Victor Vicki 386NX, startar inte. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det stämmer det med tejpen... Du har två hål på en 1,44 diskett.. Det ena hålet är till för skrivskydd.. denna sitter det ofta en flärp på som man kan pilla ned så det täcker hålet.. den andra utan flärpen är för att tala om att det är en 1,44 disk
Har du bara ett hål i disken så är det en 720 disk

Edit
Du kan även testa att tvångs formatera den
Format A:/F:720
Då ska ms-dos skapa den som 720 disk

Tänk på att det magnetiska materialet faktiskt är olika mellan 1.44 och 720. Ofta funkar det, men ibland kan man få otillförlitligt media.

Gamla datorer är litet kluriga och det gäller att få allt rätt, inklusive byglingar på kontrollerkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Tänk på att det magnetiska materialet faktiskt är olika mellan 1.44 och 720. Ofta funkar det, men ibland kan man få otillförlitligt media.

Gamla datorer är litet kluriga och det gäller att få allt rätt, inklusive byglingar på kontrollerkort.

Det stämmer.. Nyare diskettstationer var lite sämre på att klara det fusket, medans äldre 1,44 stationer kunde klara det. lite som triss.... plötsligt så lyckas man. *hahaha*

Jo tack.. det är en djungel på riktigt gamla datorer o alla separata biosprogram för att bios inte gick att gå rakt in i vid start..
Jag har glömt hur attan jag satte parametrarna på min gamla Commodore PC10-II en intel 8088 Det kommer bli huvudvärk när jag kommer till den om några månader

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte för övrigt i mina samlingar en pärm med manual för Victor Windows/386. Dock inte media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick tag i denna, köpt som defekt.
https://i.imgur.com/DhxA9Zf.jpg
https://i.imgur.com/MdjbYkl.jpg
https://i.imgur.com/anxf0Lp.jpg

Maskinen startar inte, inga livstecken alls.

Vad är gjort:

Strömadaptern ger 5.3v. (baksidan säger 5.3 + 6.2 har jag för mig)
Pluggar jag in adaptern i datorn så indikerar laddaren att batteriet laddas.
Dock inget på maskinen som indikerar något.
Batteriet är dock helt kasst, blir riktigt varmt och sväller = tagit ur det.
Mätt på batteriernas kontakt i datorn = 5.3v, borde vara ok så långt.
Inspekterat moderkortet visuellt, hittar inget som sticker ut, kondensatorer är hela och rena.
CMOS-batteri är helt, inget läckage, men fick knappt 0.7v.
Bytte mot nytt 3.6v från Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/batterier/litiumbat...

Fortfarande stendöd.
Ska försöka koppla på 5.3v på kontakterna för batteriet och se vad som händer, men tror inte det blir skillnad.

Vad mer kan jag göra?
Annars får jag sätta ihop den och ha som prydnad i retro-hörnan.

på sista bilden vid AMI sockeln verkar fattas chip antagligen processorn ? utan cpu lär den inte starta ska ju sitta en 386 processor där.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet en omvandlare 26pin till 34pin i Sverige/Europa?
Det enda jag hittar är USA eller Kina = 700kr i frakt eller 3 månaders frakt..
Kanske skulle kunna bygga en kabel själv också, men då får original-floppyns kabel offras skulle jag tro.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

på sista bilden vid AMI sockeln verkar fattas chip antagligen processorn ? utan cpu lär den inte starta ska ju sitta en 386 processor där.

Hm, du får nog läsa hela tråden, den är igång.
Nästa bekymmer är diskettstationen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

på sista bilden vid AMI sockeln verkar fattas chip antagligen processorn ? utan cpu lär den inte starta ska ju sitta en 386 processor där.

cpun sitter till höger om tomma hållaren ovanför den vita kontakten.
Den tomma hållaren är för att man kan sätta i ett 387chip(matematikprocessor)
edit: jag har för mig det var den formen på mobila 387chipet, medans stationära hade pinnar rakt ner klassisk sockel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hm, du får nog läsa hela tråden, den är igång.
Nästa bekymmer är diskettstationen.

okej gött mos du fick igång den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

cpun sitter till höger om tomma hållaren ovanför den vita kontakten.
Den tomma hållaren är för att man kan sätta i ett 387chip(matematikprocessor)
edit: jag har för mig det var den formen på mobila 387chipet, medans stationära hade pinnar rakt ner klassisk sockel

387SX hade den sockeln även på stationära.

