SweClockers drop!

Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lika godtrogen som vanligt. Måste det ske en ”shitstorm” för att dra tillbaka serien? Klart newegg och Gigabyte ska ha skit för det här. Det går inte säga, oj. Vi visste inte. Klart de vet det, annars har ju den som är ansvarig för kvalitetssäkringen gjort fel. Dags att söka nytt jobb.

Problemen med aggen har ju varit kända rätt länge. Har bara väntat i månader på Nexus Gamers video om den mer för att se hur illa det faktiskt var snarare än att bli upplyst om nåt vi redan visste.

Recentioner redan i 2020 vill jag minnas hade exploderande agg och GN har ju hintat om vad som komma skall i månader.

Så man undrar ju om Gigabyte värkligen vill återkalla dom, får inte det intrycket i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

@JonasT . Kan du inte köpa in 10 såna och köra de igenom konstlasten?

https://www.computersalg.se/i/6506141/gigabyte-p750gm-n%C3%A4...

Permalänk
Medlem

Enda erfarenheten jag har av Gigabyte är ett grafikkort som låter förjävligt vid 65-75% hastighet på fläkten, så i kombination med detta så kommer jag nog försöka att undvika produkter från dem i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Gamer Nexus är en youtuber jag helst undviker att titta på, men har sett andra youtuber göra videos om detta.

Värt att nämna är att Aurus highend psu:erna görs av samma företag, så kanske värt att ha i beaktning.

Här är en några månader gammal video om dessa PSU:er där reviewern skriver :

"• My sample blew sky-high during OPP evaluation
• Over power protection is not properly set
• Lousy transient response at +12 V and 3.3 V
• Low-quality FETs on the primary side
• Unknown caps used on the secondary side
• They advertise an HDB fan, but I found a rifle bearing one, instead
• Very low efficiency with 2% load
• Low efficiency at 5VSB
• Lower than 17 ms hold-up time
• Non-accurate power ok signal
• EPS cable should be 650 mm long, at least
• Short distance between peripheral connectors
• Not fully compatible with the newest ATX specification (v2.52)"

https://www.youtube.com/watch?v=hS0Mjw3BW94

Varför undviker du honom? Säger du det ena får du säga det andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Problemen med aggen har ju varit kända rätt länge. Har bara väntat i månader på Nexus Gamers video om den mer för att se hur illa det faktiskt var snarare än att bli upplyst om nåt vi redan visste.

Recentioner redan i 2020 vill jag minnas hade exploderande agg och GN har ju hintat om vad som komma skall i månader.

Så man undrar ju om Gigabyte värkligen vill återkalla dom, får inte det intrycket i alla fall.

Ja, vissa kan ju hata miners men ändå hålla om företag som säljer en produkt som är farlig att använda. Ska nog anmäla de modellerna till Elsäkerhetsverket då de får säljförbud. Tänk om du har ett 3090 och sen slaktar ditt guldcertifierade gigabyte nätagg. Kul….

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Frågan är väll snarare vem som gjort dessa är det gigabyte själva eller en oem? Om det är gigabyte själva så är de kanske inte så konstigt annars så kanske detta är något som vi kommer se mer av =o

Jag vet inte vad som är värst. Om det är en OEM (vilket det verkar vara) är frågan hur sånt här skräp gått igenom kvalitetskontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt irrelevant, nu pratar vi om uttalandet att folk inte betalar för "sån journalistik", där "sån journalistik" betyder den typen av journalistik som GN gör. Den typen av journalistik betalar folk uppenbarligen för.

Nej, då hade vi haft sån journalistik mer än få enstaka eldsjälar. Vad skulle vara irrelevant menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@JonasT . Kan du inte köpa in 10 såna och köra de igenom konstlasten?

https://www.computersalg.se/i/6506141/gigabyte-p750gm-n%C3%A4...

Kan ju va skillnad att köra dom i 230V

Permalänk
Medlem

Haft 1st Gigabyte moderkort (2011)- military classed protection blah blah blah, höll i 3 veckor. Fick ett nytt, höll i 2 veckor. Sen pengarna tillbaks.

