Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

kommer ha ett vega 64 liggandes.. sälja eller mina på det? Är total newb.

Testa och mina. Kul att vara med och leka lite. Just nu försvinner mesta delen av förtjänsten i ström kostnad, så jag har själv slutat för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Sälj medans korten är fortfarande överprisade. EIP 1559 är runt hörnet.

Kommer fortfarande vara lönsamt att mina efter eip1559 som kommer runt den 4 augusti. I alla fall resten av året tills Eth 2.0 kommer i början av nästa år.
Dock kommer väl lönsamheten gå ner ca 15-20% efter den 4 aug.

Permalänk

Varför ska man köpa ASIC miners som drar många hundra MW eller ibland över tusen W när man kan köpa mycket mer strömsnåla grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köpa ASIC miners som drar många hundra MW eller ibland över tusen W när man kan köpa mycket mer strömsnåla grafikkort?

De tar mindre plats än en traditionell 6-8 GPU-rigg samtidigt som deras hash rate är betydligt högre, dock även högre energiförbrukning som du nämnde. En 3060 ti har en hash rate på ~60 MH/s @ 120 watt medan en Antminer E9 har en hash rate på 3 000 MH/s @ 2 600 watt. De är alltså mer effektiva än grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

frågan är väl, KAN man köpa eth asics, isf var, riktigt många som scammar folk som tror de köpt en asic, speciellt om de vill ha betalt i krypto -_-

Har inte folk märkt att eth developers är sjuka tidsoptimister, det är alltid runt hörnet och det blir alltid försenat.

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

De tar mindre plats än en traditionell 6-8 GPU-rigg samtidigt som deras hash rate är betydligt högre, dock även högre energiförbrukning som du nämnde. En 3060 ti har en hash rate på ~60 MH/s @ 120 watt medan en Antminer E9 har en hash rate på 3 000 MH/s @ 2 600 watt. De är alltså mer effektiva än grafikkort.

Men ASIC miners drar så mycket mer än grafikkort. Hur kan de någonsin vara mer effektiva? Elen kommer ta upp en mycket större kaka än hashen man får fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men ASIC miners drar så mycket mer än grafikkort. Hur kan de någonsin vara mer effektiva? Elen kommer ta upp en mycket större kaka än hashen man får fram?

det är ju tvärtom, asics tar mycke mindre el per mh/s. Typ mindre än hälften av de effektivaste gpuerna.

Tänk 3000 mh/s är 50st 3070. Dessa drar c:a 120w/60 mh/s = 6000w, jämför det med ovanstående exempel, 3000 mh/s på 2600w hos asic.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

det är ju tvärtom, asics tar mycke mindre el per mh/s. Typ mindre än hälften av de effektivaste gpuerna.

Tänk 3000 mh/s är 50st 3070. Dessa drar c:a 120w/60 mh/s = 6000w, jämför det med ovanstående exempel, 3000 mh/s på 2600w hos asic.

Okej men kan du förklara denna? En Antminer L3+ som har 500Mh/s och 800W men ändå drar hem lika mycket som ett RTX 3070 som endast har runt 50Mh/s hur kan det komma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej men kan du förklara denna? En Antminer L3+ som har 500Mh/s och 800W men ändå drar hem lika mycket som ett RTX 3070 som endast har runt 50Mh/s hur kan det komma sig?

Den minar väl inte ens ETH, apples to oranges^^

Du får väl jämföra vad ett 3070 drar in på litecoin isåfall.

Alltså en ASIC speciferar sig på en specifik algorithm, alltså den är inte så flexibel som en gpu.

Med en gpu kan du ju mina hundratals olika coins, medans en asic fokuserar typiskt på en enda, och gör det därför mycket bättre.

En ETH asic på 500 mh/s skulle ju vara mer än 10x så lönsam som ett 3070, den där antminern du peka på bryter ju inte eth.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Den minar väl inte ens ETH, apples to oranges^^

Du får väl jämföra vad ett 3070 drar in på litecoin isåfall.

Jag trodde de kunde mina alla krypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde de kunde mina alla krypto?

Naj det är de som är kruxet med de, Application Specific^^

https://en.wikipedia.org/wiki/Application-specific_integrated...

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Naj det är de som är kruxet med de, Application Specific^^

https://en.wikipedia.org/wiki/Application-specific_integrated...

Okej då förstår jag. Men ett RTX 3080 tex kan mina alla kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej då förstår jag. Men ett RTX 3080 tex kan mina alla kryptovalutor?

Jag tror alla valutor som är lönsamma att gpu mina kan minas med det kortet. Och kommer nog kunna göra det ett bra tag framöver.

10gb minne borde hålla länge, det var inte så länge sedan man kunde mina typ ETH med 4 gb kort (tror man kan det fortfarande i nått "zombie mode" men det lär inte vara lika effektivt) fram tills DAG filen blev för stor och man behövde 6gb+ videominne för att få plats med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ptja, om valutan är snudd på värdelös så går det väl. Vi pratar då cent om dagen, inte dollar. Men så är ju inte läget så det stämmer ju inte.

Du får ta fram miniräknaren.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

tack för svar alla

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att hitta någon lösning på detta med Hiveos. Den säger hela tiden att img-filen är korrupt och den klarar inte av att flasha usb. Har provat både versionen från torrent samt zip. Innan jag upptäckte att filen är korrupt så känns det som att jag har pajat 2 st usb. Den ena hittar den inte på alls i windows men den andra dyker i alla fall upp men är obrukbar.

