Nintendo Switch OLED jämförs mot originalet

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch OLED jämförs mot originalet

Youtube-kanalen Nintendo Prime har lagt rabarber på ett butiksexemplar av Switch OLED och jämför sida vid sida med originalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4500? Oh, please.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Bra pris för en snart 7 år gammal underklockad krets

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Just Nintendo har man aldrig betalat för hårdvaran. Men vem köper Nintendo här och betalar ”bergsalaskatten”? Bättre att köra på Amazon.de eller nåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Bra pris för en snart 7 år gammal underklockad krets

Ja, då äré som skapt för Diablo 2: Ressurrected!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Just Nintendo har man aldrig betalat för hårdvaran. Men vem köper Nintendo här och betalar ”bergsalaskatten”? Bättre att köra på Amazon.de eller nåt.

Går inte ens att köpa på amazon.de just nu elr?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

4500? Oh, please.

Skulle aldrig betala 1500kr extra för OLED-varianten . Köper hellre en Switch lite på rea istället för att lira on the go.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

4500? Oh, please.

"Om den är dyrare måste den vara betydligt bättre."
- Medelsvenson

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går emot åsiktströmmen. Den 8:e oktober har jag denna i min hand

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Går emot åsiktströmmen. Den 8:e oktober har jag denna i min hand

Gör du nog rätt i, skärmen såg betydligt mycket roligare ut!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

OLED är en dyr teknik. Det är klart det kostar. Nintendo är knappast något välgörenhetsföretag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Går emot åsiktströmmen. Den 8:e oktober har jag denna i min hand

Samma, och förhoppningsvis Metroid Dread Special Edition.

Permalänk
Medlem

Spelar man mycket handhållet kan den vara värt pengarna. Vi kör bara stationärt, mer eller mindre. För oss skulle den inte vara aktuell. Dock är jag nyfiken på N64-spelen som kommer i oktober, men det har ju inget med just denna att göra - annat än att om man ska spela Zelda handhållet vill man ju göra det så bra som möjligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

OLED är en dyr teknik. Det är klart det kostar. Nintendo är knappast något välgörenhetsföretag.

Men 1500 kr extra kostar inte skärmen. Dessutom är det Bergsalaskatten man betalar. Finns ju en anledning att den kostar cirka 3700-3800 på Amazon.de när den finns i lager.

Permalänk
Medlem

Kommer den nuvarande (icke-OLED) versionen finnas kvar? +50% i pris för en bättre skärm som man inte tänkt använda känns inte så attraktivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Spelar man mycket handhållet kan den vara värt pengarna. Vi kör bara stationärt, mer eller mindre. För oss skulle den inte vara aktuell. Dock är jag nyfiken på N64-spelen som kommer i oktober, men det har ju inget med just denna att göra - annat än att om man ska spela Zelda handhållet vill man ju göra det så bra som möjligt.

Upplever redan idag att mina händer inte är skapta för att lira Switch i handhållet läge. Så.. det blir en Switch lite tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Kommer den nuvarande (icke-OLED) versionen finnas kvar? +50% i pris för en bättre skärm som man inte tänkt använda känns inte så attraktivt.

Jag tror iaf att den kommer finnas kvar ett tag. Borde vara en prime-target för BF2021. För den som bara lirar stationärt är det inte motiverat att köpa OLED-varianten. Dessutom blir det knas om den vanliga försvinner. 4500 för OLED Switch eller 1990 kr för Switch Lite. Då lär det inte bli många OLED Switch som blir sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OLED är en dyr teknik. Det är klart det kostar. Nintendo är knappast något välgörenhetsföretag.

Sony gjorde tvärtom med sin handhållna (som man bara kan hoppas på att de släpper en ny variant av).
PS Vita OLED sedan PS Vita LCD.
Switch LCD sedan Switch OLED.

OLED har har med andra ord funnits länge så borde inte vara så dyrt längre?
PS Vita OLED har en 5 tum stor skärm Switch OLED har endast 2 tum mer...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Just Nintendo har man aldrig betalat för hårdvaran. Men vem köper Nintendo här och betalar ”bergsalaskatten”? Bättre att köra på Amazon.de eller nåt.

Jag gör det.
Orkar inte mecka med amazon.de för att spara någon tusenlapp eller två som jag ändå inte skulle märka.
För övrigt tycker jag att amazon behandlar sina anställda för dåligt för att jag skulle vara sugen på att handla därifrån.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så tycker jag att OLED modellen är vad Switch Lite skulle ha varit då den största förbättringen är skärmen, vilket enbart gynnar dem som kör med den i handheld. Att den interna lagringen ser en ökning från 32 till 64GB känns också irrelevant, då majoriten som köper en Switch, oavsett modell, kommer skaffa ett större SD kort eller redan har större SD kort.

För min del så hade jag hellre sett en "Switch Pro" för Tegra X1 börjar kännas rätt trött vid det här laget. Har iallafall en Steam Deck Q1 2022 att se fram emot.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag gör det.
Orkar inte mecka med amazon.de för att spara någon tusenlapp eller två som jag ändå inte skulle märka.
För övrigt tycker jag att amazon behandlar sina anställda för dåligt för att jag skulle vara sugen på att handla därifrån.

Mecka? Du lägger till den i varukorgen och skriver in din adress. Du får t.o.m. priset i SEK om du väljer det i menyn.
Skulle inte vilja stå bakom dig i kön på McDonalds självbetjäningssystem

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Min Switch har knappt varit ur dockan, så jag hade hellre sett en Switch utan skärm. De kunde tryckt in komponenterna i en NES mini-låda och sålt för 2000. Folk hade köat.

Ändrade tryckT till tryckt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men 1500 kr extra kostar inte skärmen. Dessutom är det Bergsalaskatten man betalar. Finns ju en anledning att den kostar cirka 3700-3800 på Amazon.de när den finns i lager.

Skrivet av Calle2003:

Sony gjorde tvärtom med sin handhållna (som man bara kan hoppas på att de släpper en ny variant av).
PS Vita OLED sedan PS Vita LCD.
Switch LCD sedan Switch OLED.

OLED har har med andra ord funnits länge så borde inte vara så dyrt längre?
PS Vita OLED har en 5 tum stor skärm Switch OLED har endast 2 tum mer...

Jag vet. Det var mest en gliring till de som brukar gnälla på mig när jag tycker att grafikkort är för dyra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OLED är en dyr teknik. Det är klart det kostar. Nintendo är knappast något välgörenhetsföretag.

Samsung säljer sin Galaxy A22 med en OLED-skärm på 6,4 tum (om än inte 16:9-format) för 1900 kronor. Deras Galaxy M11 som vi får anta är en smula sämre på många sätt kostar 1500 kronor. Vi kan givetvis inte veta extrakostnaden en OLED-panel lägger på totala tillverkningskostnaden, men jämför vi dessa två telefoner så verkar det handla om några få hundralappar.

Permalänk

Nintendo har blivit lite som Apple, tar mer betalt och folk betalar ändå. Det funkar för Apple (de skulle väl kunna sälja tegelstenar med Apple-logga på) men är lite skeptisk om Nintendo klarar det med...
Tror jag hoppar denna. En "Switch Lite OLED" hade däremot kanske varit trevligt. Spelar mer handhållet på min Lite än original-Switchen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Går emot åsiktströmmen. Den 8:e oktober har jag denna i min hand

Jag med. Jag har aldrig ägt eller spelat på en Switch, så för mig blir det nytt och roligt att spela Breath of the Wild, The Legend of Zelda: Link's Awakening och Metroid Dread på den. Och så är jag nyfiken på att testa Diablo 2 Resurrected på den också, det blir skoj.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet. Det var mest en gliring till de som brukar gnälla på mig när jag tycker att grafikkort är för dyra

Du tycker väl att allt som någonsin tillverkats och sålts är för dyrt..? 😂

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av htbtoma:

Du tycker väl att allt som någonsin tillverkats och sålts är för dyrt..? 😂

Allt över självkostnadspris vid tillverkning, exklusive R&D, logistik, anställda och annat runtomkring, är för dyrt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag spelar nästan aldrig annat än dockad, så jag kan hålla mig från att impulsköpa den nya version.
Men det var ju en rejäl skillnad! Hade jag spelat mer "i näven" hade jag nog köpt en oled.

ps. drömmer fortfarande om en pro

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Komiskt pris i Sverige, i USA så verkar den kosta 50$ mer vilket fortfarande är dyrt, men lättare att förstå prismässigt jämfört med priset på enheten med sämre skärm.

Jag hade också gärna sett HDR och BT5 :/