iPhone 12 har tappat 10%(!) av maximal kapacitet under 9 månader

Permalänk
Medlem

iPhone 12 har tappat 10%(!) av maximal kapacitet under 9 månader

Hej!

Jag köpte min iPhone 12 i slutet av oktober i förra året. I dagarna som har gått så vart jag inne i inställningarna på telefonen och kollade på batterihälsan.

Till min förvåning ser jag att den maximala kapaciteten (ett mått på batteriets kapacitet i förhållande till när det vart nytt) hade sjunkit till 90%!

Kikade på sambons telefon som är en iPhone 11 Pro, som är 2 år gammal. Hennes enhet ligger fortfarande på 100%(!) kapacitet.

Ovan verkar helt orimligt, med tanken på att jag, till skillnad från henne kör:

1. Automatisk ljusstyrka
2. Inga bakgrundsuppdateringar på icke essentiella appar
3. Optimerad batteriladdning
4. Skärmens låstid på 1 min, sambon har så den aldrig stängs av
5. Jag känner väl att jag generellt har en mer ”optimerad” approach

Den enda reella skillnaden i övrigt är att jag kör med en 3:e parts laddare (certifierad, ofc) och hon kör Apple original. Båda på 18-20 W.

När jag pratade med Apple-supporten så han jag pratade med att Apple bara ersätter batteriet inom garantitiden om ”den skulle ha över 500 laddningscyklar med en maximalkapacitet under 80%”.

Det kan jag köpa (kanske) men att den tappar 10% på knappt 9 månader tycker jag ändå är att ta i.

Hur har ni andra det som har köpt en iPhone i 12-serien? Har ni samma problem? Har ni några tips på vad man kan göra?

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Hur laddar du telefonen? Låter du den gå ner till sista procenten? Låter du den vara i laddaren över natten?

Permalänk

Det finns massor av info gällande detta på nätet och det är garanterat ett problem med iOS efter senaste uppgraderingen vilket verkar drabba en del.

Apples support är skit och inget annat. De vill bara få kunden att betala så mycket som möjligt för delar som de påstår att man måste byta ut.

Sonen har en 8:a med nytt batteri som plötsligt efter uppgradering till 14.6 tappade batterikapacitet. Batteriet tog slut snabbare än vanligt och kapaciteten sjönk från 100% ner till under 90%.

På 11:an så byter Apple ut batteriet gratis eftersom Apple på sin egen sida har gått ut med att uppgraderingen till 14.6 ibland kan gå fel i och med att någon batterisynk kan ställa till problem.

Apples support hävdar att detta bara påverkar 11:an och ingen annan telefon, men bevisligen så har detta skett även på sonens 8:a. Min 11:a Pro blir ovanligt varm vid vanlig användning emellanåt sedan uppgradering till 14.6.

Sonen fick ingen hjälp med problemet och Apple ville att vi skulle betala för ett batteribyte plus fraktkostnad trots att batteriet alltså i stort sett var nytt. Vi inväntar nästa version av iOS i och med att felet troligen ligger i mjukvaran. Sedan får man se om det hjälper.

Jag begriper inte varför jag ska envisas med att stanna kvar i Appleträsket.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Laddar du den över natten, Låter du batteriet laddas ut helt? Det kan vara faktorer som gör att du tappar batterihälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Hej!

Jag köpte min iPhone 12 i slutet av oktober i förra året. I dagarna som har gått så vart jag inne i inställningarna på telefonen och kollade på batterihälsan.

Till min förvåning ser jag att den maximala kapaciteten (ett mått på batteriets kapacitet i förhållande till när det vart nytt) hade sjunkit till 90%!

Kikade på sambons telefon som är en iPhone 11 Pro, som är 2 år gammal. Hennes enhet ligger fortfarande på 100%(!) kapacitet.

Ovan verkar helt orimligt, med tanken på att jag, till skillnad från henne kör:

1. Automatisk ljusstyrka
2. Inga bakgrundsuppdateringar på icke essentiella appar
3. Optimerad batteriladdning
4. Skärmens låstid på 1 min, sambon har så den aldrig stängs av
5. Jag känner väl att jag generellt har en mer ”optimerad” approach

Den enda reella skillnaden i övrigt är att jag kör med en 3:e parts laddare (certifierad, ofc) och hon kör Apple original. Båda på 18-20 W.

