Laga mic på trådlösa Plantronics RIG 800?

Permalänk
Medlem

Laga mic på trådlösa Plantronics RIG 800?

Tjena,

Som kanske en del andra så har jag ett par Plantronics RIG 800 som har börjat spraka som TUSAN när man fäller upp och ned mic'en för att mute'a, detta resulterar även i att det spraket skickas till valfri voip-klient som används, jag tog saken i egna händer och demonterade böset för att kolla om jag kunde hitta något som va fel.

Vid närmare inspektion kan jag inte se någon skada däremot så tror jag att skadan gömmer sig där kabeln kommer ut ur mic-armen

Dock är ju det herreJÖSSES tunna kablar, typ sådär 1,3mm YD ganska exakt, samt två ledare(kan även vara en ledare + sköld är lite osäker)

Är det någon som vet vars tusan man kan få tag på sådanna tunna kablar/sladdar call it what ever you want?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

jag brukar slakta billiga sladdade in ear hörlurar för kabel till sådana projekt.

varje sida brukar ha typ 1-1.5mm kabel nånting och iaf ge en 2x 20-25cm kabel för typ 29:-
typ nått sånt här
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/horlurar/in-ear-h...

eventuellt är denna micks kabel tunn nog för ändamålet
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/35-mm-...

kanske går att köpa nånstans för diy men inget jag vet om iaf och aldrig stött på heller då jag inte har en aning om vad denna typ av kabel kan ha för betäckning..

och ja jag tror du är rätt ute i din felsökning ser ut att vara ett väldigt påfrestat område där kabeln viks fram och tillbaks när man fäller micken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag brukar slakta billiga sladdade in ear hörlurar för kabel till sådana projekt.

varje sida brukar ha typ 1-1.5mm kabel nånting och iaf ge en 2x 20-25cm kabel för typ 29:-
typ nått sånt här
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/horlurar/in-ear-h...

kanske går att köpa nånstans för diy men inget jag vet om iaf.

och ja jag tror du är rätt ute i din felsökning ser ut att vara ett väldigt påfrestat område där kabeln viks fram och tillbaks när man fäller micken

Du det låter ju som en riktigt vettig idé, skall genast åka och handla ett par billiga inearlurar! Tack så mycket för tipset

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Risken är nog att mic'en går sönder ute i boomen där man kan böja den gjutna gummidelen för justering,
har flera av varianten där boomen sitter monterad med 3.5mm och iaf i ett fall så funkar en boom men en annan är kass på sättet du beskriver.
Självklart är fällfunktionen också en felkälla, har nog kasserat ett par lurar för det också men mic'en är ju en svårare reservdel att hitta speciellt när plantronics sålt ut sig och gett upp gaming-hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Linkus:

Du det låter ju som en riktigt vettig idé, skall genast åka och handla ett par billiga inearlurar! Tack så mycket för tipset

var så god.

sen kommer bara de goa jobbet att försöka öppna armen till micken så du kan ta ur microfonen och löda på den nya kabeln.

får hoppas att den inte är limmad eller utraljudssvetsad så den går att demontera utan att förstöra den.

skulle börja med total demontering.
meningslöst att köpa kabel om armen inte går att montera isär så man kommer åt lödpunkterna utan att ta sönder den

i värsta fall går ju micken demontera helt och köpa en modmic och montera på lurarna istället.

dock snackar vi ju typ 600:- inköp eller mer för den lösningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Risken är nog att mic'en går sönder ute i boomen där man kan böja den gjutna gummidelen för justering,
har flera av varianten där boomen sitter monterad med 3.5mm och iaf i ett fall så funkar en boom men en annan är kass på sättet du beskriver.
Självklart är fällfunktionen också en felkälla, har nog kasserat ett par lurar för det också men mic'en är ju en svårare reservdel att hitta speciellt när plantronics sålt ut sig och gett upp gaming-hårdvara.

Tror inte detta är min felkälla nu dock, för den producerar aldrig något missljud när man pratar och micen är i sitt nedfälda läge, det är bara när man fäller den som det sprakar och låter illa, så därav tror jag att det är kabeln som är problemet inte mic'en

Nu är har ju denna inte en sådan konsturktion som du har med 3,5mm koppling in i kåpan, så jag hoppas verkligen att det bara är kabeln i mitt fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var så god.

sen kommer bara de goa jobbet att försöka öppna armen till micken så du kan ta ur microfonen och löda på den nya kabeln.

får hoppas att den inte är limmad eller utraljudssvetsad så den går att demontera utan att förstöra den.

skulle börja med total demontering.
meningslöst att köpa kabel om armen inte går att montera isär så man kommer åt lödpunkterna utan att ta sönder den

i värsta fall går ju micken demontera helt och köpa en modmic och montera på lurarna istället.

dock snackar vi ju typ 600:- inköp eller mer för den lösningen.

aye, jag tror man kan öppna den en bit där själva "gångjärnet"/leden/axeln är, så förhoppningsvis kan man skarva den där inne och inte behöva löda om den direkt på mic-elementet.

Yeah modmic är ett alternativ men då blir dessa helt plötsligt inte trådlösa längre vilket är himla trist haha visst man kan köpa trådlösa modmic's men det är ju ännu mer pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att den del av mickens arm som sitter på insidan (om den rör sig på insidan när man fäller micken) kommer åt kabeln och att det är det som orsaker spraket? Jämför med om man skulle dra mickkabeln mot kläderna medans man pratar.
I så fall räcker det kanske att peta ner kabeln längre ner i spåret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Kan det vara så enkelt att den del av mickens arm som sitter på insidan (om den rör sig på insidan när man fäller micken) kommer åt kabeln och att det är det som orsaker spraket? Jämför med om man skulle dra mickkabeln mot kläderna medans man pratar.
I så fall räcker det kanske att peta ner kabeln längre ner i spåret?

Om du kollar på konstruktionen så är kabeln väldigt fast i mic-armen på insisdan så ja den den kommer åt kabeln väldigt mycket, jag tror dock fortfarande att det är byta kabeln som gäller

Visa signatur