AMD lanserar Apple-exklusivt grafikkort för Mac Pro

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Apple-exklusivt grafikkort för Mac Pro

Mac Pro uppdateras med grafikkort från AMD:s serie för arbetsstationer till ett tilläggspris om som lägst 35 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt galna priser Apple ha för sina prylar. Sinnessjukt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Helt galna priser Apple ha för sina prylar. Sinnessjukt.

Fast nu är det ju beräknignskort och inte vanliga grafikkort för hemanvändare. Webhallen säljer t.ex. Nvidia Quadro kort till ett fint pris av 80k kr. Men sen så ska ju såklart Apple ha en bit av kakan också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Fast nu är det ju beräknignskort och inte vanliga grafikkort för hemanvändare. Webhallen säljer t.ex. Nvidia Quadro kort till ett fint pris av 80k kr. Men sen så ska ju såklart Apple ha en bit av kakan också.

RDNA2 är inte främst för beräkningar och är således inte beräkningskort, de är snarare till för arbete med stor fokus på visuell design, t.ex. CAD och bildrendering

CDNA hade varit beräkningskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Helt galna priser Apple ha för sina prylar. Sinnessjukt.

Om jag inte är helt ute och cyklar skulle man kunna jämföra dessa AMD kort med Nvidia Quadro RTX vilket också de ligger på sköna priser

PNY Quadro RTX 8000 kostar t.ex. ~82.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

RDNA2 är inte främst för beräkningar och är således inte beräkningskort, de är snarare till för arbete med stor fokus på visuell design, t.ex. CAD och bildrendering

CDNA hade varit beräkningskort

OK, Grafikkort för tyngre grafiska beräkningar men fortfarande med möjlighet för rastergrafik.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara varför inte Threadripper finns med som alternativ? Licensavtal med Intel eller vad?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

OK, Grafikkort för tyngre grafiska beräkningar men fortfarande med möjlighet för rastergrafik.

Tumme upp, yep

Priserna är nog där de är eftersom de kunder som köper dessa kort är beroende av dem för sitt arbete. Många av de industrier som kör med Radeon Pro/"Quadro" (varumärke som inte längre används av NVIDIA) är enorma, och det rör sig om mycket pengar.

Skrivet av gonace:

Om jag inte är helt ute och cyklar skulle man kunna jämföra dessa AMD kort med Nvidia Quadro RTX vilket också de ligger på sköna priser

PNY Quadro RTX 8000 kostar t.ex. ~82.000kr

Värt att påpeka att butikspriser skiljer sig rejält från OEM/distpriser. Jag köpte in RTX 8000-kort för närmare 45k inkl moms. A40/A6000 är ännu billigare.

Permalänk
Musikälskare

Dessa datorer är väll typiskt för företag? Hmm i så fall är det inte så farligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Nån som kan förklara varför inte Threadripper finns med som alternativ? Licensavtal med Intel eller vad?

De vill väl hålla nere antalet komponenter att optimera mot, de lär fasa ut Intel CPU och AMD gpu så fort de kan ersätta de med sina egna utan att förlora massa prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De vill väl hålla nere antalet komponenter att optimera mot, de lär fasa ut Intel CPU och AMD gpu så fort de kan ersätta de med sina egna utan att förlora massa prestanda.

Ja det verkar rimligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Billigt värre, kör man med Dubbla Duo-kort kostar nu en maxad Mac Pro överkomliga 637 473,00 kr

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Skrivet av SirSmeghead:

Billigt värre, kör man med Dubbla Duo-kort kostar nu en maxad Mac Pro överkomliga 637 473,00 kr

Men maxar den Crysis ...

(Sorry jag var tvungen)

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Billigt värre, kör man med Dubbla Duo-kort kostar nu en maxad Mac Pro överkomliga 637 473,00 kr

Glöm inte Pro Display med nano textured glass för dryga 90k, med Apple care 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Tumme upp, yep

Priserna är nog där de är eftersom de kunder som köper dessa kort är beroende av dem för sitt arbete. Många av de industrier som kör med Radeon Pro/"Quadro" (varumärke som inte längre används av NVIDIA) är enorma, och det rör sig om mycket pengar.

Värt att påpeka att butikspriser skiljer sig rejält från OEM/distpriser. Jag köpte in RTX 8000-kort för närmare 45k inkl moms. A40/A6000 är ännu billigare.

Certifiering och support kostar, det är vad de betalar för. Apple har en no no policy för nvidia

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Billigt värre, kör man med Dubbla Duo-kort kostar nu en maxad Mac Pro överkomliga 637 473,00 kr

Det är skillnad på dyrt och mycket pengar.