På 387DX var det däremot pinnar.

Och eftersom det är omanligt med tomma socklar: https://www.ebay.com/itm/184865551749?hash=item2b0ad87585:g:t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

387SX hade den sockeln även på stationära.

På 387DX var det däremot pinnar.

Och eftersom det är omanligt med tomma socklar: https://www.ebay.com/itm/184865551749?hash=item2b0ad87585:g:t...

Var det DXen som hade pinns... jaa det kanske det var Det är så länge sedan så minnet blir lite blurrigt... Det tar ett tag innan jag ska sparka igång min IBM 386 jag har ståendes.. så jag får väl en påminnelse då

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått drivremmar nu, dock läser den inte nu heller vid ett snabbt test.
Ska se över om jag missat något.
Annars får jag hitta en adapter.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har beställt en adapter så får vi se, Aliexpress så det kan ta några veckor att få.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Adaptern har kommit, lite våld krävdes men beskåda, den bootar från floppy!
Nu ska man få in något på SD-kortet också så den kan boota själv.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Underbar morgonläsning. (Speciellt eftersom jag slapp alla cliffhangers och kunde se hur det gick - även om det inte är klart ännu ).

Permalänk
Medlem

Dags att sätta ihop den igen, hoppas jag har alla saker..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Och ihopsatt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kvar att göra är att tömma batteriet och sätta tillbaka det tomma skalet.
Diskettstationen fungerar inte, men kanske sätter ihop den också bara för att.

Edit:
Den är inte snabb kan jag meddela, men det trodde jag inte heller.
Diskmässigt snabb, ok med RAM men CPUn är inget man spelar med.
Men kul är den ändå.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Grattis
Klart du kan spela med den... Men bara sådana spel som var till 286 och 386orna... vissa 286 spel kan gå extremt fort på en 386 då de baseras på cpu frekvensen..
Lägg in i autoexec.bat så den autostartar windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Grattis
Klart du kan spela med den... Men bara sådana spel som var till 286 och 386orna... vissa 286 spel kan gå extremt fort på en 386 då de baseras på cpu frekvensen..
Lägg in i autoexec.bat så den autostartar windows

Man är bara så van vid färg, så att spela i svartvitt känns så udda.
Får kolla runt lite vad man vill ha på den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Man är bara så van vid färg, så att spela i svartvitt känns så udda.
Får kolla runt lite vad man vill ha på den.

japp, jag vet... det känns as skumt
Detta spelet måste du ju bara ha... din dator kan eventuellt vara lite för snabb för spelet dock
https://en.wikipedia.org/wiki/Ports_of_Call_(video_game)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kvar att göra är att tömma batteriet och sätta tillbaka det tomma skalet.
Diskettstationen fungerar inte, men kanske sätter ihop den också bara för att.

Edit:
Den är inte snabb kan jag meddela, men det trodde jag inte heller.
Diskmässigt snabb, ok med RAM men CPUn är inget man spelar med.
Men kul är den ändå.

Ofta är annars gamla NiCd-celler mer eller mindre direkt utbytbara mot NiMH.

Det man får ha koll på är datorns maximala strömuttag inte är så stort att NiMH-batterier inte klarar av det. NiCd klarar generellt större strömuttag. Detta bör dock inte vara något problem, det är väl mer om man överhalar nåt gammalt batteridrivet handverktyg eller nåt som drar lite mer ström det kan vara aktuellt. Förmodligen kan du också vilja ha en ny laddare. Det går att ladda NiMH-batterier med en laddare anpassad för NiCd, men det är inte snällt mot batterierna, man får räkna med att de slits ut i förtid.

