Elsäkerhetsverket: "9 av 10 HDMI-kablar uppfyller inte kraven"

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

600 MHz har ju en chans att ha en överton på 2.4 GHz som kan störa trådlösa anslutningar.

1500 MHz träffar nog inte lika enkelt nåt annat.

”Upp till”. FR5 = 40 Gbps ligger på 1200 MHz - där är det rätt troligt med övertoner också.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vi vet att de flesta kablar är skit och om det strular så är det troligtvis pga det, även de dyra.

Får börja köpa kablar enbart online så man kan testa och lämna tillbaka.... tyvärr :/

Har nog lagt 2500 på kablar till min projektor som ska fungera men inte gör det ändå och kan inte lämna tillbaka dem.

Kör med en Deltaco 15m till min 3D 1080p projektor.
https://www.webhallen.com/se/product/215954-Deltaco-Aktiv-Hig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kör med en Deltaco 15m till min 3D 1080p projektor.
https://www.webhallen.com/se/product/215954-Deltaco-Aktiv-Hig...

En 1080P projektor använder 2,2 Gbps.. Typ runt 200 MHz.. Ganska stor skillnad mot en fullsmetad Hdmi 2.1 signal.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nu kan ju certifieringar fejkas så det är inte något att gå på när det kommer till massproduktion. Så vida man inte gjorde certifieringen i smyg på massproduktionsprodukten utan tillverkarens vetskap.

Den tillverkaren som vill ha sin produkt certifierad skall tillhandahålla produkt till certifierande organ.

Så i smyg och utan vetskap, är nog något som blivit drömt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

En 1080P projektor använder 2,2 Gbps.. Typ runt 200 MHz.. Ganska stor skillnad mot en fullsmetad Hdmi 2.1 signal.

Jag vet, något har jag snappat upp sedan jag började intressera mig för hemmabio i början på 90-talet.

Däremot är kabeln en billig "aktiv" 15m som fungerar & har fungerat nu i snart 6år.. Sen vet jag inte om kabeln klarar mer än 10,2Gbps men troligtvis inte eftersom vad jag läst mig till så klarar Redmere PRA1700 chipset inte mer än ~10,2Gbps.
Men som sagt, det finns m.a.o billiga kablar som fungerar!

Han borde kanske läsa in sig på minhembio.com & ställa frågan vilken typ av kabel kör ni som har projektor X?

Edit: Glömde det, butiken som sålde projektorn sa att det kommer aldrig att fungera med en sådan billig kabel som då kostade 455:-.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag vet, något har jag snappat upp sedan jag började intressera mig för hemmabio i början på 90-talet.

Däremot är kabeln en billig "aktiv" 15m som fungerar & har fungerat nu i snart 6år.. Sen vet jag inte om kabeln klarar mer än 10,2Gbps men troligtvis inte eftersom vad jag läst mig till så klarar Redmere PRA1700 chipset inte mer än ~10,2Gbps.
Men som sagt, det finns m.a.o billiga kablar som fungerar!

Han borde kanske läsa in sig på minhembio.com & ställa frågan vilken typ av kabel kör ni som har projektor X?

Edit: Glömde det, butiken som sålde projektorn sa att det kommer aldrig att fungera med en sådan billig kabel som då kostade 455:-.

Det klassiska självbedrägeriet om att dyrare per automatik är bättre. Sen leder det ju ofta till att den dyrare komponenten mentalt utesluts vid felsökning, ungefär att "det kan ju i alla fall inte vara kabeln för där har jag ju köpt en fin".

Samma melodi med DP-kablar till bildskärmar, där billiga kablar från Deltaco visat sig överlägsna andra dyrare kablar genom att de följt rätt specifikation när kabeln tillverkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Den tillverkaren som vill ha sin produkt certifierad skall tillhandahålla produkt till certifierande organ.

Så i smyg och utan vetskap, är nog något som blivit drömt

Jo men det är ju precis det jag menar. Du skickar en produkt till certifiering och massproducerar en annan. Kolla på 80plus aggregaten hur det funkar där.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

HDMI 2.0 dvs 18Gb/s ligger på upp till 600 MHz.
HDMI 2.1 dvs 48Gb/s ligger på upp till 1500 MHz.

Incoming @laxpudding!

Kablar har inga versioner, de uppfyller vissa funktioner som bandbredd, ethernet, ...

