Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Bytte smärtfritt nu.

1. Sa upp Premium
2. Besökta denna sidan https://www.youtube.com/premiumlite
3. Done

Asså jag förstår inte hur folk gör. Sade upp mitt precis, får fortfarande bara upp Det här erbjudandet är inte tillgängligt. Hantera ditt konto genom att öppna Konto > Köp och medlemskap.
Vad är detta för bs? Missar jag nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Twitch turbo och YouTube premium är två tjänster jag gärna betalar för. Har även patreon hos Digital Foundry. Har väldigt svårt att förstå varför de ska vara mer eller mindre ok att betala för sig beroende på vad det är för typ av produkt eller tjänst det handlar om. Är det ens personliga åsikt som styr över om andras verk ska va värda å betala för eller inte?

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Asså jag förstår inte hur folk gör. Sade upp mitt precis, får fortfarande bara upp Det här erbjudandet är inte tillgängligt. Hantera ditt konto genom att öppna Konto > Köp och medlemskap.
Vad är detta för bs? Missar jag nåt?

Det exakta tillvägagångsättet jag gjorde ifall det betyder något.

Youtube premium betalades tidigare via Apple, och sa upp den via menyn där man ser alla aktiva prenumerationer via Apple i iPhone.
Fick bekräftelse att den sägs upp från och med 7e augusti.
Sen besökte jag nämnda länken efter att jag väl hittade den (länken bör tas med i reportaget IMO @undac )
Fick även bekräftat att min lite prenumeration börjar 8e augusti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Inaktiv

Annonsblockare är ju gratis och även ifall man bestämde sig för att betala för detta så har ju alla de stora kanalerna börjat ha egen reklam i sina klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hur lång tid efter att du sade upp fick du Premium Lite erbjudandet? Har resterande Premium tid löpt ut redan?

Står att det påbörjas när mitt vanliga premium löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

119kr... ?
Det billigaste jag kan se är 129kr/mål, och då är det bara Youtube Music.

https://i.imgur.com/fqdgwK8.jpg

Jag betalar 149kr/mån gör Youtube Premium, vilket inkluderar Music -delen. Men hade gärna haft ett billigare alternativ så 85-90% utav konsumtionen är Youtube -videos från enheter där AdBlock inte fungerar.

Jag kommer definitivt kolla in Youtube Lite

Regel 1: Prenumerera ALDRIG via Apple jävla skitstore om det går på annat sätt.
Men ja du betalar mer för du prenumerera via appstore helt enkelt.

30kr extra per månad för absolut inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Det exakta tillvägagångsättet jag gjorde ifall det betyder något.

Youtube premium betalades tidigare via Apple, och sa upp den via menyn där man ser alla aktiva prenumerationer via Apple i iPhone.
Fick bekräftelse att den sägs upp från och med 7e augusti.
Sen besökte jag nämnda länken efter att jag väl hittade den (länken bör tas med i reportaget IMO @undac )
Fick även bekräftat att min lite prenumeration börjar 8e augusti.

Jag kör prenumerationen utan apple, även fast jag har iPhone. Betalar 119:-/månad.
Kan det vara så omständigt att man måste teckna via apple för 149:-/månad, säga upp det och sen teckna detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Youtube Music fungerar och låter bra, men man måste gå in i inställningarna och ändra streaming till "High" annars blir det snålkodat. Kör man High är det 256kbps AAC vilket mätmässigt är bättre än Spotify. Man kan se vilken stream man lyssnar på om man aktiverar "Stats for Nerds", det skall stå "141" som streamnummer för att det skall vara 256kbps AAC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Många sitter inte vid sina datorer med Adblock på utan mest på sina mobiler, plattor, tv-apparater, Chromecast så då är det ett riktigt bra alternativ.

Funderar själv på om man skulle slå, men tittar inte jättemycket utanför datorn.

Men då finns det youtube vanced. Ingen reklam och massor med andra tweeks så som att lyssna på en klipp utan att skärmen är på. Skulle aldrig betala till youtube eftersom de demonetize mina favorit kanaler.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Snattar jag också om jag tittar bort när reklamen spelas?? ROFL...folk alltså....

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Regel 1: Prenumerera ALDRIG via Apple jävla skitstore om det går på annat sätt.
Men ja du betalar mer för du prenumerera via appstore helt enkelt.

30kr extra per månad för absolut inget

Vadå ingenting? Han betalar ju för privilegiet att ha Apple.

Drabbar absolut ingen fattig!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att betala för Youtube när det finns exempelvis YouTube Vanced.

Bakgrundsuppspelning, reklamfritt och framförallt gratis.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FireFox:

Skulle aldrig få för mig att betala för Youtube när det finns exempelvis YouTube Vanced.

Bakgrundsuppspelning, reklamfritt och framförallt gratis.

I dunno. För att göra rätt för sig, kanske?
Jag bor bredvid en stor äppelodling som inte skulle märka ifall jag gick in och norpade vad äpplen vi konsumerar hemma. Men jag väljer att betala för mina äpplen på ICA *bort/mod*

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Vilken annons-blockerare motverkar youtubes reklam idag? Jag har både ublock och adblock+ och adguard men får reklam ändå?