När jag pratade med Apple-supporten så han jag pratade med att Apple bara ersätter batteriet inom garantitiden om ”den skulle ha över 500 laddningscyklar med en maximalkapacitet under 80%”.

Det kan jag köpa (kanske) men att den tappar 10% på knappt 9 månader tycker jag ändå är att ta i.

Hur har ni andra det som har köpt en iPhone i 12-serien? Har ni samma problem? Har ni några tips på vad man kan göra?

Tack så länge!

Om du jämför med din sambo, hur laddar du och henne telefonerna, med det menar jag laddar ni ur batterierna till 1% innan du / hon laddar telefonen? För det är bättre o ladda telefonen ofta, än att låta batteriet gå ner till 1%.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Haft min sen release och har 100% batterihälsa, laddar oregelbundet, oftast med trådlös laddning under arbetstid.
Lägger den på laddning när batteriet är mellan 1-50%

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jahopp, hade hållt mig från att titta på min, har en 12 Pro från runt Oktober förra året och ligger på 87%...

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Avstängd

Har en Iphone 8 som är 1 1/2 år gammal. Laddar oftast hela nätter och ibland någon gång på dagen under kortare tid.
Mitt batteri har 89% hälsa kvar.

Löjligt att man med en telefon ska behöva ladda den två gånger på ett dygn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Har en Iphone 8 som är 1 1/2 år gammal. Laddar oftast hela nätter och ibland någon gång på dagen under kortare tid.
Mitt batteri har 89% hälsa kvar.

Löjligt att man med en telefon ska behöva ladda den två gånger på ett dygn.

Läs mitt tidigare inlägg. Nya iOS 14.6 ställer till problem med batteriet på många telefoner.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Haft min sen release och har 100% batterihälsa, laddar oregelbundet, oftast med trådlös laddning under arbetstid.
Lägger den på laddning när batteriet är mellan 1-50%

I september har haft min 11:a i 2 år, ligger på 100%
Får ut 7-8h soc time, med blandat användarmönster. Musik, film etc. Låter den aldrig gå under 20, eller över 95% när jag laddar. Oftast laddar jag runt 30%-sträcket, kör enbart snigelladdning då jag fattat det som att det är bättre för batteriet i längden? Jag menar, Xiaomis (OPPO kanske det var?) nya laddare som presenterades för några månader sen...kunde ju ladda med 65w 200w! Det räcker för att fylla ett batteri på 4 000 milliamperetimmar på 15 minuter trådlöst och 8 minuter med kabel https://m3.idg.se/2.1022/1.751663/xiaomi-visar-hypersnabb-mob...
Det kan inte vara bra för batteriet i längden väl? Kan det inte vara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Läs mitt tidigare inlägg. Nya iOS 14.6 ställer till problem med batteriet på många telefoner.

Jag har uppgraderat och tror inte det blivit sämre sen senaste uppgraderingen utan det har varit illa hela tiden men man kan inte kräva mer av en telefon idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vilket drag det blev i tråden! ”Skönt” att inte vara ensam. Hittade inte så mycket på nätet när jag sökte på just batterihälsan då jag inte upplevt att just batteritiden vart försämrad.

Skrivet av Trackmaster:

Hur laddar du telefonen? Låter du den gå ner till sista procenten? Låter du den vara i laddaren över natten?

Skrivet av j0mppie:

Laddar du den över natten, Låter du batteriet laddas ut helt? Det kan vara faktorer som gör att du tappar batterihälsa.

Skrivet av jnsson:

Om du jämför med din sambo, hur laddar du och henne telefonerna, med det menar jag laddar ni ur batterierna till 1% innan du / hon laddar telefonen? För det är bättre o ladda telefonen ofta, än att låta batteriet gå ner till 1%.

Nu under semester/föräldraledigheten har jag inte laddat som jag brukade när jag jobbar.
Men vi kan säga att 90% av ladd-tilfällena är att jag laddar telefonen över natten och då är batteriet på 50-60% efter en dags normal användning.

Min sambo laddar när som och hur som, när hon använder telefonen, under natten/dagen. Helt sporadiskt Hon brukar undra varför telefonen blir så varm när man laddar och använder telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I september har haft min 11:a i 2 år, ligger på 100%
Får ut 7-8h soc time, med blandat användarmönster. Musik, film etc. Låter den aldrig gå under 20, eller över 95% när jag laddar. Oftast laddar jag runt 30%-sträcket, kör enbart snigelladdning då jag fattat det som att det är bättre för batteriet i längden? Jag menar, Xiaomis (OPPO kanske det var?) nya laddare som presenterades för några månader sen...kunde ju ladda med 65w 200w! Det räcker för att fylla ett batteri på 4 000 milliamperetimmar på 15 minuter trådlöst och 8 minuter med kabel https://m3.idg.se/2.1022/1.751663/xiaomi-visar-hypersnabb-mob...
Det kan inte vara bra för batteriet i längden väl? Kan det inte vara.

