@OSkar000 Hus ser jag som en helt annan sak, där äger du ju faktiskt huset och troligtvis även tomten. Speciellt på horisonten 20-40+ år, då är det en självklarhet att köpa huset jämfört med att hyra.
Bostadsrättslägenhet däremot är ju inget mer egentligen än rätten att bo i ett hus på bostadsrättsföreningens villkor. Hyreslägenhet ger dig också rätten att bo i en lägenhet men på hyresvärdens villkor.
Så skillnaden som jag ser det är vilken möjlighet och ansvar du har över bostaden för i slutänden är du inte en ägare av den fysiska bostaden.
Att köpa en lägenhet för att studera, vilket då troligtvis gör att den ska säljas inom 1-6 år beroende på hur livet och studierna förändras, då ser jag risken som markant mycket högre. Samma anledning att man troligtvis inte ska satsa alla pengar på aktier om man behöver ta ut dom inom denna tidsperiod.
Baserat på hur marknaden rört sig senaste åren är det självklart en enorm fördel att ha kommit in på bostadsmarknaden genom att köpa i stort sett vad som helst för att sen kunna byta upp sig. Men kommer framtiden verkligen fortsätta på det spåret?
@Ibymafayhas Tack för länkarna. Håller absolut med om att ekonomi borde få en helt annan vinkel i skolan. Privatekonomi borde vara betydligt högre prioriterat, speciellt jämfört med den stor/småföretagsekonomi som ingår.
Där är nästa fundering, kollar man på lägenheterna som säljs till unga i storstadsområdet. Har dom verkligen råd och möjlighet att hantera kostnaderna om marknaden ändras med lägre bostadsvärde och högre räntor? Eller bara sjukdom när många inte har något nämnvärt privatsparande.
Jag ser dagens utveckling som en ganska orimlig utväxling på bostadsmarknaden. Vad händer om denna värdeökning fortsätter i ytterligare 10, 20 eller 50 år? Vem kommer då att ha råd att köpa sin första bostad? Något tror jag behöver hända, när, hur och vad är den stora frågan.
@gdt43rszvdssdg_anon Rimlig hyra är så klart en poäng att räkna med också och blir betydligt mycket svårare att hitta idag. I mitt fall så bor jag billigare idag i hyreslägenheten jämfört med motsvarande lägenhet med månadsavgift + ränta, väl medveten om att detta är ganska ovanligt. Några av grannhusen såldes och startade förening så jag perfekt jämförelse. Min hyra är bara en tusenlapp högre i månaden jämfört med månadsavgiften på identisk bostadsrättslägenhet på samma gata och dessa säljs för ca 1 300 000.
Med denna förutsättning har jag svårigheter att försvara ett köp även om min hyresvärd inte är någon dröm för att använda vackra ord...
@Aphex Detta gör mig orolig att systemet uppmuntrar oansvarig belåning så mycket. Om räntan ökar på ett sånt sätt att många börjar så svårt att hantera sina bostadslån. Är det då rimligt att staten går in och spenderar skattepengar för att lösa deras skulder istället för att låta folk ta eget ansvar och lägga skattepengarna på något som gynnar samhället, typ sjukvård. Detta kommer även öka klyftorna och hålla uppe marknaden vilket gör att dom som inte köpt bostad kommer få fortsatt svårt att komma in på marknaden.
Däremot kanske det vore rimligt med lite mer styrning på lånevillkor och begränsa sms-lån och liknande tjänster som i väldigt många fall bara ställer till det för folk långsiktigt. Samma med bankerna, skulle dom inte låna ut så stora belopp till personer med begränsad ekonomi så skulle bostadspriserna sjunka.
@henkiii Är det hållbart att priset på bostäder ökar med i snitt 15% per år? Aktiemarknaden ökar med 7% per år över lång tid så hur ska unga personer klara av att någonsin komma in på bostadsmarknaden i framtiden under dessa förutsättningar.
Om det kommer en rejäl dipp, kommer banken verkligen vilja låna ut mer pengar till dig då med så bra villkor att du kan köpa värdepapper eller annat volatilt på spekulation och gå med vinst?