Plexgear PS-600 Bronze – Kjell-kraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så läser jag recensionen rätt har Nätdelen Inte OPP = Over Power Protection, eller OCP = OverCurrent Protection?

Då det är en dual rail PSU bör den ha OCP för varje rail, har den inte OCP bör den ha OPP, att ni säger att den inte har NÅT låter ju galet!
Enda skansen då är ju om UVP kickar in pga låg spänning vid överlast om den har det.

Har ni testat att få den att rippa i konstlasten? Om den nu har UVP eller annat som kan kicka in.

Det är ju extremt viktigt att kunden vet om den har skydd som kickar in och när och om den saknar skydd som i så fall bör leda till katastrofalt haveri över en viss effekt.

Total avsaknad av OCP/OPP låter som en livsfara oh att det inte står med under "negativa" aspekter förstår jag inte, varför testades inte nätdelen till över 600W heller? Den MÅSTE ju testas till gränsen så man vet om den utgör en fara eller ej.

Jag har hört mer och mer att skydd som OCP skippas på nätdelar numera, ofta 5V linan, men 12V linan? Låter som recept för katastrof. SÅ hädanefter bör man helt och hållet bara köpa nätdelar som har OCP/OPP och dessa testade att fungera korrekt.

Denna nätdelen hamnar i alla fall på min svartlista efter recensionen, inget OCP och OPP och inget test av överlast.

Jag tänkte samma sak när det stod att den inte har OCP. Betyder det att det att inget skydd löser ut ifall man drar 600 W på en och samma lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tänkte samma sak när det stod att den inte har OCP. Betyder det att det att inget skydd löser ut ifall man drar 600 W på en och samma lina?

Inget OCP betyder ju ingen ström begränsning så i teorin kommer den ge så mycket ström den kan innan nåt annat skydd kickar in eller den går sönder.

Den hade inget OPP heller och det är egentligen bara strömmen gånger spänningen så hade den haft OPP hade den nånstans säg 25% över 600W, alltså vid 7500W belastning stängt av sig men utan OPP så går det ju att pressa den antingen tills NÅT skydd kickar in, tex om den nu har UVP alltså Under Volt Protection, om vi antar att en överlast skulle få spänningen att sjunka tillräckligt.
Men vi vet inte för Swec överlastade inte vad jag kan se nätdelen tills nåt skydd kickade in eller haveri upptog så I min mening har jag mer frågor om denna nätdel nu än före recensionen.

Annars verkar enda skyddet den har vara för kortslutning men det kan ju inte anses tillräckligt.

Så grisen i säcken, säker? Brandrisk? Vem fan vet, men jag vet att jag inte hade köpt grisen i säcken.

Recensionen var alldeles för snäll mot sophögen till agg skulle jag vilja säga.

Jag tycker inte det är upp till tillverkaren att avgöra vad som är säkert och recensionen sedan reflektera "marketing" från företaget, istället ska man trycka på punkten att inget OCP eller OPP är dumt, speciellt avsaknad av båda.
Annars kan vi skita i gjorden, säkringar och annat med, vem behöver elsäkerhet liksom XD

Jag blir bara mer cynisk och mörkrädd ju mer jag lär mig hur saker och ting faktiskt ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inget OCP betyder ju ingen ström begränsning så i teorin kommer den ge så mycket ström den kan innan nåt annat skydd kickar in eller den går sönder.

Den hade inget OPP heller och det är egentligen bara strömmen gånger spänningen så hade den haft OPP hade den nånstans säg 25% över 600W, alltså vid 7500W belastning stängt av sig men utan OPP så går det ju att pressa den antingen tills NÅT skydd kickar in, tex om den nu har UVP alltså Under Volt Protection, om vi antar att en överlast skulle få spänningen att sjunka tillräckligt.
Men vi vet inte för Swec överlastade inte vad jag kan se nätdelen tills nåt skydd kickade in eller haveri upptog så I min mening har jag mer frågor om denna nätdel nu än före recensionen.