Har provat med en annan dator men samma fel där med img-filen.

Någon som har något förslag?

Mvh
Fredrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lidas5:

Jag har försökt att hitta någon lösning på detta med Hiveos. Den säger hela tiden att img-filen är korrupt och den klarar inte av att flasha usb. Har provat både versionen från torrent samt zip. Innan jag upptäckte att filen är korrupt så känns det som att jag har pajat 2 st usb. Den ena hittar den inte på alls i windows men den andra dyker i alla fall upp men är obrukbar.

Mvh
Fredrik

Kan det vara så att dit tusb-minne har filsystemet NTFS? Provia isåfall att formatera den till exFat så KANSKE det går bättre, brukar vara en vanlig felkälla med usb-minnen och icke-windows-enheter i stort.

Permalänk
Skrivet av lidas5:

Mvh
Fredrik

Du får väl använda exempelvis balenaEtcher för att skriva img-filen till ditt USB-minne, och jämföra hashen på den nedladdade filen med vad som specificerats på hemsidan. Har du 7zip installerat så bör du kunna högerklicka på filen och välja CRC SHA > SHA-256.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Har det blivit något mer lömsamt att mina senaste veckan sedan BTC/ETH fått en uppsving? Slutade mina efter krashen i slutet på maj, så jag undrar om det är värt att dra igång riggarna igen?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har det blivit något mer lömsamt att mina senaste veckan sedan BTC/ETH fått en uppsving? Slutade mina efter krashen i slutet på maj, så jag undrar om det är värt att dra igång riggarna igen?

Det är väl klart att det är bättre att den är igång än att den inte gör något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har ju varit lönsamt hela tiden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Håller med ovanstående, alltid varit lönsamt. Ökat något men såklart inte som toppen av boomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Håller med ovanstående, alltid varit lönsamt. Ökat något men såklart inte som toppen av boomen.

Så är det och jag ser ingen anledning att sluta förrän den dag det antingen ej längre är lönsamt alternativt lönsamheten är så låg att jag hellre gör något annat med hårdvaran.

Har mineat konstant med mitt 3080 sedan i februari.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det slutade aldrig att vara lönsamt även efter "kraschen" i slutet av maj, så om du haft dina riggar avstänga så har du gått miste om mycket.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

"riggarna"

Vad är det för riggar som inte är lönsamma idag?

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"riggarna"

Vad är det för riggar som inte är lönsamma idag?

Bra fråga, tom riggar med 4gb kort är lönsamma idag(Ergo, ETC eller Rvn)...

Enda anledningen till att jag inte skaffar fler kort just nu är pga att jag bor i lägenhet...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Nä asså ta mig inte fel nu Jag vet att det fortfarande är lönsamt och att det har varit lönsamt även under BTC krashen senaste månaderna. Men jag tänkte mest på om payout-rate ökat på Nicehash något nämnvärt sedan BTC/ETH börjat pumpa.
Jag har kört främst med ett 3090 och ett 2080Ti, men även utökat till totalt ca 220MH när jag la till 2 andra slöare gpus. Ett tag i maj månad innan krashen kunde man dra in 300-500kr per dag för 220MH, men sen efter krashen var det nere på knappt 100kr per dag. 100kr känns bnra mycket mindre lönsamt med tanke på elpriset idag och framförallt värmeutvecklingen som vart näst intill farligt nu under värmeböljan.

Kommer man upp i 180-200kr per dag eller nåt så är jag inte alls främmande till att köra igång igen!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nä asså ta mig inte fel nu Jag vet att det fortfarande är lönsamt och att det har varit lönsamt även under BTC krashen senaste månaderna. Men jag tänkte mest på om payout-rate ökat på Nicehash något nämnvärt sedan BTC/ETH börjat pumpa.
Jag har kört främst med ett 3090 och ett 2080Ti, men även utökat till totalt ca 220MH när jag la till 2 andra slöare gpus. Ett tag i maj månad innan krashen kunde man dra in 300-500kr per dag för 220MH, men sen efter krashen var det nere på knappt 100kr per dag. 100kr känns bnra mycket mindre lönsamt med tanke på elpriset idag och framförallt värmeutvecklingen som vart näst intill farligt nu under värmeböljan.

Kommer man upp i 180-200kr per dag eller nåt så är jag inte alls främmande till att köra igång igen!

Hehe om du ska ta de få dagar under peaken som baslinje tvekar jag på att det kommer hända snart igen.
Men sikta på 50 öre per mh/s för det är nog en mer rättvis bild.

Permalänk
Medlem

Så du låter hellre GPUer för en 40 000 kr stå stilla, för typ 1500 kr per månad är för lite?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag förstår precis hur du tänker. Däremot måste man komma ihåg att mängden man får i rent krypto också spelar roll. För några år sedan var ju Ethereum bara värt någon tusenlapp men antalet Eth man utbetalt var betydligt större än idag. T.ex. runt 2017 kunde 100 mh/s dra in 1 Eth på lite över en månad. Idag är det ~0,69 Eth @ 100 mh/s. Dock om man säljer varje dag kanske detta inte är lika intressant.