Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Dock så vore det intressant att få hävningen av det ursprungliga köpet prövat av ARN, för att se om det är korrekt hävt.

Men då de inte har någon annan tv i den klassen (fyndklass 1) tillgänglig så kan de inte leverera den varan, således borde det vara korrekt gjort.

Webhallen beskriver själva klass 1 som ”Nyskick”, det vill säga priset är inte nedsatt pga fel på varan. Borde vara en smal sak för Webhallen att ordna fram en likvärdig ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Dock så vore det intressant att få hävningen av det ursprungliga köpet prövat av ARN, för att se om det är korrekt hävt.

Men då de inte har någon annan tv i den klassen (fyndklass 1) tillgänglig så kan de inte leverera den varan, således borde det vara korrekt gjort.

Om du tar en titt på de tidigare länkade ARN-fallen
ARN 1996-6571
ARN 1999-4494
så hade inte säljarna heller där några lämpliga "fyndvaror/demovaror/reavaror" kvar, men ARN ansåg ändå inte att de hade rätt att häva köpen genom återbetalning av erlagt belopp, utan de rekommenderades att utge skadestånd baserat på ordinariepriset om de inte kunde leverera en likvärdig produkt.

När det gäller skälighet vid skadeståndsskyldighet så är KKöpL 34§ intressant:

"34 § Om skyldigheten att utge skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även beaktas föreliggande försäkringar och försäkringsmöjligheter på köparens sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och hindra skadan samt andra särskilda omständigheter."

Formuleringar som "oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden" låter ju inte direkt som om det skulle handla om småpengar. Några tusenlappar är absolut inte "oskäligt betungande" med hänsyn till Webhallens ekonomiska förhållanden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om du tar en titt på de tidigare länkade ARN-fallen
ARN 1996-6571
ARN 1999-4494
så hade inte säljarna heller där några lämpliga "fyndvaror/demovaror/reavaror" kvar, men ARN ansåg ändå inte att de hade rätt att häva köpen genom återbetalning av erlagt belopp, utan de rekommenderades att utge skadestånd baserat på ordinariepriset om de inte kunde leverera en likvärdig produkt.

När det gäller skälighet vid skadeståndsskyldighet så är KKöpL 34§ intressant:

"34 § Om skyldigheten att utge skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även beaktas föreliggande försäkringar och försäkringsmöjligheter på köparens sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och hindra skadan samt andra särskilda omständigheter."

Formuleringar som "oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden" låter ju inte direkt som om det skulle handla om småpengar. Några tusenlappar är absolut inte "oskäligt betungande" med hänsyn till Webhallens ekonomiska förhållanden.

När det kommer till stora återförsäljare så är det sällan skadestånd är oskäligt betungande, det ska antagligen röra sig ett tiotal miljoner isådall. Bra att du skickade med lite ARN-avgöranden. Har inte varit med i tråden tidigare, men detta är ett klockrent 33§ KKöp.

Permalänk
Medlem

Webhallen har inte skött det här snyggt, men jag uppfattar det som lite av en gråzon lagmässigt. Bortsett från försök till appliceringar av lagtext så kan jag tycka att en ARN-anmälan är på sin plats om du vill dra ärendet till sin spets. Du har god chans att Webhallen antingen ger med sig när de får en förfrågan om "sin version" från ARN (mycket vanligt att företag gör så för att undvika ARN-beslut som andra sedan kan hänvisa till), alternativt att ARN dömer till din fördel. Det värsta som kan hända är ju att du inte får köpa TV'n för nedsatt pris - dvs som nuläget ändå är.

Något som jag känner borde poängteras som vissa här inte verkar förstå är att vad som står i webhallens ordersystem absolut inte är 1:1 mot vad som hänt enligt lagen. Att webhallen makulerar en order betyder inte att det nödvändigtvis gått rätt till i lagens mening.

Sedan handlar sånt här mycket om hur man värderar sin tid, och personligen hade jag lämnat en dålig recension på prisjakt och gått vidare.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

En länk du får kan också vara en privat länk. Exempelvis en olistad youtube-video.

” Från Webhallen

12 Jul 2021, 10:35

Hej,

Frakt ska det vara ok för, den kan skickas precis som ni beställde förra!

Priset så här har du länken (fick den för 2 min sedan) till att den finns uppe att köpa på hemsidan nu! https://www.webhallen.com/se/product/329935-Philips-2020-55-L....

Trevlig måndag!”

Skrev Webhallen till kunden enligt inlägg tidigare i tråden.
Det tolkar (i alla fall jag) som ett helt publikt erbjudande, inte riktat specifikt till kunden.
Skulle det varit riktat specifikt till kunden skulle de lagt in det som en order direkt på kontot, inte lagt upp den publikt på webbsidan.

Skrivet av Necrophor:

Om du med "Vi" menar Webhallen, annars håller inte "vi" med dig någonstans eller tolkar något som du har fått för dig att gång på gång försöka hävda i denna tråd.

Jo, ex @Blunden håller med, att det är ett publikt erbjudande.

Skrivet av blunden:

Precis som jag trodde säger de ingenstans att det är något personligt erbjudande. Tvärt om säger de att den ligger uppe på hemsidan, vilket för mig betyder att den är publikt tillgänglig för alla. Där var det nog helt enkelt ett missförstånd, men de har inte vad jag ser ingått något nytt avtal med dig TS där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Formuleringar som "oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden" låter ju inte direkt som om det skulle handla om småpengar. Några tusenlappar är absolut inte "oskäligt betungande" med hänsyn till Webhallens ekonomiska förhållanden.

