Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Strax under 50 öre verkar det som.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source#/...

Problemet med vindkraft är ju planeringsgraden, vad jag förstått så räknar man på mellan 6% och 30% av max-effekten när man kollar på vad det över tid kan leverera in till nätet (för stabilitieten).

Kapacitetsfaktorn för vindkraft ligger mellan 30 och 50%. Vad är planeringsgrad ett mått på?

Citat:

För att ersätta kärnkraften så krävs en nätt investering på ~45 Miljarder USD för vindkraft samt gaskraft som backup. Stor investering till 2024 när kärnkraften stängs ned, speciellt hur man skall lyckas projektera och bygga allt tills dess.

https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2021/02/28/irrational...

De kommer inte stänga ner 2024, nuvarande regelverk tillåter att hålla kärnkraftverken öppna till 2040.

Tydligare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vem har talat om subventioner? Det enda jag sagt är att investeringskostnaden inte har med elpriset att göra. Så länge som produktionskostnaden är lägre än elpriset så kommer kraftverksägarna att fortsätta driften även om det inte "lönar sig" sett till vad de en gång betalade för anläggningen eftersom de inte kan få tillbaka de pengarna.

Men eftersom minskade koldioxidutsläpp och sänkta elpriser ligger i samhällets intresse så ser jag inte varför det skulle vara större fel i att subventionera kärnkraft än att man idag subventionerar sol- och vindkraft.

Men jag tror inte att det skulle behövas, utan det som mest skulle behövas är politiska garantier för att staten inte förändrar förutsättningarna och gör så att verket måste avvecklas i förtid trots att det skulle löna sig att driva det vidare.

Men du måste ju betala dina lån och omkostnader?

Ny kärnkraft kostar kring 1 kr per kWh inte 15-20 öre som vår gamla som även den byggdes med stöd från staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du måste ju betala dina lån och omkostnader?

Ny kärnkraft kostar kring 1 kr per kWh inte 15-20 öre som vår gamla som även den byggdes med stöd från staten.

Du talar om LCOE och inte om elpris. Men om du kollar på dem som beräknar att kärnkraft ska ha ett LCOE på över 1 kr/kWh (endast banken Lazard, vad jag känner till) så ser du att de räknar med en extremt hög ränta. Om räntan är till 8 % som Lazard räknar med så skulle det öka kostnaderna för alla typer av byggprojekt, även sol- och vindkraft.

Och om vi antar att vi ska avveckla fossila bränslen så måste du dessutom ta med kostnaden för energilagring, och när Lazard tar med det i beräkningen så är kärnkraft billigast av de icke-fossila energikällorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Du talar om LCOE och inte om elpris. Men om du kollar på dem som beräknar att kärnkraft ska ha ett LCOE på över 1 kr/kWh (endast banken Lazard, vad jag känner till) så ser du att de räknar med en extremt hög ränta. Om räntan är till 8 % som Lazard räknar med så skulle det öka kostnaderna för alla typer av byggprojekt, även sol- och vindkraft.

Och om vi antar att vi ska avveckla fossila bränslen så måste du dessutom ta med kostnaden för energilagring, och när Lazard tar med det i beräkningen så är kärnkraft billigast av de icke-fossila energikällorna.

Vad har Lazard med saken att göra? Finns gott om uträkningar från andra.

Produktionspris inverkar givetvis vad man kan bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har Lazard med saken att göra? Finns gott om uträkningar från andra.

Produktionspris inverkar givetvis vad man kan bygga.

Lazards uträkningen är den enda jag på rak arm känner till som kommer fram till så höga siffror. Men om du ska använda en beräkningsmodell som leder till så höga kostnader för kärnkraft så måste du ju använda samma beräkningsmodell för vindkraften. Annars blir det ju en jämförelse mellan äpplen och päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Lazards uträkningen är den enda jag på rak arm känner till som kommer fram till så höga siffror. Men om du ska använda en beräkningsmodell som leder till så höga kostnader för kärnkraft så måste du ju använda samma beräkningsmodell för vindkraften. Annars blir det ju en jämförelse mellan äpplen och päron.

Det gör Lazard, det är inte som att de använder olika procentsatser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vet inte varför vi ska ha denna diskussion om och om igen.

Det är ingen som jämför äpplen och päron.

Det är dyrt att bygga, investeringarna i Frankrikes nuvarande 58 verk är 96,2 miljarder EUR, investeringarna i bara 6 st EPR-reaktorer beräknas bli minst 46 miljarder EUR och första siffran är inte bara kostnaden för att bygga utan också viss finansieringskostnad och ingenjörsarbete fram till ~2013 givetvis omräknat i till samma värde, så inflationen har tagits med. Det är EDF som kommer med de nya kostnaderna för EPR och det blir inte billigare att bygga med nollränta.

Bränsleproduktion är nog ungefär den samma kostnaden oavsett om det är nytt eller gammalt verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är dyrt att bygga, investeringarna i Frankrikes nuvarande 58 verk är 96,2 miljarder EUR, investeringarna i bara 6 st EPR-reaktorer beräknas bli minst 46 miljarder EUR och första siffran är inte bara kostnaden för att bygga utan också viss finansieringskostnad och ingenjörsarbete fram till ~2013 givetvis omräknat i till samma värde, så inflationen har tagits med. Det är EDF som kommer med de nya kostnaderna för EPR och det blir inte billigare att bygga med nollränta.

Bränsleproduktion är nog ungefär den samma kostnaden oavsett om det är nytt eller gammalt verk.

Om vi ändå ska betala uppåt 30kr/kWh p.g.a. att vindkraften inte levererar så är inte det dyrt med kärnkraft

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo, det är äpplen och päron eftersom det enda sättet att tolka Lazards siffror till kärnkraftens nackel är att bortse från behovet av energilagring som kommer med intermittenta energikällor.

Dessutom tar Lazards beräkningar inte hänsyn till samhällsnyttan av stabil elproduktion och ett lågt elpris, eftersom de bara är ute efter att beräkna vad som är lönsamt för investerare.

Det säger inte heller så mycket att X antal reaktorer kostar Y miljarder euro. Hur mycket kostar motsvarande produktionskapacitet, och tillgänglighet, om man får den från andra koldioxidfria energikällor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om vi ändå ska betala uppåt 30kr/kWh p.g.a. att vindkraften inte levererar så är inte det dyrt med kärnkraft

Vad pratar du om? Har du sett 30 kr/kWh på Nord Pool? Om alla bolag som driver kärnkraft och kan satsa på ny produktion går i konkurs för att Nord Pool vissa år snittar närmare 30 öre/kWh som 2017 och över tid ligger långt under produktionskostnaden var ska du få ny kärnkraft ifrån? Finns ingen annan kraftproduktion som har så stora finansiella risker så utan garantier och subventioner går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jo, det är äpplen och päron eftersom det enda sättet att tolka Lazards siffror till kärnkraftens nackel är att bortse från behovet av energilagring som kommer med intermittenta energikällor.

Dessutom tar Lazards beräkningar inte hänsyn till samhällsnyttan av stabil elproduktion och ett lågt elpris, eftersom de bara är ute efter att beräkna vad som är lönsamt för investerare.

Det säger inte heller så mycket att X antal reaktorer kostar Y miljarder euro. Hur mycket kostar motsvarande produktionskapacitet, och tillgänglighet, om man får den från andra koldioxidfria energikällor?

Ingen har pratat om Lazard.

Över 80 % av primärenergi är fossil och den fossila delen ökar fortfarande sett till total produktion. Kärnkraft har globalt nästan ingen roll alls (under 5 % när man räknar in förlusterna) och bedömer Sverige att vi vill ha den så att vi kan exportera pappersmassa och kartong så får vi subventionera den. Hade kärnkraften varit billig och praktisk hade stora fabriker haft reaktorer inne i fabriksbyggnaderna eller fabriksområdet och hade kunnat övertygat våra svenska politiker att det är säkert att så göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen har pratat om Lazard.

"Ingen" är ett starkt ord. Men vilken källa vill du prata om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

"Ingen" är ett starkt ord. Men vilken källa vill du prata om då?

Vi har redan pratat om allt det här månader sedan i tråden, så jag vet inte vad du vill.

Poängen är enbart att kärnkraft behöver garantier och subventioner. Subventioner för vindkraft bör du kunna ta bort vid det här laget eftersom de som bygger redan räknar att det ska vara lönsamt utan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Över 80 % av primärenergi är fossil och den fossila delen ökar fortfarande sett till total produktion. Kärnkraft har globalt nästan ingen roll alls och bedömer Sverige att vi vill ha den så att vi kan exportera pappersmassa och kartong så får vi subventionera den. Hade kärnkraften varit billig och praktisk hade stora fabriker haft reaktorer inne i fabriksbyggnaderna eller fabriksområdet och hade kunnat övertygat våra svenska politiker att det är säkert att så göra.

Det här är en poäng som jag själv brukar lyfta fram när jag diskuterar energifrågor. Det är en myt att det pågår en omställning till förnyelsebar energi. Det som pågår är en omställning bort från förnyelsebar energi och i riktning mot fossila bränslen.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang om pappersmassa och reaktorer på fabriksområden. Det verkar mer praktiskt att ha ett centralt placerat kärnkraftverk och överföra elektriciteten till de industrier som behöver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det här är en poäng som jag själv brukar lyfta fram när jag diskuterar energifrågor. Det är en myt att det pågår en omställning till förnyelsebar energi. Det som pågår är en omställning bort från förnyelsebar energi och i riktning mot fossila bränslen.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang om pappersmassa och reaktorer på fabriksområden. Det verkar mer praktiskt att ha ett centralt placerat kärnkraftverk och överföra elektriciteten till de industrier som behöver den.

För att industrier behöver processenergi eller vätgas som produceras med hjälp av den termiska energin. Den är inte praktisk att producera centralt.

Det byggs kärnkraft i världen, saken är bara den att antalet reaktorer har varit relativt stabilt sedan 30 år tillbaka. Även om effekten per reaktor kanske höjs så förblir andelen ungefär den samma av den totala mängd energi vi konsumerar. Detta är inget som ändras bara för att vissa länder gör framsteg på kärnenergiområdet.

Biomassan som massa och pappersbruk använder kan utan problem ersätta all kärnkraft i Sverige så självklart kommer vi till slut behöva välja om vi vill fortsätta att att exportera den eller göra annat med den. Ska vi bygga hus som kräver massor energi i uppvärmning och sälja pappersmassa och pappersprodukter behöver vi bygga vindkraft eller kärnkraft. Vindkraften kommer byggas även om vi tar bort subventionerna så det gäller att välja.

Självklart vill du inte producera vätgas i Varberg om du ska använda den i Kiruna. Dumpa värmen i havet och bygga fler reaktorer tror jag inte på, då kommer kärnkraften aldrig kunna bli en betydande del av energiförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att industrier behöver processenergi eller vätgas som produceras med hjälp av den termiska energin. Den är inte praktisk att producera centralt.

Det byggs kärnkraft i världen, saken är bara den att antalet reaktorer har varit relativt stabilt sedan 30 år tillbaka. Även om effekten per reaktor kanske höjs så förblir andelen ungefär den samma av den totala mängd energi vi konsumerar. Detta är inget som ändras bara för att vissa länder gör framsteg på kärnenergiområdet.

Biomassan som massa och pappersbruk använder kan utan problem ersätta all kärnkraft i Sverige så självklart kommer vi till slut behöva välja om vi vill fortsätta att att exportera den eller göra annat med den. Ska vi bygga hus som kräver massor energi i uppvärmning och sälja pappersmassa och pappersprodukter behöver vi bygga vindkraft eller kärnkraft. Vindkraften kommer byggas även om vi tar bort subventionerna så det gäller att välja.

Självklart vill du inte producera vätgas i Varberg om du ska använda den i Kiruna. Dumpa värmen i havet och bygga fler reaktorer tror jag inte på, då kommer kärnkraften aldrig kunna bli en betydande del av energiförsörjningen.

Så din poäng är att vi borde ta vara på värmen som idag dumpas i havet från kärnkraftverken?

Det håller jag verkligen med om. Om det är möjligt så borde pappersbruk och liknande ligga nära kärnkraftverk så att de kan få förvärmt processvatten.

Att producera el från biomassa verkar däremot inte särskilt effektivt. Bättre då att exportera den som papper.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns stora risker med vätgas men de nämner man aldrig vad jag hört. Vätgas som blandas med lite syre blir en riktigt fin knallgas. Och som du vet består luften till ca 25 % av syre. Det har diskuterats tidigare i tråden om faran med kapslar för använt kärnbränsle. Tänker mig att kapslar/tankar med vätgas har samma teoretiska brister med stora explosioner som följd. Jag hade själv inte velat bo nära en stor vätgastank

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Finns stora risker med vätgas men de nämner man aldrig vad jag hört. Vätgas som blandas med lite syre blir en riktigt fin knallgas. Och som du vet består luften till ca 25 % av syre. Det har diskuterats tidigare i tråden om faran med kapslar för använt kärnbränsle. Tänker mig att kapslar/tankar med vätgas har samma teoretiska brister med stora explosioner som följd. Jag hade själv inte velat bo nära en stor vätgastank

Jag tänker mer vätgas som i att producera järnmalm, LKABs hybrit.

För personbilar finns det ingen vits, i princip kommer komprimerad vätgas ha förångat innan du ska använda bilen om du inte kör hela tiden och bränslecellsbilar behöver redan ett stort batteripack så det är bara att ladda dessa istället.

Betydligt bättre att producera vätgasen vid anläggningarna än att vi ska transportera flytande vätgas i hamnarna och på tåg. Blir massor extra förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Så din poäng är att vi borde ta vara på värmen som idag dumpas i havet från kärnkraftverken?

Det håller jag verkligen med om. Om det är möjligt så borde pappersbruk och liknande ligga nära kärnkraftverk så att de kan få förvärmt processvatten.

Att producera el från biomassa verkar däremot inte särskilt effektivt. Bättre då att exportera den som papper.

Kraftvärmeverk är de mest effektiva vi har i landet. Runt 90 % av energin blir fjärrvärme och el i ett kraftvärmeverk och ett kombicykelverk ger 50-60 % el. Idag har vi redan massor biobränsle vi enbart eldar upp för att vi valt att bygga energikrävande hus.

Värme från generation 3 är inte så intressant annat än som fjärrvärme i närområdet, tänker mer på högtemperatursreaktorer där det kan integreras i industriprocesserna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kraftvärmeverk är de mest effektiva vi har i landet. Runt 90 % av energin blir fjärrvärme och el i ett kraftvärmeverk och ett kombicykelverk ger 50-60 % el. Idag har vi redan massor biobränsle vi enbart eldar upp för att vi valt att bygga energikrävande hus.

Värme från generation 3 är inte så intressant annat än som fjärrvärme i närområdet, tänker mer på högtemperatursreaktorer där det kan integreras i industriprocesserna.

På väröhalvön ligger ett gigantiskt pappersmassabruk bredvid ett kärnkraftverk (Ringhals). Södra cell producerar faktiskt lite el också men även fjärrvärme. Intressant guidad tur där, kan rekommenderas. Även Ringhals har intressanta guidade turer med "el-tåget" sommartid.

Väldigt skön temp i havet nära utloppet. Ca 27-30 °C. Badade mycket där i sommar. Lite som att vara i Grekland med varmt kristallklart vatten (det är filtrerat vatten som kommer ut). Så bara man gillar att bada kan man njuta. För att inte tala om alla fiskar som trivs nära kärnkraftverket med strömmande vatten. Finns en del exotiska fiskar vid utloppet också.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vindkraft är lite som Citymail. De tar inte ansvar för att hela systemet fungerar. Vi behöver ha en mix av energiproduktion och än så länge klarar inte vindkraft (och solkraft) av att axla rollen som vare sig stabiliserande (kärnkraft) eller som utjämnande (vattenkraft) energiproducent.

Att då kräva att alla energislag skall vara konkurrenskraftiga på samma marknad leder till utmaningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att då kräva att alla energislag skall vara konkurrenskraftiga på samma marknad leder till utmaningar.