Annars verkar enda skyddet den har vara för kortslutning men det kan ju inte anses tillräckligt.

Så grisen i säcken, säker? Brandrisk? Vem fan vet, men jag vet att jag inte hade köpt grisen i säcken.

Recensionen var alldeles för snäll mot sophögen till agg skulle jag vilja säga.

Jag tycker inte det är upp till tillverkaren att avgöra vad som är säkert och recensionen sedan reflektera "marketing" från företaget, istället ska man trycka på punkten att inget OCP eller OPP är dumt, speciellt avsaknad av båda.
Annars kan vi skita i gjorden, säkringar och annat med, vem behöver elsäkerhet liksom XD

Jag blir bara mer cynisk och mörkrädd ju mer jag lär mig hur saker och ting faktiskt ligger till.

Jo, jag förstår det "i teorin". Men i praktiken så kanske underspänningsskyddet bryter innan agget brinner upp?

Det vore spännande om Swec kunde testa. Prova belasta en lina med 600 W och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jo, jag förstår det "i teorin". Men i praktiken så kanske underspänningsskyddet bryter innan agget brinner upp?

Det vore spännande om Swec kunde testa. Prova belasta en lina med 600 W och se vad som händer.

Som sagt vi vet inte.
Swecs recension gick fel från den stund dom bara accepterade att OCP och OPP inte marknadsförs som en del av produkten.
Inte ens nämns det som ett minus i summeringen.

Därför måste man nu undvika produkten med för vi vet att den saknar skydd, vi vet inte vad för skydd den kanske har och om dessa fungerar eller om alt slutar med ett brinnande agg.

Alltså får vi anta att agget är en livsfara anser jag och välja nåt annat.

Man kan ju undra varför det inte har OPP tex? Med OPP och pga hur det implementeras får man nog räkna med att agget trippat runt 720-780W, men det är inte säkert det klarar den belastningen eller nåt under det en lägre stund.
Vi kan ju se att nätagg ofta trippar runt 20-30% överlast i andra tester på nätet.

Så då kan vi ju ställa oss frågan, är agget verkligen på 600W eller skippade man OPP för att det i princip redan går på max och marginaler för OPP inte fans för en 600W märkning?
Enligt flera som kollade på Gigabytes exploderande agg så var ju en OPP under 10-20% SVÅR att implementera, så troligen varför vi ofta ser runt 30%+ över märk effekt där OPP kickar in.

Klarar detta agg verkligen OPP om det hade haft det vid 600W märk effekt....

Recensionen ger mig bara mer frågor än svar känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jo, jag förstår det "i teorin". Men i praktiken så kanske underspänningsskyddet bryter innan agget brinner upp?

Det vore spännande om Swec kunde testa. Prova belasta en lina med 600 W och se vad som händer.

Jag håller med pa1983 faktiskt, även om jag inte skulle kalla detta för dåligt agg på något sätt. För detta är typ vad alla körde på 10-15 år sen, som bäst. (mja,, nästan) Men det förvånar mig att OPP och OCP inte är standard.

Jag antar att Swec inte har något pålitligt sätt att testa aggen tills dom brinner, eller något skydd slår från. Och att dom inte vill förlita sig på att konstlasten klarar sig.... och därför inte testat detta,,, hittills.
Men det vore ju guld värt att ta testerna ett steg längre och verkligen testa detta. Dels för läsarna, men också för swecs rykte som bra PSU testare, och sen är det ju lite upp till bevis när artikeln säger att det inte är någon fara om OCP och OPP saknas.

Ser fram emot fyrverkeri,, jag menar testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag håller med pa1983 faktiskt, även om jag inte skulle kalla detta för dåligt agg på något sätt. För detta är typ vad alla körde på 10-15 år sen, som bäst. (mja,, nästan) Men det förvånar mig att OPP och OCP inte är standard.

