Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Smör. Smör ska vara smör. Möjligtvis kan smör vara brynt, möjligtvis även Ghee eftersom det består enbart av grejer som finns i Smör. Inget Bredgott, inget Lättmargarin, ingen Smör/Rapsolja-blandning - bara Smör. Smör kan vara ekologiskt också, det är bra. Kanske kan det vara laktosfritt för den som behöver det. Men det viktiga är att det är Smör och inget annat. Det är därför det heter "Inte för allt Smör i Småland". https://i.dietdoctor.com/se/wp-content/2010/02/Smor5.jpg?auto=compress%2Cformat&w=560&h=318&fit=crop

+1 men tyvärr är inte det där enbart smör utan en hel del vatten i. Testa att micra och se det skvätta över hela micron, sen tar du en tur till åland och plockar upp denna och jämför: https://www.aca.ax/mejeriprodukter/smor-finsmakare Den smälter fint bara utan skvättande, alltså betydligt mycket mer smör. (och absolut värt pengarna!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju gott med smör på mackan, men ärligt talat så är inte skillnaden mot bregott så stor att jag orkar jobba mig. Däremot använder jag ju smör när bregottet tar slut. Andra alternativ, typ Flora eller än värre lättmargarin, undviker jag som pesten. Ett tag hade alla lunchrestauranger gått över till typ Lätta endast till brödet och jag var tvungen att be om smör. För det mesta fattade de först inte, gav mig mer lätta eller sa bara att det redan fanns, och då fick man förklara och då blev det ofta att man fick en liten skål med osaltat och ljummet smör från kocken. Jag fattar inte att de ansträngde sig så för salladsbuffén, hade flera olika sorters nybakat bröd och så, och så ställer de fram Lätta!

Smaken är som baken, och vissa kan tänka sig att kompromissa. Min farfar (som blev 93) körde dock med ister i stekpannan och använde sen en del av det på potatislimpan. Det ingav en viss respekt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 men tyvärr är inte det där enbart smör utan en hel del vatten i. Testa att micra och se det skvätta över hela micron, sen tar du en tur till åland och plockar upp denna och jämför: https://www.aca.ax/mejeriprodukter/smor-finsmakare Den smälter fint bara utan skvättande, alltså betydligt mycket mer smör. (och absolut värt pengarna!)

Den ska jag pröva - bra tips! Har sett de har smör 60% på Ica nu, men "vanliga" ligger väl på 80% eller nått sånt i mjökfett...?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

+1 men tyvärr är inte det där enbart smör utan en hel del vatten i. Testa att micra och se det skvätta över hela micron, sen tar du en tur till åland och plockar upp denna och jämför: https://www.aca.ax/mejeriprodukter/smor-finsmakare Den smälter fint bara utan skvättande, alltså betydligt mycket mer smör. (och absolut värt pengarna!)

Tja, smaken är som baken.

https://www.edwardblom.se/2012/11/12/1270/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hedervärd näst sista plats för Arla Smör eller vad tänkte du på?
Och ”Lindahls smör och Ålandssmör placerade sig så högt = prisvärda val”

Ålandssmöret går f.ö. bra att frysa, så har ”alltid” några block i frysboxen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kranvatten. Det mest värdefulla vi har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Smaken är som baken, och vissa kan tänka sig att kompromissa. Min farfar (som blev 93) körde dock med ister i stekpannan och använde sen en del av det på potatislimpan. Det ingav en viss respekt...

Hmm, man kan nog vänja sig vid det mesta.

På en del ställen får man ju bara olivolja till bröd exempelvis, vilket funkar om man liksom äter bitar av bröd bara, men knappast något man vill göra en ostmacka med. Jag testade faktiskt det där olivoljebaserade bordsmargarinet, och det var lite samma grej. Gott på ett lyxigt bröd utan pålägg men tog över alldeles för mycket för att ha det på vanliga mackor.

Ghee är ju väldigt gott till en del saker, istället för typ smält smör, men det är sjukt dyrt tyvärr så det blir ytterst sällan jag köper det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Hedervärd näst sista plats för Arla Smör eller vad tänkte du på?
Och ”Lindahls smör och Ålandssmör placerade sig så högt = prisvärda val”

Ålandssmöret går f.ö. bra att frysa, så har ”alltid” några block i frysboxen.

Nej jag menar bara att folk tycker olika och att olika saker (smör i detta fallet) passar mer eller mindre bra till olika saker.

Jämför med majonnäs, jag gillar hemgjord majo till många saker, men ibland till vissa saker vill man ju ha den fabriksgjorda majon för att det är den man är van vid antar jag. Men det är också en väldig skillnad mellan olika köpta majonnäser. Min tjej gillar Hellmans exempelvis, för mig har den lite mycket senapssmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, man kan nog vänja sig vid det mesta.

På en del ställen får man ju bara olivolja till bröd exempelvis, vilket funkar om man liksom äter bitar av bröd bara, men knappast något man vill göra en ostmacka med. Jag testade faktiskt det där olivoljebaserade bordsmargarinet, och det var lite samma grej. Gott på ett lyxigt bröd utan pålägg men tog över alldeles för mycket för att ha det på vanliga mackor.