Utmaning = nysvenska för att det går åt h-vete

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Lite så. Det blir inte bättre av att det inte går att ha en sansad debatt om detta och att politikerna hitills har varit fullkomligt oförstående att se problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Finns det bara ett land i världen? Finns gott om länder utan kärnkraft. Styrmedel alltså subventioner är tillåtna för den delen, det handlar mest om att det är så mycket större risk att bygga ett kraftverk på 1600 MWe (som också mycket dyrare att bygga än kärnkraft var tidigare) än några hundra mindre. Finns ett par år för just Sverige att välja väg, finns andra sätt än bara vind, vatten och kärnkraft att välja att investera i också så så länge man faktiskt bygger något går det nog inte åt helvete.

I dagsläget är det inte någon större utmaning, effektreserver används ju knappt och stödtjänsterna består mest av gamla kraftverk som inte går att driva kommersiellt.

Permalänk

Idag producerar både Tyskland och Polen sin kolkraft på max (55-57 %)
Det blåser en del i Sverige åtminstone, så vinden ligger på 26 % av installerad effekt idag i Sverige. För Tyskland som har 63 GW installerad effekt ligger man på 12 %. Hade de haft några hundra GW till med vind hade de klarat sig utan kolen. Kärnkraften i Tyskland ligger på 98 %, för Sveriges del som haft lite strul med en ventil på R4 ligger den bara på 75 %. (R4 ligger på 67 % just nu men är på väg upp till 100 % tack och lov, lördag natt ska det vara fullt flås igen).

Lägre elpris idag, "bara" 106,68 €/MWh, måste vara tack vare vinden. Sverige exporterar över 5500 MW just nu. Det ger riktigt fina pengar, frågan är varför de inte drar ner på vattenkraften just nu. Såg ut att vara rätt hög produktion där

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Idag producerar både Tyskland och Polen sin kolkraft på max (55-57 %)
Det blåser en del i Sverige åtminstone, så vinden ligger på 26 % av installerad effekt idag i Sverige. För Tyskland som har 63 GW installerad effekt ligger man på 12 %. Hade de haft några hundra GW till med vind hade de klarat sig utan kolen. Kärnkraften i Tyskland ligger på 98 %, för Sveriges del som haft lite strul med en ventil på R4 ligger den bara på 75 %. (R4 ligger på 67 % just nu men är på väg upp till 100 % tack och lov, lördag natt ska det vara fullt flås igen).

Lägre elpris idag, "bara" 106,68 €/MWh, måste vara tack vare vinden. Sverige exporterar över 5500 MW just nu. Det ger riktigt fina pengar, frågan är varför de inte drar ner på vattenkraften just nu. Såg ut att vara rätt hög produktion där

De får ju rätt bra betalt för vattenkraftselen när priserna är så höga som de är nu, och magasinen verkar ha en god marginal, i alla fall förra veckan, så varför inte producera ren el och exportera när vi har kapaciteten? Det har börjat regna en del också så de kanske helt enkelt behöver köra vattenkraften för att vi inte ska överfylla magasinen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av snajk:

De får ju rätt bra betalt för vattenkraftselen när priserna är så höga som de är nu, och magasinen verkar ha en god marginal, i alla fall förra veckan, så varför inte producera ren el och exportera när vi har kapaciteten? Det har börjat regna en del också så de kanske helt enkelt behöver köra vattenkraften för att vi inte ska överfylla magasinen.

De har 10 % lägre fyllnadsgrad än medel. Men visst, jättebra att de trycker undan smutsig kolkraft till en fet penning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De har 10 % lägre fyllnadsgrad än medel. Men visst, jättebra att de trycker undan smutsig kolkraft till en fet penning!

Hur står det till med Norge? Vi brukar exportera el dit när de har mindre vattenkraft att använda och vise versa. Kolkraft längre ner är nog mindre intressant för elkraftproducenterna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag kollade upp det här och det verkar inte stämma. https://ourworldindata.org/energy-mix Du kan scrolla ner till "Is the world making progress in decarbonizing energy?" och där kan du se det. Det upptäckte jag efter att jag gjorde en egen, mindre proffsig graf baserad på samma data. Du ser i alla fall ganska tydligt att förnybara energikällor växer snabbare än fossila energikällor, så det pågår en (långsam) omställning mot förnybar energi.