Permalänk
Inaktiv

Val av laptop för resor

Söker efter en smidig liten laptop för resande och har hittat några alternativ men vill gärna höra av någon mer insatt vilken som är bäst eller om jag har missat något märke eller någon modell. Prestanda är mindre viktigt eftersom datorn kommer användas nästan uteslutande i webbläsaren. Jag söker efter något i stil med detta:

- 13"Ish skärm gärna med bra screen to body ratio och bra ljusstyrka, helst inte touchskärm
- Hög byggkvalitet
- Bra batteritid
- USB-C laddning
- Gärna 3.5mm ljudutgång
- Låg ljudnivå eller ännu bättre fläktlös

Här är några jag håller på jämför mot varandra, vad tänker ni?

1. Macbook Air M1, har alltid haft Windows men vill inte utesluta Mac ifall den är bra
2. Samsung Galaxy Book Pro 13 - Ingen kommentar än
3. Dell XPS 13 - Ser lovande ut på papper men den är också ganska dyr
4. Huawei Matebook 13 - Ser väldigt bra ut och även rätt billig, dock endast 300 nit i ljusstyrka

8GB RAM räcker gott för mitt ändamål och även om jag inte nödvändigtvis behöver köpa den billigaste datorn så känner jag 16GB är overkill för t.ex. Netflix, Youtube och Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Once you go Mac you never go Back…

Försök få tillgång till att känna på de som du är intresserad av, bara du kan avgöra vad du tycker känns bäst. Personligen skulle jag valt Macbook Air av de alternativen alla dagar i veckan och två gånger på söndagar. Men vill man köra windows så är det förstås ett dåligt val.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Once you go Mac you never go Back…

Försök få tillgång till att känna på de som du är intresserad av, bara du kan avgöra vad du tycker känns bäst. Personligen skulle jag valt Macbook Air av de alternativen alla dagar i veckan och två gånger på söndagar. Men vill man köra windows så är det förstås ett dåligt val.

Haha tack för svar. Det är många som hyllar Mac online så kanske man borde ge den en chans. Speciellt med tanke på vad mitt användningsområde är så spelar nog OS mindre roll och jag har ju ändå min PC som jag kör Windows på. Jag har pillat lite på Macbook Air i butik och byggkvaliten är ju suverän och dessutom är den fläktlös. Enda jag hittar att klaga på är att screen to body ratio är betydligt mer "gammaldags" jämfört med de som kör Windows i samma prisklass.

Jag hade ju ändå hoppats lite att det fanns en lika bra dator med Windows men den datorn finns kanske inte?

Permalänk
Medlem

Dell XPS hade jag inte valt, om du kollar på Dell är latitude bättre grejer.

Mac är ju bra också även om det tar emot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe_B:

Dell XPS hade jag inte valt, om du kollar på Dell är latitude bättre grejer.

Mac är ju bra också även om det tar emot.

De ser inte alls smidiga ut, vilken latitude är bra och varför är de bättre för mig än en XPS? Tack för input.

Permalänk
Medlem

För resa hade jag absolut valt MacBook air M1 I dagsläget; ljudlös och bäst batteritid
Möjligen att MacBook pro (M1) har något bättre batteritid

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på air M1.
Tror att du på resande fot kommer uppskatta att datorn är helt ljudlös tack vare att den inte har fläkt. För det du tänker nyttja den för så kommer du inte heller sakna fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade ju endå hoppats lite att det fanns en lika bra dator med Windows men den datorn finns kanske inte?

Enda jag personligen tycker kommer i närheten är Microsoft Surface, så kolla in Surface Laptop också (Surface Pro är 2-in-1 enhet, men Laptop är en riktig laptop av med hög byggkvalite)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag söker efter något i stil med detta:

- 13"Ish skärm gärna med bra screen to body ratio och bra ljusstyrka, helst inte touchskärm
- Hög byggkvalitet
- Bra batteritid
- USB-C laddning
- Gärna 3.5mm ljudutgång
- Låg ljudnivå eller ännu bättre fläktlös

MacBook Air M1 om du vill ha det bästa just nu. Däremot får vi säkert se nya modeller från Apple den 14:e september i höst. Troligtvis ingen ny MacBook Air, men däremot 14" MacBook Pro.

Jag har även en Dell XPS 13 från 2019 som är sämre på nära nog allt än M1:an. Dock stör jag mig mest på det dåliga ljudet från de inbyggda högtalarna. Fläktljud och batteritid/självurladdning (PowerCfg S3) går att tweaka sig förbi, men det sätter ofta Windows-uppdateringar stopp för.

En annan fördel med MacBook Air M1 är att den går att nödladda med en vanlig powerbank, medan exempelvis XPS:en kräver betydligt högre effekt från USB-C laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Däremot får vi säkert se nya modeller från Apple den 14:e september.