Ghee är ju väldigt gott till en del saker, istället för typ smält smör, men det är sjukt dyrt tyvärr så det blir ytterst sällan jag köper det.

Har faktiskt börjat steka svamp (Karl-Johan) i lite olivolja (+smör i mitt fall), tydligen gör man så i Italien. Blir lite krispigare/knaprigare yta på så vis och lite andra aromer. Ghee kan man göra själv, hyfsat enkelt - tar en stund bara. Recept på Ghee - Ica

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ska tänka på detta nästa gång jag är och handlar, ibland har de ju grädde till halva priset eller mer i "kort-datum"-hyllan. När jag var liten var jag med och kärnade smör på en fäbod, det var fjällkor som gått på skogsbete. Det var smör det!

Här är en fin artikel om att göra eget smör: https://swedishspoon.com/sv/hemmagjort-smor/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vin - här ska det inte vara något jävla vino tinto.
Sprit - har aldrig gillat att dricka terpentin och ämnar inte börja att gilla det heller.
Mat - i alla dess former så är bra råvaror ett enkelt sätt att kompensera för bristande skills i köket.
Snus - svensk snustradition förpliktigar.
Kläder - har exempelvis en ulltröja fr Burberry som 30 år senare fortfarande håller passformen.
Armbandsur - om du nu prompt ska ha ett smycke är det lika bra att du trivs med det över decennier.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Om man utgår från att ursprungstesen på ett plan innebär, "Vad är den sak eller företeelse där du inte nöjer dig med billigaste pris, utan kvalitet är den ledande motiveringen?" Så har en bekant sagt någonting rätt träffande, som jag försöker efterleva:

Man ska aldrig tumma på kvalitet när det kommer till saker som placeras mellan en själv och jorden. Säng, madrass, skor, stol, matta, golv, och dylika saker. Skillnaden i upplevelse, komfort, och livslängd är ofta väldigt tydlig. Så i de fallen är det alltid värt priset att satsa på kvalitet. För om man ångrar sitt billiga köp är det många gånger ett rejält bök att ändra på.

Permalänk

Riktig coca cola.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Riktig coca cola.

Hur bär du dig åt för att köpa den då den inte tillverkats på väldigt många år nu?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Konsolpleb 🕹

PSU - en överdimensionerad och pålitlig PSU kan hålla i väldigt många år.

TV-apparater - köper hellre en riktigt bra TV och uppgraderar mer sällan än att dutta med halvtaskiga modeller.

Köksutrustning i största allmänhet - så himla mycket trevligare att laga man när man har "riktiga" prylar. Tips är att köpa av en grossist för restauranger snarare än vanliga återförsäljare.

Hårtrimmer och rakapparater - ordentliga doningar som håller och gör sitt jobb.

Tjänster och mjukvara: Youtube Premium, streamingtjänster, Office-paktet, Winrar osv. (I viss mån förlegat vad det gäller mjukvaran där) - använder man något mycket så är det trevligt att bara få en sömlös upplevelse

Glasögon - både bågar och själva glaset, har man på sig dem typ dygnets alla vakna timmar så är det lika bra att ta det bästa.

Snus - att snusa äckligt snus för att det är billigare går bort, då är det bättre att försöka sluta istället
Toa- och hushållspapper

Jag är "tyvärr" lagd lite så som person att om jag inte kan köpa det bästa av något så avstår jag i regel. Vilket med andra ord ofta blir att jag avstår eftersom jag inte badar i pengar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

PSU - en överdimensionerad och pålitlig PSU kan hålla i väldigt många år.

TV-apparater - köper hellre en riktigt bra TV och uppgraderar mer sällan än att dutta med halvtaskiga modeller.

Köksutrustning i största allmänhet - så himla mycket trevligare att laga man när man har "riktiga" prylar. Tips är att köpa av en grossist för restauranger snarare än vanliga återförsäljare.

Hårtrimmer och rakapparater - ordentliga doningar som håller och gör sitt jobb.

Tjänster och mjukvara: Youtube Premium, streamingtjänster, Office-paktet, Winrar osv. (I viss mån förlegat vad det gäller mjukvaran där) - använder man något mycket så är det trevligt att bara få en sömlös upplevelse

Glasögon - både bågar och själva glaset, har man på sig dem typ dygnets alla vakna timmar så är det lika bra att ta det bästa.

Snus - att snusa äckligt snus för att det är billigare går bort, då är det bättre att försöka sluta istället
Toa- och hushållspapper

Jag är "tyvärr" lagd lite så som person att om jag inte kan köpa det bästa av något så avstår jag i regel. Vilket med andra ord ofta blir att jag avstår eftersom jag inte badar i pengar

Håller egentligen med om allt, dock har folk en tendens att lägga för mycket pengar på nätaggregat. Köp ett bra, gärna effektivt och lyxigt modulärt och så, men du behöver inte 1200 W för att köra en dator med en processor och ett grafikkort liksom. Möjligtvis om man klockar som en galning förstås, men det är inte så många som gör längre.