Tror inte jag handlat Gigabyte sen dess

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Om du menar i Sverige, så SEMKO (Intertek), de utför elsäkerhetstester på produkter som säljs i den svenska marknaden.

Ja, var det jag tänkte på, för dessa produkter bör förbjudas säljas tills fler tester utförts, utifrån beskrivningen i artikeln låter det ju som en direkt livsfara. Alla läser ju inte Sweclockers.com trots all.

Dock är väl SEMKO ingen myndighet?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte vad som är värst. Om det är en OEM (vilket det verkar vara) är frågan hur sånt här skräp gått igenom kvalitetskontrollen?

Problemet med om det skulle vara en OEM är snarare att gigabyte säkert inte är ensamma med detta problem. utan att flera produkter från samma OEM lär säkert ha samma/liknande problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppsan!

Gigabyte borde nog hålla bättre koll på sina OEM-tillverkare (för de tillverkar inte nätagg själva vad jag vet), det här luktar ju rejält bränt.

Skrivet av Hinkan:

Hoppla! Finns det någon myndighet att tipsa?!

https://www.elsakerhetsverket.se/

https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför undviker du honom? Säger du det ena får du säga det andra.

Borde väl ha lite bra exempel här, men han har lite besserwisser-fasoner över sig.
Så orkar helt enkelt inte lyssna på honom.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det har ju pratats en del om att komponentbristen förr eller senare kommer att leda till mer produktförfalskning i form av fel-/om-/fuskmärkta komponenter och liknande. Jag undrar lite om det kanske är det vi börjar se här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hoppsan!

Gigabyte borde nog hålla bättre koll på sina OEM-tillverkare (för de tillverkar inte nätagg själva vad jag vet), det här luktar ju rejält bränt.

https://www.elsakerhetsverket.se/

https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/...

Skickade in en anmälan på skiten, dessa produkter bör tas omedelbart.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur kan ett företag som Gigabyte misslyckas med att bygga nätaggregat? Det är ju inte Plucke och Berra nere på bilskroten som snickrat ihop något, utan ett företag med lång erfarenhet av avancerad elektronik.

Skrivet av norrby89:

Frågan är väll snarare vem som gjort dessa är det gigabyte själva eller en oem? Om det är gigabyte själva så är de kanske inte så konstigt annars så kanske detta är något som vi kommer se mer av =o

Skrivet av DasIch:

Nästan alla datornätagg som säljs till konsument är ju OEM-prylar, så det är ju ett helt rimligt antagande att detta inte skulle bryta mot mönstret.
Förmodligen har det väl retts ut någonstans vem som tillverkar detta, men helt oavsett så bör förväntningen inte vara att Gigabyte börjat tillverka nätagg, det vore det osannolika scenariot.
(Seasonic och FSP är väl de två uppenbara på den svenska marknaden som avviker från mönstret och faktiskt är tillverkare som säljer enheter med det egna namnet på klistermärket.)

Att det (förmodligen) inte var de som tillverkade nätaggen innebär ju dock inte att Gigabyte kommer undan skuld i sammanhanget, det väcker snarast misstanken att de anlitat någon mindre nogräknad tillverkare som inte bryr sig om vad det är för skräp de producerar och i så fall gjort dubbelt fel som både gjort ett tveksamt val av underleverantör och inte märkt (eller brytt sig) att kvaliteten är undermålig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nej, då hade vi haft sån journalistik mer än få enstaka eldsjälar. Vad skulle vara irrelevant menar du?

Fast nu har jag redan visat att den eldsjäl som finns får ganska bra betalt och feedback för det...... därmed är det inte oviljan att betala som är problemet. Vilket var ditt ursprungliga påstående som jag svarade på.

Det som är irrelevant är:

Skrivet av Maximo:

Snubben jobbar 24/7 från sitt garage typ. Han är en eldsjäl och all heder åt honom men det han gör är ett undantag och knappast en "rättvis bild".

Irrelevant, eftersom han får betalt för den mödan, något du hävdar är motsatsen då ditt argument var från början att folk inte vill betala för journalistik.

Du verkar vara lite förvirrad så vi kan gå genom händelseförloppet igen:

@Aeig skrev:

Skrivet av Aeig:

För övrigt så är Gamers Nexus ett ljus i det oändliga mörker som annars är modern journalistik.
De undersöker, gräver, tar fram obekväma sanningar och redogör för dem oavsett om det är en känd person eller ett miljardbolag som står bakom.
Hade samtliga journalister haft samma form av yrkesheder idag så hade vårt samhälle varit betydligt bättre.

Ditt svar på detta var:

Skrivet av Maximo:

Hade folk betalat för sån journalistik så hade det varit så.

Jag lade fram argument för att folk faktiskt betalar för sådan journalistik (se nedan) där "sån journalistik" = Den journalistik som GN gör.

Skrivet av Mithras:

Man kan ju argumentera för att folk betalar för sådan journalistik genom att faktiskt titta på GN, de har ändå 1.4miljoner subs på YT.

Gillar man inte denna typ av indirekt betalning, så kan man gå direkt till deras Patreon och faktiskt betala, där de har ungefär 3000 sponsorer och som ger dem 100 000 SEK i månaden.

Tycker inte riktigt det blir en rättvis bild av situationen genom att endast hävda att folk inte vill betala för journalistik, en väldigt svartvit syn på en ganska grådassig situation.

Dold text

Det är alltså inte betalningsviljan för "sån journalistik" som är problemet. Inte helt iaf.

Hänger du med nu?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lika godtrogen som vanligt. Måste det ske en ”shitstorm” för att dra tillbaka serien? Klart newegg och Gigabyte ska ha skit för det här. Det går inte säga, oj. Vi visste inte. Klart de vet det, annars har ju den som är ansvarig för kvalitetssäkringen gjort fel. Dags att söka nytt jobb.

Var har jag sagt att de inte ska ha skit? Jag kritiserar dem som försvarar dem. Du får ta och börja läsa och förstå innebörden i inlägg innan du svarar tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert

Så vi har nu hört historier om kassa pinnar på grafikkort, ransomware och nu exploderande nätaggregat. Men oroa er inte! I bilden nedan kan ni se just hur hårt Gigabyte jobbar för att rätta till alla problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft stora problem för länge sedan (+10 år), men när jag köpte mitt 5600xt var det en bra deal på gigabytes modell så bestämde mig att det var larvigt att använda så gamla och på det stora hela ändå begränsade erfarenheter så jag slog till. Självklart strulade det med systemkrasher då och då. Och nu kommer det äntligen bevis för att Gigabyte medvetet trycker ut skit där stora andelar av produkterna fallerar eller är döda ifrån början. Förhoppningsvis försvinner de till slut och slutar producera e-waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var har jag sagt att de inte ska ha skit? Jag kritiserar dem som försvarar dem. Du får ta och börja läsa och förstå innebörden i inlägg innan du svarar tycker jag.

Vem har försvarat dem, jag kollade igenom inläggen på första sidan men jag hittar inte?

Lite roligt att det är reklam för Weber Smoke Fire EX4 under artikeln.

Permalänk
Medlem

Har de senaste åren (tre byggen) uteslutande kört med Gigabytes Aorus-moderkort just på grund av vad jag upplevt som bra kvalitet för pengarna.

Trist när sånt här händer men tror inte det kommer påverka mina köp i framtiden. Tror de ökar kvalitetskontrollen nu för att undvika de här pinsamheterna, och jag köper oavsett bara PSU:er tillverkade av Corsair eller Seasonic.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Detta är ju nästan en obeskrivlig skandal.

Att ett företag får fram en dålig produktserie, det händer (tyvärr). Kan vara en dålig batch på en enskild komponent och liknande, vad som är bortom rimlighet är agerandet efteråt. Inte en chans i helvete att Gigabyte inte visste om problemet när det sker i så hög grad som här. Via sitt agerande har Gigabyte MEDVETET inte enbart riskerat kunders komponenter, utan också att det tar eld någonstans via att inte återkalla produkten omedelbart, det är bortom fattning i skandalöst beteende.