Precis. För den som ändå vill hävda motsatsen så i det här fallet hade ju Webhallen dessutom kvar produkten i fråga. Att de valde att skjuta sig själv i foten och senare istället sälja den till en annan person kan ju knappast ligga TS till last.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det säger sig själv ju att de fick stordriftsfördelar av förvärvet. Här har du en källa på det uppenbara:

"Till SweClockers uppger Wilhelm Sporrong att det inte blir några märkbara förändringar för de befintliga kunderna. Varumärket Webhallen blir kvar liksom butikskonceptet och webbhandeln.

– Det blir ingen skillnad, vi kommer att köra på precis som vanligt. Affären med Komplett ger oss däremot stordriftsfördelar vid inköp av varor och större möjligheter till expansion."

https://www.sweclockers.com/nyhet/16903-komplett-forvarvar-sv...

Ok, så du har ingen detaljerad källa utan baserar bara detta på antaganden alltså. Jag baserar min information på vad kedjorna själva säger.

Här är några inlägg där Komplett själva säger att du har fel:

#19124684

#19109316

#19088380

#19064994

#19004817

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok, så du har ingen detaljerad källa utan baserar bara detta på antaganden alltså. Jag baserar min information på vad kedjorna själva säger.

Här är några inlägg där Komplett själva säger att du har fel:

#19124684

#19109316

#19088380

#19064994

#19004817

Haha, vilket märkligt inlägg. Vadå antaganden och detaljerad källa? De säger ju rakt ut att de kommer använda sig av sina stordriftsfördelar, vilket är logiskt. Vad någon representant på forumet säger väger inte så tungt som de stora grabbarna.

Lite kul att du anmärker på något som var så ocentralt till diskussionen huruvida Webhallen kan ha skickat en offert/länk till köp och är så mån om att lyckas övertyga mig om att du har helt rätt och jag har helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Haha, vilket märkligt inlägg. Vadå antaganden? De säger ju det rakt ut de använder sig av sina stordriftsfördelar.

Men sedan säger Komplett att just de saker som du bara antar är gemensamma faktiskt är helt separata. Inköp etc. är helt separata än så länge enligt butikerna själva. Detta stämmer också väldigt väl överens med lagerstatus etc. som alla indikerar att de drivs separat.

Sedan är naturligtvis tanken att de ska kunna dra stordriftsfördelar över tid, utan att för den skulle sagt att de delar system back-office. Det är också tydligt att deras webbutiker är byggda på helt olika plattformar om man tittar på anropen som sker mellan webbläsare och server.

Kort sagt är det du nämner en vanlig missuppfattning, enligt Komplett själva. Därför tyckte jag det värt att påpeka detta. Ser inte vad som är märkligt med det.

EDIT: Ser att du redigerat ditt inlägg. Du refererar till ett uttalande i ett pressmeddelande som inte ens är tidsbestämt. Att tanken är att dra stordriftsfördelar av köpet innebär inte att detta är något som sker direkt, särskilt när bolaget man köper redan har en etablerad kanal för inköp etc. med konkurrenskraftiga priser. Sådant tar tid att växla om, och det är inte ens säkert att man vill det alltid.

Att det är en kontaktperson med en lägre befattning har ingen större betydelse i detta fall. Personer med den rollen märker snabbt om det är en gemensam inköpsavdelning eller ej.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Men sedan säger Komplett att just de saker som du bara antar är gemensamma faktiskt är helt separata. Inköp etc. är helt separata än så länge enligt butikerna själva. Detta stämmer också väldigt väl överens med lagerstatus etc. som alla indikerar att de drivs separat.

Sedan är naturligtvis tanken att de ska kunna dra stordriftsfördelar över tid, utan att för den skulle sagt att de delar system back-office. Det är också tydligt att deras webbutiker är byggda på helt olika plattformar om man tittar på anropen som sker mellan webbläsare och server.

Kort sagt är det du nämner en vanlig missuppfattning, enligt Komplett själva. Därför tyckte jag det värt att påpeka detta. Ser inte vad som är märkligt med det.

Hur menar du nu? Jag har ju precis förklarat för dig att det inte är ett antagande utan tvärtom en officiell källa. Läs (om?) citatet: "Det blir ingen skillnad, vi kommer att köra på precis som vanligt. Affären med Komplett ger oss däremot stordriftsfördelar vid inköp av varor och större möjligheter till expansion".

Vilka grejer menar du jag antar är separata som inte är det? Jag har talat om inköpen bland annat. Hur fick du för dig att jag sagt de inte styrs separat? Det var ju just det jag skrev från början var fallet. Läs om så blir det inga fler missuppfattningar från din sida.

Citat:

EDIT: Ser att du redigerat ditt inlägg. Du refererar till ett uttalande i ett pressmeddelande som inte ens är tidsbestämt. Att tanken är att dra stordriftsfördelar av köpet innebär inte att detta är något som sker direkt, särskilt när bolaget man köper redan har en etablerad kanal för inköp etc. med konkurrenskraftiga priser. Sådant tar tid att växla om, och det är inte ens säkert att man vill det alltid.

Att det är en kontaktperson med en lägre befattning har ingen större betydelse i detta fall. Personer med den rollen märker snabbt om det är en gemensam inköpsavdelning eller ej.

Jag utgår från den informationen. Att du inte tror detta sker betyder inte det är fel. Nu säger du att det inte är något som nödvändigtvis sker, innan sa du stenhårt att jag hade fel och det inte var så. Hmm.

Aha, du kommer med antaganden. Märkligt du får häva ut dig antaganden medan officiell info kallar du för antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hur menar du nu? Jag har ju precis förklarat för dig att det inte är ett antagande utan tvärtom en officiell källa. Läs (om?) citatet: "Det blir ingen skillnad, vi kommer att köra på precis som vanligt. Affären med Komplett ger oss däremot stordriftsfördelar vid inköp av varor och större möjligheter till expansion".

