Permalänk

[ASUS AiMesh] Koppla in 3 routers?

Hej!

Förstår att frågeställningen är galen, men det är som så att vi flyttar snart till ett annat boende som är större och i denna bostad har vi endast ett RJ45 WAN port / 'internet' vägguttag och har EN router kopplad där och de andra apparaterna är då kopplade till routerns LAN portar.

Men nu till saken. Jag har tänkt att köpa sammanlagt tre routrar av samma märke (ASUS) och de kan läggas in i ett gemensamt AI Mesh, men EN av dom är nyare och bättre.

Fakta inför frågeställningen:
* Jag äger för tillfället två routrar av samma märke och är likadana modeller.

* Router 1,2 är alltså av samma modell och är de äldre modellerna (2017). Wi-Fi 5 - 802.11ac .

* Router 3 är den nyare, samma tillverkare, ej inköpt ännu. Denna är även tänkt att fungera som Wi-Fi runt bostaden, dom andra inte. (2018) Wi-Fi 6, WPA3, 802.11ax .

* Samtliga har meshstöd, AIMesh - ASUS.

* Det finns 2st RJ45 uttag (bredband), i OLIKA delar av huset. (250 hastighet)

* Jag tänker ha smart tv:n vid ETT RJ 45 uttag + en router och Tv-spel och data i det andra rummet, 2 routrar i samma rum.

* Tänker ha kabel till typ alla apparater. Kör mobiler och någon apparat med WiFi.

I ett rum vill jag ha datan kopplad till den nya routern (3) och tv-spelen kopplade till gamla routern (1). Och i det andra rummet, där min smart-tv är, tänkte jag ha den kopplad till gamla routern (2) med.

Frågorna och 3 alternativ:

1) Ska jag koppla router 1 i ena rummet in i vägguttaget och sedan koppla in router 3 in router 1:ans LAN port? Och router 2 som är i andra rummet, kör jag som vanligt, dvs kopplar in den direkt i vägguttaget (bredband)? Vill isådanfall ha den nya routern

2) Eller köra den nya routern (3) i något RJ 45 jack i någondera rummen och koppla in router 1 & 2 i denna; - Alltså från ISP i väggen till nya (3) WAN port > En annan nätkabel ifrån (3)ans LAN port till Router (2) WAN > En till nätkabel ifrån (3)ans LAN port till Router (1) WAN port, och sedan börja köra in resterande kablar till alla apparaterna i LAN portarna på den router man vill? Och skippa helt att sätta in någon router i mitt andra bredbands uttag i det andra rummet.

3) Eller kör med dom 'gamla' (från 2017, dock köpta i år) dvs router 1 + 2 i vardera RJ 45 jack i de båda rummen och hoppar över köpet av den nya routern, (3).?

--------
4)

a) Vad är alltså fördelen med AI-mesh koppling, drar det inte mera internett trafik att ha dom alla uppkopplade? Förstår inte riktigt. Om någon vill/ kan förklara det på ett enkelt sätt.

b) Ska/ kan jag köra på den nyaste routern och ha den alltså som huvudrouter, även om har två bredbands vägguttag, varav i det ena uttaget är det en router av äldre modellen påkopplad och i den andra den nyare då.

Är säkerheten då via den nyaste routern eller hur går det till? Alltså menar antivirus/ brandväggen, skyddas bredbandet då av primärt den nyare routern? Måste säkert ändra i ASUS appen med, typ ha som huvudrouter väl.

c) Alltså om jag har en ASUS med AiMesh som har ett lösenord / nätverksnyckel och även ett annat lösen till den andra och tredje ASUS routers, hur blir det om man lägger dom i AiMesh då, lägger man till en huvudrouter och DENNAS nätverksnyckel lösenord är den som gäller? Ska jag börja med att RESET alla?

Tack så mycket på förhand!

MvH

K-G

Lade till
Permalänk
Medlem

Om du har två uttag så kommer då ha två olika "internet".
Vill du använda mesh tror jag du måste koppla allt till en router som har internet.

4a)
Det kommer inte ta mer internet bandbredd, mesh routrarna är inte uppkopplade, de skickar bara vidare den trafik som de uppkopplade enhterna skickar (datorer, mobil, osv).
Du kan läsa lite om hur mesh fungerar
https://www.pcworld.com/article/3212444/mesh-network-explaine...
Gillar bilden från Netgear i mitten.

B)
Antivirus finns inte i routern, brandväggen är troligen ungefär lika bra på båda. Dvs de skyddar mot de du ställer in.

C) vet ej, rekommenderar att läsa manualen (om ingen annan vill svara).

Permalänk
Skrivet av Sions:

Om du har två uttag så kommer då ha två olika "internet".
Vill du använda mesh tror jag du måste koppla allt till en router som har internet.

- Tack för dina svar.

Jag har nu studerat lite mera AiMesh och fattat galoppen (sisådär), helt nytt detta för mig, då jag alltid kört med en router, men blir krångligt nu att bara köra en, då hemmet blir större.

Men för att få detta fungera så installerar jag min huvudrouter i bredbandsuttaget i väggen och sedan ansluter den till AiMesh och kör lösen och allt och sedan är det bara att lägga till via appen de två andra routrarna, typ.

Måste koppla ifrån min huvudrouters (förutsatt att WAN är kopplad dit ifrån väggen) LAN port till den andra routerns WAN port och sedan ifrån den routerns LAN port till nästa routers WAN port. Så fattade jag det. Sedan ska allt fungera och jag kan koppla in apparater med nätkort och kabel in i routerserna.

Läste på att man ska reset routern innan, om man vill ha en annan huvudrouter, makes sense faktiskt.

