Permalänk

Öppna upp nätverk

Hej, tänkte öppna en port på min router då jag tänkt fixa en hemsida på en begagnad server jag köpte. Till min stora fundering hur gör man detta på ett "säkert" sätt? Går det att ha dubbla routrar dvs fiber -> router server sedan koppla ytterligare en router från den första till resterande saker man har på nätverket. Hjälper detta något? alternativt om man har någon switch som kan skydda? Ledsen för amatör fråga men kan helt ärligt inte mycket om nätverk än att koppla in sladdarna.

Eller hur kopplar man in en server på säkraste sätt på ett hemnätverk? Hur skulle ni gjort?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du har ett publikt IP är det bara att göra port forwarding eller köra en reverse proxy mot din server. En till router krånglar bara till det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Som sagt, gör bara en enkel port forward. Du kan redan nu kontrollera om du har ett riktigt publikt IP. Om du har 100.64.x.x – 100.127.x.x så är du bakom CGNAT och behöver kontakta din ISP och be om att få ett riktigt IP. Du kollar detta genom att logga in på din router och kolla WAN.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datagubben123:

Till min stora fundering hur gör man detta på ett "säkert" sätt? Går det att ha dubbla routrar dvs fiber -> router server sedan koppla ytterligare en router från den första till resterande saker man har på nätverket.

Det du beskriver är en slags DMZ-konfiguration, där du har ett separat nätverk för dina publika servrar som du inte vill ska kunna komma åt ditt interna nätverk. Den sortens konfiguration använder man för att säkerställa att någon som tar sig in i din server inte kan använda den servern som språngbräda för att angripa resten av ditt nätverk.

Att bygga detta med två hemmaroutrar bakom varandra som du beskriver är möjligt, men det är generellt inte att rekommendera. Om du inte gör någon annan konfiguration så kommer du att ha ett nätverk med dubbel NAT. Detta är inte önskvärt, eftersom det kan skapa problem med olika sorters applikationer som använder peer-to-peer-kommunikation. (Spel, röst- och videosamtal, etc.) Det kan finnas sätt att bygga en DMZ-konfiguration med endast en router, eller konfigurera så att man slipper dubbel NAT, men det är omöjligt att veta utan att veta exakt vilken router du har och vad den kan göra.

Bättre i så fall, om din internetleverantör stödjer det (låter dig använda flera publika IP-adresser), är att koppla in två routrar bredvid varandra (inte den ena bakom den andra) med olika publika IP-adresser. Eller till och med koppla in servern direkt mot Internet utan en router bakom och istället sköta säkerheten genom en brandvägg installerad på själva servern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Om du har ett publikt IP är det bara att göra port forwarding eller köra en reverse proxy mot din server. En till router krånglar bara till det.

Skrivet av dlq84:

Som sagt, gör bara en enkel port forward. Du kan redan nu kontrollera om du har ett riktigt publikt IP. Om du har 100.64.x.x – 100.127.x.x så är du bakom CGNAT och behöver kontakta din ISP och be om att få ett riktigt IP. Du kollar detta genom att logga in på din router och kolla WAN.

Det krånglar till det, ja, men den här sortens konfiguration tillför ju på riktigt säkerhet mot olika sorters följdattacker av att servern blir hackad. Frågan är ju dock hur sannolika den här sortens attacker är på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det krånglar till det, ja, men den här sortens konfiguration tillför ju på riktigt säkerhet mot olika sorters följdattacker av att servern blir hackad. Frågan är ju dock hur sannolika den här sortens attacker är på riktigt.

Hur du ska sätta upp det för att det säkerhetsmässigt ska bli bra beror ju på vad du ska köra på servern. Bara en webserver, kör med en reverse proxy. Hemma snickrad webapp utan databas så skulle jag säga samma sak om du är hemma på webutveckling. Ska du köra wordpress med en massa plugins så skulle jag råda dig att inte hosta den hemma hos dig.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Hur du ska sätta upp det för att det säkerhetsmässigt ska bli bra beror ju på vad du ska köra på servern. Bara en webserver, kör med en reverse proxy. Hemma snickrad webapp utan databas så skulle jag säga samma sak om du är hemma på webutveckling. Ska du köra wordpress med en massa plugins så skulle jag råda dig att inte hosta den hemma hos dig.