Vilka grejer menar du jag antar är separata som inte är det? Jag har talat om inköpen bland annat. Hur fick du för dig att jag sagt de inte styrs separat?

Din källa beskriver hur de planerar att tjäna på uppköpet över tid. Vi vet ingenting om vilken tidshorisont detta handlar om. Det säger inte heller vilka varor det handlar om. Det skulle exempelvis kunna röra sig om inköp för produkter för deras egna varumärken, eller enbart vissa kategorier.

Dina tidigare inlägg sade i princip att Webhallen har samma funktionalitet som Komplett eftersom båda ägs av samma moderbolag, samt att deras inköpskanaler är samma för båda. Tvärt om talar allt för att de i praktiken fortfarande hålls väldigt separata, åtminstone än så länge. Min poäng var därför att Komplett är helt ointressanta i kontexten av den aktuella tråden.

EDIT:

Skrivet av TKD_1337:

Jag utgår från den informationen. Att du inte tror detta sker betyder inte det är fel. Nu säger du att det inte är något som nödvändigtvis sker, innan sa du stenhårt att jag hade fel och det inte var så. Hmm.

Aha, du kommer med antaganden. Märkligt du får häva ut dig antaganden medan officiell info kallar du för antaganden.

Jag utgår från information från de som faktiskt jobbar i verksamheten om hur det funkar just nu, information som samtidigt är betydligt nyare än ditt citat. Jag bedömer den som mer tillförlitlig än ett uttalande bestående av klassisk "corporate speak" som är tänkt att låta bra och som mest ger en fingervisning om den framtida företagsstrategin.

Utan att själv jobba på moderbolaget Komplett Group kan jag naturligtvis inte med 100% säkerhet säga hur det ligger till, men all information jag har sett rörande detta indikerar att min tolkning är korrekt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Din källa beskriver hur de planerar att tjäna på uppköpet över tid. Vi vet ingenting om vilken tidshorisont detta handlar om. Det säger inte heller vilka varor det handlar om. Det skulle exempelvis kunna röra sig om inköp för produkter för deras egna varumärken, eller enbart vissa kategorier.

Dina tidigare inlägg sade i princip att Webhallen har samma funktionalitet som Komplett eftersom båda ägs av samma moderbolag, samt att deras inköpskanaler är samma för båda. Tvärt om talar allt för att de i praktiken fortfarande hålls väldigt separata, åtminstone än så länge. Min poäng var därför att Komplett är helt ointressanta i kontexten av den aktuella tråden.

Nu ljuger du. Jag skrev så här från början:

"Jodå, Webhallen och Komplett har implementerat detta. Riktigt proffsigt gjort. Samma ägare så har väl gjorts centralt."

Detta följdes av:

"De drivs separat men inköp och annat sker tillsammans. Inte otänkbart någon högre upp bestämt om att göra detta på både sidorna/företagen."

Hur får du detta till att jag tyckte "att Webhallen har samma funktionalitet som Komplett eftersom båda ägs av samma moderbolag" när citaten visar tvärtom? Redan glömt vad både jag och du skrev?

Jag utgår från vad de talar om när de beskrev stordriftsfördelarna vad gäller bland annat inköpen, vilket även låter logiskt. Jag gillar Kompletts representanter men de tunga grabbarna är de som uttalar sig i artikeln.

Skrivet av blunden:

EDIT:
Jag utgår från information från de som faktiskt jobbar i verksamheten om hur det funkar just nu, information som samtidigt är betydligt nyare än ditt citat. Jag bedömer den som mer tillförlitlig än ett uttalande bestående av klassisk "corporate speak" som är tänkt att låta bra och som mest ger en fingervisning om den framtida företagsstrategin.

Utan att själv jobba på moderbolaget Komplett Group kan jag naturligtvis inte med 100% säkerhet säga hur det ligger till, men all information jag har sett rörande detta indikerar att min tolkning är korrekt.

Aha, så antaganden går bra för dig då och officiell källa gick tydligen inte bra längre. Allt det du skriver är svammel. Jag utgår från den infon som delgavs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu ljuger du. Jag skrev så här från början:

"Jodå, Webhallen och Komplett har implementerat detta. Riktigt proffsigt gjort. Samma ägare så har väl gjorts centralt."

Detta följdes av:

"De drivs separat men inköp och annat sker tillsammans. Inte otänkbart någon högre upp bestämt om att göra detta på både sidorna/företagen."

Hur får du detta till att jag tyckte "att Webhallen har samma funktionalitet som Komplett eftersom båda ägs av samma moderbolag" när citaten visar tvärtom? Redan glömt vad både jag och du skrev?

Jag utgår från vad de talar om när de beskrev stordriftsfördelarna vad gäller bland annat inköpen, vilket även låter logiskt. Jag gillar Kompletts representanter men de tunga grabbarna är de som uttalar sig i artikeln.

Aha, så antaganden går bra för dig då och officiell källa gick tydligen inte bra längre. Allt det du skriver är svammel. Jag utgår från den infon som delgavs.

Hmm, det inlägget matchar inte riktigt det jag tyckte mig läsa förut. Ser dock ut att stämma när jag kollade historiken. Måste väl ha varit lite ofokuserad när jag läste det eller nåt. Ber om ursäkt för feltolkningen. Borde ha läst igenom ditt första inlägg igen innan jag svarade.

Vi får nog stanna vid att konstatera att vi lägger helt olika värderingar i de olika källorna.

Nu när jag inser att jag feltolkade ditt första inlägg om funktionalitet implementerad på Webhallen blir jag dock nyfiken på i vilka situationer du stött på personliga erbjudanden? Har bevisligen helt missat att det fanns.

