Ska jag vara helt ärlig så verkar Shawn Laydon inte förstå någonting.
Jag sökte på Google och Microsoft verkar ha omkring 17-23 miljoner aktiva subscribers, så låt oss säga 20 miljoner.
20.000.000 aktiva subs á $9.99 per månad. Sedan har även en viss andel Ultimate som kostar ytterligare $5.00 ($14.99) per månad vilket jag inte har räknat på.
Detta översätts till intäkter på $199.800.000 per månad.
Average lifespan i månader och total intäkt över hela perioden:
Kunde tyvärr inte hitta info om hur länge snittkunden har sitt game pass aktiverat.
1 mån $199.800.000
3 mån $599.400.000
6 mån $1.198.800.000
9 mån $1.798.200.000
12 mån $2.397.600.000
24 mån $4.795.200.000
36 mån $7.192 800.000
48 mån $9.590.400.000
Skulle tro att folk i snitt har sitt Game Pass aktivt i 24 månader och utöver detta så bör man bland annat väga in:
Spelen säljs i andra kanaler också. T.ex. fysiska kopior. Här kan du driva ytterligare merförsäljning via coola brandade give aways som är asbilliga att tillverka men som fans prompt ska ha och är villiga att betala extra för.
Försäljning via andra av kunderna föredragna spelklienter, t.ex. Epic Games Store.
Folk som köper spelet efter att det plockats bort från Game Pass.
Nya spelare som får nys om spelet via spelare med Game Pass som själva inte har Game Pass och istället köper spelet. Word of mouth är den absolut bästa försäljningskanalen.
AAA-spel på Game Pass leder till fler Game Pass prenumeranter. Om några år kan MS ha 10-20 gånger fler prenumeranter om de spelar sina kort rätt. Fördelar med detta är att t.ex. multiplayer spel kommer att ha fler spelare vilket förlänger livslängden samt kvalitén, "This is a dead game" är ju en rätt vanlig kommentar när det finns få aktiva spelare.
Spelare med Game Pass som aldrig hade köpt ditt spel provar på det, gillar det, word of mouth, merförsäljning.
Återkommande Game Pass kunder. Framförallt när utbudet ökar. Detta kommer att attrahera tidigare kunder samt förlänga tiden man har det aktivt.
Sen får man ha i åtanke att Microsoft säljer ett flertal olika produkter och har ett ekosystem som de försöker att gifta ihop á la Apple när det kommer till Xbox och Windows.
Det var sånt här tänk som sänke Nokia när de satsade på egenutvecklade Symbian istället för att köra på Android.