Jag antar att Swec inte har något pålitligt sätt att testa aggen tills dom brinner, eller något skydd slår från. Och att dom inte vill förlita sig på att konstlasten klarar sig.... och därför inte testat detta,,, hittills.
Men det vore ju guld värt att ta testerna ett steg längre och verkligen testa detta. Dels för läsarna, men också för swecs rykte som bra PSU testare, och sen är det ju lite upp till bevis när artikeln säger att det inte är någon fara om OCP och OPP saknas.

Ser fram emot fyrverkeri,, jag menar testerna.

Jag tycker Swec verkar ha förkunskaperna när jag läser artikeln, tesmetoderna verkar bra med, så till 90% bra recension.
För mig började det falla sönder när man mer eller mindre slätade över OCP och OPP och inte testar vad som händer när detta saknas och inte heller sätter avsaknad av detta som ett stort minus i slutsattsen.

Alltså faller recentionen lite på mållinjen och Swec kan lätt komplettera recensionen för att göra den 100% bra.

En potentiell spekulant på agget bör vara fullt upplyst om vad dom köper, inte frågetecken som vad händer med ett agg utan OCP och OPP när igen testat?
För mig hamnar då agget på blacklistan pga för många frågetecken.

Har sett fler tester där OCP och SCP saknas på +5V linan, ska tydligen vara ett litet modernt fenomen också, det är ju dessutom viktigt att veta vilka rails som har OCP och SCP om det finns och om några rail saknar detta.

Permalänk
Medlem

Tack för testet!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack för detta testet. Jag kan tycka att det är väldigt bra att detta segmentet synas lite i sömmarna för precis som benämns i artikeln så är ofta det enda man kan gå på just någon slumpmässiga människa som gett fem stjärnor baserat på att det funkade.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör ett plexgear 520w (?) i min burk just nu, av den simpla anledningen att jag hade ett hemma och ”det borde räcka”.
Kommer nog byta ut det efter denna recension då jag inte vill riska mina komponenter som är farligt nära Max på PSU.

Vill ni ha en PSU att bränna upp i testlabbet, let me know @JonasT

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Personligen väljer jag elgiganten långt före jag ens skulle överväga ett nätagg från något no-name företag. Alternativt väntar jag ett par dagar och beställer ett från typ Webhallen.

Man skall ALDRIG snåla in på nätagg. Aldrig.. oberoende hur mycket panik man har.

Att något har en "bra tillgänglighet" är ett ganska dåligt argument när man köper produkter som nätagg. Framförallt när det handlar om skumma noname namn.

Jag håller helt med dig, har man lite tid på sig så beställer man ett riktigt agg någonstans. Men jag skulle nog kunna tänka mig att köra på Plexgear i en helg eller så om jag inte hade haft speciellt strömtörstiga delar. Men då hade det rykt på måndag/tisdag när det riktiga agget kommer fram :).

Permalänk
Medlem

Kul att ni släpper detta test på deras IPO-dag.
Ps. Synd att man inte fick tilldelning bara :/

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men gränsvärdena för ATX nätaggregat, lite intressant när man inser att de sattes 1995.
Har hänt en del sen dess med känsligheten hos våra komponenter, marginalerna är inte lika stora längre och framförallt rippel och volt gränsvärdena tycker jag är lite väl slappa idag.

Klart att dom initial värdena sattes 1995, det var det året Intel släppte ATX standarden.
Senaste design guiden är från 2018 om jag inte misstar mig nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit tidigare:
Stort kudos för test av mer anonyma märken i budgetsegmentet! Mer av det, tack.

En enkel detalj jag generellt saknar i SCs nätaggregatsrecensioner är kabeltjockleken. Tillverkarna kan spara pengar på att ha (för) klena kablar, vilket inte är bra i längden. 18 AWG är bra, men 24 AWG för lite.

Kommentarer om just detta kragg:

Citat:

finesser som "ATX formfactor". ... ett djup på endast 140 mm...

