Fractal Design på väg till börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Behöver man inte pengarna akut så ligger det i deras intresse att skjuta på det till dess att värderingen ökat.

Vem avser du när du skriver "man" och "deras"?

Jag håller med om att det ligger i de nuvarande ägarnas intresse att värdet på bolaget ökar. Jag kan dock tycka att det skickar en märklig signal att man säljer sina egna aktier för att bredda ägandet i bolaget och samtidigt inte tar in nytt kapital. För mig signalerar det att man vill minska sitt ägande ytterligare och att man genom börsnoteringen vill få till ett smidigt sätt att sälja av sitt innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vem avser du när du skriver "man" och "deras"?

Jag håller med om att det ligger i de nuvarande ägarnas intresse att värdet på bolaget ökar. Jag kan dock tycka att det skickar en märklig signal att man säljer sina egna aktier för att bredda ägandet i bolaget och samtidigt inte tar in nytt kapital. För mig signalerar det att man vill minska sitt ägande ytterligare och att man genom börsnoteringen vill få till ett smidigt sätt att sälja av sitt innehav.

Nuvarande ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Jag tycker det är lite som hus, jag renoverar innanför väggarna innan jag flyttar
Så då går det inte lika många chassin helt enkelt

håller med.

Nätagg & chassi byter jag väldigt sällan.
är man nöjd med en låda behöver man inte byta

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Kör ett Fractal Design Define 7 Compact som går riktigt varmt på grafikkortet. Om ni ser detta Fractal får ni gärna ta en funderare på att ordna en meshfront till 7 Compact som man kan köpa separat. Tack.

https://www.fractal-design.com/contact-us/

De har en kategori för product suggestions i drop-downmenyn, skicka gärna in ditt förslag där. Jag har redan gjort det, men ju fler som hör av sig, dess större chans att de ser att det finns efterfrågan och faktiskt löser det.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kört define senaste typ 10 åren.
Inte många idag som gör lådor med fokus på tysthet. Massa hål överallt som sprider väsen.
Lysdioden är oftast stark dock så den kopplade jag bort.

Meshify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

https://www.fractal-design.com/contact-us/

De har en kategori för product suggestions i drop-downmenyn, skicka gärna in ditt förslag där. Jag har redan gjort det, men ju fler som hör av sig, dess större chans att de ser att det finns efterfrågan och faktiskt löser det.

Har faktiskt redan gjort det haha..

Blev tvungen att ta bort min OC på gpun för att få normala temperaturer. Så stock core samt undervolt gjorde susen! 72-74c load nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Någon som vet när de planerar att noteras?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hade fractalprodukter för 5-6 år sedan, gängorna för att fästa chassiskruvar pajade alltid och ett nätagg pajade resten av komponenterna i mitt system. Har inte rört en fractalkomponenter sedan dess. Kör med lian li chassi och seasonic nätagg, för stor skillnad kvalitekänsla för att jag ens ska överväga fractal.

Här kan jag bara instämma. Lian Li och Corsair Obsidian gjorde att mitt FD fick ta plats på återvinningen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har investerat i Fractal Design idag...mitt 31a Chassie från dom...har bara sålt 7st
Det blev en Define Nano S Svart med fönster för 699:-

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Någon som vet när de planerar att noteras?

Citat:

Anmälningstiden pågår från 3 februari till 10 februari för både allmänheten och institutionella investerare. Första handelsdag på First North blir den 11 februari.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/02/02/fractal-gam...

Permalänk
Medlem

Stort tack för info, blir att teckna och hoppas på tilldelning :=)!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att Tin Fonder som ankarinvesterare känns rätt lovande, även de ser något i Fractal Design.

Fortfarande kluven personligen, tycker fortfarande de behöver bredda sig.

