EVGA Precision X1 krashar datorn

Permalänk
Avstängd

EVGA Precision X1 krashar datorn

Tänkte överklocka mitt grafikkort och såg att EVGA Precision X1 har en funktion där man kan analyzera vilken OC som är mest optimal för sitt kort. Kör igång analysen (VF Curve något heter den) och på 35% ca så får jag svart skärm och datorn startar om sig själv. Testat 3 olika gånger nu. Alla bakgrundsappar är avstängda...
Vad beror detta på?

Permalänk

Att den kört kortet i ett ostabilt läge och troligen orsakat blåskärm pga crashad grafikdrivrutin

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gör alltid manuella OC istället. Gäller både GPU och CPU. Har du RT kort är det bara köpa Port Royale och vrida upp frekvenser. Brukar ofta räcka med att maxa alla limitar så gör GPU boost resten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är oftast alla automatiska överklockare riktigt dåliga.
Tanka ner Afterbuner istället och gör det manuellt.

Spela en timme, höj lite, spela en timme och höj lite.
Börjar spelen crasha så backa lite extra så har du en stabil överklockning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är jättebra för överklockning. Lätt att sätta en fläktkurva i med.
Läs hur du ska göra för att spara inställningarna. Många som missar det första gången.

När du hittar din max på gpu och du ska överklocka dina minnen så är programmet jag länkar bra.
https://benchmark.unigine.com/heaven

Kör det samtidigt som du höjer minnena lite i taget. Det programmet visar direkt artifakter när du går för högt.
Lättast om du har två skärmar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Gör alltid manuella OC istället. Gäller både GPU och CPU. Har du RT kort är det bara köpa Port Royale och vrida upp frekvenser. Brukar ofta räcka med att maxa alla limitar så gör GPU boost resten.

Vill bara förtydliga att det är ingen "automatisk OC" utan allt den är tänkt att göra är att räkna ut hur mycket jag kan överklocka så stabilt som möjligt. Vad menar du att "GPU boost" gör resten? vad är "gpu boost" i sammanhanget?

Skrivet av SCORPIUS:

MSI Afterburner är jättebra för överklockning. Lätt att sätta en fläktkurva i med.
Läs hur du ska göra för att spara inställningarna. Många som missar det första gången.

När du hittar din max på gpu och du ska överklocka dina minnen så är programmet jag länkar bra.
https://benchmark.unigine.com/heaven

Kör det samtidigt som du höjer minnena lite i taget. Det programmet visar direkt artifakter när du går för högt.
Lättast om du har två skärmar.

Hade den först också men blev lite misstänksam mot dem då de har en beta version som man automatiskt tankar på deras förstasida som "standard" nedladdning.

Vem lägger ut en beta version som en officiell version liksom? Så tänkte jag, men ja, förstår att Afterburner är annars det mest rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Vill bara förtydliga att det är ingen "automatisk OC" utan allt den är tänkt att göra är att räkna ut hur mycket jag kan överklocka så stabilt som möjligt. Vad menar du att "GPU boost" gör resten? vad är "gpu boost" i sammanhanget?
Hade den först också men blev lite misstänksam mot dem då de har en beta version som man automatiskt tankar på deras förstasida som "standard" nedladdning.

Vem lägger ut en beta version som en officiell version liksom? Så tänkte jag, men ja, förstår att Afterburner är annars det mest rekommenderade.

Ja programmet räknar ut hur högt du kan klocka kortet genom att överklocka kortet. Programmet kan ju inte gissa hur högt ditt kort klarar utan att testa det. Vad har du för kort?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobzombie:

Ja programmet räknar ut hur högt du kan klocka kortet genom att överklocka kortet. Programmet kan ju inte gissa hur högt ditt kort klarar utan att testa det. Vad har du för kort?

Ha det gött

RTX 3080 Auros Xtreme.

Kan man anta att det är något fel på kortet isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

RTX 3080 Auros Xtreme.