Ultra High Speed är nog det namn du söker när vi pratar 48Gbit/s

(Rätt ord)
Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Jo men det är ju precis det jag menar. Du skickar en produkt till certifiering och massproducerar en annan. Kolla på 80plus aggregaten hur det funkar där.

https://www.youtube.com/watch?v=QrhuOwNdkA4

Hmm...

Var ju knappast utan vetskap.

Men förstår inte hur det har med kommentaren:

Skrivet av MeSaber:

Nu kan ju certifieringar fejkas så det är inte något att gå på när det kommer till massproduktion. Så vida man inte gjorde certifieringen i smyg på massproduktionsprodukten utan tillverkarens vetskap.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Det stämmer att TMDS character rate är max 600 MHz för HDMI 2.0.

MEN en "TMDS character" är 10 bit så max 6 gigabit/s per kanal och det är tre diffrentiella kanaler för data (6 ledare) 18 Gbit/s totalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
"The TMDS character rate is the number of 10-bit TMDS characters per second transmitted across one HDMI data channel."

Att gissa vilka frekvenser som läcker ut kräver en välkalibrerad kristallkula.

Att mäta kräver bara en bredbandig närfältsantenn och en spektrumanalysator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, helt riktigt.
Kan vi inte börja dra igång diskussionen om dyra och billiga högtalarkablar också och vad som är bäst och om man hör någon skillnad på en kabel för 20 kr/m eller den för 50 000 kr/m

Det enda som duger till mina högtalare är silverbalkar som hålls uppe av mumifierade jungfrur med skägg.

Testade först med balsamerade jungfrur med skägg men de innehåller för mycket vatten och det innebär för stor kapacitans i min transmissionslinje.

Det bör dock vara välansade skägg för att minska risken för att statiska laddningar ansamlar sig.

För att få till böjradien bakom förstärkaren har jag låtit bygga ett litet marmortempel under en lönnvägg ljuddämpad med örnfjädrar och pälsar från utrotningshotade tigrar.

Det blev dyrt, men man vill ju ändå få ut precis allt av kvalitén när man kör Spotify.

Edit: lite seriöst nu då..

Tycker det är viktigt att man oavsett problem eller ej gör allt för att förhindra att störningar sprids.

Det finns ingen nytta med att förpesta alla frekvensområdem med skräp.

Priset tog ändå en kollegas historia, en anhörig till honom hade någon typ av radiostyrd apparat som varenda gång han nyttjade den, så öppnades alla portar hos räddningstjänsten flera kilometer längre bort, det var inte jätteofta vilket gjorde det ännu mer förbryllande för dem kan ja tänka mig..

Tror de lyckades härleda källan tillslut, blev nog ingen påföljd men brandmännen skrattade nog inte efter femtioelfte gången.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Kostar inte kabeln 100K kr så är det skit. 😉😅

Jag har en guldpläterad optisk kabel från Deltaco. Toslink i båda ändor, och de har guldpläterat plasthöljet. Så nu blir det inte korrosion mellan plast och plast?
Finns kablar för alt. Men den kostade inte 100K, men var den ända med rätt längd just då till billigt pris.
LOL
De säljer dem fortfarande.
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/TOTO-1...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag har en guldpläterad optisk kabel från Deltaco. Toslink i båda ändor, och de har guldpläterat plasthöljet. Så nu blir det inte korrosion mellan plast och plast?
Finns kablar för alt. Men den kostade inte 100K, men var den ända med rätt längd just då till billigt pris.
LOL
De säljer dem fortfarande.
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/TOTO-1...

Men det är väl för att plasten inte ska andas ut kemiska ämnen som lägger en hinna i den optiska signalvägen.

Har hört att det minskar dynamiken i det nedre mellanregistret.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men det är väl för att plasten inte ska andas ut kemiska ämnen som lägger en hinna i den optiska signalvägen.

Har hört att det minskar dynamiken i det nedre mellanregistret.

Precis som de skriver i marknadsföringen.

"Guldpläterade kontakter ger perfekt fixering"

Nu vet vi alla det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Hej! Nu är jag säkert off-topic men jag tycker såna här "rapporter" är rätt meningslösa då inga exempel på godkända kablar listas. Jag orkar inte heller läsa igenom en EU-rapport för att hitta ett stycke kabel till en tv/skärm - vilket kan tyda på lathet(som är sant) men jag känner att min tid kan läggas på annat.

Någon som kan komma med vettiga exempel på bra kablar som inte kostar 1000kr/meter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av saammii9000:

Någon som kan komma med vettiga exempel på bra kablar som inte kostar 1000kr/meter

Alla kablar som är certifierade, det vill säga High Speed Premium för 18 Gbps eller Ultra High Speed för 48 Gbps.

Dessa kablar har QR-kod (orange, respektive silverfärgad) och hologram på förpackningen som man kan skanna med HDMI Authentication-appen på iOS och Android. Appen berättar kabelns tillverkare och artikelnummer ifall det är en certifierad produkt.

Certifierade kablar är då byggda för att svara mot HDMI-specens alla idag existerande funktioner, inklusive nödvänding avskärmning för interferens mot radionät som Wifi och Bluetooth på 2,4 GHz-bandet. Har varit ett par frågor på forumet om de som upplevt att exempelvis Chromecast stör ut (eller blir störd av) HDMI-kabeln de dragit från datorn.

Då är det tydligt att en kabel kan kosta 100 kronor och vara exakt så bra som specifikationen kräver.

Har kabeln man köper ingen QR-kod som kan verfieras är kabeln inte certifierad. Då kan den kallas för "Ulta High-jada-jada" eller "HDMI 2.1-mumbo-jumbo". Men det är inte certifierad och det är upp till tillverkarens goda vilja att kabeln lever upp till specifikationen. De stora elektronikkedjorna har sällan kablar som bär någon form av certifiering med verifierbar märkning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Kablar har inga versioner, de uppfyller vissa funktioner som bandbredd, ethernet, ...

Ultra High Speed är nog det namn du söker när vi pratar 48Gbit/s

Så länge man talar om själva HDMI-specifikationen kan man tala om 2.1 och 48 Gbps etc. Ultra High Speed är själva kabeln och specifikt certfieringen av kabeln. Används mer sällan för att tala om bandbredd. Då är det enklare att tala om bandbredd i direkta siffror.

Det är när man pekar på en produkt och pratar HDMI-versioner vi har 15 år av evig förvirring om vad som fungerar eller inte. För produkter är det mycket bättre att tala om funktioner. Typexemplet är att att det finns flera hundra TV-modeller från 2019, 2020 och 2021 som har ett urval av funktionerna från HDMI 2.1-specen där de flesta klarar av ALLM. Även riktigt enkla budgetmodeller har ALLM.

Och det finns exempel på modeller som har FRL för 40 eller 48 Gbps men saknar ALLM och/eller saknar VRR och/eller saknar eARC. Samma sak där: så länge man talar om versionen säger det inget om funktioner hos de enskilda produkterna.

Permalänk
Skrivet av saammii9000:

Hej! Nu är jag säkert off-topic men jag tycker såna här "rapporter" är rätt meningslösa då inga exempel på godkända kablar listas. Jag orkar inte heller läsa igenom en EU-rapport för att hitta ett stycke kabel till en tv/skärm - vilket kan tyda på lathet(som är sant) men jag känner att min tid kan läggas på annat.

Någon som kan komma med vettiga exempel på bra kablar som inte kostar 1000kr/meter

Skrivet av Laxpudding:

Alla kablar som är certifierade, det vill säga High Speed Premium för 18 Gbps eller Ultra High Speed för 48 Gbps.

Dessa kablar har QR-kod (orange, respektive silverfärgad) och hologram på förpackningen som man kan skanna med HDMI Authentication-appen på iOS och Android. Appen berättar kabelns tillverkare och artikelnummer ifall det är en certifierad produkt.

Certifierade kablar är då byggda för att svara mot HDMI-specens alla idag existerande funktioner, inklusive nödvänding avskärmning för interferens mot radionät som Wifi och Bluetooth på 2,4 GHz-bandet. Har varit ett par frågor på forumet om de som upplevt att exempelvis Chromecast stör ut (eller blir störd av) HDMI-kabeln de dragit från datorn.

Då är det tydligt att en kabel kan kosta 100 kronor och vara exakt så bra som specifikationen kräver.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/88955?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODg5NTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMzdjZGI5NDJhMjg1ODZlZDE5NmFmMWFkODg2YjQzYzIifQ%3D%3D

Har kabeln man köper ingen QR-kod som kan verfieras är kabeln inte certifierad. Då kan den kallas för "Ulta High-jada-jada" eller "HDMI 2.1-mumbo-jumbo". Men det är inte certifierad och det är upp till tillverkarens goda vilja att kabeln lever upp till specifikationen. De stora elektronikkedjorna har sällan kablar som bär någon form av certifiering med verifierbar märkning.

Bra svar @Laxpudding.

@saammii9000 Förslag som jag skrev tidigare är noerdic.se som har ett stort urval av certifierade kablar.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm...