Hmm du kanske är något på spåret där. Min iPhone 7 hade 89% efter 4(!) års användning av kapaciteten och då använde jag mig av den original-laddaren på 5W.

Är ju inte konstigt att batterier borde ta stryka av högre effekt och värme men sen igen är det ju kanske en beprövad teknik.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag har uppgraderat och tror inte det blivit sämre sen senaste uppgraderingen utan det har varit illa hela tiden men man kan inte kräva mer av en telefon idag.

Om man inte byter batteri kontinuerligt så får man räkna med att kapaciteten sjunker. (Tror att även du hade 100% i början). Batterier har ju ett visst antal laddcykler och det kommer man inte ifrån. Efter 1 1/2 år så har du inte samma kapacitet längre som på en nytt batteri. På 8:an byter du dessutom lätt batteri själv till skillnad från de nyare iPhonen.

Det jag blir irriterad på är att Apples mjukvara ofta ställer till problem och att de sedan blåljuger och menar att det bara påverkar ett fåtal telefoner av en viss modell fast så inte är fallet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Min 12 Pro Max jag bokade och fick vid release och är inkopplad varje natt är på 98%. Kör med samma vanliga 5W Apple laddare jag kört i flera år.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har haft min IPhone 12 Pro Max sen release och har 100% batterikapacitet.
Laddar den trådlöst på nätterna med tredjeparts laddare och den brukar ligga
runt 10-20% kvar när den laddas igen. Laddar varannan eller var tredje dag
så jag är nöjd med batteriets kapacitet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

iPhone 12 Pro Max här, haft sen release, används i jobb dagligen. Brukar ladda varje natt i Apples egna 20W snabbladdare, laddar alltid på natten oavsett % kvar vid läggdags. På helger laddar jag när det behövs, oftast lite stödladdning under dagen bara 10-30 minuters intervaller.

Laddar när jag kan, när det behövs eller bara om man känner för det, Min ligger på 98% (iOS 14.7.1)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

IPhone X köpt vid release så den är över 3,5 år, kollade nu och batterihälsan är på 93%. Laddar lite och ofta så aldrig över 80% (hänt några gånger såklart men väldigt sällan) och aldrig gå under 40%. Verkar ha varit bra för batteriet såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem

Värme är det värsta batteridödaren. Laddning sköter chippen om. Maginell skillnad genom att ladda den full vs 90% mm. Chippen vet vad dom gör.

Har du glömt den i bilen en var sommardag? Då kan batteriet dö helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

iPhone 11 Pro Max. Snart 1 år gammal och 97%. Laddar trådlöst på nätterna oftast. Men händer även att det blir snabbladdaren på dagen. Brukar aldrig gå under 25% innan den laddas. Min iPhone XS Max låg på 93% efter 2 år.

Hade säkert haft högre procent kvar om det inte vore för att jag ibland använder telefonen samtidigt som den sitter i snabbladdaren. Sliter väl en del på batteriet. Men jag tänker mer som så att jag använder den så som jag vill. Batteribyte är inte många hundralappar sen så. Blir bara jobbigt om man går och tänker på det och nojar över den där procenten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jioker:

Hej!

Jag köpte min iPhone 12 i slutet av oktober i förra året. I dagarna som har gått så vart jag inne i inställningarna på telefonen och kollade på batterihälsan.

Till min förvåning ser jag att den maximala kapaciteten (ett mått på batteriets kapacitet i förhållande till när det vart nytt) hade sjunkit till 90%!

Kikade på sambons telefon som är en iPhone 11 Pro, som är 2 år gammal. Hennes enhet ligger fortfarande på 100%(!) kapacitet.

Ovan verkar helt orimligt, med tanken på att jag, till skillnad från henne kör:

1. Automatisk ljusstyrka
2. Inga bakgrundsuppdateringar på icke essentiella appar
3. Optimerad batteriladdning
4. Skärmens låstid på 1 min, sambon har så den aldrig stängs av
5. Jag känner väl att jag generellt har en mer ”optimerad” approach

Den enda reella skillnaden i övrigt är att jag kör med en 3:e parts laddare (certifierad, ofc) och hon kör Apple original. Båda på 18-20 W.