Posthuset jag jobbade åt senast tar 5000 kr exkl. moms i timmen för en VFX-artist sittandes vid en motsvarande rigg fast med äldre grafikkort. Tror den låg på ca 1000 bokade timmar per år. Säg att en sådan maskin debiteras för ca 2000 timmar innan den byts ut efter kanske 2-3 år. Ja, då har den dragit in 10 miljoner kr. Sen är det såklart massa annan teknik, mjukvara och lön etc. Men det är inga konstigheter med 6-700 tusen för en fet arbetsstation.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av nickhe:

Certifiering och support kostar, det är vad de betalar för. Apple har en no no policy för nvidia

Support som kommer säga. "Sorry, men du får köpa helt nytt"

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra på en vanlig pc med en threadriper processor och dubbla 3090 i SLI, lär väl spöa den där i allt till halva priset?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Support som kommer säga. "Sorry, men du får köpa helt nytt"

Långt ifrån, Support på företagssida är dag och natt mot konsumenter. Pajar kortet så har de ett nytt kort hos sig inom 24 timmar och de kan vara så att AMD/Apple står för downtimen etc.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nickhe:

Långt ifrån, Support på företagssida är dag och natt mot konsumenter. Pajar kortet så har de ett nytt kort hos sig inom 24 timmar och de kan vara så att AMD/Apple står för downtimen etc.

Beroende på avtal, kan vara inom 6h med.
Varit med om att en komponent har bytts inom 12h och då flugits in från Nederländerna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Beroende på avtal, kan vara inom 6h med.
Varit med om att en komponent har bytts inom 12h och då flugits in från Nederländerna med.

Japp! Och det är inte många som verkar förstå mervärdet av det

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Certifiering och support kostar, det är vad de betalar för. Apple har en no no policy för nvidia

Skrivet av nickhe:

Långt ifrån, Support på företagssida är dag och natt mot konsumenter. Pajar kortet så har de ett nytt kort hos sig inom 24 timmar och de kan vara så att AMD/Apple står för downtimen etc.

Försökte att inte nämna det eftersom båda dessa är en rejäl röra.

För Apple så behöver du köpa AppleCare Professional Support, där Enterprise support ingår, annars kan du glömma att få några nya delar på några timmar/dagar. Detta ingår alltså inte som standard med varken Mac Pro eller grafikkorten. Du kan heller inte köpa till det för en individuell produkt, så som man kan göra med t.ex. Dell.

Cert är en egen röra, där AMD inte ens listar ISV-stöd ö.h.t. för drivrutiner till MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Varför inte bara köra på en vanlig pc med en threadriper processor och dubbla 3090 i SLI, lär väl spöa den där i allt till halva priset?

Många gör det absolut. Sen är det vissa som vill ha macOS för att dom jobbar bäst med det samt att vissa mjukvaror enbart finns för macOS och då är det svårt att spöa den i allt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

De har support på en helt annans sida jämfört med hur det fungerar för konsumenter. Felanmälde nätet hos Telia 01 på en söndag. Kl 06 dagen efter hade tekniker varit på plats och fixat felet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nickhe:

Japp! Och det är inte många som verkar förstå mervärdet av det

Värt bra mycket för ett företag. Ett stopp kan kosta flera hundra tusen på ett dygn bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Försökte att inte nämna det eftersom båda dessa är en rejäl röra.

För Apple så behöver du köpa AppleCare Professional Support, där Enterprise support ingår, annars kan du glömma att få några nya delar på några timmar/dagar. Detta ingår alltså inte som standard med varken Mac Pro eller grafikkorten. Du kan heller inte köpa till det för en individuell produkt, så som man kan göra med t.ex. Dell.

Cert är en egen röra, där AMD inte ens listar ISV-stöd ö.h.t. för drivrutiner till MacOS.

Hade för mig något sådant, att i princip det enda som motiverar det höga priset på Enterprise-produkter är det som Apple inte tillhandahåller.

Min favorit är dock fortfarande när Linus köpte sin iMac pro för att testa, och råkar slå sönder skärmen.
Han kontaktar Apple angående reparation och säger att han vet att det är hans fel och han givetvis kommer stå för reparationskostnaden, varpå Apple svarar att "de inte kan reparera den", och citerar ett pris för typ 70% av en ny

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men maxar den Crysis ...

(Sorry jag var tvungen)

förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Apple är för datorer som B&O är för musikälskare.

Dom tillhör ett speciellt segment av människor som gillar design och formfaktor var estetik och använder vänlighet är i högsätet, och det betalar du for.

Jag kommer ihåg min tid på ett reklambolag vart jag arbetade som 3D grafiker, men fick jobba med InDesign / Photoshop ganska mkt. då vi inte hade råd med att bara ha en dedikerat 3D grafiker, så arbetet var varierat.

Alla andra utom jag satt på Apple datorer, senaste utgåvorna och topp specificerade maxade Apple prylar. En kollega av mig arbetade med layout och DTP på tidningen vi producerade, och jag påpekade hur långsam Apple datorn var mh.t. att scrolla genom tidningen, man kunde tydligt se att datorn "uppdaterade" grafiken medan hon scrollade genom den för att arbeta med sidorna.

Omsider fick jag hjälpa till, och då fick jag Photoshop och InDesign på min monster-pc som jag använder till 3D arbete primärt.