EDIT: När man har två källor som potentiellt är motsägelsefulla måste man göra en bedömning av vilken källa som känns mest trovärdig. Vad är det som är konstigt med det? Du har gjort precis samma sak och därefter gjort en annan bedömning. Jag är inte särskilt övertygad av ditt citat, och du inte av de relativt färska uppgifterna från andra anställda på ett av bolagen. Där tror jag inte vi kommer längre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Tvivlar på att "utgående produkt" som detta är inte skulle vara skäl för Webhallen att häva köpet enligt praxis. Hittar dock inte rättsfallen. Det vore helt orimligt om säljare skulle vara skyldiga att leverera varor som inte existerar.

Du skulle nog ha rätt att få invänta en ny TV i fyndvara klass 1 om du vill, men då Webhallen inte kan ge ett leveransdatum kan du aldrig skylla på att den är sen och få skadestånd, även om det tar 10 år. Svårt att få skadestånd för avsaknad av TV överhuvudtaget tror jag.

Det är inte en utgående produkt, det handlar inte om att dom inte har fler exemplar av samma TV på lager, för det har dom.
Jag tvivlar starkt att skicket på emballage är av någon som helst vikt.
Produkten är inte förpackningen, produkten är TVn som kommer i förpackningen. Så ledes ställer jag mig ytterst tveksam till om ARN, Tingsrätt eller någon högre instans skulle frige Webhallen just för att dom inte råkar ha några andra TV apparater av samma modell på lager, med skadad kartong.
Varan existerar, och finns på lager, och ger då inte Webhallen fri rätt att häva avtalet.
Även om just den modellen skulle säljas slut, så kan Webhallen fortfarande dömas till att betala skadestånd i form av "täckköp", alltså att TS köper samma TV för ett rimligt pris från en annan leverantör, där Webhallen då skulle vara tvungen att betala mellanskillnaden över de 5859kr TS köpte TVn för från första början, eller att TS köper en TV med jämförbara funktioner och prisklass. Din kommentar är således rent felaktig.

Skrivet av anon330584:

De har frågat om du fortfarande var intresserad, du svarat ja, de har länkat direkt till produkten för din enkelhets skull, till en tydligt sagd publik länk. Du slutförde inte köpet.
Ska inte ses som en offert/bindande avtal

Du är fortfarande helt och hållet fast i det andra erbjudandet. Vi är alla ganska överens, och har varit länge, att erbjudandet för 5200kr är ytterst tveksamt om det skulle hålla och räknas som att dom ingått ett avtal där.
Det intressanta i hela denna diskussion är ju om orginalköpet kan anses vara lagligt hävt eller ej, där vi alla verkar vara väldigt eniga om att allt tyder starkt på att det avtalet bör ses som att det fortfarande gäller. Snälla, sluta kommentera om du inte har förstånd nog att inse detta, eller kan komma med faktiska, välgrundade argument för eller emot om orginalerbjudandet skall anses vara lagligt hävt.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Hej,
Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.
Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.

Här försöker ju Webhallen ensidigt besluta om att häva köpet, något dom inte har rätt att göra. Webhallen försöker häva avtalet, men avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.

Detta är en direkt lögn. Dom har många exemplar kvar av denna TV i lager, faktumet att ingen har en skadad kartong är oväsentligt i frågan. Produkten är inte kartongen, kartongen fyller endast funktion i att skydda varan vid frakt, något dom uppenbarligen kunde lösa ändå och sälja TVn till någon annan, vilket ytterligare visar på att kartongen i sig är obetydande. Webhallen försöker häva avtalet, men avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från TS
Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll.
Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX] /vi fortfarande intresserade.

Jag ser inget här som kan tydas som att TS inte längre vill ha TVn, och därmed går med på att häva köpet.
Jag skulle hävda motsatsen, då TS fortfarande säger att han vill ha TVn om den är funktionell.
Avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Återkom gärna med hur ni vill göra så fixar vi!

Detta ser jag som att Webhallen är med på att sälja TVn till dig fortfarande, om den bedöms vara brukbar fortfarande efter deras inspektion och lämnar det öppet för dig om du vill häva köpet här, eller vänta och se vad som händer. Webhallen försöker inte häva avtalet här, avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från TS
28 Jun 2021, 14:53

Hej igen,

Tack för erbjudandet, men du får hellre undersöka hur kartongen blev skadad och om TVn fortfarande är brukbar och vad ni då vill sälja den för.

Återigen så visar TS på att han fortfarande vill ha TVn, inget tyder på att TS vill häva köpet här. Avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Absolut, men då ber jag lagret skicka bilder till mig så for denna återkommit till oss, så kikar jag och dem tillsammans om denna är skadad internt eller ej så återkommer jag när vi fått bekräftelse på detta.

Webhallen är fortfarande medveten om att TS vill köpa TVn, om den bedöms funktionsduglig. Webhallen försöker inte häva avtalet, avtalet är inte hävt.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen

Hej,
Nu har vi mottagit denna, den funkar men kartongen är definitivt kvaddad.
Har kontrollerat att det ser bra ut med lagret och dem har skickat bilder där det inte finns synliga interna skador även när dem har startat upp den och prövat så att det inte fanns någon panelskada.
Är detta något ni fortfarande är intresserade av?

Webhallen meddelar att TVn fortfarande fungerar och inte har några synliga skador, och frågar TS om han fortfarande vill köpa TVn. Webhallen försöker inte häva avtalet, avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från TS
Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.

TS visar åter igen att han vill köpa TVn, avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Hej,
Frakt ska det vara ok för, den kan skickas precis som ni beställde förra!
Priset så här har du länken (fick den för 2 min sedan) till att den finns uppe att köpa på hemsidan nu! https://www.webhallen.com/se/product/329935-Philips-2020-55-L...

