SweClockers drop!

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem

Idag meddelade Vattenfall Nord Pool, via så kallade UMM (Urgent Market Message), att risken för att hela kärnkraftsflottan i Sverige måste stanna redan 2024 och 2025 kvarstår pga att de inte tog beslut på slutförvaret. Bedrövligt är bara förnamnet. Dags att bunkra ved och pellets samt fixa något form av dieselaggregat till huset kanske? Det är ju trots allt 35 (?) % av hela Sveriges elförsörning som försvinner. Då räcker det inte att starta ett oljeeldat kraftverk i Karlshamn.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga kärnkraftverk av typen RBMK-1000 runtom i sverige.. kommer ju lösa en del problem på sikt såsom överbefolkning och brist på lägenheter.
Kommer o tänka på norrlands guld reklamen
-om du vill vara för dig själv en stund
Ja jag är negativ till kärnkraftverk
Pga chernobyl usa och japan
Säg gärna -det kommer aldrig hända här 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Varför inte bygga kärnkraftverk av typen RBMK-1000 runtom i sverige.. kommer ju lösa en del problem på sikt såsom överbefolkning och brist på lägenheter.

Är du också negativ till solel, vind, vatten och fossila bränslen? Tänker då de energislagen har fler dödsfall förknippade till sig per TWh.
https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwi...

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag meddelade Vattenfall Nord Pool, via så kallade UMM (Urgent Market Message), att risken för att hela kärnkraftsflottan i Sverige måste stanna redan 2024 och 2025 kvarstår pga att de inte tog beslut på slutförvaret. Bedrövligt är bara förnamnet. Dags att bunkra ved och pellets samt fixa något form av dieselaggregat till huset kanske? Det är ju trots allt 35 (?) % av hela Sveriges elförsörning som försvinner. Då räcker det inte att starta ett oljeeldat kraftverk i Karlshamn.

Nu skrivs det även om det i internationell media. Bra reklam för att minska investeringar i landet när något så stort som Bloomberg skriver om det. Någon gång mellan 2024 och 2025 verkar det som Sverige stänger för gott.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-31/vattenfall...

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Här har vi för övrigt allt vi behöver nämna om dosen uppe på marken ovan slutförvaret. Mycket bra inlägg Fredrik!

Precis, det är mycket viktigt med perspektiv i denna fråga. Jag skrev en ganska så lång Twittertråd i ämnet, med fokus på risk och konsekvenser ifall alla kopparkapslar är trasiga vid deponering. Den skengröna rörelsens (och en forskargrupp vid KTH) problem med slutförvaret är ju att de påstår att koppar korroderar snabbare än vad vedertagen kunskap säger. Jag resonerar i Twittertråden kring vad konsekvenserna skulle bli om de har rätt, spoiler alert, någonstans mellan oväsentliga och negligerbara.

Det kan även vara intressant att lägga in SSM:s granskning av kompletteringen som SKB blev ålagda av Mark- och miljödomstolen att skicka in med avseende på kopparkorrosion. SSM:s slutsatser är i princip att det fortfarande råder vissa tveksamheter kring en del av processerna som styr korrosionen, men att det inte kommer påverka den övergripande säkerheten hos slutförvarssystemet. Länk till SSM:s granskningsrapport . Värt att notera är att forskargruppen på KTH har använts som externa experter när SSM har genomfört sin granskning, det är alltså inte så som vissa ibland påstår att SSM helt ignorerat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Lazard är inte så rätt jämt heller.
http://imgur.com/a/2DEoP24