Vilken slags applikation som körs har ju ingen påverkan på vad en angripa kan göra om de lyckas få ett skal servern och sedan vill ta sig vidare in i LAN:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken slags applikation som körs har ju ingen påverkan på vad en angripa kan göra om de lyckas få ett skal servern och sedan vill ta sig vidare in i LAN:et.

Vilken slags applikation som körs påverkar hur stor sannolikhet att en angriper kan köra kod på servern. Med ditt sätt att se på det ska du inte köra någon server hemma överhuvudtaget, skaffa dig en VPS.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Vilken slags applikation som körs påverkar hur stor sannolikhet att en angriper kan köra kod på servern. Med ditt sätt att se på det ska du inte köra någon server hemma överhuvudtaget, skaffa dig en VPS.

... eller så isolerar man servern i ett DMZ hemma, och får samma resultat.

(Personligen hade jag också kört en VPS, mest för att jag har begränsat med utrymme hemma, och inte orkar ha mer än nödvändig teknik hemma. Eller t.o.m. ett webbhotell om det bara är för att sätta upp "en hemsida". Men nu är ju TS utgångspunkt är ju att han har köpt en begagnad server som han rimligtvis vill använda.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... eller så isolerar man servern i ett DMZ hemma, och får samma resultat.

(Personligen hade jag också kört en VPS, mest för att jag har begränsat med utrymme hemma, och inte orkar ha mer än nödvändig teknik hemma. Eller t.o.m. ett webbhotell om det bara är för att sätta upp "en hemsida". Men nu är ju TS utgångspunkt är ju att han har köpt en begagnad server som han rimligtvis vill använda.)

Men TS litar inte på någon programvara och har inte full koll på hur man ska sätta upp det säkerhetsmässigt. Med en VPS så sköter någon annan säkerheten åt honom och om servern blir attackerad är det bara att ta bort den och sätta upp en ny på en halvtimme.

Vill han prompt köra hemma skulle det vara bra för honom att tänka över vad han tänker köra på servern. Den kommer ju inte att vara helt isolerad från hans övriga nät, han måste ju in med hemsidan på något sätt.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Men TS litar inte på någon programvara och har inte full koll på hur man ska sätta upp det säkerhetsmässigt. Med en VPS så sköter någon annan säkerheten åt honom och om servern blir attackerad är det bara att ta bort den och sätta upp en ny på en halvtimme.

Vill han prompt köra hemma skulle det vara bra för honom att tänka över vad han tänker köra på servern. Den kommer ju inte att vara helt isolerad från hans övriga nät, han måste ju in med hemsidan på något sätt.

Ingen förutom du sköter säkerheten på en VPS. Blir din VPS hackad så är det du som får lösa det. Möjligen så kommer din VPS-leverantör upptäcka att din VPS är hackad och stänga av den åt dig efter att de fått klagomål på denna. That's it.

Visst, du kan plocka ner din VPS och sätta upp en ny, precis som du också kan installera om din server. Det är inte särskilt mycket svårare. Du kan ju till och med köra virtualisering hemma, så är det nästan precis lika enkelt.

Det är absolut möjligt att ha servern helt isolerad från sitt hemmanät, beroende på hur man bygger. Varianten med två brandväggar "bredvid" varandra löser det.

Angående hantering av hemsidan, det går ju att öppna upp SSH från en specifik IP-address och komma åt den från "utsidan", precis som om den vore en VPS. (Eller så sätter man upp ett VPN om man vill vara lite fancy, men det är helt onödigt och dessutom mindre säkert om man bara ska managera den över SSH.) Så där är det inte heller någon skillnad.