tycker Webhallen har, själv är jag bara intresserad av två saker:
Hur detta skulle ha tolkats av någon som inte är en forumtyckare. Jag är dock fullt medveten om att det med stor sannolikhet inte kommer att inträffa.
Hur detta skulle kunna drivas vidare till TS fördel. Jag tror ärligt att det finns möjlighet till det, men ingen vill ju diskutera det utan bara skriva att de tycker att Webhallen har fel.
Alltså, jag är en ganska resultatorienterad person, och blir litet frustrerad över fokuset på att gissa vad som gäller och fördela skuld.
Skadan är helt uppenbart att han inte fått den vara som avtalats om. Vad man exakt kan kräva för att lösa det problemet är en annan fråga.
Du verkar tycka att eftersom pengarna är återbetalda så finns ingen skada. Men då menar du samtidigt att en säljare alltid kan strunta i att följa ingångna avtal genom att helt enkelt betala tillbaka. Avtal har därmed ingen egentligen bindning utan kan sägas upp till höger och vänster? Hade du tyckt det varit fine om du är med i budgivningen på ett hus, vinner budgivningen, skriver kontrakt och betalar handpenning, sedan på flyttdagen får du reda på att man sålt huset till någon annan, men så länge du får handpenningen åter så är allt toppenfint och ingen skada har lidits?
Skrivet av macan7:
Fyndvara och orginalprodukt är dock 2 olika artiklar. Bara för att man kan göra det och sen gå flera tusen.. säkert typ 3000 något efter fraktkostnader osv är inte alltid skäligt. Som köpare tycker du säkert det. Men från säljarens synpunkt så är det orimligt att gå så mycket minus. Speciellt när det inte är samma artikel. Orginalprodukten är inte den som TS har köpt. Han har köpt fyndvaran. Du tycker inte att det spelar roll. Men det gör alla återförsäljare. Det är inte så svart och vitt som vissa tycker att det är. Ta det till arn och pröva det där istället för att gråta på swecklockers och hoppas att tillräckligt många säger webhallen suger och så kommer någon stackars representant från webhallen hit och säger förlåt förlåt och kund får rätt bara för att det skrivs här och inte för att det faktiskt är det rätta.
Som redan har skrivits så är en central del när det kommer till "fyndvaror" och utreade produter just varför de säljs med en prissänkning. Om en TV säljs med en defekt, exempelvis att högtalarna inte fungerar, men någon ändå är villig att köpa den (de kanske redan har ett hemmabiosystem de tänkt använda) så är det ju ganska uppenbart att det finns reell defekt som innebär att varan har ett lägre pris. Om däremot varan säljs till ett lägre pris för att den blivit returnerad från en tidigare kund och därmed är uppackad eller saknar kartong, så är det ju inget som innebär någon nedsättning i varans funktion. Jag har därmed oerhört svårt att se att man skulle kunna använda det som skäl för att inte leverera en likvärdig vara. Kollar man in Webhallens klassificeringar så är ju klass 1 och klass 2 funktionsmässigt helt felfria (även egentligen i klass 3 och 4).
Om man går in och kollar i fyndhörnan så verkar inte produkterna ha någon annan felbeskrivning än just dessa klasser, så om man inte ens bemödar sig att upplysa konsumenten om vad som är fel med en produkt, hur kan man då hävda att dessa fel är så betydelsefulla att en "ny" produkt inte kan anses vara likvärdig???
Det faktum att de alltså kallar denna produkt för något annat är i sig helt betydelselöst. Lagen säger alltså likvärdig produkt, inte identiskt produkt. Hade det du sagt gällt så hade man som butik kunnat hitta på olika artikelnummer vid varje försäljning, och på så sätt ALDRIG kunna leverera en likadant produkt. Men det kan jag säga att Konsumentköplagen skiter högaktningsfullt i.
Skrivet av anon330584:
Kunden har ju accepterat att ordern hävdes då pengarna återkommit, och istället frågat om de kan erbjuda annan tv till rabatt.
” Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta.”
Tyder på att TS sett länken innan på dagen, men valt att inte beställa förens senare.
Jo, jag förstår mycket väl att ordern blivit hävd. Och TS därefter vill köpa en annan tv, eller samma tv till rabatt. Webhallen har då erbjudit att köpa den tvn till rabatt, utan att sedan när länken kommit göra en order.
Skulle TS inte accepterat att första ordern hävdes så skulle TS istället svarat Webhallen något i stil med ”Jag kräver att order med ordernummer xxxxxxx fullföljs i enligthet med KKL(Konsumentköplagen)”
Inte börja fråga om att köpa en annan tv till samma pris/rabatt, eller erbjuda att betala mellanskillnad åt sin vän.
Oavsett så borde det hela skötts direkt med Webhallen, och då ingen framgång fanns där anmält till ARN. Inte gå ut på ett forum och smutskasta företaget i onödan, bara för att försöka tvinga de att ge efter.
Dina inlägg uppvisar nog den största brist på kompetens som skådats i mannaminne... Den totala avsaknaden av förståelse för, ja allt, är häpnadsväckande. Du försöker på fullaste allvar säga att muntliga (eller för den delen skriftliga via mail) avtal är icke-existerande så länge du inte fått en beställningsbekräftelse från något datorsystem med ett ordernummer?
Du verkar också tro att en butik endera inte kan betala tillbaka pengarna utan att konsumenten har godkänt det, alternativt att de inte ens behöver konsumentens godkännande för att häva avtalet och är fria att när som helst frångå ett ingått avtal genom att bara betala tillbaka. Du vet noll och ingenting om avtalsrätt och konsumenträtt samt att du helt verkar sakna sunt förnuft. Om jag vore TS skulle jag bortse från dina "invändningar" helt och hållet.