Google får böter på 1,5 miljarder kronor för konkurrenshämmande metoder

Permalänk
Melding Plague

Google får böter på 1,5 miljarder kronor för konkurrenshämmande metoder

I Sydkorea landar myndigheterna i att Google utnyttjat sin marknadsledande position och förhindrat konkurrens från alternativa Android-baserade operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vad spelar 1,5 miljarder för roll för Google?
Böter måste vara kännbara, annars är det ju bara en avgift för att bete sig som ett svin.

Permalänk

Konkurrenshärmade inte alls. De betalar Apple uppskattningsvis 15 miljarder dollar för att vara defaultsökmotorn i iOs:
https://9to5mac.com/2021/08/25/analysts-google-to-pay-apple-1...

Permalänk
Medlem

Så en liten "betala detta" så är allt lugnt böter?
för det kommer inte skapa några direkt kännbara effekter för alphabet..

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det börjar hopa sig nu med EU och nu Sydkorea. Kanske inte är värt att fortsätta med business as usual när fler och fler marknader börjar klaga. Visst är det inte så mycket för google med denna bot, men börjar alla marknader separat göra samma så blir det sjukt mycket totalt

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Så en liten "betala detta" så är allt lugnt böter?
för det kommer inte skapa några direkt kännbara effekter för alphabet..

Ibland börjar rättsväsendet med en liten aptitretar-böter. Tycker man om denna bot, så åtgärdar man ej det man fick boten för och rättsväsendet levererar en förrätts-bot . Gillade man också denna bot, så gör ingen åtgärd och rättsväsendet fortsätter att höja beloppet.

Jag vet inte hur fallet är i detta fall, men jag gissar det är något liknande. Denna metod med att inte dra till en extrem hög bot direkt tycker jag är sund.

Permalänk
Medlem

Rätt, men jag hoppas verkligen att dessa 1.5 miljarder kronor (motsvarande) går till utvecklingen av andra operativsystem vid sidan om Android och iOS.

Det är väldigt tråkigt att vi endast kan välja på antingen Android eller iOS när det kommer till mobiltelefoner. Mycket tror jag beror på att de flesta människor endast går med flödet och således svälter man ut de mindre konkurrenterna men också för att vi tillåter att publika saker såsom kollektivtrafik eller public service får ta fram lösningar som endast fungerar till Android eller iOS. Tro fasen att många inte väljer något annat då eftersom man självklart vill köpa något som fungerar med så många tjänster som möjligt. Ett annat exempel som ger dålig mersmak är BankID.

Permalänk
Skrivet av Exige:

Rätt, men jag hoppas verkligen att dessa 1.5 miljarder kronor (motsvarande) går till utvecklingen av andra operativsystem vid sidan om Android och iOS.

Det är väldigt tråkigt att vi endast kan välja på antingen Android eller iOS när det kommer till mobiltelefoner. Mycket tror jag beror på att de flesta människor endast går med flödet och således svälter man ut de mindre konkurrenterna men också för att vi tillåter att publika saker såsom kollektivtrafik eller public service får ta fram lösningar som endast fungerar till Android eller iOS. Tro fasen att många inte väljer något annat då eftersom man självklart vill köpa något som fungerar med så många tjänster som möjligt. Ett annat exempel som ger dålig mersmak är BankID.

Jag tänker tillbaka till smartphones långt innan Apple och Android fanns. Då gjorde man JavaMe appar för de skulle kunna köras på flera olika plattformar, visst förlorar man lite prestanda, men mobilerna då var så snabba.
Nu idag kör man med inlåst dritt.

Våra (EU) myndigheter borde endast utveckla öppna plattformsoberoende mobilappar. Har man en kass mobil som ej stöder dessa, synd för dig, köp då något bättre. Då skulle allt både Apple och Google tillåta dessa och det blev mer som förr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker tillbaka till smartphones långt innan Apple och Android fanns. Då gjorde man JavaMe appar för de skulle kunna köras på flera olika plattformar, visst förlorar man lite prestanda, men mobilerna då var så snabba.
Nu idag kör man med inlåst dritt.

Våra (EU) myndigheter borde endast utveckla öppna plattformsoberoende mobilappar. Har man en kass mobil som ej stöder dessa, synd för dig, köp då något bättre. Då skulle allt både Apple och Google tillåta dessa och det blev mer som förr..

Överdriver du inte lite att kalla telefoner innan iphone för smartphones.

Jag ser inte tillbaka till dåtidens skräp med rosaskimrande glasögon.. Utan apple hade vi fortfarande haft en skräpnokia med 2" skärm, penna, resistiv skärm, kanske nån fancy flipfunktion om du har tur.

Android är väl det närmaste du kan komma öppen platform, dock krävs vissa tjänster för att göra appar användbara på ett sätt vi är van med, så helt platformsoberoende går nog aldrig att bli.

Glöm inte att Android är baserat på Java och är platformsoberoende

Permalänk
Skrivet av boibo:

Överdriver du inte lite att kalla telefoner innan iphone för smartphones.

Jag ser inte tillbaka till dåtidens skräp med rosaskimrande glasögon.. Utan apple hade vi fortfarande haft en skräpnokia med 2" skärm, penna, resistiv skärm, kanske nån fancy flipfunktion om du har tur.

Android är väl det närmaste du kan komma öppen platform, dock krävs vissa tjänster för att göra appar användbara på ett sätt vi är van med, så helt platformsoberoende går nog aldrig att bli.

Glöm inte att Android är baserat på Java och är platformsoberoende

Utvecklingen av mobiler gick hela tiden. Redan år 2002 körde jag min SE P800 mobil utan att ha några knappar på framsidan. (knappbordet hade jag hemma) Man kan diskutera vad en smartphone är, men det mesta som folk gör idag kunde jag göra år 2002 fast såklart betydligt sämre prestanda. Det gick även att kolla på videosnuttar i skitupplösning osv.

Apple med iPhone förändrade mycket. Android var planerat att vara för klassisk mobilmodeller. Så visst har iPhone drivit på, men att ingen tillverkare idag skulle ha någon kapacitiv skärm tror jag ej på.

Android är öppet och det går säkerligen göra ett helt eget os och köra de appar. öppen källkod och gratis är dock två skilda saker, bara se på hur dyrt java har blivit efter oracles uppköp.
Men i praktiken så har andra os väldigt svårt att ta sig in på marknaden, då det är väldigt få konsumenter som vill krångla med vissa appar.
Det ska finnas appar för bankid, busskort, spotify, gymkort och lite andra appar. Och för en ny aktör så är detta nästan bara att glömma. De måste allt se till att appar från Google eller Apple fungerar för att kunna ta sig in.

*edit*
Innan iPhone smartphone var något som nördar köpte, vi köpte nog inte tillräckligt för att täcka tillverkarens kostnader. Folk sa saker som att de aldrig skulle köpa en mobil som man behöver ladda mer än 1 gång i veckan och inte väga mer än 100gram.
Apple med iPhone förändrade detta.

Nå min poäng är att vi en gång hade en gemensam j2me plattform som vi satt och utvecklade appar på och delade mellan olika fabrikat. Och det är denna typ av applikationer som våra myndigheter borde göra. Det är väldigt få appar som myndigheterna har som måste hårdkördas för att få ut de bästa grafikeffekterna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Våra (EU) myndigheter borde endast utveckla öppna plattformsoberoende mobilappar. Har man en kass mobil som ej stöder dessa, synd för dig, köp då något bättre. Då skulle allt både Apple och Google tillåta dessa och det blev mer som förr..

Tror att de skulle göra webb-appar allihop och en genväg till hur man ”installerar dem” (placerar dem på hemskärmen). Vilket väl vore ganska bra iofs, för blir det fler som använder sådana så skulle det driva på ett bättre stöd för sådana appar från tillverkarna, men jag tror inte att det blir något uppsving för något annat OS bara för det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror att de skulle göra webb-appar allihop och en genväg till hur man ”installerar dem” (placerar dem på hemskärmen). Vilket väl vore ganska bra iofs, för blir det fler som använder sådana så skulle det driva på ett bättre stöd för sådana appar från tillverkarna, men jag tror inte att det blir något uppsving för något annat OS bara för det.

Webb-appar var ju vad iphone kom med från dag 1.. sen gick det mer till specifikt skrivna appar, för att få den prestandan man ville ha.

en arm på 400mhz eller vad första iphonen är inget att hänga i granen.. trots det tog det många år innan android kom ikapp prestandamässigt och man kan diskutera om dom ens gjort det i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Och vad spelar 1,5 miljarder för roll för Google?
Böter måste vara kännbara, annars är det ju bara en avgift för att bete sig som ett svin.

Det dras direkt av från vinsten. Till skillnad från många andra pengar som bara är luftpengar knutna till en teoretisk värdering så är detta taget från deras cash flow. 1500 miljoner är inga småpengar vem du än är.

