Skrivet av Bacon:
Tvivlar på att "utgående produkt" som detta är inte skulle vara skäl för Webhallen att häva köpet enligt praxis. Hittar dock inte rättsfallen. Det vore helt orimligt om säljare skulle vara skyldiga att leverera varor som inte existerar.
Du skulle nog ha rätt att få invänta en ny TV i fyndvara klass 1 om du vill, men då Webhallen inte kan ge ett leveransdatum kan du aldrig skylla på att den är sen och få skadestånd, även om det tar 10 år. Svårt att få skadestånd för avsaknad av TV överhuvudtaget tror jag.
Det är inte en utgående produkt, det handlar inte om att dom inte har fler exemplar av samma TV på lager, för det har dom.
Jag tvivlar starkt att skicket på emballage är av någon som helst vikt.
Produkten är inte förpackningen, produkten är TVn som kommer i förpackningen. Så ledes ställer jag mig ytterst tveksam till om ARN, Tingsrätt eller någon högre instans skulle frige Webhallen just för att dom inte råkar ha några andra TV apparater av samma modell på lager, med skadad kartong.
Varan existerar, och finns på lager, och ger då inte Webhallen fri rätt att häva avtalet.
Även om just den modellen skulle säljas slut, så kan Webhallen fortfarande dömas till att betala skadestånd i form av "täckköp", alltså att TS köper samma TV för ett rimligt pris från en annan leverantör, där Webhallen då skulle vara tvungen att betala mellanskillnaden över de 5859kr TS köpte TVn för från första början, eller att TS köper en TV med jämförbara funktioner och prisklass. Din kommentar är således rent felaktig.
Skrivet av anon330584:
De har frågat om du fortfarande var intresserad, du svarat ja, de har länkat direkt till produkten för din enkelhets skull, till en tydligt sagd publik länk. Du slutförde inte köpet.
Ska inte ses som en offert/bindande avtal
Du är fortfarande helt och hållet fast i det andra erbjudandet. Vi är alla ganska överens, och har varit länge, att erbjudandet för 5200kr är ytterst tveksamt om det skulle hålla och räknas som att dom ingått ett avtal där.
Det intressanta i hela denna diskussion är ju om orginalköpet kan anses vara lagligt hävt eller ej, där vi alla verkar vara väldigt eniga om att allt tyder starkt på att det avtalet bör ses som att det fortfarande gäller. Snälla, sluta kommentera om du inte har förstånd nog att inse detta, eller kan komma med faktiska, välgrundade argument för eller emot om orginalerbjudandet skall anses vara lagligt hävt.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Hej,
Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.
Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.
Här försöker ju Webhallen ensidigt besluta om att häva köpet, något dom inte har rätt att göra. Webhallen försöker häva avtalet, men avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.
Detta är en direkt lögn. Dom har många exemplar kvar av denna TV i lager, faktumet att ingen har en skadad kartong är oväsentligt i frågan. Produkten är inte kartongen, kartongen fyller endast funktion i att skydda varan vid frakt, något dom uppenbarligen kunde lösa ändå och sälja TVn till någon annan, vilket ytterligare visar på att kartongen i sig är obetydande. Webhallen försöker häva avtalet, men avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från TS
Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll.
Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX] /vi fortfarande intresserade.
Jag ser inget här som kan tydas som att TS inte längre vill ha TVn, och därmed går med på att häva köpet.
Jag skulle hävda motsatsen, då TS fortfarande säger att han vill ha TVn om den är funktionell.
Avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Återkom gärna med hur ni vill göra så fixar vi!
Detta ser jag som att Webhallen är med på att sälja TVn till dig fortfarande, om den bedöms vara brukbar fortfarande efter deras inspektion och lämnar det öppet för dig om du vill häva köpet här, eller vänta och se vad som händer. Webhallen försöker inte häva avtalet här, avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från TS
28 Jun 2021, 14:53
Hej igen,
Tack för erbjudandet, men du får hellre undersöka hur kartongen blev skadad och om TVn fortfarande är brukbar och vad ni då vill sälja den för.