14:e är iphone event, de brukar inte annonsera datorer samtidigt, blir nog oktober-november.

https://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kör både Mac och PC och det är stora skillnader i hur OS fungerar och tänket bakom.
Är man en renodlad Windowsmänniska så tar det lite tid att ställa om, det beror ju dock på hur man är som person.

M1;an är trevlig om man ser till specifikationerna men om du bara ska använda den som webbläsare så kanske en iPad är ett bättre val.
Vill du köra något spel då och då så kan du glömma Macen.

Och skulle också säga att snegla på Surface Laptop eller pro, dessa andas nästan samma kvalitet som Mac gör. Även Dell XPS och Latitude är trevliga maskiner med bra support.
Jag tror också att Dell fått fixat sina problem med kylning och höga fläkljud som var ett problem för något år sedan (latitude)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vill du köra något spel då och då så kan du glömma Macen.

Det finns även ett gäng spel som är kompilerade för Apple Silicon som exempelvis WoW. Sedan fungerar även många iPadOS-spel fint på MacBook M1.

Permalänk
Medlem

Macbook air M1 alla dagar.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Nån Chromebook eller surfplatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige

Två gånger i mitt liv har jag försökt mig på MacOs och jag har som renodlad windows-användare inte alls kommit överens. Bara en så simpel sak som att skriva @ var en onödig omställning. Så vissa av oss här i livet är helt enkelt inte skapt för Mac-livet.

Nåväl, med det sagt så föreslår jag att du jagar efter batteritid, en bra touchplatta och portabilitiet. Att ha dom snabbaste komponenterna är bra för vissa syften men vad jag kan läsa mig till så är det nog inte vad du är ute efter.

Ps; Ifall du har några frågor kring Samsungs Galaxy Book Pro 13 så får du gärna tagga mig.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar. Macbook Air verkar ju vara en solklar vinnare så den kör jag på. Dessutom är den rätt billig.

Skrivet av Mindfighter:

Enda jag personligen tycker kommer i närheten är Microsoft Surface, så kolla in Surface Laptop också (Surface Pro är 2-in-1 enhet, men Laptop är en riktig laptop av med hög byggkvalite)

Alla surface är väl med touchscreen? Det är något jag gärna undviker att köpa

Skrivet av Mindfighter:

14:e är iphone event, de brukar inte annonsera datorer samtidigt, blir nog oktober-november.

https://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air

Behöver en nu och vill inte vänta

Skrivet av reverend benny:

M1;an är trevlig om man ser till specifikationerna men om du bara ska använda den som webbläsare så kanske en iPad är ett bättre val.

Ipad är helt uteslutet. De sämsta tillfällena jag haft av att använda webbläsare är på mobil/tablet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför en laptop ?
Om du bara ska använda den för webbläsare, netflix och youtube och kravet är att den ska vara ljudlös så hade jag satsat på en surfplatta.
Jag var själv i samma sits för ett tag sedan och i mitt fall blev det en platta på grund av smidigheten.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Alla surface är väl med touchscreen? Det är något jag gärna undviker att köpa

Ja, stör mig också på det..., touch har man på paddor, har aldrig förstått mig på det på datorer, där vill man ha en riktigt bra trackpad (och där är en jätteskillnad Apple vs Allt annat, förstår inte varför inte PC-tillverkare ser till att göra en riktigt bra trackpad, då det är en så enkel åtgärd för att höja kvalitetskänslan för användaren)

...ny Macbook Air kommer nog inte i höst, de ska få ut de större Macbook Pro modellerna först och det är nog vad som kommer nu i år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drnisse:

Varför en laptop ?
Om du bara ska använda den för webbläsare, netflix och youtube och kravet är att den ska vara ljudlös så hade jag satsat på en surfplatta.
Jag var själv i samma sits för ett tag sedan och i mitt fall blev det en platta på grund av smidigheten.

Har haft surfplatta och upplevelsen i webbläsare är usel, nästan lika dålig som på mobil. Till film är de ok men det blir inga fler surfplattor för mig

Permalänk
Inaktiv

Tog en tid före jag kom mig för att faktiskt köpa men nu har jag en M1 MacBook Air och den är ju faktiskt helt suverän. Blev också väldigt förvånad över hur tydlig den lilla skärmen är till och med jämför med min 16" Windows laptop med exakt samma upplösning, det måste vara operativsystemet som skalar betydligt bättre.

Enda jag har att klaga på är väl den låga uppdateringsfrekvensen på skärmen och att tangentbordet är uselt jämfört med anda laptops jag har använd. Annars är byggkvalitet väldigt bra och mycket bättre än alla Windows varianter (tyvärr)

Ville skrive av mig lite här bara, kanske det hjälper någon i samma sits