Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

När vi var på plats på banken och gjorde upp om lånet så bestämde vi, som jag tidigare skrivit i tråden, oss för tre års bunden ränta på 1,18% och lånet delades i tre delar. Nu när vi fått hem ett "Bindande erbjudande" från banken så är en av delarna istället rörlig, whats up with that? Lovade helt enkelt vår bankman för mycket? För tidigt på dagen för att få tag i denne ännu verkar det som, men min uppfattning var ju att detta var "klart" och bara skulle hanteras av deras backoffice, inte att det skulle kunna ändras i efterhand. Räntan är för nuvarande samma som vi kom överens om dock..

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Det finns ju ett 4.5x-amorterinskrav. Ponera att man är två personer som har ett lån som understiger 4.5x deras gemensamma årslön... och ena personen förlorar jobbet, varefter inkomsten nu går under 4.5x lånet.

När uppdaterar banken amorteringskravet? Hade ju varit rätt kasst om man omedelbart fick tusentals kronor högre amortering samtidigt som ena partnern är arbetslös... inte minst om det tar kanske 3 månader för partnern att få jobb och 6 ytterligare månader att få tillsvidareanställning (eller gills provanställning för 4.5x-kravet?)

(kontext är att jag och min partner funderar på att köpa ny bostad - vi har råd att amortera 2% av bostaden + ränta + avgifter + ris&bönor till mat om den av oss med högst inkomst förlorar jobbet, men inte om vi omedelbart skulle behöva amortera 3%).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det finns ju ett 4.5x-amorterinskrav. Ponera att man är två personer som har ett lån som understiger 4.5x deras gemensamma årslön... och ena personen förlorar jobbet, varefter inkomsten nu går under 4.5x lånet.

När uppdaterar banken amorteringskravet?

Aldrig vart med om banken vart intresserad av inkomster mer än när man tecknar lånet. Ni bör ju själva för sinnets ro köpa något till en kostnad där ni inte behöver flytta om någon förlorar jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

När uppdaterar banken amorteringskravet? Hade ju varit rätt kasst om man omedelbart fick tusentals kronor högre amortering samtidigt som ena partnern är arbetslös... inte minst om det tar kanske 3 månader för partnern att få jobb och 6 ytterligare månader att få tillsvidareanställning (eller gills provanställning för 4.5x-kravet?)

(kontext är att jag och min partner funderar på att köpa ny bostad - vi har råd att amortera 2% av bostaden + ränta + avgifter + ris&bönor till mat om den av oss med högst inkomst förlorar jobbet, men inte om vi omedelbart skulle behöva amortera 3%).

Inget att oroa sig över. Jag sa upp mig efter att ha köpt bostad för att studera. Lever nu på CSN lån.

Permalänk
Medlem

Har precis skrivit på för min första bostadsrätt och det är dags att sätta upp allt med banken.
Har lånelöfte hos länsförsäkringar och det är där jag ska ta initiala kontakten i ett möte nästa vecka.
Då tillträde är några månader bort så vet jag inte riktigt vad detta möte ska handla om.

Pratar vi om ränta och bindningstid redan då? Vad är en bra målränta? Ser att listräntan är 1.64% för 3 år men känns som att man borde kunna komma under där speciellt då jag redan är i princip fullkund.
Personligen är jag ute efter att få så låg ränta som möjligt och binda det på 3 år för att slippa tänka på detta på ett tag, har dock när jag skummat igenom tråden sett att folk lägger upp flera lån på säg 40%+20%+40% av beloppet, varför gör man så?

När och hur ringer man andra banker som jag inte har kontakt med?

En anna sak, hur ser banken på ett jobbyte mitt i denna processen?

Inser så klart att många av dessa frågor säkert dykt upp tidigare men är lite mastigt att ta sig igenom 80 sidor även om jag skummat igenom en hel del

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Har precis skrivit på för min första bostadsrätt och det är dags att sätta upp allt med banken.
Har lånelöfte hos länsförsäkringar och det är där jag ska ta initiala kontakten i ett möte nästa vecka.
Då tillträde är några månader bort så vet jag inte riktigt vad detta möte ska handla om.

Pratar vi om ränta och bindningstid redan då? Vad är en bra målränta? Ser att listräntan är 1.64% för 3 år men känns som att man borde kunna komma under där speciellt då jag redan är i princip fullkund.
Personligen är jag ute efter att få så låg ränta som möjligt och binda det på 3 år för att slippa tänka på detta på ett tag, har dock när jag skummat igenom tråden sett att folk lägger upp flera lån på säg 40%+20%+40% av beloppet, varför gör man så?

När och hur ringer man andra banker som jag inte har kontakt med?

En anna sak, hur ser banken på ett jobbyte mitt i denna processen?

Inser så klart att många av dessa frågor säkert dykt upp tidigare men är lite mastigt att ta sig igenom 80 sidor även om jag skummat igenom en hel del

Har LF, är helkund där och hade tills nu våra bolån på 3 mån där med 1,65% i ränta och belåningsgrad på ca 57%. SBAB gick ju ut nyligen väldigt aggressivt och erbjöd en ränta på 1,02% vid två års bindningstid med våra förutsättningar så jag kontaktade banken och sade att jag var på väg att flytta lånen till SBAB (vilket jag också var beredd att göra). Blev uppringd av en kille som erbjöd 1,15% med 2 års bindningstid. Sade att om det är det bästa de kan erbjuda kommer jag att flytta lånen, han bad att få återkomma för han skulle ta ärendet ett steg högre upp. Blev erbjuden 1,09% och efter ytterligare en kort förhandling landade vi på 1,04% med 2 års bindningstid. Bara som ett exempel på vad LF kan erbjuda...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har LF, är helkund där och hade tills nu våra bolån på 3 mån där med 1,65% i ränta och belåningsgrad på ca 57%. SBAB gick ju ut nyligen väldigt aggressivt och erbjöd en ränta på 1,02% vid två års bindningstid med våra förutsättningar så jag kontaktade banken och sade att jag var på väg att flytta lånen till SBAB (vilket jag också var beredd att göra). Blev uppringd av en kille som erbjöd 1,15% med 2 års bindningstid. Sade att om det är det bästa de kan erbjuda kommer jag att flytta lånen, han bad att få återkomma för han skulle ta ärendet ett steg högre upp. Blev erbjuden 1,09% och efter ytterligare en kort förhandling landade vi på 1,04% med 2 års bindningstid. Bara som ett exempel på vad LF kan erbjuda...

tack för det

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Vad är en bra målränta?

Bankerna måste rapportera in räntorna ge dig numera så du finner all statistik öppet. Listräntor är helt ointressant.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan/j...

Ta kontakt med flera banker så snart som möjligt, då har du tid att spela ut dem, listan ovan visar vilka banker som söker marknadsandelar just nu och är värda att kontakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Men bor du i villa?
Vanligtvis är det lättare att få lägre ränta om man köper en villa än en bostadsrätt.

På frågan om bindningstider så är det kluvet va som är bäst. Delar man upp det på olika bindningstider så är det svårare att flytta lånet till annan bank när första delen köpt ut. Eftersom du då är fast tills alla delar av lånet köpt ut kan de erbjuda högre ränta utan att du kan göra nått. Däremot så vid en eventuell räntehöjning så blir ”skadan” lägre om det bara slår på en del av lånet och inte att hela lånet ökar i pris. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Men bor du i villa?
Vanligtvis är det lättare att få lägre ränta om man köper en villa än en bostadsrätt.

Ja, vi bor i villa. Dock ser jag inte att ex SBAB ger sämre ränta till folk i bostadsrätt, fast det kanske de gör?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ja, vi bor i villa. Dock ser jag inte att ex SBAB ger sämre ränta till folk i bostadsrätt, fast det kanske de gör?

Tror bara de går på lånesumman och den brukar ju vara högre på villor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har nu vart i kontakt med länsförsäkringar som erbjöd mig lån med en belåningsgrad på 85%

Dock var det en konstig sak som jag inte fattade och det var att dom skulle lägga 10% som ett så kallat topplån med rörlig ränta.
Vi kom även fram till att det kan vara vettigt att dela upp lånet och kom då fram till 4 delar
topplån: 10%
lån 1 lika stora delar
lån 2 lika stora delar
lån 3 lika stora delar
Utan uppläggningsavgifter.

Han erbjöd sedan en ränta på 1.29% för 1-2år och 1.39% för 3år.
Då jag är intresserad av 3 år så gick han med på 1.29% för 3 år och min plan är att sätta alla delar på samma summa.
Vi satte även den rörliga 3 månader till 1.29% sen vad det innebär om 3 månader sa vi inget.

Jag ska prata med SEB och se vad dom säger också, när jag fyller i mina låneuppgifter hos sbab så får jag en högre procent på(1.49%) vet inte om det går att förhandla.
Enligt https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan/j... så brukar seb hamna run 1.26 så känns som att det går att pressa lite till?

Vad tror ni om ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Har nu vart i kontakt med länsförsäkringar som erbjöd mig lån med en belåningsgrad på 85%

Dock var det en konstig sak som jag inte fattade och det var att dom skulle lägga 10% som ett så kallat topplån med rörlig ränta.
Vi kom även fram till att det kan vara vettigt att dela upp lånet och kom då fram till 4 delar
lån 1 lika stora delar
lån 2 lika stora delar
lån 3 lika stora delar

Då jag är intresserad av 3 år så gick han med på 1.29% för 3 år och min plan är att sätta alla delar på samma summa.
Vi satte även den rörliga 3 månader till 1.29% sen vad det innebär om 3 månader sa vi inget.

Jag ska prata med SEB och se vad dom säger också, när jag fyller i mina låneuppgifter hos sbab så får jag en högre procent på(1.49%) vet inte om det går att förhandla.
Enligt https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan/j... så brukar seb hamna run 1.26 så känns som att det går att pressa lite till?

Vad tror ni om ovan?

Länsförsäkringar är väl den enda banken som fortfarande kör med "topplån" på allt över 75% belåning, rätt kasst faktiskt och jag fattar inte hur de kommer undan med det när ingen annan gör det. Är dagens konsumenter så dåligt pålästa att de köper vad som helst som bankerna säger? Varför ska du dela upp lånet i tre lån? Bara banken som tjänar mer på det. Tips, kolla Danskebank, 1.2% 1 år bundet, eller 3 år 1.18 om du är medlem i några av fackförbunden de samarbetar med. https://danskebank.se/privat/produkter/bolan

Går alltid att förhandla, bara att ställa dem mot varandra och säga att x bank erbjuder y, vad kan ni erbjuda om jag väljer er istället?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

lån 1 lika stora delar
lån 2 lika stora delar
lån 3 lika stora delar

Vad tror ni om ovan?

Som ovan, kika med danske bank. Vi gick till Swedbank och sa att vi får 1,18 på tre år hos Danske Bank (eftersom jag är med i ST) och dom matchade det erbjudandet utan att direkt kontrollera att så var fallet. 0,1% skillnad blir ju ändå en del på ett år så kan vara värt att kika.

Kikar man på byggahus.se där folk kan fylla i sin ränta finns det även 1.17, 1.16, 1.15 på 85% belåning. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/?sort=grade.desc

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Att dela upp lånet i flera delar gör varken från eller till om man inte lägger delarna på olika bindningstider.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Som ovan, kika med danske bank. Vi gick till Swedbank och sa att vi får 1,18 på tre år hos Danske Bank (eftersom jag är med i ST) och dom matchade det erbjudandet utan att direkt kontrollera att så var fallet. 0,1% skillnad blir ju ändå en del på ett år så kan vara värt att kika.

Kikar man på byggahus.se där folk kan fylla i sin ränta finns det även 1.17, 1.16, 1.15 på 85% belåning. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/?sort=grade.desc

Vi blev erbjudna 1.17 på 3år på Swedbank förra veckan. Jag pressade inte ens utan de va det de gav oss som första erbjudande.
85% belåning och lån på 3.4M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Länsförsäkringar är väl den enda banken som fortfarande kör med "topplån" på allt över 75% belåning, rätt kasst faktiskt och jag fattar inte hur de kommer undan med det när ingen annan gör det. Är dagens konsumenter så dåligt pålästa att de köper vad som helst som bankerna säger? Varför ska du dela upp lånet i tre lån? Bara banken som tjänar mer på det. Tips, kolla Danskebank, 1.2% 1 år bundet, eller 3 år 1.18 om du är medlem i några av fackförbunden de samarbetar med. https://danskebank.se/privat/produkter/bolan

Går alltid att förhandla, bara att ställa dem mot varandra och säga att x bank erbjuder y, vad kan ni erbjuda om jag väljer er istället?

Jag är med i Unionen vilket det ser ut som att dom har inkluderat så mycket bra tips :).

Hur är det någon nackdel eller fördel på att dela upp lånen om man ändå kör samma tid och ränta på alla och ingen uppläggningsavgift?

Min tanke med det var att det ger mig fördel i ev flexibilitet när lånen ska omförhandlas sen (lösa in delar, eller byta bank för del etc) har inte sett någon nackdel i alla fall?

tack för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hur är det någon nackdel eller fördel på att dela upp lånen om man ändå kör samma tid och ränta på alla och ingen uppläggningsavgift?

Min tanke med det var att det ger mig fördel i ev flexibilitet när lånen ska omförhandlas sen (lösa in delar, eller byta bank för del etc) har inte sett någon nackdel i alla fall?

Jag kan inte heller se någon nackdel med detta (kanske inte så stora fördelar heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag är med i Unionen vilket det ser ut som att dom har inkluderat så mycket bra tips :).

tack för alla svar

Jag trodde du menade att de olika delarna skulle vara bundna olika länge och till olika räntor eftersom du skrev om de olika erbjudandena precis efter. Om du får lika bra villkor på alla delar gör det varken till eller från.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

När jag lånade så sa banken rätt ut, "vi delar upp det i delar för att du ska få möjligheter att göra något med det i framtiden, det spar tid då om det blir aktuellt." Just nu kommer det inte tillföra något eller öka kostnaderna. Det blir bara mer jobb att ändra det i efterhand, de försökte inte sälja på något utan det var bara något de naturligt fixade från start.

Jag tyckte det verkar som en bra grej? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag är tveksam till att någon annan bank skulle vilja ge dig ett bolån med enbart en del av din bostad som säkerhet, eller att din nuvarande bank skulle gå med på att förlora en del av säkerheten. Att du därmed ska kunna ha olika delar av lånet hos olika banker kan du nog glömma. Att "lösa in delar" blir ju samma sak som att amortera på ett stort lån så där ser jag heller ingen fördel. Den enda fördelen med uppdelade bolån är väl just när man vill kunna ha olika bindningstider på de olika delarna.

Sedan är det väl som andra sagt inte någon stor nackdel heller egentligen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag är tveksam till att någon annan bank skulle vilja ge dig ett bolån med enbart en del av din bostad som säkerhet, eller att din nuvarande bank skulle gå med på att förlora en del av säkerheten. Att du därmed ska kunna ha olika delar av lånet hos olika banker kan du nog glömma. Att "lösa in delar" blir ju samma sak som att amortera på ett stort lån så där ser jag heller ingen fördel. En av nackdelarna med uppdelade bolån är väl just när man vill kunna ha olika bindningstider på de olika delarna.

Sedan är det väl som andra sagt inte någon stor nackdel heller egentligen.

Korrigerade ditt inlägg lite, se fetat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle nog inte ha några problem att splitta bolånet i ett par delar hos samma bank, men alla delar med låst ränta måste ju ha samma tidsperiod för att det ska vara lönt. Att ha en 3-mån rörlig är främst för att man ska kunna amortera mer om man nu har låst en del av bolånet.

Med dagens penningpolitik verkar det dock smartast att låta allt vara rörligt och bara frysa om man får ändrade levnadsförhållanden och behöver har en fastställd kostnad över en kommande tid.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Korrigerade ditt inlägg lite, se fetat.

Jag menade inte att jag nödvändigtvis tyckte att det var en bra idé att dela upp det så med olika bindningstider. Det är dock den enda anledningen jag kan se till att dela upp lånet i flera delar. Kanske skulle ha använt citationstecken runt ordet "fördel" för att göra det tydligare.

Hur man bör lägga upp sitt lån beror ju helt på ens ekonomiska förutsättningar så jag valde att inte lägga in någon åsikt om hur personen jag citerade ska göra. Själv har jag hela lånet rörligt för tillfället, men det passar inte nödvändigtvis alla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag menade inte att jag nödvändigtvis tyckte att det var en bra idé att dela upp det så med olika bindningstider. Det är dock den enda anledningen jag kan se till att dela upp lånet i flera delar. Kanske skulle ha använt citationstecken runt ordet "fördel" för att göra det tydligare.

Hur man bör lägga upp sitt lån beror ju helt på ens ekonomiska förutsättningar så jag valde att inte lägga in någon åsikt om hur personen jag citerade ska göra. Själv har jag hela lånet rörligt för tillfället, men det passar inte nödvändigtvis alla.

Jag förstår vad du menar med uppdelat, men finns det ingen nackdel med det så kan det lika gärna få vara så.

Jag är nog ändå mest intresserad av att binda det på några år och slippa mecka med det mer sen.

Enda konstiga i lånet just nu då är ju topplånet som lf envisas med att ha.

Ska se vad jag kan få ner räntan till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår vad du menar med uppdelat, men finns det ingen nackdel med det så kan det lika gärna få vara så.

Jag är nog ändå mest intresserad av att binda det på några år och slippa mecka med det mer sen.

Enda konstiga i lånet just nu då är ju topplånet som lf envisas med att ha.

Ska se vad jag kan få ner räntan till

Nej, jag kommer inte på något direkt nackdel. Möjligen blir det aningen jobbigare för den andra banken att lösa lånen om du byter bank, men det lär inte vara något som i praktiken kommer spela roll.

Att binda eller inte är helt upp till dig. Då är det dock i mitt tycke extra viktigt att lägga lite tid på förhandla till sig en bra ränta.

Ja, det är lite lustigt att de fortfarande kör med topplån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpt villa för 3,9, fick 1,24% med 85% belåningsgrad hos SEB på två år, tre delar alla bundet på två år. Inget påskrivet än, men nu börjar jag fundera om jag skall kolla med SBAB som jag har bostadsrätten hos idag.. Men 4h telefonkö är man inte direkt sugen på och ingen möjlighet att bli uppringd…

Står ju dock på deras hemsida att det inte går att förhandla räntorna, någon som har erfarenhet?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Köpt villa för 3,9, fick 1,24% med 85% belåningsgrad hos SEB på två år, tre delar alla bundet på två år. Inget påskrivet än, men nu börjar jag fundera om jag skall kolla med SBAB som jag har bostadsrätten hos idag.. Men 4h telefonkö är man inte direkt sugen på och ingen möjlighet att bli uppringd…

Står ju dock på deras hemsida att det inte går att förhandla räntorna, någon som har erfarenhet?

Vad jag vet kan man inte förhandla med dem, nej. De räknar ut en rabatt baserat på uppgifterna du fyller i på hemsidan så egentligen ingen anledning att ringa dem.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Inteno:

Hela grejen med SBAB är just att de inte har några dolda erbjudanden. WYSIWYG på hemsidan.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte min nya LGH förra året och har haft rörligt ett helt år nu, under hela året låg räntan på 1.62% hos SBAB. Efter en omvärdering så fick jag ner den till 1.42%. Att binda mina tre lån i två år på 1.12% känns riktigt lockande just nu. Vad tror ni andra?

https://i.imgur.com/eSuRtOf.png