Microsoft släpper Windows 11 som ISO-fil

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Windows 11 som ISO-fil

En ny version av Windows 11 är tillgänglig via Windows Update medan den föregående versionen nu enkelt kan installeras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sweeet, ser fram emot realease! kör Windows 10 på gaming burken men mina laptops har alla Windows 11, inte stött på några problem alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har stött på en hel del märkligheter på min win 11. Green screen, tappar disk, batteritiden har halverats.
Dom tröttnar nog snart på mina feedback inskick.
Tur jag har xubunto på den också. (Där tappas aldrig disken.

Problemen började uppträda efter senaste större uppdateringen

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Fan vad trevligt med ISO , börjar bli dags och testa igen snart

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk

vet inte riktigt vad jag skulle svara på omröstningen...

Har tillgång till insider sedan innan release av win 10 men valt att inte testa Win 11 än, då det inte verkar göra några direkt nämnvärda uppgraderingar från win 10 än, visst direktdrive men samtidigt knappt inget om något öht som använder det.

win 10 med dx12 var mer intressant då det iaf vid insider på 10 ryktades om spel jag redan förköpt skulle få dx12 stöd (fick det dock aldrig) så var ända anledningen till att jag skrev upp mig för insider då 2015 eller vad det var.

överväger att testa det på min pi4 (armversionen) men samtidigt win 10 v21390 funkar problemfritt så är lite tveksam då det lika gärna kan skapa mer problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 och är nöjd.
Kommer man "vinna" nått på att byta till Windows 11?
Jag vill inte förlora spelprestanda
Jag brukar inte vara nån som byter OS bara så där, höll i 7an länge innan byte till 10 men vart positivt överraskad över Win10, man läste mycket skit.
Nu har man läst både bra dåligt om Win11

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kör på min surface pro (5th gen, 2017) som daily nu sedan några veckor tillbaka. Stor skillnad i stabilitet mot för bara några veckor sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Kommer man "vinna" nått på att byta till Windows 11?

Verkar inte vara någon större skillnad just nu för prestanda i spel. Om man ska använda DirectStorage kan det prestera bättre i Windows 11.

Hade själv väntat några månader efter release tills Windows 11 hunnit mogna lite

Permalänk
Musikälskare

Trevligt, men jag tror jag väntar med att uppdatera tills nästa gång man köper en ny burk, Windows 10 tuffar på bra tycker jag

Kan man modda/tweaka windows 11 som jag har gjort i sign? Någon som vet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För mig funkar det fantastiskt att köra Windows 11 på heltid. Inga större problem alls och eftersom jag vant mig nu så kommer jag nog inte att gå tillbaka till 10, gillar 11 faktiskt. Tummen upp från mig

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Är inte med i insider-testet men kommer att testa i en VM. Är nyfiken på mängden bloat, UX och om det finns stöd för Nested Virtualization för AMD-system (saknas i nuvarande skarpa version av Windows 10).

Är lite besviken på att det inte blev något av med "Windows 10 is the last version of Windows". Hade varit trevligt med en (typ) rolling release. Men jag kanske missförstod hela grejen. Jaja.

Edit: Om någon annan än jag inte har lust att behöva skapa/logga in på sitt Microsoft-konto och irriterar sig på att Sign-on options -> Offline account inte låter dig gå vidare utan bara visar en skärm som beskriver vad som är så bra med ett Microsoft konto, så verkar man få komma vidare om man tillfälligt drar ut nätverkskabeln.

Video: https://imgur.com/a/OFgDJnq

Offline account-jox
Permalänk
Medlem

Tack Microsoft, gäller detta även arm versionen?

Permalänk
Medlem

Känns lite som att byta från windows 7 till 8, så jag avstår tills det att man blir illa tvungen att gå till win 11.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser butiken ut?
Windows store i W10 känns ganska övergiven. Det jag tänker på då är väl inte utbudet av appar utan snarare hur apparna visas.
Videos och bilder av innehåll saknas med befintlig butik.
Beskrivningarna av apparna är sådär och det verkar inte finnas nån bra aggregering av appar från samma utvecklare.

Befintliga appbutiken känns helt enkelt förlegad. Som att projektet är lagt i malpåse och att de fokuserat på annat håll.

Och då undrar jag lite om det är för att det kommer en ny butik med W11 - eller om gamla butiken är kvar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nej, men hade gjort om mina datorer inte var för gamla och utan stöd😆

Permalänk
Medlem

Win 11 fungerar perfekt på min 5950x/X570, inte en bugg eller något problem. Gaming och övrigt.

Permalänk
Medlem

kan "starkt" rekommendera windows 11. Eftersom uppdateringarna främst är UI så är det inte så mycket som bökar program mm funkar rakt av för det mest, inga större ändringar alltså men absolut välkommer känns som man tar en del bra från os x / windows och slå ihop.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur ser butiken ut?
Windows store i W10 känns ganska övergiven. Det jag tänker på då är väl inte utbudet av appar utan snarare hur apparna visas.
Beskrivningarna av apparna är sådär och det verkar inte finnas nån bra aggregering av appar från samma utvecklare.

Befintliga appbutiken känns helt enkelt förlegad. Som att projektet är lagt i malpåse och att de fokuserat på annat håll.

