Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av hg:

Båda fläktarna på Ampere FE korten är väl nog axial-fläktar? Bara att vinkeln på kylflänsarna och höljet som gör att större delen av luften från en av fläktarna kan blåsas ut genom I/O plåten.

Mja, mjo vet inte riktigt om jag håller med om att det skulle vara några större skillnader men ok.

https://m.media-amazon.com/images/I/81wglgK-WZL._AC_SL1500_.jpg

Där ser man. Vad jag kan hitta är det mer en one-off och egentligen brukar det se ut såhär:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vanligtvis är det väl jättebra med dessa kort. Nånstans mellan budget och midrange. Det är en stor marknad som verkligen behövs.

Men alltså.

Samma pris som ett 5700XT
Samma prestanda som ett 5700XT
Samma mängd minne som ett 5700XT.

Varför släpper de ens kortet? Det skulle prismässigt hamnat 1000-1500kr under 5700XT om det skulle vart någon mening.

Däremot har det ju fullt stöd för DX12 Ultimate vilket ger tillgång till lite extra funktioner så som RT och Mesh Shaders jämfört med 5700xt som saknar detta. Att det även är strömsnålare är ju ingen nackdel. Tror faktiskt att ett återlanserat 5700xt skulle varit ännu dyrare i dagens marknadsläge än 6600xt pga en högre produktionskostnad. Tror personligen att AMD designade kortet med en prislapp på strax under $300 i åtanke, men sedan kom dagens marknad och omöjliggjorde detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vanligtvis är det väl jättebra med dessa kort. Nånstans mellan budget och midrange. Det är en stor marknad som verkligen behövs.

Men alltså.

Samma pris som ett 5700XT
Samma prestanda som ett 5700XT
Samma mängd minne som ett 5700XT.

Varför släpper de ens kortet? Det skulle prismässigt hamnat 1000-1500kr under 5700XT om det skulle vart någon mening.

Om man skall ha systematiska modellnummer på det här sättet, så skall 6600XT kosta samma som 5600XT gjorde. Vilket var $279 MSRP, och det här är $379 MSRP. De har helt enkelt lagt på $100. 6700XT ligger $80 över 5700XT. För 6800/XT finns det inget riktigt att jämföra med eftersom AMD har varit borta ur det segmentet ett tag, men går man så långt tillbaks som till Fury så är det jämförbart.

Vill man bli riktigt irriterad kan man jämföra med 5500XT, eftersom det är det kortet som designmässigt är närmast. Egentligen är väl 5500XT jämförbart med ett ännu inte släppt 6600 vanilla, men ändå - det kortet had $199 som MSRP.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tror personligen att AMD designade kortet med en prislapp på strax under $300 i åtanke, men sedan kom dagens marknad och omöjliggjorde detta.

Ganska säker på att vad som hände är att de gjorde en krets för laptoppar med planen att precis som vanligt dumpa resterna på ett lågpriskort - se 5500XT, Radeon 560 och många andra. Sen kom pandemin och det blev brist på produktionskapacitet, så AMD styrde om den kapacitet de hade reserverat till det minsta chippet för att kunna få ut så mycket som möjligt. Det är säkert också så att bristen på GDDR6 gör minnet för de andra korten dyrare, och då är det bättre med ett 8GB-kort. Sen drog de upp MSRP med en tusenlapp för att själva kunna få ut en del av det prispåslag som partnertillverkarna och butikerna annars hade fått.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man skall ha systematiska modellnummer på det här sättet, så skall 6600XT kosta samma som 5600XT gjorde. Vilket var $279 MSRP, och det här är $379 MSRP. De har helt enkelt lagt på $100. 6700XT ligger $80 över 5700XT. För 6800/XT finns det inget riktigt att jämföra med eftersom AMD har varit borta ur det segmentet ett tag, men går man så långt tillbaks som till Fury så är det jämförbart.

Vill man bli riktigt irriterad kan man jämföra med 5500XT, eftersom det är det kortet som designmässigt är närmast. Egentligen är väl 5500XT jämförbart med ett ännu inte släppt 6600 vanilla, men ändå - det kortet had $199 som MSRP.

Absolut

Om vi nu tänker att modellnummer ska ha någon som helst relevans. Alltså vilket "segment" kortet är menat att hamna i och därför också kosta lika mycket (givetvis ökar prisbilden alltid lite men inte mer än kanske ett par hundra kronor per generation).

Vi kan också räkna med en prestandaökning om ca 10-20% per generation och modellnummer. Detta är också ganska sant med 5000-serien till 6000-serien.

Ett 6600XT skall kosta som ett 5600XT, inte ett 5700XT. Iallafall vid MSRP

Att de har lite nya funktioner som DX12 och ray tracing (vilket är rätt korkat i sig själv) samt lite energieffektivare motiverar inte till prisökningen i det minsta. Detta är enbart funktioner som vi som konsumenter ska förvänta oss med nya generationer grafikkort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Game clock stämmer faktiskt. Reagerade också på att den var lägre än referens, men samma siffror står på Sapphires-sida och i GPU-Z.

Skriver ner kortet? Skriver flera gånger att det är bra, kylaren är väldigt imponerande för sin storlek och är faktiskt tyst vid belastning. Hur är det att skriva ner det?
Att AMD skulle få mer skit än Nvidia är något helt påhittat. När det gäller tillgängligheten är båda usla enligt mig, ingen bättre eller sämre.

Det verkar vara siffrorna för referens som blivit fel i denna artikel. Jag har skickat en rättelse (det står rätt siffror i recensionen av PowerColor-kortet)

Mitt inlägg syftade förövrigt inte specifikt på denna artikel, utan mer generellt. Tonen överlag är rätt kritisk i recensioner numera vilket oftast har att göra med rådande grafikkortsmarknad snarare än själva korten.
Just detta kort gjorde mig positivt överraskad då pris låg inom 10% från AMDs rapporterade samt att det inte var några problem (för mig) att få tag på kortet (köpte mitt kort 5 dagar efter release från svensk butik). Prestandan är därtill precis som AMD utlovat och mer än gångbar i 1440p i de allra flesta titlar. Energieffektiviteten är i absoluta toppen, ljudnivån är låg, inga konstiga temperaturer, kortet tar inte massa onödig plats i lådan.

Sen att tillgängligheten på grafikkort ser ut som den gör, i kombination med att priserna har gått upp, det gör ju ingen glad. Men det gäller ju hela marknaden och inte specifikt detta kort.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Linus K:

Det verkar vara siffrorna för referens som blivit fel i denna artikel. Jag har skickat en rättelse (det står rätt siffror i recensionen av PowerColor-kortet)

Mitt inlägg syftade förövrigt inte specifikt på denna artikel, utan mer generellt. Tonen överlag är rätt kritisk i recensioner numera vilket oftast har att göra med rådande grafikkortsmarknad snarare än själva korten.
Just detta kort gjorde mig positivt överraskad då pris låg inom 10% från AMDs rapporterade samt att det inte var några problem (för mig) att få tag på kortet (köpte mitt kort 5 dagar efter release från svensk butik). Prestandan är därtill precis som AMD utlovat och mer än gångbar i 1440p i de allra flesta titlar. Energieffektiviteten är i absoluta toppen, ljudnivån är låg, inga konstiga temperaturer, kortet tar inte massa onödig plats i lådan.

Sen att tillgängligheten på grafikkort ser ut som den gör, i kombination med att priserna har gått upp, det gör ju ingen glad. Men det gäller ju hela marknaden och inte specifikt detta kort.

Ah, well spotted! Det var lite olika besked på game clock när vi testade första RX 6600 XT och missade att ändra det (uppenbarligen).

Permalänk

Anledningen till att de inte gör så på alla kort är väl för att det blir mer komplicerat att göra kretskortet mer kompakt. Och att det är onödigt att förlänga kylaren när det ändå kyler bra.
Men mitt gamla fury Tri x hade även det fritt från pcb för sista fläkten. Tror även nitro modellen av fury hade öppet.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

fiint

fin fina kort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16
| EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10