Och gällade 'antivirus' i routern, alltså är väl brandvägg då som tänkte på, men routern har väl eget virusdetektering, surfskydd, intrångsskydd och sårbarhetsscanning? Och sedan kan man installera på datorn ett antivirus .

Yes, men tack för Dina svar, åter igen!

Rättade ord.
Permalänk
Medlem

Har inte använt någon Asus router på länge så försökte se vad de har för skydd.
De har något de kallar AiProtect.

Har dock svårt att hitta något mer om det, typ ett test om hur effektivt det är. (Anti-virus brukar testas mot varandra vad de hittar)
Hittade dock att de fungerar tillsammans med TREND MICRO.
https://www.computerworld.com/article/3194843/asus-router-war...

Routern kan skicka saker (som tex epost) till Trend Micro, som analyserar om det är spam/virus etc.
Har man inga problem med att ens data skickas iväg till 3e part så skyddar det iaf mot de mest kända sårbarheterna (som sagt, hittar inga tester på hur effektivt det är).
Jag skulle troligen ha det påslaget (är ju gratis), men fortfarande ha något installerat på datorn.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara 2 routers (RT-AX92U). Men du kan även köra trådlöst AI-Mesh om du vill, utan det som dom kallar Ethernet-backhaul. Då kan du placera alla tre routrarna jämte varandra, para ihop dom. Sen går du och placerar dom där du vill ha dom. Sen kan du koppla in enheter med kabel precis som du tänkt.
Kommunikationen går då Apparat (Ethernet) - Router (ai-mesh trådlöst) - Router (huvudrouter).

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Sions:

Har inte använt någon Asus router på länge så försökte se vad de har för skydd.
De har något de kallar AiProtect.

- Justeja, ska googla mera om det, tack.

Skrivet av Sions:

Routern kan skicka saker (som tex epost) till Trend Micro, som analyserar om det är spam/virus etc.

- Joo, förstår.

Skrivet av Sions:

Jag skulle troligen ha det påslaget (är ju gratis), men fortfarande ha något installerat på datorn.

- Det ska jag ha absolut, håller med om det, virusprogram på sidan om. Tack för eder input!

Skrivet av Subzero299:

Nu har jag bara 2 routers (RT-AX92U). Men du kan även köra trådlöst AI-Mesh om du vill, utan det som dom kallar Ethernet-backhaul. Då kan du placera alla tre routrarna jämte varandra, para ihop dom. Sen går du och placerar dom där du vill ha dom. Sen kan du koppla in enheter med kabel precis som du tänkt.
Kommunikationen går då Apparat (Ethernet) - Router (ai-mesh trådlöst) - Router (huvudrouter).

- Ahaa, så istället för att koppla in på det krångligare sättet (Ethernet- backhaul), så finns faktiskt det ett lättare alternativ, tack!

Detta underlättar ju, då slipper jag en lång kabel tvärs över golvet.

Men då kopplar jag in min huvudrouter i ISP vägguttaget och sedan reggar den som vanligt och lägger till de två andra routers via appen i ett AiMesh nätverk och då kan jag placera dom i ett annat rum och även använda kabel. De kommer alltså inte bara fungera som WiFi förlängare. Smidigt.

Om jag förstått det rätt. Så behövs bara EN nätverksnyckel/ lösen för att komma in på WiFi, samt att AiMesh känner av vart i bostaden man är och du får därmed kontakt med bästa möjliga nod/ router.

Men blir hastigheten som WiFi eller trådbunden, tänker om man streamar på tv:n. Har 250 i hastighet. Annars kommer bara köra spel offline typ via dom två routers som inte är main routern, och uppdatera titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Hastigheten kommer begränsas av den hastighet du får trådlöst mellan routrarna. Hade experimenterat med positioneringen en del för att hitta det som fungerar bäst i ert hus.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Känns som att det kanske är läge att bita i sura äpplet och dra kabel för din del och kanske titta på Ubiquiti.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Hastigheten kommer begränsas av den hastighet du får trådlöst mellan routrarna. Hade experimenterat med positioneringen en del för att hitta det som fungerar bäst i ert hus.

- Ja, precis, kör nog hellre med lång kabel ifrån huvudroutern. Får nog skippa tanken på AiMesh-nod repeater idén. Även om repeatern kommunicerar med 5 GHz bandet (Backhaul istället för att köra på klientbandet) med de andra noderna, så blir 2.4 GHz bandet ändå inte så kul när man streamar eller laddar upp/ner. Kommer nog bli segt nog. Är alltså konsoler, mobiler och PC som ska vara uppkopplade till dessa.

Skrivet av eXim:

Känns som att det kanske är läge att bita i sura äpplet och dra kabel för din del och kanske titta på Ubiquiti.

- Blir nog kabel, joo, har en lång skärmad Cat6. Behöver dessa två routers som blir över dock, för att koppla in apparater med internet uppkoppling.

Alltså kör då mina två äldre routers av samma modell och tillverkare som AiMesh-APs (...Ubiquiti som du nämnde), och använder som sagt min nyare ASUS router som huvudnoden.

Får se nu hur det fungerar! Ska väl lösa sig.

Blir då en Ethernet-Backhaul koppling som skall göras och om jag förstått det hela nu rätt så skall alltså det gå att koppla in mina andra apparater med kabel, till de två andra routers (icke huvudroutern som är kopplad till RJ-45 uttaget i väggen) i AiMesh nätverket och man får då en vanlig snabb anslutning via enbart den routern (trafiken där, stör inte huvudrouterns anslutna apparater?) och när det gäller WiFi (tri-band smart funktionen) så söker den bästa befintliga band inom AiMesh.

Tack alla som svarat

Rättade o la till