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

Liksom många andra har jag själv chassi från Fractal Design. Trivs väldigt bra med dem och köper numera alltid deras torn när jag bygger ny dator (vilket händer en gång var 6:e år kanske).
Alltså köper jag produkter från Fractal för 1000kr/6e år eller 166kr/år.
Jag ser inte att någon annan här skulle handla för flera tusen kronor av dem varje år. Inte som ett grafikkort man kanske byter var 3:e år och som kostar 10,000kr och där det bara finns 2 konkurrerande företag. Jag menar, alla vet vilka AMD och Nvidia är när man köper grafikkort, eller AMD och Intel när man köper processor - men vilka mer än datornördar vet vilka Fracal Design är?

Jag har tyvärr svårt att se varför man noterar ett företag med en så nischad produkt.
Visst, en omsättning på 600 miljoner SEK är ju imponerade för de flesta bolag. Att ha 80 anställda är bara till att gratulera och att vara utbredd i 50 länder är jättebra - men om man noterar så vill jag ju antingen investera för att hjälpa bolaget eftersom jag tror på deras idé och stödjer deras värderingar, eller så vill jag ha utdelning och kunna se mina pengar, min investering, växa.

Vad missar jag? Hur kommer Fractal att växa efter denna notering? Varför skall jag investera i dem? Kan någon övertyga mig så vänligen skriv.

Jag köpte Paradox när de noterades 2016 (och beklagar mig att jag sålde dem innan 2020). Jag har ägt EA, Ubisoft, Activision och har haft positioner i AMD och Intel - företag som kan producera varor eller tjänster på en allt växande digital marknad, men varför kommer datorchassi-marknaden att växa och varför kommer Fractal ta ännu fler marknadsandelar än de redan har eller hur skall de öka sina marginaler än de redan imponerande 21% de har idag?

Vänligen någon, enlighten me.
För om det är någonstans det finns folk som har koll på detta så är det här!

Tack för enda intressanta inlägget i tråden, du ställde frågorna man vill ha svar på. 7 dagar kvar att bestämma sig för att investera eller ej, just nu känns det tveksamt pga det du tar upp ovan, och jag tycker aktien känns dyr på 41 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

För om det är någonstans det finns folk som har koll på detta så är det här!

Nja. Här håller man Gamestop över natten..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Vad missar jag? Hur kommer Fractal att växa efter denna notering? Varför skall jag investera i dem? Kan någon övertyga mig så vänligen skriv.

Jag köpte Paradox när de noterades 2016 (och beklagar mig att jag sålde dem innan 2020). Jag har ägt EA, Ubisoft, Activision och har haft positioner i AMD och Intel - företag som kan producera varor eller tjänster på en allt växande digital marknad, men varför kommer datorchassi-marknaden att växa och varför kommer Fractal ta ännu fler marknadsandelar än de redan har eller hur skall de öka sina marginaler än de redan imponerande 21% de har idag?

Vänligen någon, enlighten me.
För om det är någonstans det finns folk som har koll på detta så är det här!

Det verkar som att fractal inte har någon avservärd andel av försäljningen i Asien ännu och de tänker satsa på den nya vågen av gamers i Kina.
Glöm heller inte att de inte bara tillverkar chassin. Det ser ut som att 15-20% av deras omsättning har tillkommit från deras nätagg. Dessa nätagg ligger riktigt bra till i prissättning mot exempelvis Corsair och konkurrerar i premium-klassen.

I prospektet pratar de även om att utöka produktsegmentet ännu mer för att utmana de övriga aktörerna i samma segment.
Vad det innebär kan man väl bara gissa, men om de lyckas använda sitt starka varumärke som är känt för kvalitét så finns det ju en stark chans att det kommer periferienheter som möss och tgb från fractal i framtiden.

Corsair omsätter ca $1,5 miljarder per år och fractal omstätter $0.075 miljarder så det finns ju en hel del marknadsandelar att sikta mot.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag satsar högt eller lågt men jag testar med 24k så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Någon som fick tilldelning av aktier? Fick tyvärr inte själv men gick in köpte ändå (73kr). Lite chansning ska erkännas men som jag ser det ett bolag som helt klart har potential att utvecklas positivt de närmaste åren. Dessutom har de har en track-record av att tjäna pengar och kanske kan de lägga i lite högre växel nu med kapitaltillskott. Har ägt ett antal av deras burkar genom åren och alltid haft positiv erfarenhet så ska bli spännande att följa deras resa!

