Rykte: Specifikationer för Radeon RX 7700 XT och RX 7600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

haha har inte ens tänkt på det men blir ju typ
20 år sedan Radeon 7000
10 år sedan Radeon HD 7000

Radeon UHD 7000 skulle ju prata utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du ska nog egentligen inte fråga mig, eller andra prismedvetna entusiaster om varför nvidia "är bättre". Fråga alla gamers som köper nvidia alla dar i veckan sålänge AMD inte är betydligt billigare. Men det är väl nvidias mer avancerade AI-funktioner rent generellt... inte minst DLSS och ray tracing-prestanda. Där är nvidia helt klart bättre. Rent objektivt sett alltså.

Rent objektivt (generellt)
- så köper inte alla gamers ett grafikkort baserat på det du skriver
- handlar det antagligen om branding (PR/marknadsföring) samt tillgänglighet vid köptillfället (eller vad som redan sitter i laptop'en eller den färdigbyggda burken)

Rent objektivt (inte generellt)
- så har du både rätt och fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tippar på ett pris runt 3500-4500:-
Butikerna får nog eld i arslet att sälja ut sina lager snart till förlustpriser eftersom inga spelare köper kort från AMD. Åtminstone inte till priser över 4500:- Folk som köper kort från den den näst bästa/sämsta tillverkaren gör ju det av en enda anledning, och det är för att spara pengar.

Nej, jag köper för att stödet i Linux är ljusår bättre än Nvidia och för att AMD är en förebild när det gäller att göra öppna drivrutiner och öppna industristandarder.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du ska nog egentligen inte fråga mig, eller andra prismedvetna entusiaster om varför nvidia "är bättre". Fråga alla gamers som köper nvidia alla dar i veckan sålänge AMD inte är betydligt billigare. Men det är väl nvidias mer avancerade AI-funktioner rent generellt... inte minst DLSS och ray tracing-prestanda. Där är nvidia helt klart bättre. Rent objektivt sett alltså.

Över tid har väl AMD alltid lagt mindre krut på att få fram stabila drivrutiner vid lansering jämfört med nvidia. Så AMD har betydligt sämre rykte hos gemene man eftersom det verkar kunna vara mer strul även om jag själv aldrig råkat ut för det. Och fine wine märker man ju av långt senare, efter att alla recensioner släppts. Vega var ju en flopp bland annat och sånt sätter spår. Har kompisar som aldrig läser nyheter och kanske köper ny dator var tionde år som aldrig skulle köpa nåt annat än nvidia, eller moderkort från nån annan tilllverkare än asus. Entusiaster är inte riktigt representativa för vad folk köper. Men som sagt, steam survey säger ju det mesta. Ska AMD vända en sådan trend skulle de behöva vara klassledande många år i rad och det lär inte hända i närtid direkt. De har ju inte lyckats återta preatandakronan från nvidia på många år. Efter maxwell så har ju nvidia varit klassledande.

Såg för övrigt en som la upp ett RX 6700 XT på marknaden igår. På ett dygn kom typ ett bud in. Detta samtidigt som kommentarsfälten översvämmas av bud på kort som GTX 1080 ti. Så nvidia är nog mer eftertraktade även bland entusiaster.

Det är oavsett nästan skrattretande hur AMD och ÅF överskattat AMDs ställning på marknanden nu när man ser hundratals kort i lager till löjeväckande priser.

Idag är de flesta techentusiaster jag sett rätt överens om att AMD's drivrutiner är minst lika bra som Nvidias om inte tom ännu stabilare. Under Linux är det inte ens någon match.
Jag har alltid köpt det som gett mest för pengarna och har aldrig haft drivrutinsproblem med varken Nvidia eller AMD/ATI och känner ingen som haft det heller. Chipsettillverkare däremot skall vi inte prata om.

Inte ens när AMD/ATI prestandamässigt sparkade Nvidias arsel så köpte gamers deras kort så att gamers skulle ha någon som helst koll på vad de köper sätter jag inte ett öre på. Allt handlar om PR och status vilket Nvidia har varit otroligt bra på. Att det skulle handla om den tekniska kvaliteten är helt enkelt inte sant.
Nvidia har på grafiksidan samma eller kanske till och med högre status än vad Intel har på CPU-sidan. AMD har krossat Intel under flera omgångar och varit först till de flesta stora tekniska milstolparna men ändå köper folk bara Intel. PR is king.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Priserna börjar väl runt 9999 sek för instegskorten och 7000 sek extra för 7700 och uppåt.

Optimist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Radeon UHD 7000 skulle ju prata utmärkt

Borde ha hållit ut lite längre, bytte mitt HD7970 mot ett 3080 den här generationen. Hade varit rätt coolt att byta ut ett 7900-series mot ett 7900-series.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ahh snart så får vi kanske en 9000 serien kanske... minns min gamla ATi Radeon 9700 Pro som jag moddade om till en FireGL X1 (om jag minns rätt FireGL modell), har aldrig varit så nervös med att förstöra en (relativ) dyr produkt.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Är nog en hel tåglast med salt.

Har svårt att tänka mig att 6 nm som är en förbättrad 7 nm node skulle ge mer än en dubbling av antalet grindar, en dubblering av värden i förhållande till föregående generation ligger nog mer rätt, speciellt för RX7600 XT som är monolitisk.

Dubblering av värden? Vad är värden i detta fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad baserar du det på? Jag hade ett 3080 Suprim X och ett 3090, jag bytte till ett 6900XT Red Devil.
6800XT och 6900XT är långt från dåliga kort och presterar fruktansvärt bra.