Jag använder två på datorn. Dessa är: Adblock for YouTube och uBlock Origin som är tillägg till chrome. På Mobilen har jag YouTube Vanced. Ingen reklam.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Önskar det var 49kr med all funktionalitet (offline, skärm avstängd). Då skulle jag nog ha hoppat på. Det är ju ändå fortfarande mer än YouTube skulle nånsin tjäna på mig via reklam, fast per månad istället.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I dunno. För att göra rätt för sig, kanske?
Jag bor bredvid en stor äppelodling som inte skulle märka ifall jag gick in och norpade vad äpplen vi konsumerar hemma. Men jag väljer att betala för mina äpplen på ICA

Kan du berätta vilken lag är det man bryter mot om man använder adblock? Om jag tittar bort när reklamen spelas är jag brottsling då? Att stjäla äpplen är dock olagligt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zargoz:

Kan du berätta vilken lag är det man bryter mot om man använder adblock? Om jag tittar bort när reklamen spelas är jag brottsling då? Att stjäla äpplen är dock olagligt.

Måste nåt vara olagligt för att det ska kännas fel att göra det? Och jag som trodde att moral inte kunde lagstiftas. Jag hade visst fel.

Jag menar inte att du bryter mot en lag. Men i slutändan skjuter du ju dig själv i foten; om alla gör samma sak som du kommer tjänsten du uppenbarligen ändå vill använda att gå under. Utan intäkter - ingen tjänst. Så enkelt är det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Regel 1: Prenumerera ALDRIG via Apple jävla skitstore om det går på annat sätt.
Men ja du betalar mer för du prenumerera via appstore helt enkelt.

30kr extra per månad för absolut inget

Sjukt egentligen att jag har gjort sådär i nästan 2 år. Tänkte inte ens på det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snubb1:

De flesta klipp jag ser är sponsrade och har reklam inne i klippet så dom har en inkomst oavsett, jag vill tro att samarbeten ger större intäkter än plattformen i många fall, lägg sedan till patreon.
De som inte har betalda samarbeten är ofta så små att de inte får några direkta intäkter oavsett eller kanske lever helt på patreon.
En biograf kan visserligen ha reklam men det har i regel inte den typen av sponsrade samarbeten däremot kan jag se produktplacering i filmerna, för en biograf är det biljettpriset samt tilltugg som är inkomsten.
Att planka in på en biograf är även brottsligt till skillnad från att använda adblock på världens näst mest besökta sajt youtube (endast slagen av sökmotorn google).
Jag tror inte google och youtube lider märkbart av de som använder adblock då jag tror att det är en minoritet även om de försöker skapa nya tjänster för att öka sina inkomster ytterligare.
Att använda någon form av adblock eller script blockering är likväl en integritets och säkerhetsfråga det bör inte endast ses som blockering av reklam.
Det finns även de som inte vill logga in ett googlekonto för att slippa reklam, Jag hade inte blivit förvånad om vissa ser det som att betala för att bli spårad.

Jag vet inte riktigt, det du säger blir ju också lite "de tjänar tillräckligt" enligt dina mått mätt. Faktum är ju att små och medelstora kanaler är extremt svåra att överleva på.

Lite som om du på eget bevåg hade bestämt dig för att biografen minsann kan klara sig på det de tjänar på att sälja popcorn till dig alltså behöver du inte också betala för biljetten.
(Angående produktplacering så får förstås inte en biograf ta del av de inkomsterna, det är inte billigare för en biograf att köpa in en film för att den innehåller produktplaceringar)

Allt som är brottsligt är inte omoraliskt och allt som är lagligt är inte moraliskt. Det skulle vara en lite väl svartvit måttstock att leva efter IMHO.

Vem som skadas. Det väl primärt kreatörerna jag tänker på, även om Google förstås också behöver tjäna pengar på plattformen för att vilja driven den i långa loppet.

Angående argumentet att det inte gör så stor skada för att det är ganska få som gör något tycker jag personligen inte är en särskilt bra anledning. Ungefär 30% har en adblocker installerad.
Om det byggs reklamfinansierade tjänster där kreatörer lever på marginalerna och 30% blockerar en stor del av intäkterna så påverkar det ju. Inte minst påverkar det ju också i en negativt riktning: ju fler användare som faller bort på grund av blockers desto mer aggressivt måste de som inte faller bort marknadsföras mot för att väga upp det.

Jag menar inte att man är någon slags förkastlig människa för att man blockerar annonser. Men det har ju konsekvenser och de som får bära konsekvenserna är ju kreatörer, plattformsägare och alla som inte blockerar annonser.
De konsekvenserna blir ganska abstrakta och det är inte särskilt lätt att ha någon empati för ett storbolag som Google. Däremot är det iaf för mig lättare att ha det för mindre kreatörer.

Angående för integritet så är det absolut betydligt mer komplext och där har jag inga motargument annat än att man såklart kan skaffa ett throwaway-konto för youtube för att skaffa premium förstås.
Däremot är det ju desto värre med google-annonser om vi talar om at inte köra premium men att behålla annonser på.