Permalänk
Medlem

Ingen tilldelning här Gick direkt till 60+kr så hade ju varit trevligt att få köpa för 41kr. Tror inte jag kommer köpa nåt för nuvarande notering.

Permalänk
Medlem

Det positiva med Fractal är att de sedan lång tid är en uppskattat varumärke på marknaden och inte något obskyrt man knappt vet ifall det är säljbart. Tyckte det var jättebilligt med tanke på det vid teckningskursen och även nu efter uppgången finns det bolag där värderingarna är mer ansträngt höga. Det blir väldigt spännande att se vad Fractal kan åstadkomma för pengarna de nu har fått in.

EDIT: I like the stonk!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

gillar deras chassin, har typ 3 nu. Har dock få ngt darr/resonans i mitt R5 till min "huvud dator" - störande då jag inte lyckas hitta exakt vad det är som låter... typ något i front-panelen, övre högra hörnet

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag har Fractal Design Define Mini C Svart Fönster som chassi sen 2018. Mycket nöjd. Enklaste chassit att dra kablar i som jag prövat.

Permalänk
Medlem

Fractal och japanska datorbutiken TSUKUMO har i samarbete med Kojima Productions släppt ett limiterat Define 7 Compact chassi.

https://www.gamespark.jp/article/2020/09/03/101844.html

https://www.youtube.com/watch?v=nMu9Yr-sFb8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peite:

Gamla länkar men produkten går live nu alltså?

Hade gillat något liknande men MGS V relaterat.

Permalänk
Medlem

Ett halvår senare. Det har gått sådär hittills, de som lyckades teckna vid IPO är fortfarande på plus men de som köpte efteråt har mindre tur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Ett halvår senare. Det har gått sådär hittills, de som lyckades teckna vid IPO är fortfarande på plus men de som köpte efteråt har mindre tur.

Har de ens visat något nytt under denna period? Känns som det varit rätt dött. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har de ens visat något nytt under denna period? Känns som det varit rätt dött. :/

Marknaden var inte så nöjd med delårsrapporten idag. -37% långt under IPO pris.

Det är inte anledningen till kursraset men jag förstår inte hur de tänkte med deras senaste Torrent satsning, folk köper Fractal för att de gör stilrena, diskreta cases istället för fula cases med deras logga på. Om de ska börja med såna cases borde de nästan göra det under ett annat varumärke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Marknaden var inte så nöjd med delårsrapporten idag. -37% långt under IPO pris.

Det är inte anledningen till kursraset men jag förstår inte hur de tänkte med deras senaste Torrent satsning, folk köper Fractal för att de gör stilrena, diskreta cases istället för fula cases med deras logga på. Om de ska börja med såna cases borde de nästan göra det under ett annat varumärke?

Håller med, loggan passar på budget/high-volume (för att sprida varumärket). Ser hemskt ut på ett chassi i denna prisnivå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Gick lysande för Telia-aktien, Fractal Design kan ju bli den nya folkaktien!

Du hade rätt får man ju definitivt säga.

Skrivet av pine-orange:

Marknaden var inte så nöjd med delårsrapporten idag. -37% långt under IPO pris.

Det är inte anledningen till kursraset men jag förstår inte hur de tänkte med deras senaste Torrent satsning, folk köper Fractal för att de gör stilrena, diskreta cases istället för fula cases med deras logga på. Om de ska börja med såna cases borde de nästan göra det under ett annat varumärke?

Har lite svårt att förstå varför de presenterar av allt de kunnat presentera. Finns saker jag gillar med den med prissättningen och aestetiken tilltalar nog inte några större delar av marknaden. Bra att de försöker men varför inte bara presentera en ny generation Fractal Design Define istället.

Jag gillar produkter som är lite mer premium men denna kvalar inte in.