Kan inte dra mig till minnes att nånsin ha stött på en dålig floppystation där inte en rejäl rengöring och uppsmörjning av de mekaniska delarna gjort susen. Du kanske har gett upp för tidigt med den?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ofta är annars gamla NiCd-celler mer eller mindre direkt utbytbara mot NiMH.

Det man får ha koll på är datorns maximala strömuttag inte är så stort att NiMH-batterier inte klarar av det. NiCd klarar generellt större strömuttag. Detta bör dock inte vara något problem, det är väl mer om man överhalar nåt gammalt batteridrivet handverktyg eller nåt som drar lite mer ström det kan vara aktuellt. Förmodligen kan du också vilja ha en ny laddare. Det går att ladda NiMH-batterier med en laddare anpassad för NiCd, men det är inte snällt mot batterierna, man får räkna med att de slits ut i förtid.

Kan inte dra mig till minnes att nånsin ha stött på en dålig floppystation där inte en rejäl rengöring och uppsmörjning av de mekaniska delarna gjort susen. Du kanske har gett upp för tidigt med den?

Får se vad jag gör med batteriet, har inte bestämt något.
Angående diskettstationen så är det troligtvis drivremmen och inget annat.
Köpte en storpack med remmar från Amazon, men ingen passade bra, för långa och för korta så antingen snurrade det inte alls eller rätt långsamt för det var för kort rem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMacke:

Får se vad jag gör med batteriet, har inte bestämt något.
Angående diskettstationen så är det troligtvis drivremmen och inget annat.
Köpte en storpack med remmar från Amazon, men ingen passade bra, för långa och för korta så antingen snurrade det inte alls eller rätt långsamt för det var för kort rem.

Men då borde du enkelt kunna mäta mer exakt vilken dimension du behöver, den finns troligen på Ebay eller så tillverkar nån den åt dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då borde du enkelt kunna mäta mer exakt vilken dimension du behöver, den finns troligen på Ebay eller så tillverkar nån den åt dig.

Det är möjligt, men då allt är igång är det ingen prioritet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

japp, jag vet... det känns as skumt
Detta spelet måste du ju bara ha... din dator kan eventuellt vara lite för snabb för spelet dock
https://en.wikipedia.org/wiki/Ports_of_Call_(video_game)

Snarare att den är i klenaste laget för att man inte ska få ett totalt sammanbrott över hur sakta allt går i spelet.

Har själv lagt många (måååååånga) timmar på det spelet. Mest nöje av det har jag haft på en 486dx2/66 även om det antagligen går fortare än vad det borde.

Märkte stor skillnad när jag gick från 386dx25 till dx33 med cacheminne. Blev nästan dubbla prestandan i det fallet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Snarare att den är i klenaste laget för att man inte ska få ett totalt sammanbrott över hur sakta allt går i spelet.

Har själv lagt många (måååååånga) timmar på det spelet. Mest nöje av det har jag haft på en 486dx2/66 även om det antagligen går fortare än vad det borde.

Märkte stor skillnad när jag gick från 386dx25 till dx33 med cacheminne. Blev nästan dubbla prestandan i det fallet.

Samma här... jag vet inte hur många timmar jag satt med det.... och på en 286 som det var anpassat för, så tog det ju en evighet från att båten lämnade hamn tills det kom till destinationen.. Vancouver-karachi minns jag var bra betalt då man kunde köra smuggelgods i form av vapen. hahahaha Men man kunde bli av med det oxå av pirater

På 386 vart det lite mer lagom hastighet, då det gick lite fortare mellan hamnarna och man hade lite lagom med båtar.... Men på min 486 sx25 gick det för fort.. det vart ingen paustid mellan hamnarna.

Men kul var det, då det var bland de första "grafik" spelen jag hade..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Får se vad jag gör med batteriet, har inte bestämt något.
Angående diskettstationen så är det troligtvis drivremmen och inget annat.
Köpte en storpack med remmar från Amazon, men ingen passade bra, för långa och för korta så antingen snurrade det inte alls eller rätt långsamt för det var för kort rem.

Det finns nya NiCd-celler att köpa... Elfa har dem bland annat vet jag.