Är detta rätt? Reklamera Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror de flesta tycker att TS har rätt att få göra ett täckköp då samma modell finns i lager hos JBL för 7500 kr dock så har TS ingen rätt att få den dyrare JBL 9.1

JBL 5.1 Äldre modellen

Ja, det vore en lämplig lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av myarter:

Då är ju frågan vad "oskälig kostnad” är för något.
Kunde gått in i mediamarkt igår och köpt en likvärdig vara för 14% mer i pris, men nu har de höjt det igen till 9990 istället för 7990

Vad som anses oskäligt är givetvis en bedömningsfråga, men det syftet med detta är givetvis att man inte ska kunna tvinga handlaren till en tokdyr reparation om den finns andra acceptabla lösningar, t.ex. att handlaren ersätter med en likvärdig produkt, eller att köpet hävs och man får ersättning för täcknigsköp.

Beakta följande aningen krystade exempel:
Säg att du köper en ball och dyr laptop med fett mycket minne på ett fett rabatterat introduktionserbjudande, så säg att du ger 15.000 kr för den, istället för normalpris 30.000 kr.

Under ett år är allt frid och fröjd och sen en morgon smäller det till och moderkort, cpu och det fastlödda minnet är bara skit och dessutom rev haveriet med sig skärmen så i princip allt innanmäte måste bytas. Nu är det tokdyrt att fixa detta, men som en ren tur så finns faktiskt modellen fortfarande kvar.

Dock har det hänt en del i världen under året, dels så råder det nu brist på kretsar, så tillverkningskostnaden har i realiteten ökat och sen har dessutom kronans kurs tankat rejält, så dollarn ligger tokhögt och dessutom har handelskrig brutit ut så det är strafftullar på allt som kommer från Kina. Den sammanlagda effekten är att det ordinarie priset på exakt samma laptop nu stigit 40.000 kr, trots att det är en ett år gammal modell.

Handlaren väljer nu återköp, dvs en hävning av köpet, och vill enbart betala tillbaka de 15.000 kr som kunden gav för laptoppen.

Nu kan man ju ställa sig frågan; är det rätt att kunden ska behöva hosta upp 25.000 kr mer för att köpa nånting han redan hade köpt för 15.000? Dessutom för en produkt som man förväntar sig ska hålla åtminstone fem år?

Poängen med detta aningen krystade exempel är att vad varan kostade när du köpte den inte spelar någon roll för rätten till täckningsköp. Det som spelar roll är vad en likvärdig produkt kostar idag (givetvis beaktat att man typ handlar från billigaste etablerade handlare som kan leverera inom rimlig tid).

Om pengarna som man får tillbaka när köpet hävs inte räcker för att köpa en likvärdig produkt så har man rätt till ersättning för ett täckningsköp, dvs mellanskillnaden upp till vad en likvärdigt produkt idag kostar i handeln, oavsett om den idag är skitdyr.

När handlaren avgör om denne anser att det är oskäligt dyrt att reparera och istället vill häva köpet så bör denne givetvis ta hänsyn till ersättningen för täckningsköp och skador.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror de flesta tycker att TS har rätt att få göra ett täckköp då samma modell finns i lager hos JBL för 7500 kr dock så har TS ingen rätt att få den dyrare JBL 9.1

JBL 5.1 Äldre modellen

1: Blev faktiskt kontaktade av Elgiganten 18:00~ angående min ersättnings produkt som de erbjöd som ersättning så säger de att de försökt införskaffa mig en ny högtalare av samma model. Men de inte kunnat få tag i en och bestämde sig för att ersätta den med en i deras ögon likvärdig produkt. De visade större kunskap om mina rättigheter men fortsatte att påpeka att de bara kan häva köpet om jag inte ville motta ersättnings varan, tills jag poängterade att jag inte längre har en produkt då de faktisk slängde varan då den inte gick att få tag på, fanns inte i några varuhus eller delar etc, vilket då sätter mig i sitsen att införskaffa täckningsköp för likvärdig vara vilket då innebär att de fortfarande behöver ge mig 3990kr(rea priset) + värdet upp till list priset (6990) plus eventuella extra kostnader hos annan försäljare eller få byta ut mot likvärdig produkt i deras egna sortiment för uppenbarligen lägre kostnader för dem själva, vilket de höll med min kritik och skulle återkomma igen innan Fredag

