Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA – drar för mycket ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Jag syftar på titeln och inte innehållet, vilket även GN tar upp som största problemet. Han säger att de flesta läser titeln och går vidare. Anledningen till att de inte får skeppa datorerna har till största del inget att göra med att de "drar för mycket ström".

GN påpekar en artikel som har ungefär samma titel som er fast på engelska och säger att detta är det närmsta saningen av artiklarna de tar upp, men det är missvisande jämfört med faktumet. Anledningen till att Dell inte får skeppa datorerna har egentligen inte så mycket att göra med att de "drar för mycket ström", utan istället att effektiviteten på komponenterna som PSU osv. Datorn får dra hur mycket ström de vill vid använding (inte idle).

Men det var kanske lite överdrivet att skriva "Hemskt missvisande"

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Jag syftar på titeln och inte innehållet, vilket även GN tar upp som största problemet. Han säger att de flesta läser titeln och går vidare. Anledningen till att de inte får skeppa datorerna har till största del inget att göra med att de "drar för mycket ström".

GN påpekar en artikel som har ungefär samma titel som er fast på engelska och säger att detta är det närmsta saningen av artiklarna de tar upp, men det är missvisande jämfört med faktumet. Anledningen till att Dell inte får skeppa datorerna har egentligen inte så mycket att göra med att de "drar för mycket ström", utan istället att effektiviteten på komponenterna som PSU osv. Datorn får dra hur mycket ström de vill vid använding (inte idle).

Så det du menar är vilseledande är att vi inte skriver ut att det är vid inaktivitet helt enkelt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Någon mer som testat sin dator ?

Mätte mina 2 datorer bara för skojs skull, och båda datorerna drog 4.4watt vid sleepmode. (får dra max 5.03 watt enligt californiska lagen) så de klarade sig.

Men en konstig sak... När jag enbart hade pluggat in wattmätaren och inte satt på datorerna, så drog min 5600x 4watt,
och min 9600k drog hela 7.1watt .
Men när jag haft igång datorn,och stängt av den igen så drog helt plötsligt min 5600x enbart 2.5watt, och min 9600k drog då bara 3.3watt.
Fattar inte hur de kan dra mer ström innan man satt igång den första gången

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

samtidigt slurpar facebooks server i sig ett par hundra megawatt och notar står du och jag för.

Svårt att förstå hur dells datorer kan dra betydligt mycket mer än andra. Är väl i princip samma hårdvara. De måste ha riktigt usla specialdesignade moderkort och psu.

Eller är det starten till att man försöker banna desktops?

Permalänk
Medlem

Om man vet vad det faktiskt handlar om så borde man tycka det är bra. Det enda dåliga är att det finns kryphål som kan utnyttjas och att kostnaden för certifiering lär skjutas över på konsumenter för att företag är som de är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Någon mer som testat sin dator ?

Mätte mina 2 datorer bara för skojs skull, och båda datorerna drog 4.4watt vid sleepmode. (får dra max 5.03 watt enligt californiska lagen) så de klarade sig.

Men en konstig sak... När jag enbart hade pluggat in wattmätaren och inte satt på datorerna, så drog min 5600x 4watt,
och min 9600k drog hela 7.1watt .
Men när jag haft igång datorn,och stängt av den igen så drog helt plötsligt min 5600x enbart 2.5watt, och min 9600k drog då bara 3.3watt.
Fattar inte hur de kan dra mer ström innan man satt igång den första gången

Jag känner inte till de exakta delarna men endera är det rena mätfel för få mätare är kapabla att mäta så låga effekter med precision.
Eller så är det "halvkorrekt" för dina datorer kanske har en aktiv effektfaktorkompensering som hoppat igång och påverkar mätningen.

Det är hursomhelst svårt att mäta små effekter korrekt och det blir inte enklare när det inte handlar om en resistiv last. Effektmätningar på ledbelysning är också nått som brukar kräva riktigt bra instrument för att ge pålitliga resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner inte till de exakta delarna men endera är det rena mätfel för få mätare är kapabla att mäta så låga effekter med precision.
Eller så är det "halvkorrekt" för dina datorer kanske har en aktiv effektfaktorkompensering som hoppat igång och påverkar mätningen.

Det är hursomhelst svårt att mäta små effekter korrekt och det blir inte enklare när det inte handlar om en resistiv last. Effektmätningar på ledbelysning är också nått som brukar kräva riktigt bra instrument för att ge pålitliga resultat.

Ok, jo mätarfel kan det absolut vara. Men den borde väl visa lika fel då både före och efter den varit igång?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Ok, jo mätarfel kan det absolut vara. Men den borde väl visa lika fel då både före och efter den varit igång?