Var ju knappast utan vetskap.

Men förstår inte hur det har med kommentaren:

Ja menar att det skulle va den enda gången en certifiering har något värde, om den görs i smyg. Förstår så klart att man betalar för en certifiering för att se legitim ut men här i ligger felet, produkterna testat ju inte under massproduktionens gång och försäljningen. Kanske köpa en retail produkt sen testa denna för att se om certifieringen fortfarande är giltig eller om det var fusk från första början.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Bra svar @Laxpudding.

@saammii9000 Förslag som jag skrev tidigare är noerdic.se som har ett stort urval av certifierade kablar.

Precis, jag har tipsat om detta företag ett antal gånger, certifierade kablar, bra priser, snabba leveranser utmärkt support och en representant dyker upp på forumet med jämna mellanrum.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne. Tack för tipsen om Nördic.
Beställde precis en USB-kabel till min Ifi Zen Dac därifrån.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Att HDMi är en usel standard,det kommer nog inte som en överraskning.
Kontakterna är både Ömtåliga, ej låsningsbara och lätt glappande, själva kabeln är sällan mycket bättre annat än på de absolut bästa kablarna.
Nej vi borde gått på BNC istället som standard.

nu vet jag inte riktigt om du va sarkastisk eller inte, men hur ska en coaxialkabel med 1 ledare och en retur/skärm ersätta en LVDS standard med ~20 ledare ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Skrivet av urban22:

"For standard HDMI RMCD no EMC requirements exist. The HDMI consortium provides a certification
program for the newest HDMI RMCD generation, so called Premium High Speed HDMI® RMCD and
Ultra High Speed HDMI® RMCD (https://hdmi.org/spec/premiumcable). This program covers also EMI requirements. However, the HDMI RMCDs used in this study are not such products and now requirements are mandatory. "

Låter alltså som att de bara har testat billigare/äldre kablar som saknar certifiering?

Jag tolkar det som att från HDMI konsortiets sida så har det tidigare inte funnits några EMC aspekter för HDMI certifiering (du måste betala en licensavgift och gå igenom testning för att sätta på HDMI märket på din pryl/förpackning). EMC kraven sätts ju från EUs sida, så hurvida EMC är en del av HDMI-stämpelns tester eller inte är ganska ointressant då det i slutändan är företaget som introducerar produkten på EUs marknad som bär ansvaret för EMC kompabilitet, så sådan certifiering krävs oavsett vad, iaf i europa.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja menar att det skulle va den enda gången en certifiering har något värde, om den görs i smyg. Förstår så klart att man betalar för en certifiering för att se legitim ut men här i ligger felet, produkterna testat ju inte under massproduktionens gång och försäljningen. Kanske köpa en retail produkt sen testa denna för att se om certifieringen fortfarande är giltig eller om det var fusk från första början.

Ditt exempel med nätaggregat är för 80+ certifiering, en certifiering som är helt skilld från EMC och/eller elsäkerhet.

Är som att säga tomater är samma som äpplen, dom är runda.

80+ är en certifiering för energieffektivitet för en enda specifik produkt, nätaggregat.

EMC (Electro Magnetic Compatibilitet) är till för att en produkt inte skall störa andra produkter, samt att den inte skall bli störd av andra produkter. Här är "en produkt" ett vitt område, det kan vara ett strykjärn, massagestav, PC, taklampa, bil... You name it... Ja allt som på något sätt kan störa och/eller bli stört av EM...

Elsäkerhet har med person och egendomsskada, vilket gäller för starkström, anläggningar och produkter som använder starkström.

Enda gemensamma är "certifiering", likvärdigt med "runda" för äpplen och tomater.

Tråden antar jag, är om EMC...

PS! Ingen certifiering görs i smyg

Vem skulle tjäna på det

Ändring av Högspänning till Starkström efter påpekande från @ Felion1337. Tack!
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

...

Elsäkerhet har med person och egendomsskada, vilket gäller för högspänning, anläggningar och produkter som använder högspänning.
...

"Ordmärkeri av klass"

Förenklande av ordmärkeri!
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the_swede:

nu vet jag inte riktigt om du va sarkastisk eller inte, men hur ska en coaxialkabel med 1 ledare och en retur/skärm ersätta en LVDS standard med ~20 ledare ?

Det blir i praktiken svårt men man kunde ju tänka sig en modernare version med fiberoptik för då räcker bandbredden långt.