Webhallen erbjuder här TS att köpa TVn för andra gången, för ytterligare rabatt, men gör en enorm miss som lagt ut varan publikt.
Faktumet att Webhallen gör en enorm tabbe här, och säljer TVn till en annan kund, när TS fortfarande har ett avtal om att köpa just denna, nedsatta TV, är inte TS fel. TS ska inte drabbas av detta, faktumet att Webhallen säljer TVn till en annan kund är inte en laglig grund till att häva avtalet, faktumet att Webhallen visat sig kapabel att sälja just denna modell, fullt funktionell och utan skador för det priset, visar på att priset inte kan bedömas som orimligt lågt och därmed ligga till grund för att Webhallen ska kunna häva köpet.
Här är Webhallen fortfarande skyldig att sälja en TV av samma tillverkare och modell, eller en likvärdig TV med jämnförbara funktioner och prestanda till det avtalade priset. Skulle Webhallen vilja visa goodwill, så skulle dom kunna sälja TVn för 5200kr till TS, men de minsta dom bör anses vara skyldig att göra är att sälja TVn för till TS är 5859kr som tidigare avtalats. Avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen

13 Jul 2021, 09:31
Hej,
Beklagar att det strulade till sig så mycket i slutet ändå.
Jag kikade runt lite kring vad för alternativ vi hade för att kunna lösa detta, och vad vi kom fram till är att vi kan erbjuda en snarlik, i detta fall: https://www.webhallen.com/se/product/304636-Philips-2019-55-L... till priset 5578kr, så att ni får både en ny TV nedsatt + kompensation allt i ett.

Här försöker Webhallen komma med andra alternativ, som inte kan ses som likvärdiga, istället för att följa det avtal som dom fortfarande har. Avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från TS

Tack för erbjudandet, men denna TV är nästan ren budgetklass alternativt åtminstone ett par klasser under 55PUS9435.
"Vi hade ju en överenskommelse om att jag skulle få köpa nämnda TV om den fortfarande fungerade."
"Det finns ingen annan modell inne just nu som uppfyller de kriterier som jag söker och som inte kostar betydligt mer"
"Så jag tycker att du/ni bör hedra det vi kom överens om, d.v.s sagda vara till sagda pris"

Här klipper jag ut vissa delar av svaret, för att göra posten lite kortare, men de väsentliga punkterna kvarstår.
Här påvisar TS varför deras erbjudande inte alls är likvärdigt, påpekar att dom hade en överenskomelse att TS skulle få köpa den prisnedsatta TVn, påpekar att Webhallen inte har några andra likvärdiga produkter inom samma budget i lager, och påpekar att Webhallen bör hedra det avtal som dom faktiskt fortfarande har. Webhallen erbjuder ett mycket sämre alternativ, avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Förstår detta, men tyvärr har vi ingen möjlighet att fixa en likadan TV till samma pris.

Här hävdar Webhallen att dom inte har någon likadan TV i lager (till samma pris), men dom har fortfarande samma modell i lager, åter igen så har kartongens skick ingen betydelse här. Dom erbjuder även några andra alternativ med liknande kostnad, men inte alls liknande funktioner eller prestanda. Webhallen erbjuder sämre alternativ till liknande pris, avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från TS
Jag är tyvärr inte intresserad av de TV du länkar för motsvarande pris då de inte motsvarar 55PUS9435 i kvalité eller funktioner, och prisreduceringen är inte ens är i närheten med vad vi ursprungligen kom överens om (500-700:- gentemot 4000-5000:-).
Skulle också vilja ha ett utlåtande från en annan person med mer övergripande ansvar på supporten angående detta.

Här tackar TS nej till Webhallens erbjudande, då dom inte har erbjudit honom en likvärdig produkt till ett likvärdigt pris, något TS har full laglig rätt att neka. Ber även om ett utlåtande från någon högre uppsatt på support som har mer behörighet att ta en titt på saken och åtgärda problemet. Avtalet har inte hävts.

Skrivet av Levan:

Från Webhallen
Vi har diskuterat eventuella lösningar med våra chefer och det som min kollega [XXX] har erbjudit per mail är vad vi kan erbjuda dig i dagens läge.
Som tidigare nämnt så om du är intresserad av någon annan tv så kan vi kika på något mer fördelaktigt pris på den.

Webhallen försöker åter igen kringå det avtal som finns med TS, och hävdar att dom inte kan fullfölja sin del i avtalet, och påpekar att TS kan få leta igenom de alternativ som finns på hemsidan själv om han vill, så kan han få "ett fördelaktigt pris" på den. Det är ju dock självklart vid detta laget att Webhallen inte alls vill sälja en likvärdig TV till ett likvärdigt pris till TS, utan försöker komma undan med att ge ett lite rabatterat pris som plåster på såren. Avtalet har inte hävts.

Skrivet av PeCe:

Personligen skulle jag i detta läge informerat Webhallen att då de inte fullföljde avtalet så har jag för avsikt att genomföra ett täckningsköp enligt KKöpL 33§. De är då skyldiga att stå för merkostnaden (över 5859kr, enligt ursprungsavtalet, då existensen av detta avtal är ostridigt). Om de nekar till att stå för merkostnaden hade jag anmält fallet till ARN.

