Permalänk
Medlem

Moderkort för Ryzen 5000G

Såg att ryzen kommit ut i en version med inbyggd grafik. Samtidigt har ju de flesta moderkorten för Ryzen redan grafikutgångar så jag förmodar att dessa redan har nån typ av inbyggd rudimentär grafik som borde funka för enklare tillämpningar om man inte stoppar in ett externt grafikkort.

Men vad blir skillnaden om jag stoppar in en 5000G-processor i dessa jämfört med en utan G? Är befintliga moderkort anpassade för de nya G-processorerna så grafiken blir bättre eller kan man förvänta sig att det kommer nyare G-anpassade moderkort snart som bättre tar till vara grafiken i de nya processorerna?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av oxxyyd:

Såg att ryzen kommit ut i en version med inbyggd grafik. Samtidigt har ju de flesta moderkorten för Ryzen redan grafikutgångar så jag förmodar att dessa redan har nån typ av inbyggd rudimentär grafik som borde funka för enklare tillämpningar om man inte stoppar in ett externt grafikkort.

Men vad blir skillnaden om jag stoppar in en 5000G-processor i dessa jämfört med en utan G? Är befintliga moderkort anpassade för de nya G-processorerna så grafiken blir bättre eller kan man förvänta sig att det kommer nyare G-anpassade moderkort snart som bättre tar till vara grafiken i de nya processorerna?

Grafikutgångarna på de moderkorten är väl just för APU-tillämpningar? Alltså, till just för processorer med inbyggd grafik.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det har funnits processorer med inbyggd grafik redan från första generationen av Ryzen, det är inte nytt för 5000-serien. Det finns vad jag vet inga Ryzen-moderkort som har grafikkretsar på själva moderkortet utan de använder processorns grafik (möjligtvis med undantag för något konstigt specialmoderkort).

Permalänk
Medlem

Som Samsung säger är det just vad utgångarna är til för, vanliga Ryzen processorer kräver ett externt grafikkort. Nya moderkort som skulle förbättra grafiken tror jag inte på. Grafikprestandan påverkas främst av hastigheten på ramminnet, så ju högre hastighet moderkortet stödjer destor bättre är moderkortet i praktiken för inbyggd grafik. Så något speciellt moderkort för 5000G serien ska ej behövas.

Huruvida de befintliga moderkorten stödjer 5000G serien direkt ur lådan är nog väldigt olika beroende på modell och tillverkare tyvärr. Får nog googla dig fram

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som de ovanför antyder, dvs att alla moderkort från AMD och deras tillverkare har utgångar för grafik om CPU:n har det inbyggt.
Ska du ha de senaste från AMD så är det just 5000G serien som gäller och iom att de är de nyaste bör du ta hänsyn till att det första du gör är att uppdatera bios till det senaste och då utan att behöva en isatt CPU. Detta bör finnas på de flesta nyare moderkort, dvs B/X 500-serierna men även några ifrån B/X 400, men de senare får du kolla extra noga så de har denna funktion.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om man kunde få GPU+APU=mer prestanda, men så funkar det inte tyvärr. Stoppar du i ett diskret grafikkort (instickskort) så slås GPU-delen i processorn av.

Det du kan få trots allt, är beroende på vilken prestanda och vilka spel du spelar - helt OK grafik (nåja...), låt säga att du lirar mycket CS eller Dota t.ex. så räcker det för 1080p (5600G).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Tack för all info. Låter som en god idé att satsa på en G om man vill ha bästa grafiken utan ett eget grafikkort.