Inte nödvändigtvis, mätaren kanske mäter +-2 W och minimum 5 W eller nått liknande men du kan också ha laddat upp kondensatorer i nätdelen som ger en verklig påverkan, det är svårt att spekulera rätt men enkla mätare som man pluggar in via kabeln är inga precisionsinstrument och de ger ofta stora mätfel vid låga effekter och fasförskjutningar.
Du kan ju försöka hitta manualen till din mätare och se vad den säger om minsta effekt och effektfaktor för att försöka räkna ut hur fel den mäter enligt tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EU släpade igenom en lag om maxeffekt på dammsugare för några år sedan.
Det är inte omöjligt att samma typ av reglering händer i Sverige, nu när vi stänger av förutsägbar kraftförsörjning och lobbar för el-bilar.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dyluck:

EU släpade igenom en lag om maxeffekt på dammsugare för några år sedan.
Det är inte omöjligt att samma typ av reglering händer i Sverige, nu när vi stänger av förutsägbar kraftförsörjning och lobbar för el-bilar.

EU har regler https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/s...
Vi får väl se om de skärps men jag tror inte Sverige ensamt gör nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så det du menar är vilseledande är att vi inte skriver ut att det är vid inaktivitet helt enkelt?

Det var lite överdrivet att säga att titeln var "Hemskt missvisande", men problemet med en sådan titel är risken att vissa kommer sprida vidare det de får ut ur titeln i olika forum som reddit osv. Förstår att syftet med en artikel är att få många klick, men "drar för mycket ström" är hyfsat långt ifrån verkligheten.
Drar för mycket ström spinner vidare på samma som alla andra artiklar skriver för att trigga alla "gamers".

Ex på alternativ:
Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - är för ineffektiva

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - möter inte den nya standaren

Eller något roligt som

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - har för lite ram stickor

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - har för lite sata.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Det var lite överdrivet att säga att titeln var "Hemskt missvisande", men problemet med en sådan titel är risken att vissa kommer sprida vidare det de får ut ur titeln i olika forum som reddit osv. Förstår att syftet med en artikel är att få många klick, men "drar för mycket ström" är hyfsat långt ifrån verkligheten.
Drar för mycket ström spinner vidare på samma som alla andra artiklar skriver för att trigga alla "gamers".

Ex på alternativ:
Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - är för ineffektiva

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - möter inte den nya standaren

Eller något roligt som

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - har för lite ram stickor

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - har för lite sata.

Jag tänker att du i det här fallet också tittar på vår rubrik med linser som färgats av att du först sett GN:s video och/eller andra vilseledande rubriker. Att någon skulle se vår rubrik först och sen använda den som bas för att sprida vilseledande information på facebook eller reddit ser jag inte som troligt.

Jag tycker personligen att det är märkligt att påstå att ""drar för mycket ström" är hyfsat långt ifrån verkligheten". För det är ju precis det de gäller när det kommer till kritan.
Det blir liksom hårklyveri på något sätt om "är för ineffektiva" ses som ok och "drar för mycket ström" är clickbait. Båda syftar ju till samma sak - strömförbrukningen anses vara för hög.

Vi valde också att inte skriva speldatorer, gaming etc i rubrik och ingress just för att inte få det här att låta som om det är riktat specifikt mot den typen av produkter. Nu råkat det ju dock vara dessa produkter som Dell har tagit bort men genom att inte lägga emfas på det så försöker vi att "hålla huvudet kallt".

Den andra rubriken hade ju kunnat fungera men är ju mindre beskrivande i mina ögon.

Hade vi skrivit nr 3 eller 4 hade vi ju blivit idiotförklarade av halva forumet så dem hade jag inte rekommenderat hehe

Menar absolut inte att man inte får ha synpunkter på våra rubriker! Jag kastade mig mest in i diskussionen här för att jag reagerade på "hemskt vilseledande" vilket jag inte kände var en särskilt sansad beskrivning bara

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CubaCola:

De kan väl sälja datorerna som "kit" istället, så kan de nog kringgå denna regel.
Då borde det räknas som hemmabygge.

Sedan förstår jag inte hur man kommer fram till de stora bovarna i miljödebatten är plastpåsar och sugrör, eller att datorer drar för mycket ström.

(samtidigt skövlar vi regnskogen...och annan skog, som är en naturlig koldioxid"ätare"..)

Jag skövlar inte regnskogen, dra inte in mig i ditt beteende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att du i det här fallet också tittar på vår rubrik med linser som färgats av att du först sett GN:s video och/eller andra vilseledande rubriker. Att någon skulle se vår rubrik först och sen använda den som bas för att sprida vilseledande information på facebook eller reddit ser jag inte som troligt.