Och som redan nämnts, detta är bara i ett land. Lägg till potentiella domslut i andra länder... Jag hade varit orolig iaf om jag satt i styrelsen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Och vad spelar 1,5 miljarder för roll för Google?
Böter måste vara kännbara, annars är det ju bara en avgift för att bete sig som ett svin.

Det sydkoreanska rättsväsendet tittar förmodligen bara på vad Google har gjort i Sydkorea. Om Google sysslat med konkurrenshämmande metoder i andra länder är detta en fråga för rättsväsendet i respektive land. 1,5 miljarder kronor kanske är rätt så mycket om man endast ser till den sydkoreanska marknaden.

Permalänk
Medlem

Då bör de ju även ge sig på Apple direkt efteråt då de är mycket värre genom att låsa ute tillverkare helt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Webb-appar var ju vad iphone kom med från dag 1.. sen gick det mer till specifikt skrivna appar, för att få den prestandan man ville ha.

Japp, men den typen av appar som våra myndigheter gör kräver knappast topp-prestanda, och det går rätt fort även i webbläsaren idag.

Citat:

en arm på 400mhz eller vad första iphonen är inget att hänga i granen.. trots det tog det många år innan android kom ikapp prestandamässigt och man kan diskutera om dom ens gjort det i dag.

Om vi nu skall gräva ner oss i historia, tycker jag att Android var uppe jämsides runt iPhone 4-5 ungefär. Sen kom 5s med den överraskande A7 och drog ifrån, och sen har flaggskeppsmodellerna på Android-sidan i princip hållit det avståndet konstant - inte halkat efter mer, men inte närmat sig heller. De hade några tuffa år där med A57 och A72, men när den designen byttes ut blev det bättre ordning på det.

Skrivet av ELF:

Då bör de ju även ge sig på Apple direkt efteråt då de är mycket värre genom att låsa ute tillverkare helt.

Apples marknadsandel i Korea ser ut att vara under 20%. Blir ingen dominerande ställning av de siffrorna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

När det kommer till operativsystem på telefonfronten finns det numera bara två stora aktörer

Kan man verkligen säga detta?
HarmonyOS har redan 100 miljoner användare och växer i enorm fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Glöm inte att Android är baserat på Java och är platformsoberoende

Nja, ... Android är en rejält tweakad variant av Linux och Java är det huvudsakliga implementationsspråket för telefonfunktionalitet och appar.

Permalänk

Förstår inte varför det daltas så mycket med företag som gång på gång beter sig illa. Tänk om jag hade fuskat med skatten flera gånger, inte skulle jag sitta här fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

När det kommer till operativsystem på telefonfronten finns det numera bara två stora aktörer

Kan man verkligen säga detta?
HarmonyOS har redan 100 miljoner användare och växer i enorm fart.

HarmonyOS växer väldigt kraftigt i Kina. Men i övrigt världen som sverige så är det säkerligen fler användare som har symbian eller liknade os. Och HarmonyOS är så liten så man kan bortse från denna.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Symbian os. Hade det i min på den tiden Nokia N95. Det var en riktigt bra telefon. Hade den i flera år. Visst hade man inte nutidens internet uppkoppling utan satt med WAP. Den hade ju inte WI-FI heller så mycket har hänt på den biten.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Vad jag har saknat att Samsung varigt tvungen att köra Android vanilj. Vilka var de andra tillverkarna som körde Android vanilj?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vad jag har saknat att Samsung varigt tvungen att köra Android vanilj. Vilka var de andra tillverkarna som körde Android vanilj?

Motorola kör i det närmaste vanilj-Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vad jag har saknat att Samsung varigt tvungen att köra Android vanilj. Vilka var de andra tillverkarna som körde Android vanilj?

Motorola, Sony (iallafall väldigt likt) Asus + möjligtvis någon mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Motorola har jag inte testat på år och dagar. Sony några år sedan och tyckte inte att det var så mycket vanilj då. Asus är jag osäker på om jag testat på länge.
Nu är väll knappast Motorola Koreansk. Inte heller ASUS eller SONY. Men förstår poängen.
.................
Läste lite till, Det är ju inte direkt så att det handlar om hur andra företag i Korea bettet sig.
https://www.reuters.com/technology/skorean-antitrust-agency-f...

"Alphabet Inc's (GOOGL.O) Google 207 billion won ($176.64 million) for blocking customised versions of its Android operating system (OS), in the U.S. technology giant's second setback in the country in less than a month."

U.S är inte i Asien så vitt jag vet.

Min original post var delvis tänkt som svart humor och ironi.
Även om jag irriterar mig på alla adware som telefoner har nu för tiden. Ganska mycket. De är bara i vägen för vanligt användande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.