Återigen så visar TS på att han fortfarande vill ha TVn, inget tyder på att TS vill häva köpet här. Avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Absolut, men då ber jag lagret skicka bilder till mig så for denna återkommit till oss, så kikar jag och dem tillsammans om denna är skadad internt eller ej så återkommer jag när vi fått bekräftelse på detta.
Webhallen är fortfarande medveten om att TS vill köpa TVn, om den bedöms funktionsduglig. Webhallen försöker inte häva avtalet, avtalet är inte hävt.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Hej,
Nu har vi mottagit denna, den funkar men kartongen är definitivt kvaddad.
Har kontrollerat att det ser bra ut med lagret och dem har skickat bilder där det inte finns synliga interna skador även när dem har startat upp den och prövat så att det inte fanns någon panelskada.
Är detta något ni fortfarande är intresserade av?
Webhallen meddelar att TVn fortfarande fungerar och inte har några synliga skador, och frågar TS om han fortfarande vill köpa TVn. Webhallen försöker inte häva avtalet, avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från TS
Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.
TS visar åter igen att han vill köpa TVn, avtalet har inte hävts.
Webhallen erbjuder här TS att köpa TVn för andra gången, för ytterligare rabatt, men gör en enorm miss som lagt ut varan publikt.
Faktumet att Webhallen gör en enorm tabbe här, och säljer TVn till en annan kund, när TS fortfarande har ett avtal om att köpa just denna, nedsatta TV, är inte TS fel. TS ska inte drabbas av detta, faktumet att Webhallen säljer TVn till en annan kund är inte en laglig grund till att häva avtalet, faktumet att Webhallen visat sig kapabel att sälja just denna modell, fullt funktionell och utan skador för det priset, visar på att priset inte kan bedömas som orimligt lågt och därmed ligga till grund för att Webhallen ska kunna häva köpet.
Här är Webhallen fortfarande skyldig att sälja en TV av samma tillverkare och modell, eller en likvärdig TV med jämnförbara funktioner och prestanda till det avtalade priset. Skulle Webhallen vilja visa goodwill, så skulle dom kunna sälja TVn för 5200kr till TS, men de minsta dom bör anses vara skyldig att göra är att sälja TVn för till TS är 5859kr som tidigare avtalats. Avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
13 Jul 2021, 09:31
Hej,
Beklagar att det strulade till sig så mycket i slutet ändå.
Jag kikade runt lite kring vad för alternativ vi hade för att kunna lösa detta, och vad vi kom fram till är att vi kan erbjuda en snarlik, i detta fall: https://www.webhallen.com/se/product/304636-Philips-2019-55-L... till priset 5578kr, så att ni får både en ny TV nedsatt + kompensation allt i ett.
Här försöker Webhallen komma med andra alternativ, som inte kan ses som likvärdiga, istället för att följa det avtal som dom fortfarande har. Avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från TS
Tack för erbjudandet, men denna TV är nästan ren budgetklass alternativt åtminstone ett par klasser under 55PUS9435.
"Vi hade ju en överenskommelse om att jag skulle få köpa nämnda TV om den fortfarande fungerade."
"Det finns ingen annan modell inne just nu som uppfyller de kriterier som jag söker och som inte kostar betydligt mer"
"Så jag tycker att du/ni bör hedra det vi kom överens om, d.v.s sagda vara till sagda pris"
Här klipper jag ut vissa delar av svaret, för att göra posten lite kortare, men de väsentliga punkterna kvarstår.
Här påvisar TS varför deras erbjudande inte alls är likvärdigt, påpekar att dom hade en överenskomelse att TS skulle få köpa den prisnedsatta TVn, påpekar att Webhallen inte har några andra likvärdiga produkter inom samma budget i lager, och påpekar att Webhallen bör hedra det avtal som dom faktiskt fortfarande har. Webhallen erbjuder ett mycket sämre alternativ, avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Förstår detta, men tyvärr har vi ingen möjlighet att fixa en likadan TV till samma pris.
