Permalänk
Medlem

Köpråd laptop

Hej,

Letar efter ny dator då min nuvarande har gett upp. Inne på en laptop för smidigheten att kunna ta med när man är iväg. Den ska användas för en del krypto samt gaming. Tänkte även köpa en samsung odyssey g5 34tum välvd skärm och köra mus o tangentbord. Eventuellt även ha nuvarande skärm ihop med g5an. Nu till min fråga vad ska man kika på för alternativ i prisklassen 9-12k med bra anslutningsmöjligheter? Ska man koppla skärmen med hdmi eller DP?

Permalänk
Medlem

Köp de dyraste om du ska mina krypto på jobbets el

Hur du ska undvika bli påkommen är en annan sak.

Befängd idé att mina på en laptop dock. I like it!

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

vet inte om det är någon bra idé att mina på en laptop öht då generellt oavsett prisklass brukar kylningen va på sin höjd medioker pga platsbristen och inte ovanligt att de ligger runt throttle temp även vid normal användning.

vill du ha över 60Hz ska du använda displayport även om datorn har 2.x hdmi då datorskärmar sällan stödjer över 60hz via hdmi ändå utan kräver att vara ansluten via displayport isf.

kanske finns några skärmar som stödjer över 60hz via hdmi men det är långt från alla som gör det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill du ha över 60Hz ska du använda displayport även om datorn har 2.x hdmi då datorskärmar sällan stödjer över 60hz via hdmi ändå utan kräver att vara ansluten via displayport isf.

kanske finns några skärmar som stödjer över 60hz via hdmi men det är långt från alla som gör det

Gäller främst skärmar tillverkade före 2015. Enda moderna undantagen efter det med max 60 Hz på HDMI är skärmar med G-Sync-modul samt situationer där 18 Gbps inte räcker till mer än 60 Hz, typiskt då 4K-skärmar eller motsvarande pixelkvantiteter. Men i stort sett alla spelskärmar tillverkade från 2015–16 och framåt har 18 Gbps på åtminstone ena HDMI-anslutningen och alltså når de där vanliga gränserna:

1920x1080 – 240 Hz
2560x1080 – 180 Hz
2560x1440 – 144 Hz (Samsung G5)
3440x1440 – 100 Hz
3840x2160 – 60 Hz

Problemet med en laptop är snarare att laptopen har en strypt HDMI, typisk med Intels iGPU, och därför bara når 9 Gbps. Det brukar man säkra genom att välja en modell med dedicerad GPU. Vilket förstås också är det enda rimligt om man vill spela.

Även då kan det vara värt att dessa gränsen också är de facto-gräns även för Displayport på många laptops eftersom de kör USB-C med Displayport alt mode. Där man kanske får max 20 eller 10 Gbps.

Så vill man köra exempelvis en Samsung G7 som den är tänk att köras med 2560x1440 i 240 Hz – då behöver man Thunderbolt eller någon form av dedicerad Mini-DP-utgång vilket verkar vara en egenskap som är ovanligare och ovanligare. .

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Gäller främst skärmar tillverkade före 2015. Enda moderna undantagen efter det med max 60 Hz på HDMI är skärmar med G-Sync-modul samt situationer där 18 Gbps inte räcker till mer än 60 Hz, typiskt då 4K-skärmar eller motsvarande pixelkvantiteter. Men i stort sett alla spelskärmar tillverkade från 2015–16 och framåt har 18 Gbps på åtminstone ena HDMI-anslutningen och alltså når de där vanliga gränserna:

1920x1080 – 240 Hz
2560x1080 – 180 Hz
2560x1440 – 144 Hz (Samsung G5)
3440x1440 – 100 Hz
3840x2160 – 60 Hz

Problemet med en laptop är snarare att laptopen har en strypt HDMI, typisk med Intels iGPU, och därför bara når 9 Gbps. Det brukar man säkra genom att välja en modell med dedicerad GPU. Vilket förstås också är det enda rimligt om man vill spela.

Även då kan det vara värt att dessa gränsen också är de facto-gräns även för Displayport på många laptops eftersom de kör USB-C med Displayport alt mode. Där man kanske får max 20 eller 10 Gbps.

Så vill man köra exempelvis en Samsung G7 som den är tänk att köras med 2560x1440 i 240 Hz – då behöver man Thunderbolt eller någon form av dedicerad Mini-DP-utgång vilket verkar vara en egenskap som är ovanligare och ovanligare. .

möjligt.

kollade inte upp skärmen han nämnde men vet att många skärmar i det lägre prissegmentet är låsta till 60hz (<4000:-) oavsett upplösning trots hdmi 2.0 och 1440p 144+hz eller 4k 60hz som max dvs en hårdvarubegränsning i skärmen.

nu vet jag inte hur denna skärmen är men möjligt att den stödjer över 60 via hdmi men skulle ändå gå efter en med DP då det är ett säkrare kort att du får vad den lovar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

möjligt.

kollade inte upp skärmen han nämnde men vet att många skärmar i det lägre prissegmentet är låsta till 60hz (<4000:-) oavsett upplösning trots hdmi 2.0 och 1440p 144+hz eller 4k 60hz som max dvs en hårdvarubegränsning i skärmen.

nu vet jag inte hur denna skärmen är men möjligt att den stödjer över 60 via hdmi men skulle ändå gå efter en med DP då det är ett säkrare kort att du får vad den lovar.

Nej, nej! Har inget med priset på skärmen att göra. Släpp det.

Det du skriver om 60 Hz är en typisk ad nauseam-faktoid. Härstammar från 00-talet när HDMI verkligen inte var mer än 60 Hz av diverse olika anledningar. Skiftet kom 2015 för då gick både AMD (2015) och Nvidia (med Maxwell 2014) över till 18 Gbps på sina nya GPU:er. Då anpassade skärmtillverkarna sina kretsuppsättningar för HDMI. Skärmar lanserade 2015 och framåt speglar denna förändring. Sedan är ju marknaden som den är och man fortfarande köpa skärmar med strypt HDMI. Men det är ett fåtal undantag på tusentalet modeller.

Likt alla andra ad nauseam-faktoider och inbillade sanningar så sprids de tyvärr långt efter sitt bäst-före-datum. Vem som helst kan skriva "HDMI är max 60 Hz" på fem röda sekunder. För mig tar det 10–15 minuter att förklara hur det egentligen ligger till och jag har förklarat detta om och om igen år efter år. Fast som den typiska hjärnan fungerar tror man hellre på det man läser 10 gånger om i kommentarer och forum. ¯\_(ツ)_/¯

Från en laptop är det inte självklart att Display Port är den bättre lösningen beroende på hur DP är implementerat. Finns många som frågat på forumet där deras HDMI-anslutning kör 18 Gbps medan DP endast nås via USB-C vilket då lite för ofta är begränsad till 10 Gbps och därför sämre. Eller ger max 20 Gbps vilket är samma resultat.

Ska man köpa en laptop med syfte att ansluta en spelskärm måste man därför kolla upp dessa detaljer i förväg.