OBS: talar inte för SweClockers här så att säga, vi har ingen häst i racet vad det gäller Youtube. Vi tjänar typ så att vi kan köpa lite fikabröd till kontoret ungefär om vi talar om Youtube-inkomster.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RVX:

Jag kör prenumerationen utan apple, även fast jag har iPhone. Betalar 119:-/månad.
Kan det vara så omständigt att man måste teckna via apple för 149:-/månad, säga upp det och sen teckna detta?

Jag hade (som den idiot jag är) råkat teckna via apple, det fungerade inte att uppgradera för mig och det fungerade inte att avsluta och sedan försöka påbörja på nytt - samma fel bara att tjänsten inte är tillgänglig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att man får avsluta hos Apple och vänta till datumet för avslut innan man kan skapa ny prenumeration utanför Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Måste nåt vara olagligt för att det ska kännas fel att göra det? Och jag som trodde att moral inte kunde lagstiftas. Jag hade visst fel.

Jag menar inte att du bryter mot en lag. Men i slutändan skjuter du ju dig själv i foten; om alla gör samma sak som du kommer tjänsten du uppenbarligen ändå vill använda att gå under. Utan intäkter - ingen tjänst. Så enkelt är det.

Eftersom du likställer det med något som är brottsligt vilket jag anser är väldigt dålig liknelse. Dessutom om jag stjäl dina äpplen så kan du inte sälja de till någon annan. Jag är inte rädd att YouTube ska gå under. Ni andra betalar ju så det är bra. Dessutom så får man helt enkelt anpassa sin business om man märker att folk är trötta på reklam.
Eftersom YouTube demonetize de content creators som jag tittar på så skulle det aldrig falla in för mig att betala dem. Jag stödjer de jag gillar med patreon.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av N!klas:

Jag misstänker att man får avsluta hos Apple och vänta till datumet för avslut innan man kan teckna nytt utanför Apple.

Det konstiga är att jag kudne avsluta min 149 kr hos apple, och sedan kan jag om jag vill påbörja en 119 kr via YT. Men 69 syns inte bland mina val och på länken står det bara att tjänsten inte är tillgänglig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hade (som den idiot jag är) råkat teckna via apple, det fungerade inte att uppgradera för mig och det fungerade inte att avsluta och sedan försöka påbörja på nytt - samma fel bara att tjänsten inte är tillgänglig.

Detta blir fan bara märkligare och märkligare. Aja, antar att det nån gång rullas ut till alla. Har testat totalt 4 gånger att avbryta och försöka få tjänsten. Men nej....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Måste nåt vara olagligt för att det ska kännas fel att göra det? Och jag som trodde att moral inte kunde lagstiftas. Jag hade visst fel.

Jag menar inte att du bryter mot en lag. Men i slutändan skjuter du ju dig själv i foten; om alla gör samma sak som du kommer tjänsten du uppenbarligen ändå vill använda att gå under. Utan intäkter - ingen tjänst. Så enkelt är det.

Du menar precis som den enormt utbredda fildelningen på 90 och 00-talet som ledde till produkter som konsumenter faktiskt ville ha?
Konsumenten driver alltid produktutvecklingen i slutändan och affärsmodeller kommer och går, att bara vara nickedocka har aldrig lett till något gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Detta blir fan bara märkligare och märkligare. Aja, antar att det nån gång rullas ut till alla. Har testat totalt 4 gånger att avbryta och försöka få tjänsten. Men nej....

Om jag inte missminner mig så hade YT liknande problem när Premium lanserades i SE. Jag har för mig det tog någon vecka innan mitt kom igång.
Dock funkar inte Google One Family för mig. Så det har jag sagt upp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

reklamfritt youtube får man gratis via ublock origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående argumentet att det inte gör så stor skada för att det är ganska få som gör något tycker jag personligen inte är en särskilt bra anledning. Ungefär 30% har en adblocker installerad.
Om det byggs reklamfinansierade tjänster där kreatörer lever på marginalerna och 30% blockerar en stor del av intäkterna så påverkar det ju. Inte minst påverkar det ju också i en negativt riktning: ju fler användare som faller bort på grund av blockers desto mer aggressivt måste de som inte faller bort marknadsföras mot för att väga upp det.

Jag vet inte om jag håller med. Om Youtube skulle få negativa konsekvenser av att folk använder adblock hade dom säkert blockerat dessa användare från att använda deras plattform. En plattform som drivs av att ha en stor tittarbas tjänar mer på att ha 30% användare som blockerar reklamen än att inte ha dom. Detta eftersom varje användare är en väg till att nå ut till fler potentiella användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag vet inte om jag håller med. Om Youtube skulle få negativa konsekvenser av att folk använder adblock hade dom säkert blockerat dessa användare från att använda deras plattform. En plattform som drivs av att ha en stor tittarbas tjänar mer på att ha 30% användare som blockerar reklamen än att inte ha dom. Detta eftersom varje användare är en väg till att nå ut till fler potentiella användare.

Det kommer nog tror jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Att Lite inte har background playback betyder också att man inte kan lyssna på videos med screen off ?