Kan man anta att det är något fel på kortet isåfall?

Nej är nog inget fel på kortet men automatiska överklockningar är oftast skräp. Så om du vill klocka så gör det manuellt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av Bort:

RTX 3080 Auros Xtreme.

Kan man anta att det är något fel på kortet isåfall?

GPU boost har funnits sen 6-serien. Beräknat på temp så ökar den frekvensen själv. Ladda ner afterburner och ändra power/temp limit till max. Mitt kort är specad till 1905 men GPU boost pressar kortet till 2145, och 2130 om rumstemperaturen passerar 33 grader. Är precis samma sak med din CPU, den får oxå ner om den blir för varm.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Alltså nu tycker jag detta är lite märkligt för jag sitter på Afterburner nu med Core clock på +20 offset och Mem clock på samma, +20 offset och Hitman 3 KRASHAR. Va??

Jag sänker till 10 offset på core och det blir stabilare men får STUTTERS.
Sänker då Mem clock också till +10 och spelet flyter på stabilt.

Vad är detta? Dåligt exempelar av GPU eller?

Permalänk
Medlem

Kan lika väl vara ett dåligt nätaggregat du har. Eller att du behöver installera om windows.
Eller massa andra saker. Det är svårt att avgöra.

Men funkar kortet utan att du överklockar så lämna det ifred. Spela o var glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Kan lika väl vara ett dåligt nätaggregat du har. Eller att du behöver installera om windows.
Eller massa andra saker. Det är svårt att avgöra.

Men funkar kortet utan att du överklockar så lämna det ifred. Spela o var glad.

Vänta lite, kan det vara att nätagget är för lågt i Watt? Jag har 850W men 850 är vad som är rekommenderat av GPU tillverkaren . Kanske är det för mycket att överklocka mer..

Jag har nyligen gjort en ominstallation av Windows och ännu en kort dessförinnan.

Har varit väldigt noga med att installera samtliga drivrutiner rätt och med omstarter efter varje.

Permalänk
Medlem

Nej, 850W är mer än nog. Men ditt nätagg kan vara dåligt.

Det är mycket lättare för oss om du skriver ut alla dina befintliga datordelar i din signatur eller i trådstarten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, 850W är mer än nog. Men ditt nätagg kan vara dåligt.

Det är mycket lättare för oss om du skriver ut alla dina befintliga datordelar i din signatur eller i trådstarten.

Gjort

Permalänk
Medlem

Ja lika bra att avinstallera evga precision x. speciellt om du inte har ett evga kort där du kanske behöver det för att läsa nån sensor eller fläktstyra ett hybridkort kanske.

Sen får man inte ut så mycket av att överklocka ett 3080 när det kommer till spel, mer huvudvärk än det är värt. Kanske kan va värt att undervolta det lite, men om du vill ha mer prestanda och inte få random crashar när du testar nått nytt tycker jag du kan dra upp powerlimit till max så kortet har de fulla 450watten att leka med.

GPU boost är riktigt störigt när det gller att hitta en bra overclock för övrigt, speciellt på luftkylning. Ett exempel är kanske att du hittar en stabil klocka och den går bra i 2145mhz medans du spelar och tempen ligger på 65c. Spelet byter till en mindre krävande scen, tempen droppar 10 grader, GPU boost märker detta och tänker soft, boostar upp till 2220 och bam så krashar det.

Permalänk

hur många 8 pin kontakter använder du?

och då menar jag som är separat kabel ända från nätagget, inga ykablar osv.

ser att kortet har 3st 8pin kontakter så använder du y-kablar kan det vara så att du överbelastar en av 12V linorna om agget har flera 12V linor och förväntar sig att man fördelar ut lasten över flera portar på agget.

Skrivet av PeoplesMC:

Ja lika bra att avinstallera evga precision x. speciellt om du inte har ett evga kort där du kanske behöver det för att läsa nån sensor eller fläktstyra ett hybridkort kanske.