När jag pratade med Apple-supporten så han jag pratade med att Apple bara ersätter batteriet inom garantitiden om ”den skulle ha över 500 laddningscyklar med en maximalkapacitet under 80%”.

Det kan jag köpa (kanske) men att den tappar 10% på knappt 9 månader tycker jag ändå är att ta i.

Hur har ni andra det som har köpt en iPhone i 12-serien? Har ni samma problem? Har ni några tips på vad man kan göra?

Tack så länge!

Hur du använder mobilen är egentligen inte jätteintressant utan det som är intressant är ditt laddmönster och vilka temperaturer batteriet får jobba i.

Låter du batteriet tömmas innan du laddar?
Laddar du alltid 100% fullt?
Har du skal/fodral på mobilen?
Har du den i en ytterficka när det är kallt ute eller håller du mobilen varm?
Låter du den ligga i solen och bli varm när det är fint väder ute?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

iPhone 11 Pro Max. Snart 1 år gammal och 97%. Laddar trådlöst på nätterna oftast. Men händer även att det blir snabbladdaren på dagen. Brukar aldrig gå under 25% innan den laddas. Min iPhone XS Max låg på 93% efter 2 år.

Hade säkert haft högre procent kvar om det inte vore för att jag ibland använder telefonen samtidigt som den sitter i snabbladdaren. Sliter väl en del på batteriet. Men jag tänker mer som så att jag använder den så som jag vill. Batteribyte är inte många hundralappar sen så. Blir bara jobbigt om man går och tänker på det och nojar över den där procenten.

Ja det är ju det man gör, nojar Det påverkar inte min upplevelse av telefonen nämnvärt. Jag bara blev så förvånad över att det sjunkit så pass mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Vilket drag det blev i tråden! ”Skönt” att inte vara ensam. Hittade inte så mycket på nätet när jag sökte på just batterihälsan då jag inte upplevt att just batteritiden vart försämrad.

Nu under semester/föräldraledigheten har jag inte laddat som jag brukade när jag jobbar.
Men vi kan säga att 90% av ladd-tilfällena är att jag laddar telefonen över natten och då är batteriet på 50-60% efter en dags normal användning.

Min sambo laddar när som och hur som, när hon använder telefonen, under natten/dagen. Helt sporadiskt Hon brukar undra varför telefonen blir så varm när man laddar och använder telefonen

Använder du snabbladdare? Blir telefonen varm? Jag använder inte en snabbladdare till min telefon (ej apple telefon) för att det är helt onödigt för mig då jag laddar telefonen under natten. Som andra också påpekat, så skadar det batteriet om batteriet blir väldigt varmt, så ett tips är iallafall att inte ha telefonen liggandes rakt i solen (särskilt inte under sommaren) för då blir telefonen väldigt varm

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur du använder mobilen är egentligen inte jätteintressant utan det som är intressant är ditt laddmönster och vilka temperaturer batteriet får jobba i.

Låter du batteriet tömmas innan du laddar?
Laddar du alltid 100% fullt?
Har du skal/fodral på mobilen?
Har du den i en ytterficka när det är kallt ute eller håller du mobilen varm?
Låter du den ligga i solen och bli varm när det är fint väder ute?

Se deta inlägg, det svarar en del av frågorna #19180893

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur du använder mobilen är egentligen inte jätteintressant utan det som är intressant är ditt laddmönster och vilka temperaturer batteriet får jobba i.

Låter du batteriet tömmas innan du laddar?
Laddar du alltid 100% fullt?
Har du skal/fodral på mobilen?
Har du den i en ytterficka när det är kallt ute eller håller du mobilen varm?
Låter du den ligga i solen och bli varm när det är fint väder ute?

1. Batteriet är på runt 50-60% i normalfall när jag börjar ladda och då främst nattetid.
2. Alltid 100%
3. Jag har magnetskal/plånboks-kombo om du förstår vad jag menar? Så ett ”hårt” tunt skal som jag sedan sätter i ett fodral. Men det är bara det enkla skalet som sitter på vid laddning.
4/5. Jag försöker se till att telefonen inte blir exponerad för vare sig värme eller kyla. Lämnar således inte telefonen i solen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Om man inte byter batteri kontinuerligt så får man räkna med att kapaciteten sjunker. (Tror att även du hade 100% i början). Batterier har ju ett visst antal laddcykler och det kommer man inte ifrån. Efter 1 1/2 år så har du inte samma kapacitet längre som på en nytt batteri. På 8:an byter du dessutom lätt batteri själv till skillnad från de nyare iPhonen.