Och då undrar jag lite om det är för att det kommer en ny butik med W11 - eller om gamla butiken är kvar.

Alltså det som hänt med Microsoft Store-appen är främst ett nytt UI vad jag sett. Innehållsmässigt så har MS tydligen formaliserat ett partnerskap med Amazon och därmed inkluderat deras utbud av androidappar(inte superintressant i mina ögon). Men vad jag förstår så kommer "nya" Microsoft Store-appen även komma till Windows 10 så det är ju inte direkt ett argument för att uppgradera till Windows 11. Mer info om store-appen här: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2021/06/24/buildi...

Borsett allt smink som kommer med Windows 11 så tycker jag att de främsta förbättringarna är prestandan för multitasking. Flytta fönster, gruppera samt växla skrivbord upplever jag går mycket snabbare och mer laggfritt jämfört med Windows 10. Spelprestandan vet jag inte riktigt hur den står sig mot Windows 10, känner inte av någon direkt skillnad.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Hoppas det även släpps på 3.5" disketter för oss som änu inte har hoppat på de nya obeprövade teknikerna ännu att installera operativsystem ifrån.

Angående testa windows 11 så känns det meningslöst. Windows server 2022 som nu som preview och är roligare: https://www.altaro.com/hyper-v/windows-server-2022/

Permalänk
Medlem

Vad hände med "Windows 10 blir sista utgåvan av Windows"?
Har för mig Microsoft sa att de skulle uppdatera den kontinuerligt men inte byta namn.
Men kan ha varit något jag drömt.

Sökte fram exempelvis denna länk:
https://www.fudzilla.com/news/37723-windows-10-will-be-the-la...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Fan vad trevligt med ISO , börjar bli dags och testa igen snart

Undrar just om installern på iso kollar TPM 2.0...

Skrivet av felplacrd:

Är inte med i insider-testet men kommer att testa i en VM. Är nyfiken på mängden bloat, UX och om det finns stöd för Nested Virtualization för AMD-system (saknas i nuvarande skarpa version av Windows 10).

Är lite besviken på att det inte blev något av med "Windows 10 is the last version of Windows". Hade varit trevligt med en (typ) rolling release. Men jag kanske missförstod hela grejen. Jaja.

Edit: Om någon annan än jag inte har lust att behöva skapa/logga in på sitt Microsoft-konto och irriterar sig på att Sign-on options -> Offline account inte låter dig gå vidare utan bara visar en skärm som beskriver vad som är så bra med ett Microsoft konto, så verkar man få komma vidare om man tillfälligt drar ut nätverkskabeln.

Video: https://imgur.com/a/OFgDJnq

Jag kunde skapa offline användare igenom att klicka bakåt sen fram igen, men det har kanske ändrats

Skrivet av alfs:

Tack Microsoft, gäller detta även arm versionen?

iso till arm? vilken arm-dator installerar os från skiva/iso? O.o

Skrivet av Söderbäck:

Hur ser butiken ut?

finns ju alltid winget nuförtiden... har börjat använda det lite

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas det även släpps på 3.5" disketter för oss som änu inte har hoppat på de nya obeprövade teknikerna ännu att installera operativsystem ifrån.

Angående testa windows 11 så känns det meningslöst. Windows server 2022 som nu som preview och är roligare: https://www.altaro.com/hyper-v/windows-server-2022/

Ser ut som att Windows 11 ISO-filen ligger på en 5.38 GB. Så ca 5000 3.5" floppy disketter för att få plats med denna. Blir en jäkla massa swappande

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har nog installerat W11 via iso tidigare utan att vara med i Windows insider via https://uupdump.net/

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

iso till arm? vilken arm-dator installerar os från skiva/iso? O.o

Mac-datorer med Apple Silicon? Min MacBook Air M1 är min snabbaste Windows-laptop

Permalänk
Medlem

Vad är det som är roligare med windows server 2022?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad är det som är roligare med windows server 2022?

Bara läsa om nyheterna och se att det finns mycket mer nytt att gotta sig med. https://www.techrepublic.com/article/windows-server-2022-thes...

Permalänk
Medlem

Bara läsa om nyheterna och se att det finns mycket mer nytt att gotta sig med. https://www.techrepublic.com/article/windows-server-2022-thes...

Finns en hel del nytt med Windows 11 också men jag skulle framför allt säga att det intressanta är kombinationen Windows 11 och Windows Server 2022 och jag hoppas verkligen att de verkligen jobbat med och kombinera de här två operativsystemen på ett bra sätt så att man känner som företag att den här kombinationen vill vi ha för att det ger oss nya möjligheter men jag har inte sett någon sådan artikel ännu har någon gjort det får de gärna länka.

Permalänk
Medlem

Går det bra att testa runt med Windows 11 i ex VirtualBox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mac-datorer med Apple Silicon? Min MacBook Air M1 är min snabbaste Windows-laptop

well, I guess there's that one! annars är ju allt som kan köra windows "arm" förinstallerade eller sånt som man "flashar" typ som raspberry pi. vad jag vet har arm64 aldrig haft "installers" för os, enda undantag kanske olika linux distar för typ chromebooks (och nu apple silicon, då)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Går det bra att testa runt med Windows 11 i ex VirtualBox?

Tänkte också fråga samma sak skulle uppskatta de om det finns något sånt

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.