Skrivet av the_swede:

Jag tolkar det som att från HDMI konsortiets sida så har det tidigare inte funnits några EMC aspekter för HDMI certifiering (du måste betala en licensavgift och gå igenom testning för att sätta på HDMI märket på din pryl/förpackning). EMC kraven sätts ju från EUs sida, så hurvida EMC är en del av HDMI-stämpelns tester eller inte är ganska ointressant då det i slutändan är företaget som introducerar produkten på EUs marknad som bär ansvaret för EMC kompabilitet, så sådan certifiering krävs oavsett vad, iaf i europa.

De första EMC kraven trädde i kraft 1994, det finns förstås inga specifika krav på hdmi kablar men lagkrav på att inget ska störa kom då.

Lag (1992:1512) om elektromagnetisk kompatibilitet
1 § 1. krav på egenskaper hos eller användning av utrustning för att den ska kunna fungera tillfredsställande i sin elektromagnetiska omgivning utan att orsaka oacceptabla elektromagnetiska störningar för annan utrustning (elektromagnetisk kompatibilitet)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Problemet är att de extremt vanligt att folk hellre köper från ”en gubbe i någon gränd”

Jag kunde skeppa iväg high end tv på 30-40 tusen, men kunderna är envisa om att kablarna från wish duger för de. Samma gäller mobilladdare.

Nu säger ju man förvisso att ett högre pris inte per automatik innebär en bättre kabel. Den från wish kan ju alltså vara bättre än den du vill sälja.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu säger ju man förvisso att ett högre pris inte per automatik innebär en bättre kabel. Den från wish kan ju alltså vara bättre än den du vill sälja.

Nu anger du en sannolikhet på kanske 0.1%, om att en individ skulle leta efter kvalitetskablar från wish.

Permalänk

Kan detta med kabel kvalitet ha att göra med hur 2 utav 2 av dem HDMI portarna jag kört har pajjat? Det handlade om helt olika grafikkort (xfx rx460 och mitt nuvarande msi gtx1060), olika skärmar (urgammal asus skärm och aoc'n i sig), men dock samma kabel. Rätt irriterande då det inte går att stänga av skärmen med DP eftersom Windows tenderar till att flippa ut och defaulta till 640x480 för mig när man bara kör DP och den inte kan hitta connection.

Oavsett så lär man sig något nytt varje dag. Trodde främst det var med analoga kablar man behövde oroa sig. Kunde tex använda farsans gamla 80-tals gitarrkabel fram tills förra året innan den började glappa, men den ersättningskabeln jag skaffade förra året har redan börjat glappa på samma sätt, trots att jag trodde att jag betalat tillräckligt för att hamna över skrotklassen av kablar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700@3.4ghz | 24gb ram@2666 | Asus Prime b350-plus | MSI GTX1060 3gb/Asrock RX 6600 XT | 27" 144hz 1080p AOC G2790G4 | Corsair CX650M | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ditt exempel med nätaggregat är för 80+ certifiering, en certifiering som är helt skilld från EMC och/eller elsäkerhet.

Är som att säga tomater är samma som äpplen, dom är runda.

80+ är en certifiering för energieffektivitet för en enda specifik produkt, nätaggregat.

EMC (Electro Magnetic Compatibilitet) är till för att en produkt inte skall störa andra produkter, samt att den inte skall bli störd av andra produkter. Här är "en produkt" ett vitt område, det kan vara ett strykjärn, massagestav, PC, taklampa, bil... You name it... Ja allt som på något sätt kan störa och/eller bli stört av EM...

Elsäkerhet har med person och egendomsskada, vilket gäller för högspänning, anläggningar och produkter som använder högspänning.

Enda gemensamma är "certifiering", likvärdigt med "runda" för äpplen och tomater.

Tråden antar jag, är om EMC...

PS! Ingen certifiering görs i smyg

Vem skulle tjäna på det

Ja och fråga dig själv av vilken anledning ett bolag skulle fuska med en produkt efter certifiering oavsett slag (nätagg eller kabel).

Vinstmarginal.

Det spelar ingen roll vilken certifiering det handlar om. I slutändan är det samma mål.

Kan du göra en kabel billigare och därmed få mer vinst istället för att skärma bättre så är det vad man gör. Vad stoppar ett bolag att göra det efter en certifiering.

Det uppdagas alltid i såna här "round-up" tester vilka som fuskar och inte oavsett om produkten är dyr eller billig.

Du måste trolla med mig om du inte förstår vad jag menar nu. Orkar inte förklara en gång till iaf.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"