Det jag blir irriterad på är att Apples mjukvara ofta ställer till problem och att de sedan blåljuger och menar att det bara påverkar ett fåtal telefoner av en viss modell fast så inte är fallet.

Det förstår jag också att ett batteri inte kan hålla hur många laddcykler som helst. Gissar jag så skulle jag säga att min genomgått säkerligen 600 laddcykler vid det här laget då den som sagt laddas varje natt och sen sporadiskt någon gång på dagen men också när man sitter i bilen för att köra appleplay.

89% batterihälsa är väl fortfarande ok men det stora problemet är ju om det är IoS som gör att batteriet dör snabbare. Att vissa appar suger ruskigt mycket batteri kan jag väl leva med då jag kan välja när jag vill använda dessa även om det inte är optimalt men att själva IoS dödar batteri är ju helt fel.

Efter så många år så ska inte en sån sak ens kunna ske tycker man då utvecklarna hela tiden bör jobba mot att få saker och ting att hålla så länge som möjligt även om jag vet att så inte är fallet. Många av de nya funktionerna som hela tiden läggs in telefonerna använder jag ju inte heller så mycket är ju rent dynga och jag skiter fullständigt i om jag får en uppdatering med mera emojis eller nya funktioner i SMS. De jag har funkar för mig förutom enkelheten att kunna skicka ett SMS till 10 personer genom att bara ta fram kontaktlistan och bocka i vilka man vill skicka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Hmm du kanske är något på spåret där. Min iPhone 7 hade 89% efter 4(!) års användning av kapaciteten och då använde jag mig av den original-laddaren på 5W.

Är ju inte konstigt att batterier borde ta stryka av högre effekt och värme men sen igen är det ju kanske en beprövad teknik.

Just värme och batteriet är ingen vidare kombo direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

har man bockat i optimerad batteriladdning så ska man väl inte behöva oroa sig för att den ligger inkopplad i laddaren - hela meningen med den funktionen är väl att telefonen själv drar ner laddtakten till nästan inget när batteriet är 80+ laddat?

Haft min XR i 2.5 år, ligger på 89% hälsa - låter den ligga i laddaren i stort sett varje natt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har man bockat i optimerad batteriladdning så ska man väl inte behöva oroa sig för att den ligger inkopplad i laddaren - hela meningen med den funktionen är väl att telefonen själv drar ner laddtakten till nästan inget när batteriet är 80+ laddat?

Haft min XR i 2.5 år, ligger på 89% hälsa - låter den ligga i laddaren i stort sett varje natt

// LZ

Precis! Har haft den funktionen aktiverad sedan dag 1. Har aldrig sett att den dock gör det den ska. Kollar jag på diagrammet över laddningen så har telefonen alltid laddat upp till 100%.

Är det på grund av min tredjeparts laddare mån tro? Den ska ju dock vara certifierad och som jag förstått det så ska det ju vara själva enheten som styr, inte adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har man bockat i optimerad batteriladdning så ska man väl inte behöva oroa sig för att den ligger inkopplad i laddaren - hela meningen med den funktionen är väl att telefonen själv drar ner laddtakten till nästan inget när batteriet är 80+ laddat?

Haft min XR i 2.5 år, ligger på 89% hälsa - låter den ligga i laddaren i stort sett varje natt

// LZ

Ja, det du skriver om optimerad batteriladdning stämmer. Dock är det inte bara optimerad batteriladdning som påverkar batteriet, andra saker också, så som värme, hur ofta man låter batteriet ladda ur helt innan man laddar mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min Xs tog 1% av Batterihälsan de första 4 veckorna, sen mattade det av markant. Bytte batteri nästan exakt 2 år efter den inhandlades och nu ca 10 månader senare är den redan nere på 90%. Laddar den inte inom den perfekta zonen speciellt ofta men samtidigt hör jag andra som gör som mig och ändå sitter på 100% efter ett helt år. Jag tycker det är väldigt märkligt och undrar nästan om det är batterilotteri det är frågan om.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT