Före detta Playstation-chef tveksam till Xbox Game Pass lönsamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Rekommenderar starkt att läsa hela artikeln som handlar mer om hur gaming i framtiden ska finansieras samt hur diversifierat content och konsolidering till ett fåtal stora företag går emot varandra, vilket jag tror flera här håller med om.

Han nämner vissa intressanta siffror också, t ex hur antalet konsolspelare varit konstant ca 250 miljoner sedan år 1990. Angående game pass och game streaming så tolkar jag det som han säger att om alla dessa 250 miljoner konsolspelare betalade 10 usd i månaden så hade inte det varit tillräckligt för att täcka den delen av kostnaderna för spelutveckling som spelköp på konsoler gör idag.

Det är som Netflix, först har filmen varit ute ett bra tag innan den kommer till Netflix och då redan tjänat in x antal kr.
Bortsett ifrån Netflix egna filmer och serier som kommer på release liknande Microsofts egna spel släpps på release till gamepass.

Sedan kanske man inte bör anta att de som har gamepass aldrig köper ett spel eller spelar utanför gamepass, de skulle vara som att göra samma antagande som att de som har Netflix aldrig ser en film eller serie utanför Netflix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thunde:

Gamepass är som demo spelen som fanns förr. Är kul att kunna testa spelen innan man eventuellt köper dem. Sen får man testa spel som man troligtvis aldrig skulle ha köpt i normala fall.

Kan hålla med till viss del, jag hade PS4 innan mitt nu Xbox series X med Gamepass, jag vet inte hur många spel som jag har köpt till mitt PS4 som nu ingår i Gamepass; och fler därtill som jag inte valde att köpa på PS4. Jag gillar konceptet i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordmax:

Jag gillar verkligen gamepass. provat det till och från en längre tid, men det senaste året tycker jag utbudet med mina ögon sett är bra. Jag spelar även spel jag annars inte ens hade tittat på. Vissa spel som man vet är bra eller upptäcker via just gamepass kan man ju stödja en gång till genom att köpa ett ex det.

Håller med dig, jag gillar också Gamepass konceptet. Perfekt när man har barn och kidzen tjatar om spel som kostar multum hos Nintendo och på PS. Nu får dom välja bland spelen i Gamepass och det har fungerar toppen hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Håller med dig, jag gillar också Gamepass konceptet. Perfekt när man har barn och kidzen tjatar om spel som kostar multum hos Nintendo och på PS. Nu får dom välja bland spelen i Gamepass och det har fungerar toppen hittills.

Jag har motsatt problem. Dottern vill bara lira minecraft. Jag tycker det är lite synd att hon så sällan testar något annat när det finns så många spel där på gamepass. Desutom äger vi redan minecraft, så det blir mest upp till mig att nyttja gamepasstjänsten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Jag har motsatt problem. Dottern vill bara lira minecraft. Jag tycker det är lite synd att hon så sällan testar något annat när det finns så många spel där på gamepass. Desutom äger vi redan minecraft, så det blir mest upp till mig att nyttja gamepasstjänsten.

Vi hade också samma problem, jag brukar starta igång något spel som jag tror ska passa ungarna. Då sätter dom sig bredvid och frågar vad jag spelar, då får dom prova. Ibland fortsätter dom spela, ibland tycker dom inte om spelet. Hittade något spel med svensk text också.

Permalänk

Ska jag vara helt ärlig så verkar Shawn Laydon inte förstå någonting.

Jag sökte på Google och Microsoft verkar ha omkring 17-23 miljoner aktiva subscribers, så låt oss säga 20 miljoner.

20.000.000 aktiva subs á $9.99 per månad. Sedan har även en viss andel Ultimate som kostar ytterligare $5.00 ($14.99) per månad vilket jag inte har räknat på.

Detta översätts till intäkter på $199.800.000 per månad.

Average lifespan i månader och total intäkt över hela perioden:

Kunde tyvärr inte hitta info om hur länge snittkunden har sitt game pass aktiverat.

1 mån $199.800.000
3 mån $599.400.000
6 mån $1.198.800.000
9 mån $1.798.200.000
12 mån $2.397.600.000
24 mån $4.795.200.000
36 mån $7.192 800.000
48 mån $9.590.400.000

Skulle tro att folk i snitt har sitt Game Pass aktivt i 24 månader och utöver detta så bör man bland annat väga in:

• Spelen säljs i andra kanaler också. T.ex. fysiska kopior. Här kan du driva ytterligare merförsäljning via coola brandade give aways som är asbilliga att tillverka men som fans prompt ska ha och är villiga att betala extra för.

• Försäljning via andra av kunderna föredragna spelklienter, t.ex. Epic Games Store.

• Folk som köper spelet efter att det plockats bort från Game Pass.

• Nya spelare som får nys om spelet via spelare med Game Pass som själva inte har Game Pass och istället köper spelet. Word of mouth är den absolut bästa försäljningskanalen.

• AAA-spel på Game Pass leder till fler Game Pass prenumeranter. Om några år kan MS ha 10-20 gånger fler prenumeranter om de spelar sina kort rätt. Fördelar med detta är att t.ex. multiplayer spel kommer att ha fler spelare vilket förlänger livslängden samt kvalitén, "This is a dead game" är ju en rätt vanlig kommentar när det finns få aktiva spelare.

• Spelare med Game Pass som aldrig hade köpt ditt spel provar på det, gillar det, word of mouth, merförsäljning.

• Återkommande Game Pass kunder. Framförallt när utbudet ökar. Detta kommer att attrahera tidigare kunder samt förlänga tiden man har det aktivt.

Sen får man ha i åtanke att Microsoft säljer ett flertal olika produkter och har ett ekosystem som de försöker att gifta ihop á la Apple när det kommer till Xbox och Windows.

Det var sånt här tänk som sänke Nokia när de satsade på egenutvecklade Symbian istället för att köra på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Ska jag vara helt ärlig så verkar Shawn Laydon inte förstå någonting.

Jag sökte på Google och Microsoft verkar ha omkring 17-23 miljoner aktiva subscribers, så låt oss säga 20 miljoner.

20.000.000 aktiva subs á $9.99 per månad. Sedan har även en viss andel Ultimate som kostar ytterligare $5.00 ($14.99) per månad vilket jag inte har räknat på.

Detta översätts till intäkter på $199.800.000 per månad.

Average lifespan i månader och total intäkt över hela perioden:

Kunde tyvärr inte hitta info om hur länge snittkunden har sitt game pass aktiverat.

1 mån $199.800.000
3 mån $599.400.000
6 mån $1.198.800.000
9 mån $1.798.200.000
12 mån $2.397.600.000
24 mån $4.795.200.000
36 mån $7.192 800.000
48 mån $9.590.400.000

Skulle tro att folk i snitt har sitt Game Pass aktivt i 24 månader och utöver detta så bör man bland annat väga in:

• Spelen säljs i andra kanaler också. T.ex. fysiska kopior. Här kan du driva ytterligare merförsäljning via coola brandade give aways som är asbilliga att tillverka men som fans prompt ska ha och är villiga att betala extra för.

• Försäljning via andra av kunderna föredragna spelklienter, t.ex. Epic Games Store.

• Folk som köper spelet efter att det plockats bort från Game Pass.

• Nya spelare som får nys om spelet via spelare med Game Pass som själva inte har Game Pass och istället köper spelet. Word of mouth är den absolut bästa försäljningskanalen.

• AAA-spel på Game Pass leder till fler Game Pass prenumeranter. Om några år kan MS ha 10-20 gånger fler prenumeranter om de spelar sina kort rätt. Fördelar med detta är att t.ex. multiplayer spel kommer att ha fler spelare vilket förlänger livslängden samt kvalitén, "This is a dead game" är ju en rätt vanlig kommentar när det finns få aktiva spelare.

• Spelare med Game Pass som aldrig hade köpt ditt spel provar på det, gillar det, word of mouth, merförsäljning.

• Återkommande Game Pass kunder. Framförallt när utbudet ökar. Detta kommer att attrahera tidigare kunder samt förlänga tiden man har det aktivt.

Sen får man ha i åtanke att Microsoft säljer ett flertal olika produkter och har ett ekosystem som de försöker att gifta ihop á la Apple när det kommer till Xbox och Windows.

Det var sånt här tänk som sänke Nokia när de satsade på egenutvecklade Symbian istället för att köra på Android.

Precis. Sen tillkommer DLC till Gamepass-spelen också. Det lär inte säljas lika mycket DLC som till köpta spel förstås men ändå kan det bli en del. Jag har själv gjort det, trots att jag sällan köper DLC alls. Att lägga typ tio-tjugo kronor på något DLC kan det vara värt för att få en kväll med kul liksom, och eftersom spelet är "gratis" så känns det inte lika surt som när man behöver köpa till saker till spel man redan har köpt liksom.

Sen tror jag att folk prenumererar längre än 24 månader i snitt. För mig har det blivit som med Netflix och Spotify, att jag har vant mig och det är svårt att inte ha utbudet tillgängligt och nytt innehåll (nya spel) med jämna mellanrum.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Precis. Sen tillkommer DLC till Gamepass-spelen också. Det lär inte säljas lika mycket DLC som till köpta spel förstås men ändå kan det bli en del. Jag har själv gjort det, trots att jag sällan köper DLC alls. Att lägga typ tio-tjugo kronor på något DLC kan det vara värt för att få en kväll med kul liksom, och eftersom spelet är "gratis" så känns det inte lika surt som när man behöver köpa till saker till spel man redan har köpt liksom.

Sen tror jag att folk prenumererar längre än 24 månader i snitt. För mig har det blivit som med Netflix och Spotify, att jag har vant mig och det är svårt att inte ha utbudet tillgängligt och nytt innehåll (nya spel) med jämna mellanrum.

Exakt! Håller med dig helt. Denna typ av tjänst skapar upp helt nya flöden som inte riktigt fanns förut.

Angående antalet månader så håller jag med dig, men ville vara lite konservativ i mina antaganden. 😄