140 mm är standarddjupet för formfaktorn ATX, även om avvikelser från detta numera är vanligt förekommande.

Citat:

Med skalet avtaget möts vi av en minst sagt föråldrad plattform... där en variant av denna kan spåras hela vägen tillbaka till år 2010.

De dubbla 12V-linorna var typiskt förekommande runt 2010.
Hur fördelas kablaget/uttagen på de två linorna?

Skrivet av Xinpei:

Förstår inte riktigt priset här. För mindre kan du få ett CX750M från Corsair...

Kjell & Co är inte en utpräglad lågprisbutik. De har, enligt min mening, ett stort sortiment av olika saker man kan behöva i vettig kvalitet och till överkomligt pris. Sällan billigast, men man slipper leta på andra ställen. (Ungefär som Elfa för elektronikprodukter, "allt mellan antenn och jord".)
Behöver man ett nätaggregat från Kjelle kan man välja detta eller Corsair CV550/650 med lite lägre ordinarie pris, och eftersom Plexgear nu är på rea med noll i webbutikens lagersaldo kan man misstänka att modellen är på väg ut ur sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men gränsvärdena för ATX nätaggregat, lite intressant när man inser att de sattes 1995.
Har hänt en del sen dess med känsligheten hos våra komponenter, marginalerna är inte lika stora längre och framförallt rippel och volt gränsvärdena tycker jag är lite väl slappa idag.

Det som framför allt hänt är ju att spänningsmatningen till de känsliga komponenterna på moderkortet inte längre kommer direkt från nätaggregatet, utan går via spänningsregulatorer på moderkortet.
(3,3V från nätaggregatet gick tidigare direkt till CPU, utan VRM!) Matningen till dessa reglersystem är inte alls särskilt känslig.

Permalänk
Medlem

Smått road av "Den enda butiken som har öppet i stan är Kjell & Co" - finns det ens några butiker idag som har unika lägen?

Skulle nog säga att här någon mil utanför Sthlms stadsgräns finns det ett gäng butiker som har minst lika bra öppettider och god tillgång på nätagg direkt på butikshyllan under 1000 kr. Det hjälper ju inte direkt heller att Plexgear (nätagget) inte är listat på prisjakt...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Mmm jodå, nätagget håller sig inom gränsvärdena så inget fel med det, även om det är i gränsfall i vissa lägen.

Men gränsvärdena för ATX nätaggregat, lite intressant när man inser att de sattes 1995.
Har hänt en del sen dess med känsligheten hos våra komponenter, marginalerna är inte lika stora längre och framförallt rippel och volt gränsvärdena tycker jag är lite väl slappa idag.

Vet faktiskt inte om jag egentligen skulle vara så orolig av den anledningen. Det är ganska få "känsliga" saker som tar 12, 5 eller 3.3V direkt idag om du jämför med 1995 när en massa prylar tog 5 eller 3.3V direkt in i ICn. CPU, GPU, RAM etc använder ju DC-DC konverters mellan, och att implementera konvertern att hantera det ripplet är inte så satans svårt. Det är något man som designer helt enkelt får leva med, med marginal ovanpå

Sen är ju mindre bättre. Lägre rippelström = lägre värmeutveckling i kondingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Klart att dom initial värdena sattes 1995, det var det året Intel släppte ATX standarden.
Senaste design guiden är från 2018 om jag inte misstar mig nu?

Jovisst, ATX standarden har uppdaterats stadigt genom åren, men själva gränsvärdena för volt och rippel är oförändrade sen 1995.

Permalänk
Hedersmedlem

En nätdel för 800 kr som inte har vare sig OPP eller OCP? Nej tack.

Jag kan förstå att ni inte testade funktionen då den inte marknadsfördes, men det borde åtminstone finnas med i slutsatsen som ett klart minus. Plus och minus är ju inte bara för produkten själv utan även i förhållande till andra produkter på marknaden för liknande pris.

Jag har dessutom svårt att förstå hur Sweclockers kommer fram till slutsatsen att enheten klarar vad den lovar, "varken mer eller mindre", om man inte ens testat köra nätdelen ovanför utlovad effekt. Det kan ju vara så att enheten klarar mer, men det har man ju inte testat, trots att man påstår att den inte klarar mer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pa1983:

Jag tycker Swec verkar ha förkunskaperna när jag läser artikeln, tesmetoderna verkar bra med, så till 90% bra recension.
För mig började det falla sönder när man mer eller mindre slätade över OCP och OPP och inte testar vad som händer när detta saknas och inte heller sätter avsaknad av detta som ett stort minus i slutsattsen.

Alltså faller recentionen lite på mållinjen och Swec kan lätt komplettera recensionen för att göra den 100% bra.

En potentiell spekulant på agget bör vara fullt upplyst om vad dom köper, inte frågetecken som vad händer med ett agg utan OCP och OPP när igen testat?
För mig hamnar då agget på blacklistan pga för många frågetecken.

Har sett fler tester där OCP och SCP saknas på +5V linan, ska tydligen vara ett litet modernt fenomen också, det är ju dessutom viktigt att veta vilka rails som har OCP och SCP om det finns och om några rail saknar detta.

I det här fallet är det jag som fallerat att tydliggöra vad som testats, vilket blir särskilt tydligt när jag läser stycket om testfunktionerna i recensionen igen då det kan framstå som att det bara är en upprabbling av de antagna funktionerna.

Kortslutningsskyddet (SCP) är testat för 12 V-, 5 V- och 3,3 V-linorna och det fungerar korrekt.

Strömskydd (OCP) för de olika linorna och samt effektskydd (OPP) antogs saknas, men testades ändå. Ingen OCP triggades för någon av linorna, där överlasten uppgick till 200 procent av specificerade strömvärdena för respektive spänningslina. För OPP-testet avslutade jag belastningsstegringen vid 1050 W för att skydda utrustningen, då jag upplevde att det började lukta lite funky. Min slutsats här är att OCP och OPP saknas.

Att dessa skyddsfunktioner saknas hör definitivt hemma under "nackdelar" i slutsatsen. Är rätt säker på att jag skrev till det som en av punkterna, men måste ha glömt spara det utkastet. Har nu korrigerat detta.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

En nätdel för 800 kr som inte har vare sig OPP eller OCP? Nej tack.

Jag kan förstå att ni inte testade funktionen då den inte marknadsfördes, men det borde åtminstone finnas med i slutsatsen som ett klart minus. Plus och minus är ju inte bara för produkten själv utan även i förhållande till andra produkter på marknaden för liknande pris.

Jag har dessutom svårt att förstå hur Sweclockers kommer fram till slutsatsen att enheten klarar vad den lovar, "varken mer eller mindre", om man inte ens testat köra nätdelen ovanför utlovad effekt. Det kan ju vara så att enheten klarar mer, men det har man ju inte testat, trots att man påstår att den inte klarar mer.

Läs inlägget ovan. Håller på att förtydliga biten om skyddsfunktioner i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En nätdel för 800 kr som inte har vare sig OPP eller OCP? Nej tack.

Jag kan förstå att ni inte testade funktionen då den inte marknadsfördes, men det borde åtminstone finnas med i slutsatsen som ett klart minus. Plus och minus är ju inte bara för produkten själv utan även i förhållande till andra produkter på marknaden för liknande pris.

Jag har dessutom svårt att förstå hur Sweclockers kommer fram till slutsatsen att enheten klarar vad den lovar, "varken mer eller mindre", om man inte ens testat köra nätdelen ovanför utlovad effekt. Det kan ju vara så att enheten klarar mer, men det har man ju inte testat, trots att man påstår att den inte klarar mer.

gigabytes nätdelar pajade ju efter att man testade dom bortom märk effekt, vilket man alltid gör i PSU test för att både testa och hitta OCP och OPP värdena. Detta gjordes inte i swecs testet så nätdelen kan vara både bättre eller sämre en gigabytes nätdelar.

Ofullständigt test som föll platt vid mållinjen (började bra dock), upplyser inte mig eller nån spekulant tillräckligt för att ta ett informerat beslut och har man lite förnuft så går man vidare och kollar på en annan nätdel.
Så tyvärr recensionen gör att man måste skippa agget för det som framkommer är inte bra, det som inte testats lämnar frågetecken för stora att ignorera.

Det faktum att folk överlag är positiva till den ofullständiga recensionen visar också att folk inte lärde sig mycket av GN's tester swec publicerade löpande, vilket också bevisar att vad media säger spelar stor roll.
Hade swec gjort fullständig test, OPP, OCP + SCP på varje rail och förtydligat resultaten av dessa och även skrivit ut att OCP och OPP inte finns som negativ aspekt så hade läsarna varit mer och korrekt informerade.

Denna nätdel kan vara en brandrisk, livsfara men det vet vi inte för den testades aldrig fullständigt, tråkigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

I det här fallet är det jag som fallerat att tydliggöra vad som testats, vilket blir särskilt tydligt när jag läser stycket om testfunktionerna i recensionen igen då det kan framstå som att det bara är en upprabbling av de antagna funktionerna.

Kortslutningsskyddet (SCP) är testat för 12 V-, 5 V- och 3,3 V-linorna och det fungerar korrekt.

Strömskydd (OCP) för de olika linorna och samt effektskydd (OPP) antogs saknas, men testades ändå. Ingen OCP triggades för någon av linorna, där överlasten uppgick till 200 procent av specificerade strömvärdena för respektive spänningslina. För OPP-testet avslutade jag belastningsstegringen vid 1050 W för att skydda utrustningen, då jag upplevde att det började lukta lite funky. Min slutsats här är att OCP och OPP saknas.

Att dessa skyddsfunktioner saknas hör definitivt hemma under "nackdelar" i slutsatsen. Är rätt säker på att jag skrev till det som en av punkterna, men måste ha glömt spara det utkastet. Har nu korrigerat detta.

Nice! Jo men då finns ju förutsättningarna för att göra recensionen betydligt bättre!

Skydda utrustningen, menar du PSU:n eller konstlasten? Om den "överlevde" 1050 W, även under en kortare period, så är ju det ändå ett rätt gott betyg för att PSU:n inte är jättesnålt specad. Förmodligen mer marginal i specen än t.ex. Gigabytes ökända nätdel. (Själv tycker jag ju så klart att det hade varit roligare om ni testade nätdelen ända till bristningsgränsen.)

Själv förstår jag inte varför man inte bara sätter in en enkel säkring (glasrör eller keramisk) i nätdelen om man inte vill bygga in en riktig OCP eller OPP.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

Nice! Jo men då finns ju förutsättningarna för att göra recensionen betydligt bättre!

Skydda utrustningen, menar du PSU:n eller konstlasten? Om den "överlevde" 1050 W, även under en kortare period, så är ju det ändå ett rätt gott betyg för att PSU:n inte är jättesnålt specad. Förmodligen mer marginal i specen än t.ex. Gigabytes ökända nätdel. (Själv tycker jag ju så klart att det hade varit roligare om ni testade nätdelen ända till bristningsgränsen.)

Själv förstår jag inte varför man inte bara sätter in en enkel säkring (glasrör eller keramisk) i nätdelen om man inte vill bygga in en riktig OCP eller OPP.

Konstlasten var det jag syftade på. För nätaggregatet kände jag att det räckte att bekräfta mina misstankar att OCP och OPP inte var en del av designen, även om det givetvis är mer effektfullt med blixtar och rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I det här fallet är det jag som fallerat att tydliggöra vad som testats, vilket blir särskilt tydligt när jag läser stycket om testfunktionerna i recensionen igen då det kan framstå som att det bara är en upprabbling av de antagna funktionerna.