Det är synd att Thoughtscapism inte gjorde samma kalkyl för de andra energislagen, nu vet vi inte hur de förhåller sig till varandra. Jag förstår dock inte riktigt vad grafen ska visa, Lazard räknar ut vad det borde kosta om man satsade nu. En del antaganden som görs för dagens situation kommer ju inte hålla för reaktorer som byggdes för flera decennier sen? Jag blev lite nyfiken hur det ser ut just nu i USA så jag tog den nyaste reaktorn som byggdes eller håller på att byggas i USA som jag kunde hitta.
För att göra det kollade jag på Wikipedia, sorterade efter senaste konstruktionsdatum. Det jag fick fram var att 2 nya AP1000 reaktorer ska stå klara 2021-2022 i Vogtleverket, reaktor 3 och 4 började byggas 2013. Reaktor 1 och 2 är från 70talet ifall någon undrar. I 2018 uppskattades kostnaden att landa på $25 miljarder när de skulle stå klara 2021-2022. Reaktor 3 och 4 har en sammanlagd kapacitet på 2234000 kW. 25*10^9/2,234*10^6 = 11,19*10^3 $/kW. Kollar vi på din graf så är den här datapunkten den 3e dyraste som någonsin har byggts i så fall. Jag använde den här för att räkna om 2010 siffrorna till 2021 siffror.

Citat:

Vill du ha lite mer exakta siffror än IPCC så kan du läsa EDP-deklarationerna på vattenfalls hemsida, är en bit ner i Pdf-format här: http://vattenfall.se/foretag/miljo/epd/
De är gjorda enligt ISO 14025, 14040 och 14044, dvs enligt konstens alla regler för livscykelanalys.
Kärnkraft: 4,2 gCO2eq/kWh
Vattenkraft: 8,59 gCO2eq/kWh
Vindkraft: 12,8 gCO2eq/kWh

Solceller får höga siffror i Sverige då vi inte har så många soltimmar på våra breddgrader. Ligger på runt 28-35 gCO2eq/kWh beroende på om det är monokristallina celler eller inte har jag för mig jag läste på Naturskyddsföreningens hemsida.

Inom Vattenfallkoncernen är det tydligt att kärnkraft är bäst om vi räknar CO2eq/kWh Det är bra med objektiva mått, bra gjort av Vattenfall. Jag önskade att fler företag och myndigheter gjorde det så att det blir lättare att göra jämförelser mellan olika bolag och i förlängningen olika länder.
Det hade varit intressant att kunna läsa själva standarden men det går inte. ISO standarder befinner sig som vanligt bakom en betalvägg, det är lite paradoxalt kan jag tycka men det är helt annan diskussion.

Citat:

Går säkert pressa ner siffrorna ytterligare med ny teknik osv, precis som vanligt. Samma gäller dock kärnkraft, men här är potentialen att pressa ner ohyggligt mycket större då Gen 4 kommer kunna vara runt 70-100 gånger effektivare på att nyttja bränslet och bränslet är det som står för merparten av koldioxidutsläppen. Sen ökar verkningsgraden iom att de ofta har högre arbetstemp.

Absolut, det händer bara mycket snabbare för teknologier som inte är lika kapitalintensiva som kärnkraftsreaktorer. De siktar på att ha igång några Gen IV cirka år 2030. Gen IV verkar däremot vara ett rätt mycket större kliv från Gen III+ än vad det var mellan tidigare generationer.* Därför tror jag att det kommer finnas fler barnsjukdomar som ska fixas och att det kommer ta längre tid än planerat för att få igång massproduktionen av Gen IV reaktorer. Det hade inte förvånat mig om det blir 2040.

* någon får gärna rätta mig om jag tolkar fel här eftersom det påverkar resonemanget ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilka morgontidningar tänkte du på då?

Det var dom jag trodde du läste?
Ett tips är att du breddar din källa till information och börja läsa på höger,vänster,mitten. Det är så lätt annars att hamna i en bubbla där du bara hör/läser en sida.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Precis, det är mycket viktigt med perspektiv i denna fråga. Jag skrev en ganska så lång Twittertråd i ämnet, med fokus på risk och konsekvenser ifall alla kopparkapslar är trasiga vid deponering. Den skengröna rörelsens (och en forskargrupp vid KTH) problem med slutförvaret är ju att de påstår att koppar korroderar snabbare än vad vedertagen kunskap säger. Jag resonerar i Twittertråden kring vad konsekvenserna skulle bli om de har rätt, spoiler alert, någonstans mellan oväsentliga och negligerbara.

Det kan även vara intressant att lägga in SSM:s granskning av kompletteringen som SKB blev ålagda av Mark- och miljödomstolen att skicka in med avseende på kopparkorrosion. SSM:s slutsatser är i princip att det fortfarande råder vissa tveksamheter kring en del av processerna som styr korrosionen, men att det inte kommer påverka den övergripande säkerheten hos slutförvarssystemet. Länk till SSM:s granskningsrapport . Värt att notera är att forskargruppen på KTH har använts som externa experter när SSM har genomfört sin granskning, det är alltså inte så som vissa ibland påstår att SSM helt ignorerat dem.

Mycket bra utrett. Men sedan finns det ju vissa som är rädda för att man ska gräva sig ner till slutförvaret och få akut strålsjuka. Otroligt långsökt om du frågar mig 😅

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Det var dom jag trodde du läste?

Jag har inte sagt ett ord om vilka nyheter jag läser. Bara att alla större och seriösare morgontidningar i landet befinner sig till höger på den politiska skalan.

Citat:

Ett tips är att du breddar din källa till information och börja läsa på höger,vänster,mitten. Det är så lätt annars att hamna i en bubbla där du bara hör/läser en sida.

Ja ja, så vilka morgontidningar tycker du jag ska läsa från höger,vänster,mitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt ett ord om vilka nyheter jag läser. Bara att alla större och seriösare morgontidningar i landet befinner sig till höger på den politiska skalan.
Ja ja, så vilka morgontidningar tycker du jag ska läsa från höger,vänster,mitten?

Läs inte bara proletären iaf

(Förlåt för OT)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Mycket bra utrett. Men sedan finns det ju vissa som är rädda för att man ska gräva sig ner till slutförvaret och få akut strålsjuka. Otroligt långsökt om du frågar mig 😅

Precis! Allt för många oroar sig över "Hur ska vi designa varningsskyltar för att personer om 100k år inte ska öppna kapslarna". Det är enligt mig en ickefråga som enbart handlar om att försena/fördyra förvaret. Jag ser två tydliga scenarier:

1) Mänskligheten fortsätter utvecklas - då kommer kompetensen att upptäcka radioaktivitet finnas, vi har ju den idag.

2) Något oförutsett inträffar så framtida generationer har utvecklats bakåt och "glömt bort radioaktivitet". Då saknar de med stor sannolikhet också kompetensen att gräva i urberget, och varför skulle de gräva just i Forsmark? Det finns ju som sagt inga värdefulla metaller/ grundämnen i berget - det var ett av SKB:s kriterier när de valde plats.

Radioaktivitet är löjligt lätt att upptäcka, så jag förstår inte hur folk kan vara rädda för att en framtida generation ska få strålsjuka. Dessutom är ju inte aktiviteten så värst hög efter 1000 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Precis! Allt för många oroar sig över "Hur ska vi designa varningsskyltar för att personer om 100k år inte ska öppna kapslarna". Det är enligt mig en ickefråga som enbart handlar om att försena/fördyra förvaret. Jag ser två tydliga scenarier:

1) Mänskligheten fortsätter utvecklas - då kommer kompetensen att upptäcka radioaktivitet finnas, vi har ju den idag.

2) Något oförutsett inträffar så framtida generationer har utvecklats bakåt och "glömt bort radioaktivitet". Då saknar de med stor sannolikhet också kompetensen att gräva i urberget, och varför skulle de gräva just i Forsmark? Det finns ju som sagt inga värdefulla metaller/ grundämnen i berget - det var ett av SKB:s kriterier när de valde plats.

Radioaktivitet är löjligt lätt att upptäcka, så jag förstår inte hur folk kan vara rädda för att en framtida generation ska få strålsjuka. Dessutom är ju inte aktiviteten så värst hög efter 1000 år eller så.

Ligger inte rädslan också i form av naturkatastrof som gör att det synliggörs/läcker ut/sprids på något vis så att det kontaminerar utan att människan är inblandad?

Sen gillade jag också idéen om att förvara det mer lättillgängligt på land för att kunna använda det vid senare tillfälle än att behöva gräva upp och hålla på med en massa extra säkerhetsåtgärder för att det är så svåråtkomligt. Men det är kanske en naiv tanke från mitt håll som bildas av okunskap...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Läs inte bara proletären iaf

(Förlåt för OT)

Det gör jag inte, bara.

Proletären är lite rolig emellanåt och ibland ger den ett perspektiv som saknas i de vanliga tidningarna, men när det gäller nyheter så är den ju inte superbra direkt. Framför allt har de en väldigt konstig syn på andra länder och så, stora skygglappar och alla som är emot USA är bra typ. Men det är intressant att exempelvis få ett antikapitalistiskt perspektiv på Sverige, hur skiljer sig deras rapportering om exempelvis Allra eller Hamnarbetarnas konflikt jämfört med resten av tidningarna eller nyhetskanalerna. Ta exempelvis frågan om marknadshyror. Alla vanliga tidningar var ju positiva till förslaget även om det skilde något i hur positiva de var eller hur de motiverade det, och förstås hur de betraktade vänsterpartiets "hårda hållning" i frågan både under tiden och i efterhand. Proletären däremot. De intervjuar också i allmänhet andra personer som är direkt påverkade av vissa frågor, som lärare om det pratas om neddragningar i skolan när de andra tidningarna mest intervjuar politiker och någon enstaka förälder.

Men det är lite tråkigt att utbudet är så skralt på vänsterkanten eller i alla fall till vänster om mitten här i landet. ETC är bra på många sätt men det är ju ingen ersättning till en vanlig nyhetstidning. Jag läser exempelvis The Guardian en hel del (via Readly) och hade gärna sett något liknande här. Många anser ju att DN har rört sig åt det hållet på senare tid men jag som läst DN i många år anser snarare att de har legat ganska fast i sin politiska riktning, dock har ju debatten (eller åsiktskorridoren) flyttats åt höger så relativt det är ju DN mer vänster än tidigare.

Permalänk
Medlem

Ett perspektiv från Europas förebild Tyskland med sitt Energiwende:
De har just nu 410 g CO2/kWh.
De har ca 1200 GW [sic] installerad effekt vindkraft och får ut 60 GW.
Ett föredöme för resten av Europa som sagt! Lite mer installerad effekt samtidigt som de avvecklar de sista kärnkraftverken så kanske de kan klara sitt energibehov. Länge leve kolkraften!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Ett föredöme för resten av Europa som sagt! Lite mer installerad effekt samtidigt som de avvecklar de sista kärnkraftverken så kanske de kan klara sitt energibehov. Länge leve kolkraften!

Jag tycker det låter som att du missförstått vad det är som hyllas.

Det som hyllas med Energiwende är såklart inte deras låga utsläppsmängd per producerad effekt. Nä det är ju att de jobbar aktivt på en övergång för att få ner koldioxidutsläppen. Alltså det är reformarbetet som uppskattas, inte att utsläppsmängderna skulle vara en förebild. Ellerhur?

Ingen hejar på kolkraften. Det blir en halmgubbe att slåss mot om man försöker vinkla det till att kolkraften hyllas eller att någon anser att tysklands nuvarande elproduktion har låga utsläpp. Så ser det inte ut - och det påstår heller ingen.

Det är högst rimligt att kritisera tyskland för att de valt att behålla kolet och stänga kärnkraften. Jag håller med! Det är också rimligt att säga att tyskland inte har nå vidare låga utsläppstal för koldioxid i nuläget. Det är rimligt.

Men ditt inlägg ovan är inte riktig rättvist.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker det låter som att du missförstått vad det är som hyllas.

Det som hyllas med Energiwende är såklart inte deras låga utsläppsmängd per producerad effekt. Nä det är ju att de jobbar aktivt på en övergång för att få ner koldioxidutsläppen. Alltså det är reformarbetet som uppskattas, inte att utsläppsmängderna skulle vara en förebild. Ellerhur?

Ingen hejar på kolkraften. Det blir en halmgubbe att slåss mot om man försöker vinkla det till att kolkraften hyllas eller att någon anser att tysklands nuvarande elproduktion har låga utsläpp. Så ser det inte ut - och det påstår heller ingen.

Det är högst rimligt att kritisera tyskland för att de valt att behålla kolet och stänga kärnkraften. Jag håller med! Det är också rimligt att säga att tyskland inte har nå vidare låga utsläppstal för koldioxid i nuläget. Det är rimligt.

Men ditt inlägg ovan är inte riktig rättvist.

Mitt inlägg ovan är väl bara fakta? Hur kan fakta vara orättvist förutom mitt raljerande om kolkraften? Det katastrofala är ju att lägga ner fungerande i princip kodioxid produktion och ersätta den med kolkraft och även rysk naturgas. Men där är ju du och jag överens

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Är du också negativ till solel, vind, vatten och fossila bränslen? Tänker då de energislagen har fler dödsfall förknippade till sig per TWh.
https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwi...

Japp det var ingen rolig läsning.. varför måste folk dö eller bli sjuka
Ja just det pengar styr..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Mitt inlägg ovan är väl bara fakta? Hur kan fakta vara orättvist förutom mitt raljerande om kolkraften? Det katastrofala är ju att lägga ner fungerande i princip kodioxid produktion och ersätta den med kolkraft och även rysk naturgas. Men där är ju du och jag överens

Njäää. Det du framför är innehåller även en tydlig vinkling med negativ ton.
Det går utmärk att beskriva Energiwende med faktaunderlag som får detta att framstå som positivt. Du har valt en negativ vinkel här som är lite missvisande.
För det är som sagt inte de låga utsläppshalterna från tysk elproduktion som uppskattas. De är nämligen inte låga utan det är reformarbetet som får uppskattning.

Edit:
Ähh, nu lät jag lite för negativ. Min tanke var att svara på din frågeställning som handlade om det här. Men det kunde kanske utformats bättre av mig.
Vi håller som du säger med varandra om att tyskland valde fel väg när de behöll kolet. Det är mer relevant i sammanhanget ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njäää. Det du framför är innehåller även en tydlig vinkling med negativ ton.
Det går utmärk att beskriva Energiwende med faktaunderlag som får detta att framstå som positivt. Du har valt en negativ vinkel här som är lite missvisande.
För det är som sagt inte de låga utsläppshalterna från tysk elproduktion som uppskattas. De är nämligen inte låga utan det är reformarbetet som får uppskattning.

Edit:
Ähh, nu lät jag lite för negativ. Min tanke var att svara på din frågeställning som handlade om det här. Men det kunde kanske utformats bättre av mig.
Vi håller som du säger med varandra om att tyskland valde fel väg när de behöll kolet. Det är mer relevant i sammanhanget ;).

Men vi har möjlighet i lilla Sverige att pressa bort Tysk kolkraft genom att leverera ren el dit. Jag hoppas att vi väljer den vägen och inte lägger ner all kärnkraft 2025 i Sverige.

Idag är Frankrike bättre än Sverige ur CO2 synpunkt med sin massiva flotta kärnkraftverk

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ett problem är ju att du presenterar en ögonblicksbild som att det är så det ser ut just nu, vilket visserligen kanske stämmer men det varierar ju hela tiden. Just nu ger den tyska energimixen utsläpp på 390 g i natt var det nere på 303 g exempelvis, allt enligt länken nedan.

Sen är det ju lite problematiskt att siffror skiljer sig så mycket, det blir svårt att veta vilka man ska lita på. Enligt dessa så har Tyskland en installerad kapacitet för vindkraft på 63,2 GW, inte 1200 GW. Hur man bedömer installerad kapacitet kan variera förstås, men eftersom du inte redovisar någon källa för dina påståenden så är det svårt att diskutera vart denna stora skillnad kommer ifrån.

Sen håller jag med om att det var förhastat att stänga ner kärnkraften så snabbt, innan alternativ fanns, men planen är ju att gå mot förnybart precis som för oss och andelen förnybart ökar hela tiden även i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En Twittertråd om Tysklands Energiwende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Chernobyl kommer aldrig att inträffa här. Helt enkelt fysiskt omöjligt (skillnaden mellan grafit och vattenmodererad plus avsaknaden av inneslutning). Naturlagarna är svåra att bryta mot (vatten brinner dåligt)
Three Mile Island - Möjlig men med ännu mindre konsekvens då vi drog lärdom av den
Japan - Delvis möjlig (kraft och kylbortfall) även om det är betydligt mer osannolikt här (Tepco struntade i myndighetskrav i flera år). inneslutningshaveriet som ledde till stora delar av utsläppet är omöjligt (vi och Finland har utblåsningsfilter på våra reaktorer för att eliminera den tryckuppbyggnad som var orsaken)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett problem är ju att du presenterar en ögonblicksbild som att det är så det ser ut just nu, vilket visserligen kanske stämmer men det varierar ju hela tiden. Just nu ger den tyska energimixen utsläpp på 390 g i natt var det nere på 303 g exempelvis, allt enligt länken nedan.

Sen är det ju lite problematiskt att siffror skiljer sig så mycket, det blir svårt att veta vilka man ska lita på. Enligt dessa så har Tyskland en installerad kapacitet för vindkraft på 63,2 GW, inte 1200 GW. Hur man bedömer installerad kapacitet kan variera förstås, men eftersom du inte redovisar någon källa för dina påståenden så är det svårt att diskutera vart denna stora skillnad kommer ifrån.

Sen håller jag med om att det var förhastat att stänga ner kärnkraften så snabbt, innan alternativ fanns, men planen är ju att gå mot förnybart precis som för oss och andelen förnybart ökar hela tiden även i Tyskland.

Jag ber om ursäkt för mitt fel jag skrev in där. Det jag eg tänkte skriva var att OM de haft 1200 GW installerad effekt hade de klarat sig på vinden. Men det är helt korrekt som du skriver att de har 60 GW installerat idag. På västkusten blåser det just nu runt 1-2 m/s, detta bidrar såklart till den ogynnsamma produktionen för vindkraft just idag. Men Polen är nöjda som får sälja sin kolkraftel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Men vi har möjlighet i lilla Sverige att pressa bort Tysk kolkraft genom att leverera ren el dit. Jag hoppas att vi väljer den vägen och inte lägger ner all kärnkraft 2025 i Sverige.

Idag är Frankrike bättre än Sverige ur CO2 synpunkt med sin massiva flotta kärnkraftverk

Spännande site. Den tackar vi för!

När jag kollar på production (går att välja mellan consumtion och producion på kartan) så ligger vi faktiskt redan bättre till än frankrike ;). Så vår mix av produktion ser rätt så fin ut redan. Iaf för ögonblicket.
Det är på consumption som vi ligger sämre till än frankrike.
Det är inte vår egen produktion som drar ner vårt snitt utan det dras ner av att vi importerar el från skitigare ställen. I skrivande stund polen bland annat. Vi har smutsiga grannar!

Men! Det har frankrike också. Alltså skitigare elproducenter till grannländer. Frankrike lyckas ha bättre konsumtion än oss ändå. Ja momentant iaf. Jag vet inte exakt hur frankrikes elimport ser ut när de producerar som minst men de verkar iaf ha varit största nettoexportör för el i EU 2019. Så de verkar ha ett bra överskott - och stor andel kommer från kärnkraften. Så rimligen behöver de sällan ta in skitig i så stora mängder. Kärnkraft är ju som sagt stabilt.
Det är en önskan att det ska se ut så i Sverige också. Alltså att vi inte ska behöva köra kolkraft oavsett land för att täcka upp för elbristen i söder.
Det låter rimligt - det får jag ju ge dig

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar på elfronten idag:
Elpris på ca 1,5 kr/kWh

Tyskland
Tysklands vindkraft producerar 2,44 % av installerad effekt.
Tysklands kolkraft ger ca 25 % av installerad effekt (pga kol och askskyffling uppnår man sällan mer än 50-60 % tillgänglighet)
Tysklands kärnkraft producerar 97 % av installerad effekt

Sverige
Sveriges vindkraft prducerar 13 % av installerad effekt
Sveriges kärnkraft producerar 75 % av installerad effekt, R4 är dock på väg upp efter revisionsavställning så det kommer öka mycket inom någon dag
Totalt så exporterar Sverige 813 MW el vilket är toppen, då trycker vi undan smutsig el på kontinenten. Dessutom får vi snuskigt bra betalt för det

Danmark importerar 3227 MW och Finland importerar 2399 MW just nu.
Danmark litar ju på att resten av Europa ska balansera deras elnät när det inte blåser vilket de kanske tjänar på i längden? De slipper installera dyr stabil baskraft och kan importera vindstilla dagar och exportera blåsiga dagar. De använder just nu 1,8 % av installerad effekt på vindkraften, och behöver samtidigt bara köra ca 40 % installerad effekt kol. Detta kan dock vara max vad kolen kan leverera i Danmark just nu med tanke på kolhanteringen jag tidigare nämnde.

Uppdatering
Kan bara för kuriosa nämna att jag drog igång mitt biovärmeverk idag (pelletspannan). Inte hållbart att ens värma tappvarmvatten just nu (elpatron) med dessa elpriser. Plus att hösten är här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kan bara för kuriosa nämna att jag drog igång mitt biokärmeverk idag (pelletspannan). Inte hållbart att ens värma tappvarmvatten just nu (elpatron) med dessa elpriser. Plus att hösten är här

Kör också pelletspanna och installerade den när pelletsen var billiga (2006). Direkt därefter steg pelletspriserna markant och en förklaring till det var att elpriserna stigit vilket gjorde att produktionskostnaden för pellets steg. Man kan ju undra om pelletspriserna rusar nu också då?

En övrig allmän kommentar till energidebatten här är ju att mycket av diskussionerna utgår från att man kan importera vid behov. Men man glömmer (som vanligt) vad som händer vid en en konflikt i närområdet, eller t.o.m krig. I ett sånt läge är det ju bara egenproducerad energi som vi kan lita på finns. Detsamma gäller vår mat osv. Hela globaliseringen har gett oss ett korthus av trygghet där man litar på externa resurser. Det bara behöver "blåsa" till lite så faller allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barsk66:

Kör också pelletspanna och installerade den när pelletsen var billiga (2006). Direkt därefter steg pelletspriserna markant och en förklaring till det var att elpriserna stigit vilket gjorde att produktionskostnaden för pellets steg. Man kan ju undra om pelletspriserna rusar nu också då?

En övrig allmän kommentar till energidebatten här är ju att mycket av diskussionerna utgår från att man kan importera vid behov. Men man glömmer (som vanligt) vad som händer vid en en konflikt i närområdet, eller t.o.m krig. I ett sånt läge är det ju bara egenproducerad energi som vi kan lita på finns. Detsamma gäller vår mat osv. Hela globaliseringen har gett oss ett korthus av trygghet där man litar på externa resurser. Det bara behöver "blåsa" till lite så faller allt.

Man måste förstås väga risken mot kostnaden ändå. Hur stor chans är det att vi skulle hamna i en stor konflikt med kringliggande länder? Är det värt den ökningen av kostnad som det hade inneburit att ha en massa kraftverk på "tomgång" den stora merparten av tiden? Har du pengar på kontot för att täcka att bilen blir skrot, samtidigt som kylen och varmvattenberedaren går sönder och taket rasar in liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Fast i detta fall är det när det blåser som alla är nöjda
(ok tråkigt pappaskämt)

Jag tänker mig att man kan producera pellets när elpriset är lågt, och sedan lagrar man den till högkostnadsperioder. Du kan idag köpa pellets för 2k/pall på exempelvis byggmax. själv lägger jag 300 kr extra för att få den levererad med kranbil 1 m från huset. Jag kör dock säck, för smakens skull...

Elpriset kommer dock sjunka drastiskt så fort det börjar blåsa. Danmark har ju inte sällan haft negativt elpris. Vi får hoppas att klimatforskarna har fel, de tror på fler rejält kalla vintrar polära jetströmmen försvagas. Ta det med en vindstilla vinterdag och problemet är ett faktum. Då kan det bli som du säger, varje land får klara sig själva för att inte sänka hela nätet. Då kommer Sverige klara sig, iaf än så länge....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man måste förstås väga risken mot kostnaden ändå. Hur stor chans är det att vi skulle hamna i en stor konflikt med kringliggande länder? Är det värt den ökningen av kostnad som det hade inneburit att ha en massa kraftverk på "tomgång" den stora merparten av tiden? Har du pengar på kontot för att täcka att bilen blir skrot, samtidigt som kylen och varmvattenberedaren går sönder och taket rasar in liksom?

Jag tror inte det krävs konflikter eller krig. Det räcker väl med att SVK måste koppla loss Sverige från resten av Europa för att nätet håller på att kollapsa pga massiv överförbrukning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självförsöjning är nyckelordet här. Det kostar, ja. Kommer vi behöva det? Kanske. Men kan vi ta risken? Se bara vad som hände i pandemin med sjukvårdsutrustning. De beredskapslager vi hade hade vi ju för något decennium tidigare avvecklat. Finland hade sina kvar.
Lite samma sak som med börs- och ränteutvecklingar. Bara för att det varit i princip nollränta så länge som nån kan minnas så betyder det inte att det består för alltid. Snarare är det ganska säkert att det inte gör det. Ändå planerar ingen för det scenariot (inte jag heller ).

Jag kan inte se varför inte 4:e generationens kärnkraftverk inte skulle vara en ganska stor bricka i att lösa energibehovet, och samtidigt kunna bearbeta de lager av använt kärnbränsle vi har så de istället får en halveringstid på några hundra år istället för tusentals. Att det kostar stora pengar förstår jag, men kan vi ta oss till mars och månen ska vi väl gemensamt, kanske i EU-sammanhang kunna ta fram moderna prototypkraftverk av den här typen, för att senare med de erfarenheterna kunna bygga egna större i våra egna länder. Kan vi då utarbeta de ritningarna gemensamt så delas kostnaden också där. Det måste ju vara extremt mycket billigare i längden om flera länder delar samma konstruktion. Varför ska varje land ska utveckla sin egen variant varje gång?
Jämför ESA (Europeiska rymdunionen).

Jag kan förstå att Fukushima satte griller i alla politikers huvuden och att det därför inte ses som en lösning idag. Men ett 4:e generationens är ju något som löser ett annat stort problem, kärnbränsleavfallet, samtidigt som det ger oss energi. Att gräva ner dagens kärnbränsle i berget att ligga där i några hundratusen år är ju knappast en framtidslösning...