Här hävdar Webhallen att dom inte har någon likadan TV i lager (till samma pris), men dom har fortfarande samma modell i lager, åter igen så har kartongens skick ingen betydelse här. Dom erbjuder även några andra alternativ med liknande kostnad, men inte alls liknande funktioner eller prestanda. Webhallen erbjuder sämre alternativ till liknande pris, avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från TS
Jag är tyvärr inte intresserad av de TV du länkar för motsvarande pris då de inte motsvarar 55PUS9435 i kvalité eller funktioner, och prisreduceringen är inte ens är i närheten med vad vi ursprungligen kom överens om (500-700:- gentemot 4000-5000:-).
Skulle också vilja ha ett utlåtande från en annan person med mer övergripande ansvar på supporten angående detta.
Här tackar TS nej till Webhallens erbjudande, då dom inte har erbjudit honom en likvärdig produkt till ett likvärdigt pris, något TS har full laglig rätt att neka. Ber även om ett utlåtande från någon högre uppsatt på support som har mer behörighet att ta en titt på saken och åtgärda problemet. Avtalet har inte hävts.
Skrivet av Levan:
Från Webhallen
Vi har diskuterat eventuella lösningar med våra chefer och det som min kollega [XXX] har erbjudit per mail är vad vi kan erbjuda dig i dagens läge.
Som tidigare nämnt så om du är intresserad av någon annan tv så kan vi kika på något mer fördelaktigt pris på den.
Webhallen försöker åter igen kringå det avtal som finns med TS, och hävdar att dom inte kan fullfölja sin del i avtalet, och påpekar att TS kan få leta igenom de alternativ som finns på hemsidan själv om han vill, så kan han få "ett fördelaktigt pris" på den. Det är ju dock självklart vid detta laget att Webhallen inte alls vill sälja en likvärdig TV till ett likvärdigt pris till TS, utan försöker komma undan med att ge ett lite rabatterat pris som plåster på såren. Avtalet har inte hävts.
Skrivet av PeCe:
Personligen skulle jag i detta läge informerat Webhallen att då de inte fullföljde avtalet så har jag för avsikt att genomföra ett täckningsköp enligt KKöpL 33§. De är då skyldiga att stå för merkostnaden (över 5859kr, enligt ursprungsavtalet, då existensen av detta avtal är ostridigt). Om de nekar till att stå för merkostnaden hade jag anmält fallet till ARN.
Ja, det är vad jag skulle ha gjort också. Vill du ha hjälp med att formulera ett sista svar till Webhallen innan du gör en anmälan till ARN, så är du välkommen att be om synpunkter. Jag hjälper gärna till, och misstänker att det finns andra i tråden som vore villiga också! Jag kan inte se något i kommunikationen mellan er som gör att jag ställer mig tveksam till om avtalet kan tyckas ha hävts med båda parters samtycke här. Webhallen har tydligt försökt häva avtalet vid flertalet tillfällen, men det är ytterst ensidigt och jag kan inte se något som kan tolkas som ett medgivande från TS sida. Således står jag fortfarande fast vid min synpunkt att avtalet ej har hävts, och därmed fortfarande gäller. Webhallen är skyldig att sälja en TV till TS, av likvärdig funktion och prestanda eller bättre, till samma pris som dom avtalat med TS. Kartongens skick är oväsentlig, den är endast emballage för att kunna frakta TVn säkert och fyller ingen annan funktion för slutkund, så oavsett om Webhallen har samma modell på lager med eller utan skadad kartong är helt ovidkommande i frågan, och står inte på något sätt till grund om avtalet kan ses som hävt eller ej. Även om dom skulle sälja slut på den modellen av TV, så är dom fortfarande skyldig att sälja en TV med likvärdig funktion och prestanda till TS, för de avtalade 5859kr.