Ja, det är vad jag skulle ha gjort också. Vill du ha hjälp med att formulera ett sista svar till Webhallen innan du gör en anmälan till ARN, så är du välkommen att be om synpunkter. Jag hjälper gärna till, och misstänker att det finns andra i tråden som vore villiga också! Jag kan inte se något i kommunikationen mellan er som gör att jag ställer mig tveksam till om avtalet kan tyckas ha hävts med båda parters samtycke här. Webhallen har tydligt försökt häva avtalet vid flertalet tillfällen, men det är ytterst ensidigt och jag kan inte se något som kan tolkas som ett medgivande från TS sida. Således står jag fortfarande fast vid min synpunkt att avtalet ej har hävts, och därmed fortfarande gäller. Webhallen är skyldig att sälja en TV till TS, av likvärdig funktion och prestanda eller bättre, till samma pris som dom avtalat med TS. Kartongens skick är oväsentlig, den är endast emballage för att kunna frakta TVn säkert och fyller ingen annan funktion för slutkund, så oavsett om Webhallen har samma modell på lager med eller utan skadad kartong är helt ovidkommande i frågan, och står inte på något sätt till grund om avtalet kan ses som hävt eller ej. Även om dom skulle sälja slut på den modellen av TV, så är dom fortfarande skyldig att sälja en TV med likvärdig funktion och prestanda till TS, för de avtalade 5859kr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyie:

”avtalet har inte hävts.”

Du upprepar bara det.
TS har godkänt att köpet hävts, då denne utryckligen frågat ”vad ni då vill sälja den för” om den ännu fungerar. Det kan mycket väl ses som ett godkännande för att det inte finns något avtal kvar, men det får ARN eller till slut en domstol avgöra.

Vi kan lägga ner diskussionen helt egentligen fram tills ARN fått in en anmälan från TS, och tagit ett beslut om avtalet hävts korrekt eller inte, därefter kan det diskutteras om vad TS borde göra, då TS redan fått rådet att anmäla till ARN, och det är det som är den möjliga vägen frammåt nu för TS.

Finns ingen ting mer att diskutera egentligen då TS måste gå vidare på sitt håll, med anmälan mm. Först efter det kan det tas en ny diskussion om beslutet, och vad som anses om det, om det anses korrekt eller fel beslutat av ARN, och i så fall varför.ä, eller om det går till domstol, om TS vill driva det dit, om TS är säker på att avtalet hävts på fel sätt, och ARN beslutat tvärt om, och TS tror att domstol skulle göra annan bedömning.

Värt att nämna är att ARN inte är en domstol, som ger ett tvingande beslut, utan ger endast en rekommendation hur tvisten ska lösas, dock så följer de flesta seriösa butikerna ARNs beslut, varav många butiker kommer med lösning till kunden innan ARN ens tagit beslut, just för att undvika att få ett ARN beslut mot företaget, vilket blir publikt, kan även komma med i ex Råd Och Röns svarta lista mfl, efter en sådan lösning getts och om den blir accepterad stängs då ärendet utan åtgärd från ARN. Så bara att den anmäls till ARN kan ge att Webhallen ger med dig, även om de nu i din mailkontakt säger att de inte kan göra det du vill (Få köpa samma modell till det priset), just för att undvika ett beslut från ARN.

Over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att Komplett har det i form av sin funktion att skicka folk offerter vet jag, men har aldrig stött på detta på Webhallen. Nog för att Komplett Group äger Webhallen, men det är vad jag vet helt separata system och mjukvara, så vad Komplett har säger ingenting om vad Webhallens funktionalitet.

Jag hade lätt väntat mig att en sån länk skulle vara privat. Webhallen har gjort såna länkar nyligen, ett exempel är när de lät vissa medlemmar här på forumet köpa RTX kort, man fick anmäla sig, sen om man blev utvald skickade de en privat köplänk. (innan de blev tillsagda att sluta med sånt)

Förövrigt iirc låg dessa länkar "uppe på hemsidan" men att länkarna inte kunde länkas till via den publika hemsidan.

Klart att de gjorde ett misstag då det var nån person på lagret som undersökte varan och la upp den, fel i kommunikationen i flera led, och när den som "fick länken för 2 minuter sedan" hade den säkert redan legat uppe ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Du upprepar bara det.

Vänta nu, anklagar du mig för att vara repetitiv, när i princip det enda du har sagt i hela tråden är att köpet har hävts, helt utan belägg eller vettiga argument?

Skrivet av anon330584:

TS har godkänt att köpet hävts, då denne utryckligen frågat ”vad ni då vill sälja den för” om den ännu fungerar.

Det kan vara vad du tycker och tror, men att TS ställer en fråga är absolut inte att likställa med att TS går med på att häva köpet, och jag ställer mig väldigt tveksam till att du någonsin kommer hitta exempel på praxis som är applicerbart för att bevisa att du har rätt här. Om du hittar likvärdiga exempel från Arn, konsumentverket, hallå konsument, domstolsbeslut eller annan källa av vikt, så får du väldigt gärna dela med dig av detta. Att TS är villig att samarbeta med Webhallen för att hitta en lösning där båda parter kan vara nöjda är på inget sätt ett medgivande att TS är villig att bryta avtalet.

I övrigt så håller jag med om att TS måste vända sig till ARN för att se om de är villiga att ta fallet, men som jag skrev i mitt senaste inlägg, så är det lättast att göra ett försök till hos Webhallen, för att se om de är villiga att lösa situationen innan det går så långt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag hade lätt väntat mig att en sån länk skulle vara privat. Webhallen har gjort såna länkar nyligen, ett exempel är när de lät vissa medlemmar här på forumet köpa RTX kort, man fick anmäla sig, sen om man blev utvald skickade de en privat köplänk. (innan de blev tillsagda att sluta med sånt)

Förövrigt iirc låg dessa länkar "uppe på hemsidan" men att länkarna inte kunde länkas till via den publika hemsidan.

Klart att de gjorde ett misstag då det var nån person på lagret som undersökte varan och la upp den, fel i kommunikationen i flera led, och när den som "fick länken för 2 minuter sedan" hade den säkert redan legat uppe ett tag.

Om det explivit rört sig om ett personligt erbjudande hade jag nog också förväntat mig något liknande. Det som skrivits i detta fall låter inte alls som ett sådant dock så då hade jag räknat med att den var publik och gjort köpet så snart som möjligt (även om det så klart är lätt att vara efterklok). Samtidigt förstår jag att man skulle kunna tro att den var personlig, även om detta aldrig egentligen sagts.