Permalänk
Medlem

Guld

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av snajk:

Håller egentligen med om allt, dock har folk en tendens att lägga för mycket pengar på nätaggregat. Köp ett bra, gärna effektivt och lyxigt modulärt och så, men du behöver inte 1200 W för att köra en dator med en processor och ett grafikkort liksom. Möjligtvis om man klockar som en galning förstås, men det är inte så många som gör längre.

Nä jag tänker alltså "om du behöver 650w idag - köp 750-850w istället"
Inte att man ska köpa ett kärnkraftverk, så som jag själv gjort

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

This! Allt annat kan kompromissas med, men aldrig i helvete skulle jag köpa en rulle rivpapper igen! Bidé hade ju varit guld att ha, men finns tyvärr inte som tillval för min hyreslägenhet!

Finns dom här

https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-toalettsits-elektrisk-lyx-/871...

https://cdon.se/bygg-verktyg/gelco-japansk-toalettsits-clenea...

Permalänk
Inaktiv

Mitt barn

Permalänk
Medlem

Snus och kött till grillen!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Edit: Kött Fisk kyckling snålar jag på. Men inte på samma vis som man kanske tänker. Svensk kött kyckling och bra fisk. Däremot så handlar jag på rea eller försöker hitta kort datum. Brukar vara 40-50% rabatt på korta datum och då blir det den biten kött fisk eller kyckling den veckan.

Kött med kort datum är f.ö. av bättre kvalitet än nypaketerat, eftersom det mörats en längre tid.
Jag bor i en liten håla där den lokala Coop nästan varje helg har ett helt gäng olika köttbitar med kort datum, 50% rabatt där också!

Jag "snålar" nästan alltid på mitt protein i form av att jag vägrar köpa dyra och tråkiga filéer och andra populära bitar. Mycket roligare att försöka förhöja en 100kr/kg så den upplevs som 300kr/kg

Det finns massor med pengar att spara på kött/fisk/frukt/grönt om man bara vet vad man ska leta efter

Permalänk
Medlem

Efter mycket tänk så blir nog svaret finska pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För er som är lite äldre så känner ni kanske igen de bevingade orden: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Självklart sagt för att göra sig lite lustig över nördar som "oss" här på Swec. Men, många gånger kan det ligga någonting i det där.

För mig så har det alltid varit bildskärmen. Nu har jag kanske inte den fetaste bildskärmen just idag men när jag väl är ute efter en ny bildskärm så tenderar det alltid att vara värt att lägga riktigt mycket pengar på just den. Ofta är den värd pengarna.

Så, nu ställer jag frågan. Vad är det som du aldrig tummar på?

Det mesta. Buy nice or buy twice.

Skärm har jag varit särskilt noga med genom åren. De har kostat runt 15.000:- de två senaste. Snart är det dags för en ny, något större, den ligger på runt 23.000:-

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kol och briketter!

Permalänk
Föredetting

Olja. Vare sig det gäller oljor för matlagning eller för bruk i fordon. Med det sagt är jag inte dum i huvudet och köper Castrol på Mekonomen för 300 spänn litern bara för att det är dyrt, utan hyllan är snarare full med Motul, Total och Liqui Moly.

När det kommer till just bilar är det sällan jag köper billiga filter heller. Eller ja, allt är billigt jämfört med svenska priser, men där blir det uteslutande Mann, Purflux eller Mahle. Möjligen Bosch om det kniper. Köper heller inte billiga däck, hur lustiga namn de än må ha.

I övrigt gillar jag att testa okänt, billigt bjäfs bara för att se om det fungerar på grejer som inte är lika kritiska eller används mer sällan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag tummar alltid på allt. Finns nog inget nånsin som är värt att köpa det absolut dyraste o bästa av, det är bara ineffektivt o onödigt. Däremot gillar jag prisvärda prylar där man får mycket för pengarna som man sen på ett eller annat sätt jobba lite själv med det för att få det så gott som lika bra som det bästa.
Ett exempel på det är att en vanliga equalizer kan göra underverk med ett par hörlurar eller högtalare som i grunden kanske inte låter helt rop.

Permalänk
Medlem

Dubbdäck - Självförklarande

Herrskor - Köp flera och köp dyra. När fötterna slutat växa kan man ha ett par bra skor i ~20 år om man tar hand om dem och roterar dem så de får torka ordentligt. De som inte har skoblock får sitta i öppna spisen som straff.

Permalänk
Medlem

Köpte en Tempur säng och har mindre problem med nacken nu, så det tycker jag nog var värt slanten!

Tråkiga svaren är väl diverse investeringar samt utbildning xD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mindfighter:

Hedervärd näst sista plats för Arla Smör eller vad tänkte du på?
Och ”Lindahls smör och Ålandssmör placerade sig så högt = prisvärda val”

Ålandssmöret går f.ö. bra att frysa, så har ”alltid” några block i frysboxen.

Hela den hör smördebatten är fascinerande.

Var kan man få tag på Ålands Smör om man bor avsides i detta avlånga land. Finns det någon som säljer online?

Måste bara testa!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt