Youtube Premium-prenumeranter får testa nedladdning av videor till datorer

Permalänk
Melding Plague

Youtube Premium-prenumeranter får testa nedladdning av videor till datorer

Under en testperiod fram till 19 oktober kan användare med Premium ladda ned innehåll och titta offline direkt i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt man inte kan pröva mer än 1 experimental sak samtidigt.
Har redan youtube pip i IOS på, viktigare än download på PCn ;O

Permalänk
Medlem

Nu får copysweden vatten på kvarnen! XD Tyvärr sorgligt men sant fast det mest är ironi från min sida så vet inte copysweden vad ironi är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nu får copysweden vatten på kvarnen! XD Tyvärr sorgligt men sant fast det mest är ironi från min sida så vet inte copysweden vad ironi är.

Vi betalar redan avgift för hårddiskar och SSDer så det är lugnt! -FrownyFace

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har inte premium, men laddar ner videos med internet download manager, och det finns säkert 1000 till program som kan göra det.
Men är väl trevligt för en del antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men men men smarta klockor då XD

//ironi

Permalänk
Medlem

Brukar använda mig av youtube-dl för det, free and open source.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kanske ska ha det på använd datamängd varje månad via bredbandet också!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Smidigt om man vill bunkra lite Youtubevideos inför resan antar jag, annars får jag inte riktigt syftet med att ladda ner videos.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Laddar man ner via annan software så blir det ju dock videofiler i mappar osv man laddar ner.
Det är ju som jämföra med ha mp3or på datorn mot köra spotify i offline läge.

Fördelen med "offline" läge är ju att man går via youtube och sina playlists osv. Som man går via sina playlists i spotify osv.

(Och Innan någon påpekar det: Ja man laddar såklart ner "videofiler" o "mp3or" med detta också men du har hela GUI navigeringen vilket är den stora fördelen)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Smidigt om man vill bunkra lite Youtubevideos inför resan antar jag, annars får jag inte riktigt syftet med att ladda ner videos.

Ibland vill man spara bra saker. Tyvärr försvinner videor då och då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Inget jag har känt något behov av direkt, däremot har det hänt att jag laddat ned något på telefonen för att kunna lyssna vidare om jag ska gå en promenad eller så.

Skrivet av Lagerlöf:

Kanske ska ha det på använd datamängd varje månad via bredbandet också!

Tyst med dig. Ge dom inga idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Och det bryter inte mot användaravtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag kör också youtube-dl. Använder den via MPC-HC och med ffmpeg. Det är mest om det är något lite längre eller videos jag verkligen vill ladda ner. Har en bunt nedladdade musikvideos t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Du behöver inte gå med på något avtal för att se videos på youtube. Varken konto eller godkännande behövs ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Larvigt. Finns ju redan massor av mjukvara som kan göra detta redan, oavsett om man har premium eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Löjligt man inte kan pröva mer än 1 experimental sak samtidigt.
Har redan youtube pip i IOS på, viktigare än download på PCn ;O

Youtube Pip?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Microsoft tog bort youtube-dl från Github ett tag på grund av en DMCA, men de fick lägga upp den igen sen.
https://github.blog/2020-11-16-standing-up-for-developers-you...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Larvigt. Finns ju redan massor av mjukvara som kan göra detta redan, oavsett om man har premium eller inte.

Men inte helt enligt youtube användarvillkor. Frågan är om det är olagligt om man sprider dessa filmer? Jag får fråga Copysweden, för jag har betalat in många tusenlappar till dem för att de påstår att jag just gör detta.

Angående tjänsten så bra med funktionen. Problemet är bara att videokonsumtion på youtube ofta är mer spontant och man inte i förväg vet vad man ska kolla på. Däremot Filmtjänster så kan man i förväg ladda hem ett par filmer som man vill se när man får dötid över när man åker buss/tåg eller annat.

*edit*
Runt år 1997 så fick jag från en svensk datortidning internet på en cdskiva. De hade typ tankat hem "hela" internet (ironi) och man kunde sedan hemma gratis använda webbläsaren och surfa runt utan behöva ha internetabonnemang eller telefonräkning.
Det var superroligt på den tiden. Men jag tror få idag skulle bränna ut "hela" internet på en Dvd för att ha med sig när de ej har täckning. Och detta av samma anledning som att förladda hem youtubeklipp i praktiken inte är något jag kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har det men bara upp till 1080. Känner du till nåt bättre får du gärna tala om det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du behöver inte gå med på något avtal för att se videos på youtube. Varken konto eller godkännande behövs ;).

Så då är det helt fritt att strunta i användaravtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft tog bort youtube-dl från Github ett tag på grund av en DMCA, men de fick lägga upp den igen sen.

Det kanske inte var meningen, men du får det att låta som att det var Microsoft som ville blockera youtube-dl när det i själva verket var RIAA. Microsoft var inte direkt inblandade annat än att de äger GitHub, och GitHub ändrade efter det sina rutiner så att liknande ansökningar bl.a. ska granskas av experter innan de tar ner något. Så det enda RIAA lyckades göra var att göra det svårare för sig själva samt göra youtube-dl mer berömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast jag ser verktyget som utorrent till exempel, om man läser det som står i länken. Att använda torrents är inte olagligt, att ladda ner spel är det. Att ladda ner filmer från Youtube med deras funktion/verktyg är tillåtet, att ladda ner ifrån Youtube med annat verktyg bryter mot deras användaravtal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Om man inte accepterar eller ingår ett avtal så är det väldigt svårt att ens kunna bryta detta.
Skaffar du konto så kommer du däremot rimligen behöva gå med på avtal - och det kan man då bryta.

Men om du inte ingår ett avtal så... ja då har du inte accepterat något avtal ju. Att youtube ändå tillåter dig komma åt sitt innehåll utan att gå med på villkoren - det är googles val. De får göra så.
De har däremot väldigt svårt att hävda att du brutit mot avtal du aldrig gått med på.

Vad som däremot gäller är svensk lag.
Det är fortfarande inte fritt fram att göra hur man vill med upphovsskyddat material bara för att man inte har skrivit på användaravtal.

Men ja, enligt svensk lag får man väl framställa kopior för eget bruk på rörlig bild mig veterligen. Så länge vi inte bryter mot avtal. Det betalar vi till copyswede för att få göra till och med.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är som att fråga om det är ok att spara en bild eller foto från valfri sajt. Nej, det kanske egentligen inte är det, men det är något de som lägger upp materialet får vara medvetna om att folk gör ändå och det får vara ok så länge de inte försöker tjäna pengar eller missbruka det på något annat sätt. Google kommer aldrig bry sig om privatpersoner som laddar ner för eget bruk, däremot kanske de sätter åt tjänster, sajter eller till och med privatpersoner som försöker tjäna pengar eller missbruka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kanske inte var meningen, men du får det att låta som att det var Microsoft som ville blockera youtube-dl när det i själva verket var RIAA. Microsoft var inte direkt inblandade annat än att de äger GitHub, och GitHub ändrade efter det sina rutiner så att liknande ansökningar bl.a. ska granskas av experter innan de tar ner något. Så det enda RIAA lyckades göra var att göra det svårare för sig själva samt göra youtube-dl mer berömt.

Japp, jag skrev slarvigt, glömde nämna var DMCA kom ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har det men bara upp till 1080. Känner du till nåt bättre får du gärna tala om det

Inte gratis. Men jag har för mig video download helper har upp till 4k om man betalar. Men då kan man ju lika gärna skaffa YouTube premium. Skillnaden är väl då att man inte får en fristående fil utan måste köra browsern vilket känns väldigt förlegat och inte särskilt flexibelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sällan jag laddar ner nått från YT men använder då 4K Video Downloader, men finns annars 13 på dussinet program och plugin för att ladda ner, behövs inget premium konto för det, eller nått konto överhuvudtaget...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte gratis. Men jag har för mig video download helper har upp till 4k om man betalar. Men då kan man ju lika gärna skaffa YouTube premium. Skillnaden är väl då att man inte får en fristående fil utan måste köra browsern vilket känns väldigt förlegat och inte särskilt flexibelt.

Den jag använder heter Youtube Converter Button. Hade den du nämnde förut innan den slutade funka, sedan har jag inte testat efter det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare