Är detta rätt? Reklamera Elgiganten
Hej alla här. Jag har en liten funderare här. Jag köpte en JBL 5.1 soundbar(med trådlösa satelliter) på mellandagsrean för 3990kr(normal pris 6990kr) i december 2019.
Högtalaren slutade funka av sig själv efter ungefär 6 månader. Lämnade in det och fick den reparerad. Ett par månader senare slutade den att funka till och från så jag lämnade in den igen efter 6 månader i december 2020. Men då fick de den att ”funka” så gjorde inget och fick tillbaka den.
Men sen nu så slutade den funka och lämnades in för lagning. Elgiganten ansåg detta som andra lagningen utifrån dokumenteringen.
Men nu hade de ersatt den med deras nya version som inte har trådlösa satelliter istället för att reparera den(inte informerat mig om det). Elgiganten JBL 5.1
Då borde jag ha rätt att antingen reklamera eller häva köpet i utbyte mot likvärdig vara i deras sortiment JBL 9.1 med trådlösa satelliter
Lag stöd och tolkning
De erbjöd mig kreditering av mitt köp vilket jag nekade med påtalat att jag fortfarande fattas min produkt och det är omöjligt att köpa likvärdig vara för det rabatterade priset. Samt påstår reklamations rätt ej gäller ny vara utan bara från original inköpsdatum( felaktigt och missvisande)
Så om jag tolkar lagen
Konsumentköplagen(1990:932):
16§ - Fel på varan:
1:a stycket:
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används
o Produkten är defekt och omöjlig att använda.
3:e stycket:
Varan skall anses felaktig,
om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket.
26§ och 33
Kräva ersättning eller skadestånd för täckningsköp av likvärdig produkt
Samtliga metoder skall ske utan kostnad för mig.
o Detta innebär att jag skall kunna få avhjälpning och få en ny soundbar (att jag betalar mellanskillnaden mellan en ny produkt och priset på rea vara är alltså orimligt och utan lagstöd).