Sen får man inte ut så mycket av att överklocka ett 3080 när det kommer till spel, mer huvudvärk än det är värt. Kanske kan va värt att undervolta det lite, men om du vill ha mer prestanda och inte få random crashar när du testar nått nytt tycker jag du kan dra upp powerlimit till max så kortet har de fulla 450watten att leka med.

EVGA precission X är i princip MSI afterburner med ett skin bygger i grunden på samma gamla kod från riva tuner typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

EVGA precission X är i princip MSI afterburner med ett skin bygger i grunden på samma gamla kod från riva tuner typ.

Helt onödigt med andra ord?^^

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Helt onödigt med andra ord?^^

tja beror väl på vad man behöver.

både precission X och Msi är ganska smidigt om man inte är nöjd med stockkurvan på fläkten överklocka din gpu för några futtiga % extra fps, eller i precission X fall vill överklocka din skärm över vad fabriken säger den ska klara.

typ ingen av dem har några direkt märkesspecifika funktioner bara för sina egna kort.

men visst har du inget behov av något av ovannämnda funktioner är både msi afterburner och precission x båda meningslös mjukvara.

personligen har jag inget emot någon av mjukvarorna de gör för det mesta sitt jobb och gillar den gamla Riva tuner funktionen att ha systemövervakning på OSD då jag är van vid det sen gamla tider innan msi afterburner och man istället använde riva tuner för överklockning/övervakning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Nu på morgonen däremot verkar det fungera utan problem med +30 på core och 20+ på mem utan stutter ...
Undrar vad det berodde på. Lär ju hända igen om det hände igår

Skrivet av PeoplesMC:

Ja lika bra att avinstallera evga precision x. speciellt om du inte har ett evga kort där du kanske behöver det för att läsa nån sensor eller fläktstyra ett hybridkort kanske.

Sen får man inte ut så mycket av att överklocka ett 3080 när det kommer till spel, mer huvudvärk än det är värt. Kanske kan va värt att undervolta det lite, men om du vill ha mer prestanda och inte få random crashar när du testar nått nytt tycker jag du kan dra upp powerlimit till max så kortet har de fulla 450watten att leka med.

GPU boost är riktigt störigt när det gller att hitta en bra overclock för övrigt, speciellt på luftkylning. Ett exempel är kanske att du hittar en stabil klocka och den går bra i 2145mhz medans du spelar och tempen ligger på 65c. Spelet byter till en mindre krävande scen, tempen droppar 10 grader, GPU boost märker detta och tänker soft, boostar upp till 2220 och bam så krashar det.

Är power limit OK att sätta på max utan bekymmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja beror väl på vad man behöver.

både precission X och Msi är ganska smidigt om man inte är nöjd med stockkurvan på fläkten överklocka din gpu för några futtiga % extra fps, eller i precission X fall vill överklocka din skärm över vad fabriken säger den ska klara.

typ ingen av dem har några direkt märkesspecifika funktioner bara för sina egna kort.

men visst har du inget behov av något av ovannämnda funktioner är både msi afterburner och precission x båda meningslös mjukvara.

personligen har jag inget emot någon av mjukvarorna de gör för det mesta sitt jobb och gillar den gamla Riva tuner funktionen att ha systemövervakning på OSD då jag är van vid det sen gamla tider innan msi afterburner och man istället använde riva tuner för överklockning/övervakning.

Ja menade mer att evga px1 är helt onödigt när afterburner finns, har kört den lite när jag haft evga kort i burken, tycker den är mer buggig, och gör inget som AB inte gör. Mjoo förutom kanske uppdaterar till rbar bios på evga korten, och listar ICX sensorerna visuellt på evga kort. Mer tydlig kanske jag skulle va med att säga, avinstallera px1 och installera AB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Ja menade mer att evga px1 är helt onödigt när afterburner finns, har kört den lite när jag haft evga kort i burken, tycker den är mer buggig, och gör inget som AB inte gör. Mjoo förutom kanske uppdaterar till rbar bios på evga korten, och listar ICX sensorerna visuellt på evga kort. Mer tydlig kanske jag skulle va med att säga, avinstallera px1 och installera AB

Jag tycker AB kan bugga också. T. ex nu imorse hade jag profil 1 sedan igår sparad och applicerad och tryckte sedan på hänglåset innan jag stängde av datorn för att låsa profilerna ...

Datorn startar sedan upp med en äldre OC som inte ligger på någon utav mina 2 profiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Nu på morgonen däremot verkar det fungera utan problem med +30 på core och 20+ på mem utan stutter ...
Undrar vad det berodde på. Lär ju hända igen om det hände igår

Är power limit OK att sätta på max utan bekymmer?

Det lär inte vara några problem, gör nog inte heller så mycket skillnad i slutändan, inget du märker av direkt men korten brukar klocka ner sig när de slår i powerlimit, så skillnaden blir väl att det inte klockar ner sig där det skulle med lägre limit.

i 2560x1440p märkte jag att mitt kort inte drog upp så mycket i pl, men i 4k ligger många spel maxade på 450w^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Det lär inte vara några problem, gör nog inte heller så mycket skillnad i slutändan, inget du märker av direkt men korten brukar klocka ner sig när de slår i powerlimit, så skillnaden blir väl att det inte klockar ner sig där det skulle med lägre limit.

i 2560x1440p märkte jag att mitt kort inte drog upp så mycket i pl, men i 4k ligger många spel maxade på 450w^^

Går lite OT nu men .. Hur mäter du watten?

Förresten, kan någon förstå varför det fungerar idag men inte går med samma OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Går lite OT nu men .. Hur mäter du watten?

Går du in på afterburner->settings-monitoring så kan du klicka i bl.a "Power" Sen kryssa i Show in OSD, så får du upp den på overlayen i nått hörn. Kan va kul att klicka i gpu clock, gpu voltage också. Bra att ha på när du testar klocks. OBS du måste aktivera OSD också, i nästa flik (on screen display) kan du sätta en toggle knapp så du kan sätta på och av den vid behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Går du in på afterburner->settings-monitoring så kan du klicka i bl.a "Power" Sen kryssa i Show in OSD, så får du upp den på overlayen i nått hörn. Kan va kul att klicka i gpu clock, gpu voltage också. Bra att ha på när du testar klocks. OBS du måste aktivera OSD också, i nästa flik (on screen display) kan du sätta en toggle knapp så du kan sätta på och av den vid behov.

Jag startade en tråd nyligen på SC med ett inlägg om just detta och ifall mjukvara kan se men fick svaret att det går inte med mjukvara så skulle tippa på att det inte är så exakta värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Jag startade en tråd nyligen på SC med ett inlägg om just detta och ifall mjukvara kan se men fick svaret att det går inte med mjukvara så skulle tippa på att det inte är så exakta värden.

Är nog tillräkligt nära för ändamålet. Antar att det finns nån sensor på kortet, och mjukvaran bara läser av det. Funkar i GPUZ, HWinfo, msi AB osv. Kan nog med ganska bra säkerhet säga att om du mäter datorn från väggen, och du spärrar powerlimiten i ett visst scenario till 100watt lägre lär det synas på väggmätaren. Kanske inte är 100% exakt men tillräkligt för att få en uppskattning.

Prova öppna GPUZ och klicka på sensor tabben och scrolla ner lite så ser du mätningar.

Permalänk
Skrivet av Bort:

Jag startade en tråd nyligen på SC med ett inlägg om just detta och ifall mjukvara kan se men fick svaret att det går inte med mjukvara så skulle tippa på att det inte är så exakta värden.

skulle tippa på att det handlar om sensorer som mäter hur mycket ström det drar och vid vilken spänning och sen räknas ut mha ohms lag i mjukvara.

U x I = P

12V x 37.5A = 450W

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows