Pricerunner: "Iphone prissänks blott tre procent efter Apple-event"

Permalänk
Skrivmaskin

Pricerunner: "Iphone prissänks blott tre procent efter Apple-event"

Till kvällen är det dags för Apple att hålla låda och med allra största sannolikhet blir det nya telefoner, som ju har blivit tradition för september-evenemanget. Rykten talar också för att det blir nya klockor. Personligen hoppas jag på en Iphone 13 Mini med aningen större batteri än tidigare, och gärna med 120 Hz-skärm och USB Type-C, vilket förmodligen är önsketänkande

När nya produkter avtäcks dröjer det inte länge innan Apple tömmer den egna webbutiken på de gamla modellerna för att ge plats åt ersättarna, och med detta följer i regel att andra återförsäljare också sänker priserna. Att köpa förra generationens produkter är ju generellt ett bra sätt att spara några kronor, men
enligt ett pressmeddelande från Pricerunner handlar det i fallet Iphone verkligen bara om några kronor.

Bild från Pricerunner

Prisjämförelsesajten har kollat på priserna för produkter veckan innan lansering av en efterföljare, ställt mot priserna en vecka efter. Apple Watch ligger i snitt på en ganska rejäl sänkning norr om 10 procent, medan Iphone-lurar snuddar vid 3 procent. För Airpods och Ipad handlar det bara om 1,7 respektive 1,2 procent. Det är möjligt att Pricerunner valt en lite väl snäv tidsperiod att kika på, men att det inte är några prisras på telefonsidan tycker jag är lite intressant. Hur brukar du göra när det kommer till att köpa ny telefon?

Plockar du upp något från föregående generation, eller hoppar du på tåget direkt för att få ett extra år av uppdateringar och de senaste funktionerna?

Permalänk
Medlem

Min sambo är ute efter en ny telefon och har väntat ett tag på att se om ev. prissänkningar på iPhone 12 skulle ske. Lite snopet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Telefonoperatörerna brukar väl ha kampanjer där man kan få förra årets modell billigt eller väldigt billigt om man samtidigt tecknar nytt abonnemang iofs...?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Har allt som oftast gått på senaste generationen. Dock vart ur fas gällande iPhone släpp. I år däremot blir det högst troligen en ny iPhone, ska bara få bekräftat att ryktet gällande 120 Hz skärm kommer.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk

Förra generationen eller senaste tycker jag är missvisande. Att köpa förra generationens flaggskepp eller köpta en ny medioker budgetmobil är ju ungefär samma sak. Och många på Android står mellan dessa val.
Dock är frågan mer lämplig för iPhones.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Helt nytt men någon månad senare" så att eventuella barnsjukdomar blir lösta

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Om jag skulle behöva köpa själv igen (och inte få av jobbet) så hade jag köpt nån sorts flaggskeppstelefon av kinesiskt märke i runt 3000kr klassen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har tidigare enbart köpt nylanserade mobiler (läs OnePlus) från OP1 till OP7TPro. Dock tröttnade jag på företaget när Carl Pei gick vidare och gick då över till iPhone då jag inte kände att företaget längre aspirerade att utmana Apple. Kör just nu en några generationer gammal XR med blyga 64gb istället för 256gb och väsentligt mindre prestanda. Dock är jag förvånad över hur mycket smidigare det är att använda Apple kontra Android. Tror nog aldrig att jag kommer köpa en ny mobil igen utan får nog bli någon eller några generationer äldre iphones framöver.

Visa signatur

MacBook Air | iPhone

Permalänk
Medlem

Det är bra, för andrahandsmarknaden

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om jag skulle behöva köpa själv igen (och inte få av jobbet) så hade jag köpt nån sorts flaggskeppstelefon av kinesiskt märke i runt 3000kr klassen.

Detsamma

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Helt nytt var 4-5 år. Men blir också mer budget telefoner runt 3K. Mer känns totalt onödigt för mig.
Blev Xiaomi Redmi Note 10 Pro i våras, gick från Redmi Note 4 så blev ett hopp där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har typ aldrig köpt en telefon som just har släppts, alltid köpt en lite äldre telefon.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte bli helt nytt, brukar inte bli ny telefon ofta heller för den delen. Skillnaderna mellan generationerna nu för tiden är ytterst små, förr när man bytte mobil vartannat år så vart det en rejäl uppgradering. Så är det inte nu. Det behöver typ gå 4 år för att det ska kännas som en uppgradering.

Mobilbytandet behöver ner på en rimlig nivå, otroliga resurser från natur och miljö går åt för konstant mobilbytande. Dock känns det absolut som att folk inte uppgraderar lika ofta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förra generationen och senaste tycker jag är missvisande. Att köpa förra generationens flagskepp eller köpta en ny medioker budgetmobil är ju ungefär samma sak. Och många på Android står mellan dessa val.
Dock är frågan mer lämplig för iPhones.

Håller med denna frågan känns riktad mot Apple användare. Android användare som jag är köper senaste Google pixel i mellansegmentet för 5000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Brukar inte bli helt nytt, brukar inte bli ny telefon ofta heller för den delen. Skillnaderna mellan generationerna nu för tiden är ytterst små, förr när man bytte mobil vartannat år så vart det en rejäl uppgradering. Så är det inte nu. Det behöver typ gå 4 år för att det ska kännas som en uppgradering.

Mobilbytandet behöver ner på en rimlig nivå, otroliga resurser från natur och miljö går åt för konstant mobilbytande. Dock känns det absolut som att folk inte uppgraderar lika ofta längre.

Jag är helt enig. Det är något vassare kamera, kanske något vassare skärm och lite lull-lull.
Det går utan problem att vänta åtminstone tre generationer av Apple-telefon innan det kan kännas n ö d v ä n d i g t att byta.
Sedan kan "vill ha" känslan ta över ibland. Jag hoppar dock iPhone 13 och ev hoppar jag även nästa års modell.
Är väldigt nöjd med min 12:a

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa nytt, så köper jag också nytt! Det blir inte varje generation, men emellanåt så!

Vilken tid ikväll är evenemanget btw?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Galaxy S20 FE från comviq för nån vecka sen. Uppgraderade från Galaxy S7 som jag köpte precis när S8 hade släppts. Måste säga att jag inte är ett dugg imponerad. Ingen sensor att mäta puls/stress med vilken jag använde flitigt på S7. Dessutom jävla anamorph-upplösning så trots att telefonen känns stor som fan jämfört med S7 så är bilden vid videotittande i 16:9 bara några millimeter större. Dessutom saknar just den här modellen samsungs videoförbättring som gör stor skillnad för videokvalitet. Så även video ser bättre ut på min gamla S7. Näfan. Man ska inte tro på hajpen över nya telefoner.
Hade nog blivit mer nöjd med en iPhone 12 såhär med facit i hand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Jag köper telefon när nuvarande inte är fungerande längre.
Bankid slutat fungera eller möjligen när batteriet är utslitet.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en iphone men börjat snegla mer och mer på senaste tiden. Ska kolla eventet ikväll och se om man hittar något intressant. Annars kan det bli en 11 pro max då den ändå känns som en vettig telefon än idag.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

När ekonomin tillåter det så blir det den senaste modellen. Köper man äldre grejer blir det nog lätt att man uppgraderar oftare istället, och då sparar man iallafall knappt något i slutändan. Köper man t.ex. en Iphone för 12000 och har den i 3 år blir det 4000 per år, jämfört med en Iphone för 8000 som man har i två år. Samma kostnad utslaget per år, men om man köper det senaste får man även fördelarna som det innebär. Nu för tiden ser jag ett stort värde i att ha den senaste mjukvaran, och då finns det inget annt än att köpa det senaste, för om man köper en 1-2 år gammal modell är det oftast bara att glömma att man får några uppdateringar inom rimlig tid.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

När jag köpt nytt var det iPhone 3GS och nu senast 12 mini, annars brukar köper jag beg en eller två generationer bakåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag känner att det gick en gräns runt 2016 isch. Fram till dess var det ganska stora lyft mellan generationer.
Men numera tycker jag inte det spelar så stor roll.

Det är dock en iOS-synvinkel där telefonerna uppdateras i många år som standard. Kan ju säkert upplevas annorlunda om man har en android-lur som inte får uppdateringar längre. (Inte för att basta android nu alltså. Finns ju (android)tillverkare som är bättre och sämre på det)

Dock har jag fått mina telefoner genom jobbet de senaste 15 åren så jag har aldrig behövt ägna det en tanke egentligen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Musikälskare

Har skaffat dom senaste iPhone's och det lär bli nästa också, men sen ska jag nog låta det gå några generationer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Får telefon via företaget så köper ingen åt mig själv. Köper däremot en ny till frugan vart 5:e år.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

När ekonomin tillåter det så blir det den senaste modellen. Köper man äldre grejer blir det nog lätt att man uppgraderar oftare istället, och då sparar man iallafall knappt något i slutändan. Köper man t.ex. en Iphone för 12000 och har den i 3 år blir det 4000 per år, jämfört med en Iphone för 8000 som man har i två år. Samma kostnad utslaget per år, men om man köper det senaste får man även fördelarna som det innebär. Nu för tiden ser jag ett stort värde i att ha den senaste mjukvaran, och då finns det inget annt än att köpa det senaste, för om man köper en 1-2 år gammal modell är det oftast bara att glömma att man får några uppdateringar inom rimlig tid.

När utvecklingen har gått så fort så har jag köpt billigare och bytt oftare. När utvecklingen stannar upp så kanske jag kan gå över till att ha dem längre.
För mig att köpa en dyr iPhone 12 med många brister känns inte lockande, iPhone 13 lär dock ha täppt till de största. T.ex 120Hz display, får dmobilen en också usb c, så hade jag ej tackat nej till iPhone 13 Pro Max som gratis jobbtelefon.

Permalänk
Medlem

Svarade helt nytt, men jag köper inte telefonen själv. Min arbetsgivare står för den. Väljer dock modeller med dubbla sim då jag har två olika (privat och jobb).

Edit: kanske ska tillägga att telefonen ska användas minst tre år innan man får byta.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag är (påstått) född sjuk & får ta högst 7200kr på avbetalning så det blir lite svårt hänga med. man får ta färjan till polen & gå på loppmarknad där om man vill ha råd med mat också.

Permalänk
Medlem

Köpa förra generationens mobil är ett bortkastat levnadsår, eftersom en mobil har säkerhetsuppdateringar 3-4 år i snitt och batteriet för mig " slits" ut på lika lång tid.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mina tre senaste iphones vid lansering. Så jag får väl säga att det gör jag.
Men jag skippar några generationer i mellan.

Köper i stort sett bara ny telefon för att uppdatera kameran.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Levandebild:

Ska jag köpa nytt, så köper jag också nytt! Det blir inte varje generation, men emellanåt så!

Vilken tid ikväll är evenemanget btw?

Klockan 19:00