Förövrigt så piskar 6900XT ett 3090 i mer än hälften av alla spel (Utan raytracing) och nu mer finns FSR.
Men visst, jag kör med 6900XT nu för att det var 10 000:- billigare OCH snabbare. (Förtydligande, snabbare i 1080P och 1440P)

Det spelar ju inte så stor roll hur ett kort fungerar överlag i tester med vissa parametrar om det inte är relevant för de som spelar. Mina fem senast spelade spel är dessa:

RDR2
Cyberpunk 2077
Metro Exodus Enhanced
Chernobylite
The Ascent

Samtliga av dessa spel har DLSS vilket jag använder (RDR2 hade det inte när jag körde det), tre av dom har raytracing varav ett av spelen kräver det. Om ett grafikkort inte har eller inte är bra på de funktioner spelen kräver för at maxas är det rätt viktigt, och är värt att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är nog en hel tåglast med salt.

Har svårt att tänka mig att 6 nm som är en förbättrad 7 nm node skulle ge mer än en dubbling av antalet grindar, en dubblering av värden i förhållande till föregående generation ligger nog mer rätt, speciellt för RX7600 XT som är monolitisk.

Dom kan ju lika gärna ha gjort kretsen dubbelt så stor. I vilket fall det inte vore konstigt alls om dom då också dubblerat total mängd transistorer.

Det finns ju absolut ingenting som säger att densiteten på transistorer har dubblerats av vad jag har hört iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det spelar ju inte så stor roll hur ett kort fungerar överlag i tester med vissa parametrar om det inte är relevant för de som spelar. Mina fem senast spelade spel är dessa:

RDR2
Cyberpunk 2077
Metro Exodus Enhanced
Chernobylite
The Ascent

Samtliga av dessa spel har DLSS vilket jag använder (RDR2 hade det inte när jag körde det), tre av dom har raytracing varav ett av spelen kräver det. Om ett grafikkort inte har eller inte är bra på de funktioner spelen kräver för at maxas är det rätt viktigt, och är värt att betala för.

Med den definitionen så är det enda kortet som är värt att köpa ett RTX 3090, och det är till och med för dåligt. Om det enda som räknas är att "maxa" till vilket pris som helst så måste du ju då köra 8K Ultra i 200 fps+. Annars är det ändå en kompromiss, och då behöver du oberoende fundera på vad som är värt att satsa krut och pengar på. Ray Tracing är fortfarande inte värt det i praktiskt taget alla fall, för du får en bättre upplevelse ändå genom att höja på inställningar, upplösning eller uppdateringsfrekvens.

Ta till exempel Cyberpunk 2077. För att kunna köra full ray tracing med 3080 så behöver du använda DLSS performance mode. Då tappar du ändå mer i bildkvalitet än du får ut av ray tracingen, och resultatet är sämre än att bara köra native.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det spelar ju inte så stor roll hur ett kort fungerar överlag i tester med vissa parametrar om det inte är relevant för de som spelar. Mina fem senast spelade spel är dessa:

RDR2
Cyberpunk 2077
Metro Exodus Enhanced
Chernobylite
The Ascent

Samtliga av dessa spel har DLSS vilket jag använder (RDR2 hade det inte när jag körde det), tre av dom har raytracing varav ett av spelen kräver det. Om ett grafikkort inte har eller inte är bra på de funktioner spelen kräver för at maxas är det rätt viktigt, och är värt att betala för.

Då kan jag berätta för dig att i Metro Exodus har jag runt ~120 FPS med 1440P Ultra och Raytracing på ett 6900XT.
RDR2 smider på i runt 150 FPS på 1440P också.

AMD har ju kommit med FSR nu också, som fungerar på samma sätt som DLSS
Ett annat exempel är Resident Evil VII där jag på 1440P har +300 FPS.
Riktigt nöjd med kortet, förutom raytracing-prestandan då, men det är inte intressant att spela med för min del förrän vi har ett prestandatapp på max 10%.
Personligen tycker jag HDR gör mycket större skillnad än raytracing.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Saltkaret redo, får hoppas det inte kommer till användning!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Med den definitionen så är det enda kortet som är värt att köpa ett RTX 3090, och det är till och med för dåligt. Om det enda som räknas är att "maxa" till vilket pris som helst så måste du ju då köra 8K Ultra i 200 fps+. Annars är det ändå en kompromiss, och då behöver du oberoende fundera på vad som är värt att satsa krut och pengar på. Ray Tracing är fortfarande inte värt det i praktiskt taget alla fall, för du får en bättre upplevelse ändå genom att höja på inställningar, upplösning eller uppdateringsfrekvens.

Ta till exempel Cyberpunk 2077. För att kunna köra full ray tracing med 3080 så behöver du använda DLSS performance mode. Då tappar du ändå mer i bildkvalitet än du får ut av ray tracingen, och resultatet är sämre än att bara köra native.

Du kan ju vrida och vända på saker hur du vill, och hitta på precis hur du vill vad som är snyggast eller inte. Precis som jag och alla andra som valde Nvidia för sitt featureset. Dom av oss som faktiskt använder RT och DLSS är nöjda med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Dom kan ju lika gärna ha gjort kretsen dubbelt så stor. I vilket fall det inte vore konstigt alls om dom då också dubblerat total mängd transistorer.

Det finns ju absolut ingenting som säger att densiteten på transistorer har dubblerats av vad jag har hört iaf.

Produktionskostnad är direkt i förhållande till kretsens fysiska storlek, något dom inte gärna ändrar på särskilt mycket då det betyder mindre vinst beroende på om det är high en, low end eller medelklass dom designar mot.

Precis, nu vet jag inte hur mycket mer dom får in genom att gå från 7 nm till 6 nm, men kan gissa på runt 15%.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dubblering av värden? Vad är värden i detta fallet?

Föregående generation.
6700 x2 = 7700
6600 x2 =7600

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!