Intressant att höra exempel på när sådan funktionalitet använts dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon330584:

Du upprepar bara det.
TS har godkänt att köpet hävts, då denne utryckligen frågat ”vad ni då vill sälja den för” om den ännu fungerar. Det kan mycket väl ses som ett godkännande för att det inte finns något avtal kvar, men det får ARN eller till slut en domstol avgöra.

Nu har det här sagts många gånger, men ingen normalt funtad människa (vad nu det betyder) skulle tolka det så och jag förstår inte alls varför du gör det. Frågan är en del av en hel konversation, sammanhanget avgör ju vad orden betyder.

Jag tycker det är ganska uppenbart att Webhallen har gjort en tabbe. De frågade TS specifikt om hen ville ha TV:n, hen svarade ja och lade till frågan vad den nu kostar med tanke på förändringen i fyndklass. Webhallen säljer den till någon annan. Antingen är misstaget att de gjorde länken publik eller så är misstaget att de antog att TS kunde gå in på länken samma sekund hen fick mailet.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli ett ärende i ARN eller rent av en rättstvist så är det inte ens säkert denna vara lagerförs dagen som den snurran är klar, och måste ändå ersättas av något annat. Kanske finns något annat då med tillräckligt lika egenskaper för att kund ska bli nöjd. Beställaren kommer hursomhelst måsta vara utan fram till dess. Jag skulle bli rätt sne om jag bad någon om hjälp att köpa något och istället för en vara slutar det med ett komplicerat händelseförlopp och tvist mellan min mellanhand och affären, där det enda jag ville ha var en ny tv... Undrar om jag inte bara skulle åkt till lokala butiken och köpt nåt som jag tänkt från början för att slippa allt jidder.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Nu har det här sagts många gånger, men ingen normalt funtad människa (vad nu det betyder) skulle tolka det så och jag förstår inte alls varför du gör det. Frågan är en del av en hel konversation, sammanhanget avgör ju vad orden betyder.

Jag tycker det är ganska uppenbart att Webhallen har gjort en tabbe. De frågade TS specifikt om hen ville ha TV:n, hen svarade ja och lade till frågan vad den nu kostar med tanke på förändringen i fyndklass. Webhallen säljer den till någon annan. Antingen är misstaget att de gjorde länken publik eller så är misstaget att de antog att TS kunde gå in på länken samma sekund hen fick mailet.

För det är just så det står i mailen?
Enkelt att tolka svaret TS skrev tillbaka som att TS accepterat att köpet hävs, och frågar om vad den kommer kosta.
Annars skulle svaret varit i stil med ”Jag kräver enligt KKL att leveransen slutförs enligt avtal”.

Men som sagt, det blir en fråga för ARN/ eventuellt domstol att avgöra om avtalet hävts korrekt om TS väljer att ta det dit.

Skrivet av MadMantiz:

Skulle det bli ett ärende i ARN eller rent av en rättstvist så är det inte ens säkert denna vara lagerförs dagen som den snurran är klar, och måste ändå ersättas av något annat. Kanske finns något annat då med tillräckligt lika egenskaper för att kund ska bli nöjd. Beställaren kommer hursomhelst måsta vara utan fram till dess. Jag skulle bli rätt sne om jag bad någon om hjälp att köpa något och istället för en vara slutar det med ett komplicerat händelseförlopp och tvist mellan min mellanhand och affären, där det enda jag ville ha var en ny tv... Undrar om jag inte bara skulle åkt till lokala butiken och köpt nåt som jag tänkt från början för att slippa allt jidder.

Troligen kommer det sluta med att TS bekante åker till närmsta butik o köper lämplig tv där, för att slippa vänta 1-6 månader eller kanske mer på att ARN o slutligen kanske även domstol ska ta beslut om ärendet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Levan jag trycker än en gång på att du troligen kan trycka på täckningsköp §30 i KKöpL. Då skulle du kunna gå och köpa en "motsvarande produkt" och Webbis får pröjsa mellanskillnaden. Ta upp det med Webbis åtminstone. Att det är en fyndvara innebär bara att du teoretiskt behöver acceptera ett erbjudanden på en fyndvara i liknande skick först.

Finns inte fyndvaror tillgänglig så är det inte tillräckligt för att vägra §30 i lagen.

Nu har både jag och @PeCe som kanske är en av få som är vassare än mig på KKöpL tryckt på just denna lagen.

Min rek är som sagt, säg till Webbis att du yrkar på KKöpL §30 och skulle vilja få köpa en motsvarande TV (Samma spec) och de får hosta upp slantarna. Säger de nej så kan du ta vidare denna korrespondensen till ARN. Du har rätt att få mellanskillnaden även om du inte köper en TV. Detta gör ju i praktiken att du och din bekanta kan gå och köpa en helt annan modell medan ARN-ärendet fortlöper.

Om inte annat är det väldigt intressant att få höra vad Webbis säger när du yrkar på §30, jag har extremt svårt att tro att de skulle själva lägga fram förslaget utan det är helt upp till dig att lyfta detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon330584:

För det är just så det står i mailen?
Enkelt att tolka svaret TS skrev tillbaka som att TS accepterat att köpet hävs, och frågar om vad den kommer kosta.
Annars skulle svaret varit i stil med ”Jag kräver enligt KKL att leveransen slutförs enligt avtal”.

Fast nu är det ju inte så man kommunicerar. De frågade om TS ville köpa TV:n, TS säger ja och tillägger "vad kostar den" och de säljer TV:n till någon annan. Pratar jag i kundtjänst sitter jag inte med en lagbok bredvid mig och skriver notiser till varenda mening.