2: Jag spekulerar att anledningen är att de inte kunnat införskaffa samma för grossist pris utan sannolikt fått köpa den för ordinarie pris från tillverkaren då det är en enhet, och mycket dyrare utan mängd rabatt än att ge mig en annan enhet i deras sortiment. Gissar marginalen ligger på mer än 50% om de regelbundet kan ha 40-50% rabatt på liknande produkter exklusive moms utan att gå i förlust med omkostnader.

3: kan det vara skillnad att det är införskaffats i fysisk butik istället för onlinebetalning? För tvivlar de inte är medvetna om att JBL säljer den själv online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myarter:

1: Blev faktiskt kontaktade av Elgiganten 18:00~ angående min ersättnings produkt som de erbjöd som ersättning så säger de att de försökt införskaffa mig en ny högtalare av samma model. Men de inte kunnat få tag i en och bestämde sig för att ersätta den med en i deras ögon likvärdig produkt. De visade större kunskap om mina rättigheter men fortsatte att påpeka att de bara kan häva köpet om jag inte ville motta ersättnings varan, tills jag poängterade att jag inte längre har en produkt då de faktisk slängde varan då den inte gick att få tag på, fanns inte i några varuhus eller delar etc, vilket då sätter mig i sitsen att införskaffa täckningsköp för likvärdig vara vilket då innebär att de fortfarande behöver ge mig 3990kr(rea priset) + värdet upp till list priset (6990) plus eventuella extra kostnader hos annan försäljare eller få byta ut mot likvärdig produkt i deras egna sortiment för uppenbarligen lägre kostnader för dem själva, vilket de höll med min kritik och skulle återkomma igen innan Fredag

2: Jag spekulerar att anledningen är att de inte kunnat införskaffa samma för grossist pris utan sannolikt fått köpa den för ordinarie pris från tillverkaren då det är en enhet, och mycket dyrare utan mängd rabatt än att ge mig en annan enhet i deras sortiment. Gissar marginalen ligger på mer än 50% om de regelbundet kan ha 40-50% rabatt på liknande produkter exklusive moms utan att gå i förlust med omkostnader.

3: kan det vara skillnad att det är införskaffats i fysisk butik istället för onlinebetalning? För tvivlar de inte är medvetna om att JBL säljer den själv online?

1. Det är en tolknings fråga ifall Elgiganten står på sig och anser att JBL 5.1 ersätter din modell så kanske du måste dra det till ARN dock så säljs den gamla modellen fortfarande så du bör kunna få igenom ett täckköp

Ifall Elgiganten erbjuder dig JBL 9.1 så är det goodwill dock så kan det vara bättre för Elgiganten än ett täckköp men ifall de vägrar så bör du som minimum kunna köp den äldre modellen för 7500 kr hos JBL.

2. Handlar mer om att Elgiganten inte har kvar modellen i sortimentet och modellen är utgående kan göra det svårt att få tag just den modellen för Elgiganten bör inte spela någon större roll ifall det är i butik eller online köp.

3. JBL kanske har ett parti kvar som de inte har sålt av helt enkelt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, Intel Arc B580, 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad som anses oskäligt är givetvis en bedömningsfråga, men det syftet med detta är givetvis att man inte ska kunna tvinga handlaren till en tokdyr reparation om den finns andra acceptabla lösningar, t.ex. att handlaren ersätter med en likvärdig produkt, eller att köpet hävs och man får ersättning för täcknigsköp.

Beakta följande aningen krystade exempel:
Säg att du köper en ball och dyr laptop med fett mycket minne på ett fett rabatterat introduktionserbjudande, så säg att du ger 15.000 kr för den, istället för normalpris 30.000 kr.

Under ett år är allt frid och fröjd och sen en morgon smäller det till och moderkort, cpu och det fastlödda minnet är bara skit och dessutom rev haveriet med sig skärmen så i princip allt innanmäte måste bytas. Nu är det tokdyrt att fixa detta, men som en ren tur så finns faktiskt modellen fortfarande kvar.

Dock har det hänt en del i världen under året, dels så råder det nu brist på kretsar, så tillverkningskostnaden har i realiteten ökat och sen har dessutom kronans kurs tankat rejält, så dollarn ligger tokhögt och dessutom har handelskrig brutit ut så det är strafftullar på allt som kommer från Kina. Den sammanlagda effekten är att det ordinarie priset på exakt samma laptop nu stigit 40.000 kr, trots att det är en ett år gammal modell.

Handlaren väljer nu återköp, dvs en hävning av köpet, och vill enbart betala tillbaka de 15.000 kr som kunden gav för laptoppen.

Nu kan man ju ställa sig frågan; är det rätt att kunden ska behöva hosta upp 25.000 kr mer för att köpa nånting han redan hade köpt för 15.000? Dessutom för en produkt som man förväntar sig ska hålla åtminstone fem år?

Poängen med detta aningen krystade exempel är att vad varan kostade när du köpte den inte spelar någon roll för rätten till täckningsköp. Det som spelar roll är vad en likvärdig produkt kostar idag (givetvis beaktat att man typ handlar från billigaste etablerade handlare som kan leverera inom rimlig tid).

Om pengarna som man får tillbaka när köpet hävs inte räcker för att köpa en likvärdig produkt så har man rätt till ersättning för ett täckningsköp, dvs mellanskillnaden upp till vad en likvärdigt produkt idag kostar i handeln, oavsett om den idag är skitdyr.

När handlaren avgör om denne anser att det är oskäligt dyrt att reparera och istället vill häva köpet så bör denne givetvis ta hänsyn till ersättningen för täckningsköp och skador.

Hmm, det är ett intressant exempel, men då blir ju en intressantare fråga angående ”orimlig” kostnad.
Låt säga de har 50% marginal på varor utan moms.
JBL 5.1 6990 - moms(1398)= 5 592
JBL 5.1 rea pris 3990 - moms(799.80)= 3190
Detta är då minst 75.5% vinst marginal om de ska gå pluss på rea priset med moms . Eller 43% marginal utan moms; mindre än det så är det en förlust affär om 3190kr är deras inköps pris.

Kommer lite beräkningar och antaganden

Klicka för mer information

JBL 9.1 9990 - moms(1998)=7992kr
JBL 9.1 7990 april/juli priser -moms(1600)=6399
Jbl 9.1 rea black weekend 6990 -moms(1398)= 5592
Fynd vara/outlet 8500kr -moms(1698)=6793

Detta visar att det bör vara minst 43% vinst marginal med moms eller 30% utan moms, men jag misstänker det snarlik marginal på båda på minst 70% för 4700kr inköps pris eller 75.5% för 4554kr.

Det betyder då JBL 5.1 kostar dem Max 3200kr i inköp som de får tillbaka av grossisten för felaktig vara och moms får de tillbaka sannolikt så kostar de bara egen kostnad för hanteringen.
JBL 9.1 kostar dem 4500~5600kr Max att införskaffa vilket då leder till en förlust/ kostnad 1400-2500kr om de byter den för likvärdig vara ur deras sortiment.

Om det blir täckningsköp från konkurrent (JBL online )
Så blir kostnaden minst 4300 för att täck min kostnad för 5.1.
Blir det fysisk konkurrerande affär så kostar det 6800kr extra

Visa mer

TL:DR
Om man nu ska lirka i potential kostnad för säljaren
JBL 5.1 täckningsköp online= 4300kr kostnad från dem +3990kr jag får tillbaka
JBL 9.1 utbytes vara= 1400-2500kr + de slipper ge pengar tillbaka
JBL 9.1 täckningsköp fysisk konkurrens = 6800kr kostnad + 3990kr jag får tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

1. Det är en tolknings fråga ifall Elgiganten står på sig och anser att JBL 5.1 ersätter din modell så kanske du måste dra det till ARN dock så säljs den gamla modellen fortfarande så du bör kunna få igenom ett täckköp

Ifall Elgiganten erbjuder dig JBL 9.1 så är det goodwill dock så kan det vara bättre för Elgiganten än ett täckköp men ifall de vägrar så bör du som minimum kunna köp den äldre modellen för 7500 kr hos JBL.

2. Handlar mer om att Elgiganten inte har kvar modellen i sortimentet och modellen är utgående kan göra det svårt att få tag just den modellen för Elgiganten bör inte spela någon större roll ifall det är i butik eller online köp.

3. JBL kanske har ett parti kvar som de inte har sålt av helt enkelt.

Absolut köper jag den online om det blir ända valet, men föredrar fysisk butik då online alltid blir otroligt krångligt om något händer, för var nöjd när den blev utbytt till en ny produktion, tills jag upptäckte det var en helt annan modell är originalet.

Men skulle säga kontentan från samtalet var att de inte kunde få tag i varken reservdelar eller utbytes produkt då den reparerades hos en underleverantör. Så misstänker att den inte produceras längre och varar så länge exemplar finns hos JBL. För majoriteten verkar ha slutat ha den i lager runt Sverige och internationellt sent 2020 tidigt 2021 med enstaka fyndvaror från returer.

Elgiganten slutade ha den i januari men är ju bara spekulerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av myarter:

Hmm, det är ett intressant exempel, men då blir ju en intressantare fråga angående ”orimlig” kostnad.
Låt säga de har 50% marginal på varor utan moms.
JBL 5.1 6990 - moms(1398)= 5 592
JBL 5.1 rea pris 3990 - moms(799.80)= 3190
Detta är då minst 75.5% vinst marginal om de ska gå pluss på rea priset med moms . Eller 43% marginal utan moms; mindre än det så är det en förlust affär om 3190kr är deras inköps pris.

Kommer lite beräkningar och antaganden

Klicka för mer information

JBL 9.1 9990 - moms(1998)=7992kr
JBL 9.1 7990 april/juli priser -moms(1600)=6399
Jbl 9.1 rea black weekend 6990 -moms(1398)= 5592
Fynd vara/outlet 8500kr -moms(1698)=6793

Detta visar att det bör vara minst 43% vinst marginal med moms eller 30% utan moms, men jag misstänker det snarlik marginal på båda på minst 70% för 4700kr inköps pris eller 75.5% för 4554kr.

Det betyder då JBL 5.1 kostar dem Max 3200kr i inköp som de får tillbaka av grossisten för felaktig vara och moms får de tillbaka sannolikt så kostar de bara egen kostnad för hanteringen.
JBL 9.1 kostar dem 4500~5600kr Max att införskaffa vilket då leder till en förlust/ kostnad 1400-2500kr om de byter den för likvärdig vara ur deras sortiment.

Om det blir täckningsköp från konkurrent (JBL online )
Så blir kostnaden minst 4300 för att täck min kostnad för 5.1.
Blir det fysisk konkurrerande affär så kostar det 6800kr extra

Visa mer

TL:DR
Om man nu ska lirka i potential kostnad för säljaren
JBL 5.1 täckningsköp online= 4300kr kostnad från dem +3990kr jag får tillbaka
JBL 9.1 utbytes vara= 1400-2500kr + de slipper ge pengar tillbaka
JBL 9.1 täckningsköp fysisk konkurrens = 6800kr kostnad + 3990kr jag får tillbaka

Ja en handlare bör ju ta med saker som detta i beräkningen. Såhär skriver KKL om detta med oskälig kostnad för handlaren:

Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Man ska dock inte blanda ihop handlarens möjlighet/rätt att inte reparera/omleverera med dennes skyldighet att ersätta kunden för den skada denne lider pga fel på varan. Om en handlare (med rätta) hävdar att det innebär en oskälig kostnad att reparera något och väljer att istället häva köpet, så innebär det inte på något sätt att handlaren går fri från att ersätta den skada köparen lider.

Jag tycker att KKL uttrycker det rätt bra om skadestånd:

Citat:

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
...

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

I detta fall så kostar ju en ny JBL 5.1 7500 kr, vilket blir den ersättning dom åtminstone bör betala om köpet hävs, medan lämna ut en JBL 9.1 som ersättningsvara kostar dom i runda slängar 5600 kr. Det är billigare och dessutom får dom en toknöjd kund som kommer tillbaka.

Min erfarenhet av såna här saker är att handlarna gärna ser återköpet som ett billigt och enkelt sätt att bli av med problemet, men då inte räknar med sin skyldighet att ersätta skadan. Dock tror jag att dom kallt räknar med att folk inte vet om sina rättigheter, alternativt inte orkar bråka.

På Elgiganten har jag själv råkat ut för denna attityd två gånger. Den ena gången var rätt liknande som fallet i denna tråd, med den skillnaden att dom ville göra återköp vid första reklamationen. Då tvingade jag dom att reparera produkten istället.

Andra gången var det en kaffekokare med lång garanti som gick sönder i slutet av garantiperioden. Då tyckte dom inte att det var lönt att reparera, men konstaterade samtidigt dom att dom inte hade just den modellen i lager. Jag kontrade med att dom hade modellen ovanför i lager som hade en liten fånig extrafunktion och var typ 50-100 kr dyrare. När dom då började gnälla, så kontrade jag med att, "jaja, men då får ni reparera den här" och då gick dom med på bytet. Jag lämnade den trasiga kaffekokaren i servicedisken och så fick jag nåt papper som jag skulle visa upp i kassan när jag hämtat ut den nya.

Det var smått komiskt när damen i kassan började om med samma tugg igen och jag kan väl säga att jag blev rätt sne. Jag upplyste henne om att det var mig fullkomligt egalt om jag fick denna kaffekokare i utbyte eller om dom ville reparera min gamla och att om hon hade synpunkter på utbytet så var hon välkommen att gå ut och diskutera saken med sin kollega i servicedisken och sen återkomma när dom hade bestämt sig hur dom ville göra. Diskussionen tog slut där och hon slog in den nya kaffekokaren i kassaapparaten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Så ni menar att TS har rätt till den för 10000kr?
Kom igen nu

Detta har jag aldrig påstått.

Skrivet av Viochee:

Observera att jag tycker TS har rätt att relamera/häva köpet, och få pengarna tillbaka, men att få den för 10000 tycker jag är orimligt

Du tycker att TS har rätt att få pengarna tillbaka (och ska skatta sig lycklig för det, eftersom hans vara nu är begagnad). Jag anser att TS har rätt till en likvärdig vara. Han behöver alltså inte hitta samma produkt med samma rea för att det ska vara möjligt, utan han har rätt till en likvärdig vara, även om den kostar mer (så länge inte prisskillnaden är oskälig)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Detta har jag aldrig påstått.

Du tycker att TS har rätt att få pengarna tillbaka (och ska skatta sig lycklig för det, eftersom hans vara nu är begagnad). Jag anser att TS har rätt till en likvärdig vara. Han behöver alltså inte hitta samma produkt med samma rea för att det ska vara möjligt, utan han har rätt till en likvärdig vara, även om den kostar mer (så länge inte prisskillnaden är oskälig)!

Elgiganten envisage sig med fortfarande med att ge mig tillbaka pengarna för rea priset och även hänvisade att de hittade den på JBl’s hemsida men att de ansåg det inte som en skälig kostnad att ersätta 7500kr utan står fast vid 4.000kr. Detta var en annan representant dock så ska höra tillbaka igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av myarter:

Elgiganten envisage sig med fortfarande med att ge mig tillbaka pengarna för rea priset och även hänvisade att de hittade den på JBl’s hemsida men att de ansåg det inte som en skälig kostnad att ersätta 7500kr utan står fast vid 4.000kr. Detta var en annan representant dock så ska höra tillbaka igen

Har du provat att prata med din lokala konsumentrådgivare för att få råd från någon professionell (om inte annat så kan det fungera som ytterligare påtryckningsmedel vid diskussioner med säljaren)?
Personligen hade jag nog provat anmäla till ARN om ni inte kan komma överens. Så länge produkten du köpte endast var på "vanlig" rea och inte nedsatt av andra orsaker (exempelvis någon funktionsnedsättning), så tycker jag personligen att du har rätten på din sida. Du ska ha rätt till skadestånd för täckningsköp av likvärdig vara. Det faktum att de låter priset åka jojo med x antal tusenlappar upp och ned är i mina ögon bara till din fördel, då det visar att produkten vid flera tillfällen sålts för lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har du provat att prata med din lokala konsumentrådgivare för att få råd från någon professionell (om inte annat så kan det fungera som ytterligare påtryckningsmedel vid diskussioner med säljaren)?
Personligen hade jag nog provat anmäla till ARN om ni inte kan komma överens. Så länge produkten du köpte endast var på "vanlig" rea och inte nedsatt av andra orsaker (exempelvis någon funktionsnedsättning), så tycker jag personligen att du har rätten på din sida. Du ska ha rätt till skadestånd för täckningsköp av likvärdig vara. Det faktum att de låter priset åka jojo med x antal tusenlappar upp och ned är i mina ögon bara till din fördel, då det visar att produkten vid flera tillfällen sålts för lägre priser.

Har kontaktat min lokala konsumentrådgivares och de är på min linje, men det gjordes innan Elgiganten svarat. Samt produkten var på mellandagsrea, så inget fel eller utgående produkt då den fortsatte att säljas tills december förra året. Samt de anser täckningsköp inte är skäligt fortfarande

Hoppas ju själv slippa ARN då de kan ta lång tid att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myarter:

Har kontaktat min lokala konsumentrådgivares och de är på min linje, men det gjordes innan Elgiganten svarat. Samt produkten var på mellandagsrea, så inget fel eller utgående produkt då den fortsatte att säljas tills december förra året. Samt de anser täckningsköp inte är skäligt fortfarande

Hoppas ju själv slippa ARN då de kan ta lång tid att lösa.

Gör en framställan till Elgiganten där du klart och tydligt redovisar vad du vill:
- Att dom antingen ersätter dig med samma produkt (alternativt med modellen ovanför som har likvärdiga egenskaper).
- Eller att dom gör ett återköp och då också ersätter dig för ett täckningsköp.
Det ska också framgå att du emotser deras svar inom X dagar.

Troligtvis kommer dom inte gå med på det, alternativt inte svara, och då gör du så att du sammanfattar allt som hänt, klart och tydligt (givetvis med klar och tydligt dokumentation som styrker det du säger) och så gör du en anmälan till ARN.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag körde ARN när HP körde samma race.
De lagade skärmen/gjorde bomkörning med fel delar 3-4 ggr och sen tackade jag för deras hjälp och bad om pengarna tillbaka.
Det var krångligt för de hänvisade bara till deras interna policys.
Vägrade ersätta då deras interna policy sa 5 eller fler reparationstillfällen.
Och bad man om ersättning skulle de ha ett sista "besiktningstillfälle" för att ev ge felavhjälpande underhåll en sista gång.
Det var först när ARN blev inkopplade som allt löste sig.
Ärligt talat så skulle jag nu för tiden nog föredra att om det inte löser sig smidigt vid första samtalen, be företaget komma med skriftligt svar. Säga att jag tar ärendet hos ARN så avgör vi det om ett par månader.
Det är i princip bara väntetid, inte min egna tid eller energi till tjafs.

Permalänk
Medlem

Här är två fall från ARN som är värda att begrunda:
https://lagen.nu/avg/arn/1999-4494
https://lagen.nu/avg/arn/2014-10690

Båda fallen är inne på samma linje, att konsumenten har rätt till en ersättning upp till ett täckningsköp, men att i det sistnämnda fallet så räcker den återbetalade köpesumman till det. I det förstnämnda faller så anser man att handlaren ska betala prisskillnadsersättning för ett täckningsköp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"