Jag tycker personligen att det är märkligt att påstå att ""drar för mycket ström" är hyfsat långt ifrån verkligheten". För det är ju precis det de gäller när det kommer till kritan.
Det blir liksom hårklyveri på något sätt om "är för ineffektiva" ses som ok och "drar för mycket ström" är clickbait. Båda syftar ju till samma sak - strömförbrukningen anses vara för hög.

Vi valde också att inte skriva speldatorer, gaming etc i rubrik och ingress just för att inte få det här att låta som om det är riktat specifikt mot den typen av produkter. Nu råkat det ju dock vara dessa produkter som Dell har tagit bort men genom att inte lägga emfas på det så försöker vi att "hålla huvudet kallt".

Den andra rubriken hade ju kunnat fungera men är ju mindre beskrivande i mina ögon.

Hade vi skrivit nr 3 eller 4 hade vi ju blivit idiotförklarade av halva forumet så dem hade jag inte rekommenderat hehe

Menar absolut inte att man inte får ha synpunkter på våra rubriker! Jag kastade mig mest in i diskussionen här för att jag reagerade på "hemskt vilseledande" vilket jag inte kände var en särskilt sansad beskrivning bara

Ja ditt första stycke stämmer nog en hel del. Kan inte riktigt jämföra konsumenterna av de andra artiklarna med ett entusiast forum, men det verkade iallafall som att 17 andra höll med mig.

Ha en trevligt helg!

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Har redigerat mitt originalinlägg, var inte meningen att attackera skribenten.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Ja ditt första stycke stämmer nog en hel del. Kan inte riktigt jämföra konsumenterna av de andra artiklarna med ett entusiast forum, men det verkade iallafall som att 17 andra höll med mig.

Ha en trevligt helg!

Ja, absolut jag vill inte försöka påstå att vi är perfekta här och det är inga orimliga synpunkter du hade när du broderade ut texten.

Ha en trevlig helg du med!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danskung:

Tycker för övrigt att detta är bra gjort av staterna. Detta kommer att göra att OEM tvingas använda 80 plus gold nätaggregat och motivera dem att använda 2 stycken 8gb istället för en 16gb. Dock kan detta skapa extremt konstiga konfigurationer.

Det är ett fullständigt idiotiskt regelverk som hade kunnat göras helt irrelevant bara genom att be Microsoft/Apple/Google att som standardkonfiguration försätta datorn där deras operativsystem är intellerade i viloläge efter en minuts idle.

För det första kan du kringgå restriktioner genom att bara bre på med en massa USB-portar, för det andra så berörs inte elförbrukningen vid bruk eller vad datorererna brukas till. Menade dessa jävla clowner allvar med att vilja göra en god sak för miljön så hade de infört totalförbud för alla datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Det är ett fullständigt idiotiskt regelverk som hade kunnat göras helt irrelevant bara genom att be Microsoft/Apple/Google att som standardkonfiguration försätta datorn där deras operativsystem är intellerade i viloläge efter en minuts idle.

För det första kan du kringgå restriktioner genom att bara bre på med en massa USB-portar, för det andra så berörs inte elförbrukningen vid bruk eller vad datorererna brukas till. Menade dessa jävla clowner allvar med att vilja göra en god sak för miljön så hade de infört totalförbud för alla datorspel.

Jo jag har sätt gamers nexus. Det ända positiva är väl 80+ gold, men det är bättre än inget.

Håller med dig fullständigt utöver detta.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Elbilar som dom ser ut nu är en modefluga som kommer dö ut. Inte "miljövänliga" någonstans.

Ett tips: vad du än gör, köp inte en 5-10 år gammal elbil. Kommer vara värd sin vikt i skrot ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Elbilar som dom ser ut nu är en modefluga som kommer dö ut. Inte "miljövänliga" någonstans.

Ett tips: vad du än gör, köp inte en 5-10 år gammal elbil. Kommer vara värd sin vikt i skrot ungefär.

kan du utveckla?
olja kommer ta slut... det är en "fluga"

Permalänk
Medlem

USA får väl göra som Europa och gå över till 230V i uttagen, för det är tydligen effektivare. Se grafen från ett Seasonic agg som är titanium certat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

kan du utveckla?
olja kommer ta slut... det är en "fluga"

Som jag sa, elbilar är inte miljömässigt gångbara (batteri). En elbil gör ett större avtryck miljömässigt än vad en fossilt driven bil gör idag.Funkar fint om 1 bil på 10 000 är en ny "miljövänlig" elbil. Finns ingen infrastruktur som klarar att förse ens 50/50 el/fossil. Tog ca 100 år komma dit vi är nu när det gäller elförsörjningen, tar förmodligen 100 år till om alla bilar ska vara eldrivna (batteri). Vad är liksom poängen med att byta ut en naturresurs (olja) mot en annan (metaller/ädelmetaller)? Samma skit och föroreningar kommer på ett eller annat sätt (produktion etc) att spy ut i naturen i slutändan.

Vätgas tex är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

USA får väl göra som Europa och gå över till 230V i uttagen, för det är tydligen effektivare. Se grafen från ett Seasonic agg som är titanium certat.

https://seasonic.com/pub/media/wysiwyg/feature-pics/Titanium.png

Ja, det är väl självklart att det är effektivare? Högre spänning kräver mindre ström för samma effekt. Mindre ström ger mindre förluster på samma kabelarea. Jänkarna har dock kasst elnät i allmänhet. De har inte trefas in som många hushåll i Sverige har, det gör ju att lastbalansering blir svårare att uppnå och större nolledare behövs.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att detta är demokrat styrda stater.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

En elbil gör ett större avtryck miljömässigt än vad en fossilt driven bil gör idag.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Som jag sa, elbilar är inte miljömässigt gångbara (batteri). En elbil gör ett större avtryck miljömässigt än vad en fossilt driven bil gör idag...

Fast det stämmer väl ändå inte? Här är en enklare sammanfattning av ICCT:s studie som visar att elbilens utsläpp redan idag är 67-69% lägre jämfört med en fossildriven under bilens livstid, tillverkning inkluderat.

https://feber.se/samhalle/elbilar-ar-miljovanligare-an-fossil...

https://theicct.org/publications/global-LCA-passenger-cars-ju...

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har en kommande video gällande detta regelverk som nu sätts in.
Han nämner saker som "hur mycket bandbredd som finns till gpuns minne" som en av punkterna som styrs av detta regelverk.

Och hans kollega nämner något i stil med "så folk som inte har en aning om datorer tar fram regelverk om dessa". (får hålla med här)

https://www.youtube.com/watch?v=qZCj3I8j9IU

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Fast det stämmer väl ändå inte? Här är en enklare sammanfattning av ICCT:s studie som visar att elbilens utsläpp redan idag är 67-69% lägre jämfört med en fossildriven under bilens livstid, tillverkning inkluderat.

https://feber.se/samhalle/elbilar-ar-miljovanligare-an-fossil...

https://theicct.org/publications/global-LCA-passenger-cars-ju...

De verkar stirra sig blinda på enbart koldioxidutsläpp.

Graphite som används i batterierna verkar inte direkt miljövänliga att ta fram.

https://www.greencarreports.com/news/1091060_electric-car-bat...

"Some of the pollution is direct, from graphite dust in the air, which is damaging whether inhaled or brought down to the earth in rain. But much is indirect, a result of the hydrochloric acid used to process mined graphite into a usable form.

As is often the case, industrial chemicals can leak into groundwater or streams; in this case, hydrochloric is highly corrosive, and damaging to all forms of life.

The problem is considered sufficiently grave by Chinese authorities that the country has suspended or closed dozens of graphite mines in an effort to curb the pollution."

Står att en elbil kan ha 110pounds (nästan 50kg) graphite.
Och om Kina stänger ner gruvor för att de förstör miljön för mycket, då känns det lite allvarligt ändå, med tanke på hur mycket annat som de inte bryr sig om.

Det jag menar är att om man ska säga att det ena eller andra är mer miljövänligt måste man nog kolla på allt.
Inte bara koldioxidutsläpp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Fast det stämmer väl ändå inte? Här är en enklare sammanfattning av ICCT:s studie som visar att elbilens utsläpp redan idag är 67-69% lägre jämfört med en fossildriven under bilens livstid, tillverkning inkluderat.

https://feber.se/samhalle/elbilar-ar-miljovanligare-an-fossil...

https://theicct.org/publications/global-LCA-passenger-cars-ju...

Struntprat.

Var tror du elen du laddar bilen med kommer ifrån?

Och brytningen av metaller till batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Struntprat.

Var tror du elen du laddar bilen med kommer ifrån?

Och brytningen av metaller till batteri?

Struntprat?

Rapporten visar just på en miljöbils klimatavtryck i det land den rullar i och ja, där kan man se tydliga skillnader mellan tex Kina och Europa som använder betydligt högre del förnybar energi men i inget fall i rapporten är en fossilbil miljövänligare än en elbil under sin livstid.

Självklart är brytningen av metaller kasst, men jag har inte sett någon studie som pekar på att brytningen skulle komma ens i närheten av den totala negativa miljöpåverkan oljeutvinningen har.

Länka gärna till den studie/rapport du hänvisar till, för du sitter väl inte och gissar?

Visa signatur

Sleeve it and they will come