EDIT: Vad i detta mail tyder på att hen är ok med att häva köpet?

"Tjena!

Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.

Eftersom kartongen är borta nu, hur fungerar frakt i sådant fall? Behöver jag hämta den hos er i butik, eller någon annanstans? Och vilket pris begär ni för den? Förut var den klass 1, men antar att den blir någon annan nu när kartong etc. är kvaddat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast nu är det ju inte så man kommunicerar. De frågade om TS ville köpa TV:n, TS säger ja och tillägger "vad kostar den" och de säljer TV:n till någon annan. Pratar jag i kundtjänst sitter jag inte med en lagbok bredvid mig och skriver notiser till varenda mening.

EDIT: Vad i detta mail tyder på att hen är ok med att häva köpet?

"Tjena!

Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.

Eftersom kartongen är borta nu, hur fungerar frakt i sådant fall? Behöver jag hämta den hos er i butik, eller någon annanstans? Och vilket pris begär ni för den? Förut var den klass 1, men antar att den blir någon annan nu när kartong etc. är kvaddat."

Det är väl snarare denna sekvens (från #19177469 ) som åsyftas?

Skrivet av Levan:

Från Webhallen

23 Jun 2021, 08:54

Hej,

Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.

Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.

Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.

Beklagar för strulet!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
[XXX]

Från mig

23 Jun 2021, 10:00

Hej

Ja det var ju tråkigt, och Arimee skötte det heller inte så snyggt när de typ 19 på kvällen meddelar att leveransen blivit "försenad" efter att ha aviserat under dagen att de kommer mellan 17-22. [XXX] behövde lämna från jobbet tidigare för att kunna vara hemma vid 17 då det är till [XXX] TV:n är köpt.

Står det någonting om hur pass skadat paketet var? Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll. [XXX] kan/vill inte lägga så mycket på en TV och jag har spanat rätt länge för att hitta en så bra/prisvärd TV till [XXX] som möjligt (istället för att köpa något billigt skräp från NoN [XXX] först var inne på).

Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX] /vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?

Mvh [XXX]

Sedan hur mycket man ska läsa in i det är ju en svårare fråga, men det blir inget egentligt mothugg iaf... Konversationen fortsätter sedan om huruvida just detta exemplar eventuellt går att rädda, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det är väl snarare denna sekvens (från #19177469 ) som åsyftas?

Sedan hur mycket man ska läsa in i det är ju en svårare fråga, men det blir inget egentligt mothugg iaf... Konversationen fortsätter sedan om huruvida just detta exemplar eventuellt går att rädda, osv.

Inte alls svårt. De frågar sedan TS om hen fortfarande är intresserad av TV:n (som de nu har konstaterat fungerar), hen svarar ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om du tar en titt på de tidigare länkade ARN-fallen
ARN 1996-6571
ARN 1999-4494
så hade inte säljarna heller där några lämpliga "fyndvaror/demovaror/reavaror" kvar, men ARN ansåg ändå inte att de hade rätt att häva köpen genom återbetalning av erlagt belopp, utan de rekommenderades att utge skadestånd baserat på ordinariepriset om de inte kunde leverera en likvärdig produkt.

När det gäller skälighet vid skadeståndsskyldighet så är KKöpL 34§ intressant:

"34 § Om skyldigheten att utge skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även beaktas föreliggande försäkringar och försäkringsmöjligheter på köparens sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och hindra skadan samt andra särskilda omständigheter."

Formuleringar som "oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden" låter ju inte direkt som om det skulle handla om småpengar. Några tusenlappar är absolut inte "oskäligt betungande" med hänsyn till Webhallens ekonomiska förhållanden.

Det där är väl rea varor? Ingen av de ärendena är fyndvaror? Hittar du något ärende där de specifikt tar upp fyndvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Inte alls svårt. De frågar sedan TS om hen fortfarande är intresserad av TV:n (som de nu har konstaterat fungerar), hen svarar ja.

Senare i konversationen kommer det upp, ja. (Ett par veckor senare, vad jag förstått? Inte för att tidsaspekten är jätteviktig.)
Men jag tror det är i den delen av konversationen som jag citerade som skiljelinjen uppstår mellan de som tycker att det ursprungliga köpet hävts eller ej.

(Och beroende på hur man tolkar detta så ser man ju ganska naturligt fortsättningen i lite olika dager.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Meathim:

Inte alls svårt. De frågar sedan TS om hen fortfarande är intresserad av TV:n (som de nu har konstaterat fungerar), hen svarar ja.

En intresseförfrågan skall väl inte ses som ett bindande avtal? Tidigare i konversationen har det ju kommit fram att det ursprungliga köpet är hävt av Webbis. Fanns ju i grund och botten en god tanke med det, då TVn gick från att vara fyndklass 1 till 2 när kartongen rasade och de ville inte göra kunden besviken men i slutändan blev det förstås bara pannkaka av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Det där är väl rea varor? Ingen av de ärendena är fyndvaror? Hittar du något ärende där de specifikt tar upp fyndvaror?

Fyndvaror, reavaror, demovaror, prisnedsatta varor...KKöpL gör ingen skillnad på dem utifrån vad säljaren har valt att kalla dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

För det är just så det står i mailen?
Enkelt att tolka svaret TS skrev tillbaka som att TS accepterat att köpet hävs, och frågar om vad den kommer kosta.
Annars skulle svaret varit i stil med ”Jag kräver enligt KKL att leveransen slutförs enligt avtal”.

Lattjo att du försöker lägga ribban för konsumenten på den nivån med krav på hur konsumenten skall uttrycka sig. I och med att ribban för näringsidkaren inte kan ligga lägre än för konsumenten har Webhallen i så fall knappast uttryckt sig på ett korrekt sätt för att häva köpet.