InDesign gick 10 tals ggr. snabbare på PC'n, och scrolla genom tidningen gick som smör. Fanns ingen tydlig uppdatering och allt var flytande, jag ville gärna visa min kollega detta - att vi kunde spara tusentals kronor och inte minst få blixtsnabbt arbete vid att byta till bättre och snabbare hårdvara...

...men ack, är man till Apple så är man till Apple och du kan inte övertyga en enda Apple användare att byta, det går bara inte, det är som religion. Hon blånekade att även komma över och titta, aven om det skulle ta henne 10 meter att komma över. "Jamen snälla, diskutera inte - jag vet Apple är bäst inom Reklam och Design, så jag vill inte se din PC JoOngle, gå nu du bara tillbaka till din plats och arbeta, så får jag njuta av min Mac, ok?".

Och så har jag alltid upplevd Apple och deras användare.

Jag är 100 procent opartisk när det gäller brands, jag köper det som är snabbast och mest ekonomisk att använda, har många ggr. besökt Apple stores för att testa Blender på deras mest hardcore modeller, men det är alltid samma soppa - dom kan inte uppnå samma render-tid som vi kan på våras PC'er.

Och inte f... om jag betalar 600K för nåt jag kan fixa med en PC till kring 60-80K.

Permalänk

Inget konstigt förutom att håller ej Apple på att överge x86or och Intel? Det känns som en väldigt konstigt tid att köpa en x86a Apple dator för långt över 100 000kr nu.

Sedan används dessa macar till mycket, kanske Hollywood har någon sådan för rendering av deras filmer med budget på hundratals miljoner. Då blir några tusenlappar hit och dit på deras workstations ej så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Apple är för datorer som B&O är för musikälskare.

Dom tillhör ett speciellt segment av människor som gillar design och formfaktor var estetik och använder vänlighet är i högsätet, och det betalar du for.

Jag kommer ihåg min tid på ett reklambolag vart jag arbetade som 3D grafiker, men fick jobba med InDesign / Photoshop ganska mkt. då vi inte hade råd med att bara ha en dedikerat 3D grafiker, så arbetet var varierat.

Alla andra utom jag satt på Apple datorer, senaste utgåvorna och topp specificerade maxade Apple prylar. En kollega av mig arbetade med layout och DTP på tidningen vi producerade, och jag påpekade hur långsam Apple datorn var mh.t. att scrolla genom tidningen, man kunde tydligt se att datorn "uppdaterade" grafiken medan hon scrollade genom den för att arbeta med sidorna.

Omsider fick jag hjälpa till, och då fick jag Photoshop och InDesign på min monster-pc som jag använder till 3D arbete primärt.

InDesign gick 10 tals ggr. snabbare på PC'n, och scrolla genom tidningen gick som smör. Fanns ingen tydlig uppdatering och allt var flytande, jag ville gärna visa min kollega detta - att vi kunde spara tusentals kronor och inte minst få blixtsnabbt arbete vid att byta till bättre och snabbare hårdvara...

...men ack, är man till Apple så är man till Apple och du kan inte övertyga en enda Apple användare att byta, det går bara inte, det är som religion. Hon blånekade att även komma över och titta, aven om det skulle ta henne 10 meter att komma över. "Jamen snälla, diskutera inte - jag vet Apple är bäst inom Reklam och Design, så jag vill inte se din PC JoOngle, gå nu du bara tillbaka till din plats och arbeta, så får jag njuta av min Mac, ok?".

Och så har jag alltid upplevd Apple och deras användare.

Jag är 100 procent opartisk när det gäller brands, jag köper det som är snabbast och mest ekonomisk att använda, har många ggr. besökt Apple stores för att testa Blender på deras mest hardcore modeller, men det är alltid samma soppa - dom kan inte uppnå samma render-tid som vi kan på våras PC'er.

Och inte f... om jag betalar 600K för nåt jag kan fixa med en PC till kring 60-80K.

Det är ju väldigt speciellt att säga att man behöver en arbetsdator för 600k. Vet att MKBHD köpte och jobbar med ett sånt monster för en halv miljon kr. Hade han inte varit så stor och dragit in så mycket pengar och spons hade han såklart inte kunnat köpa en sån och fått nöja sig med en PC workstation för nån 100 tkr.
Det finns säkert någon väldigt unik fördel såsom setup med deras mega-skärm (som är väldigt bra price/performance tro det eller ej) men det är ju extremt nischat.
Vad jag själv tycker Apple är prisvärda på idag är laptops och imacs:
Imac om du bara kör enklare Photoshop/Video (skärmen som kommer till är värd typ 10tkr om du skulle hitta något liknande separat till PC)
Macbooks är väldigt hög kvalitet, bildskärm och ljud för pengarna. Sen att den är seamless med din mobil har också ett värde. För personer som inte är särskilt teknikinsatta föreslår jag alltid att köpa Macbook/iPhone för de är väldigt mycket lättare att ha över några års tid mot PC. Apple sköter alla updates, synkar allt du har med foto kontakter mm helt seamless. Det är lätt värt ett litet prispåslag. Dessutom lever en macbook ofta flera år längre än en PC.