Kortslutningsskyddet (SCP) är testat för 12 V-, 5 V- och 3,3 V-linorna och det fungerar korrekt.

Strömskydd (OCP) för de olika linorna och samt effektskydd (OPP) antogs saknas, men testades ändå. Ingen OCP triggades för någon av linorna, där överlasten uppgick till 200 procent av specificerade strömvärdena för respektive spänningslina. För OPP-testet avslutade jag belastningsstegringen vid 1050 W för att skydda utrustningen, då jag upplevde att det började lukta lite funky. Min slutsats här är att OCP och OPP saknas.

Att dessa skyddsfunktioner saknas hör definitivt hemma under "nackdelar" i slutsatsen. Är rätt säker på att jag skrev till det som en av punkterna, men måste ha glömt spara det utkastet. Har nu korrigerat detta.

Luktar lite funky XD

Förstår att man inte vill pajja dyr utrustning även om ni ska kunna byta mosfets i testutrustningen vitt jag vet tom utan att löda.

Men 1050W utan OPP kickar in, 75% över märk effekt, vid 35% bör opp kickat in så ja inte bra.

Jag hade en kabelhärva brinna upp på 5-10sek med motsvarande 300W last där nätdelen inte kickade in nått skydd, hela rummet fullt med rök, inte alls brandfarligt.

Inget OPP eller OCP är ju kasst.

Men informationen du gett mig nu skulle varit i artiklen.

Vilka skydd varje rail har eller inte har, hur långt ni pressade den över märk effekt i konstlasten, även slutsatsen skulle ha pros and cons som reflekterar detta.

Men blir det uppdaterat nu så blir nog recensionen bra, jag är kritisk men som jag skrev minst en gång, recensionen började bra, var till 90% bra, men att trilla vid mållinjen är tyvärr fortfarande inte bra.

Men med dessa uppdateringar till den tror jag det blir en bra recension, folk får köpa vad dom vill, jag har sett tillräckligt med vad nätdelar kan göra när saker går fel och inget OCP/OPP är ett nono och att agg i dag delvis eller helt kan sakna det även vid 800Kr gör att jag inte kommer köpa agg som detta ej testats på.

Såg dessutom ut som vi postade om varandra innan XD Sorry om jag gjorde din morgon lite stressig! LOL

EDIT: har läst igenom uppdaterade recensionen nu. Ser bra ut!
Fler tester enligt denna mall ni nu har vore uppskattat, att köpa nätdel är alltid ett gissel för konsumenter så jag hoppas det blir en databas med nätdelar, hur dom presterar, vad som finns och inte finns i skyddsväg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

gigabytes nätdelar pajade ju efter att man testade dom bortom märk effekt, vilket man alltid gör i PSU test för att både testa och hitta OCP och OPP värdena. Detta gjordes inte i swecs testet så nätdelen kan vara både bättre eller sämre en gigabytes nätdelar.

Ofullständigt test som föll platt vid mållinjen (började bra dock), upplyser inte mig eller nån spekulant tillräckligt för att ta ett informerat beslut och har man lite förnuft så går man vidare och kollar på en annan nätdel.
Så tyvärr recensionen gör att man måste skippa agget för det som framkommer är inte bra, det som inte testats lämnar frågetecken för stora att ignorera.

Det faktum att folk överlag är positiva till den ofullständiga recensionen visar också att folk inte lärde sig mycket av GN's tester swec publicerade löpande, vilket också bevisar att vad media säger spelar stor roll.
Hade swec gjort fullständig test, OPP, OCP + SCP på varje rail och förtydligat resultaten av dessa och även skrivit ut att OCP och OPP inte finns som negativ aspekt så hade läsarna varit mer och korrekt informerade.

Denna nätdel kan vara en brandrisk, livsfara men det vet vi inte för den testades aldrig fullständigt, tråkigt.

Där är en liten skillnad mellan att inte ha OPP och OCP över huvudtaget, och att ha det men att det inte fungerar.
Jag vet vilket jag tycker är värst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Där är en liten skillnad mellan att inte ha OPP och OCP över huvudtaget, och att ha det men att det inte fungerar.
Jag vet vilket jag tycker är värst

faktum att denna nätdel inte har OPP / OCP leder i slutändan också till att mosfets och annat överhettar och då går dom sönder. Så i min mening är båda lika illa för det leder till samma resultat.

Vad är skillnaden på ett skydd som inte fungerar och att inte ha det ej fungerande skyddet? Fundera på den.

Båda hade visat sig i samma test scenario, nu har Jonas bekräftat att OCP och OPP inte finns och att testet avbröts för att inte skada utrusningen efter nätdelen började lukta vilket tyder på att haveri ärnära, det hade skett för eller senare, inte frågan om utan när.

Permalänk
Medlem

Undrar om den har överhettningsskydd?

Intressant lösning att ha två linor men inget effekt- eller överströmsskydd. Då är det alltså helt och hållet en nackdel med separata linor i det här fallet eftersom den enda konkreta innebörden är att det är två underdimensionerade ledningsbanor sett till strömstyrkan som enheten kan leverera.

Det här nätagget kan man ju alltså sätta in i sin dator och koppla in 600 Watt belastning på en lina och sedan köra utan att märka något förrän nätaggregatet överhettas och i bästa fall går sönder.

Permalänk
Medlem

Eeek! Kostar lika mycket som mitt modulära Corsair med Japanska kondingar jag köpte förra året.

2010 ringde och ville ha tillbaka sitt nätagg.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Undrar om den har överhettningsskydd?

Intressant lösning att ha två linor men inget effekt- eller överströmsskydd. Då är det alltså helt och hållet en nackdel med separata linor i det här fallet eftersom den enda konkreta innebörden är att det är två underdimensionerade ledningsbanor sett till strömstyrkan som enheten kan leverera.

Det här nätagget kan man ju alltså sätta in i sin dator och koppla in 600 Watt belastning på en lina och sedan köra utan att märka något förrän nätaggregatet överhettas och i bästa fall går sönder.

Det skumma är att dom flesta multi-rail nätdelar som det heter egentligen är ett rail med flera OCP skydd, ett per virtuellt rail.
Kallas ofta för icke äkta multirail nätdelar.
Äkta sådana har oberoende spännings reglering per rail och kostade ofta några tusen eller mer.

Det nätdelar gör som har flera rails men ej är äkta multirail gör är att dom har OCP på varje virtuellt rail för att ge ökat skydd men dom delar i grunden ett större huvud rail, gemensam 12V reglering då det är billigt.

Så att kalla det för 2 rails och inte ha individuellt OCP per 12V virtuellt rail får en att fundera på om det egentligen inte bara är ett rail men man kallar det för 2st för det kanske ansågs bättre när denna 10 år gammal design var relevant.

Så ett nätag med virtuella rails utan OCP bör ett virituelt rail ha tillgång till all effekt på 12V men inga av säkerhetsfördelarna individuellt OCP hade inneburit.

Denna nätdel är bara skum om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så att kalla det för 2 rails och inte ha individuellt OCP per 12V virtuellt rail får en att fundera på om det egentligen inte bara är ett rail men man kallar det för 2st för det kanske ansågs bättre när denna 10 år gammal design var relevant.

Så ett nätag med virtuella rails utan OCP bör ett virituelt rail ha tillgång till all effekt på 12V men inga av säkerhetsfördelarna individuellt OCP hade inneburit.

Det jag menar är att det innebär mycket sämre säkerhet om det är så att varje rail har ledningsbanor som är dimensionerade för halva den totala effekten.

Med individuella överströmsskydd på varje rail så kan man ju begränsa så att ett rail bara får en del av strömmen som aggregatet kan leverera, men när man inte har något överströmsskydd så kan ju all ström passera via ett och samma rail.