Newseggs agerande därefter där man pumpar ut skit man har på lager som man vet inte bara har en anmärkningsvärt hög felfrekvens, utan är rentav farligt för komponenter, och till synes även riskerar en eldsvåda är ju ofattbart, i synnerhet där man inte accepterar du skickar in enbart den fallerade produkten.

Helt ärligt, tänkt om ex en biltillverkare inte återkallade kunders bilar och ordnade det när de upptäcker ett allvarligt fel på en produktmodell? "Vi vet bältesspännaren ibland inte fungerar, men vi hade många på lager".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast nu har jag redan visat att den eldsjäl som finns får ganska bra betalt och feedback för det...... därmed är det inte oviljan att betala som är problemet. Vilket var ditt ursprungliga påstående som jag svarade på.

Det som är irrelevant är:

Irrelevant, eftersom han får betalt för den mödan, något du hävdar är motsatsen då ditt argument var från början att folk inte vill betala för journalistik.

Du verkar vara lite förvirrad så vi kan gå genom händelseförloppet igen:

@Aeig skrev:
Ditt svar på detta var:
Jag lade fram argument för att folk faktiskt betalar för sådan journalistik (se nedan) där "sån journalistik" = Den journalistik som GN gör.

Dold text

Det är alltså inte betalningsviljan för "sån journalistik" som är problemet. Inte helt iaf.

Hänger du med nu?

Ok, låt mig förenkla det så du förstår utan att märka ord en hel kväll. Väldigt få är villiga att betala för sån journalistik.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Seasonic...de har ofta bra pris på Gold aggregaten...dessutom är de korta, 140mm
Jag hade ACE från början som jag köpte på PC-City...undrar varför dom stängde?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

” Sen tror jag säkert att Gigabyte själva kommer hantera detta på ett bra sätt, dvs återkalla hela serien och ersätta de som redan köpt produkten.”

Gigabyte kända för att hantera sådana händelser på ett bra sätt. Om man tittar på videon av Gamers Nexus så påpekar Gigabyte att allt är i sin ordning. Att återkalla nätaggregat kommer kosta enorma pengar, men det lär bli ett förbud att använda de och Gigabyte TVINGAS lösa det på ett ”bra sätt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok, låt mig förenkla det så du förstår utan att märka ord en hel kväll. Väldigt få är villiga att betala för sån journalistik.

Nej, jag håller inte med helt enkelt, och jag har lagt fram en del argument för den åsikten och kan lägga fram fler.

Det är återigen inte så enkelt som du försöker få det att framstå; som att det är folks ovilja att betala för bra journalistik som är problemet. Inte helt iaf. Det finns ett antal större och viktigare problem/aspekter att ta i beaktning när man pratar om varför journalistik idag inte är vad det bör vara. "Ovilja att betala" kommer inte ens in på topp 3.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Vem har försvarat dem, jag kollade igenom inläggen på första sidan men jag hittar inte?

Lite roligt att det är reklam för Weber Smoke Fire EX4 under artikeln.

Det är sånt här jag menar med @Ozzed. Alltid tror att tillverkaren kommer göra det ”rätta”. Var är kritiken @Ozzed? Vem här har försvarat Gigabytes handlande? Men ditt inlägg att

” Sen tror jag säkert att Gigabyte själva kommer hantera detta på ett bra sätt, dvs återkalla hela serien och ersätta de som redan köpt produkten.”

Är det en kvalificerad tyckande ? Eller är det ett försvar?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att problemen främst visar sig på versioner för USA-marknaden med 110V? Om jag tänker rätt måste vissa komponenter kunna hantera dubbla A för samma effekt som "våra nätagg"?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Gigabyte kända för att hantera sådana händelser på ett bra sätt. Om man tittar på videon av Gamers Nexus så påpekar Gigabyte att allt är i sin ordning. Att återkalla nätaggregat kommer kosta enorma pengar, men det lär bli ett förbud att använda de och Gigabyte TVINGAS lösa det på ett ”bra sätt”.

Att återkalla hela serier är inte alltid så kul...nu önskar nog de högre "okunniga" cheferna att det hade lyssna på de "Kunniga" nördarna på teknikavdelningen som föreslog någon av de bättre tillverkarna inte de billigare...profit lönar sig sällan...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...