Samsung bekräftar ray tracing för telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung bekräftar ray tracing för telefoner

Samsung-telefoner med nästa generations systemkrets Exynos 2200 och AMD:s RDNA 2-grafik blir även kapabla till ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dags att köpa ryggsäck med batterier och använda mobilen med handskar så att man inte bränner sig

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tja, inte så att jag säger usch och fy om det är en telefon jag i övrigt vill ha.
Men det är inget jag skulle betala extra för.
Jag är inte rätt person egentligen att skriva om RT på telefoner då allt jag bryr mig om är batteritid och kameran.
Övrigt lull lull skiter jag i.

Det finns ett undantag. Har glömt vad den heter, men det är en telefon som med sina tillbehör är som en nintendo switch.
Den med RT vore kul att ha, om jag fick den gratis.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tja inte är väl RT det första man tänker på att ha i telefonen speciellt när jag aldrig spelar med telefonen men är väl fint att hårdvara gör framsteg tänker jag generellt. Variabel refresh rate på skärmarna skulle nog Samsung hellre få utöka till flere modeller dock, gärna som standard att man hade 10 - 120Hz VRR skärmar på de flesta ska vi säga 3000 kr uppåt telefoner åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Som jag har väntat!
/s

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nu kan de strålspåra dig hela vägen ner i kloakerna /s
Nä inget jag ser ett behov av i telefoner, brukar inte spela med dom heller för har inte sett ett spel som är roligt och inte kränger varje sväng i tunneln att du ska betala dem för att ha roligt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen det bästa de kan komma på att göra med transistorbudgeten?

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle hellre se att man lägger ned tid och pengar på att göra batteritiden längre, har personligen ingen anvädning för Ray Tracing i min telefon.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är väl mer att hårdvaran de stoppar i har stöd för det och då blir det plötsligt en grej de kan promota istället...

Hur dumt det än är.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För mig så är det antagligen helt onödigt. Kan inte komma på ett enda behov :\ ... Jag spelar knappt och när jag gör det så har jag aldrig kännt behovet. Ännu en potentiell batteribov!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bara att starta ett spel så kan man använda skärmen som ett strykjärn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Förstår absolut dem som tycker det är urbota onödigt, men om man får vara lite positiv så är det ju riktigt kul när avancerade features blir en del av lägsta gemensamma nämnaren.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ja! Nu kommer Candy Crush äntligen se snyggt ut!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Candy Crush 3D Mobile:

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Apple tjänar mer pengar på ”spel” än Sony, MS och Nintendo gör tillsammans. Ändå verkar det aldrig vara någon som spelar på sin mobil.
Spelar inte heller något på mobilen.
Bara en spännande reflektion.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Bara att starta ett spel så kan man använda skärmen som ett strykjärn.

Fast det borde väl vara betydligt mindre krävande på en sådan liten skärm? Uppskalningsteknik i form av hologram framför skärmen a'la science fiction lär dock behövas för någon större upplevelse.

Permalänk
Avstängd

Hur många som spelar på telefonen vet ens vad Ray Tracing är och hur många behöver verkligen detta? Snart kanske man kan slänga ut sin speldator genom fönstret och koppla upp telefonen till dataskärmen och slå igång senaste BF-spelet eller något. Hoppas verkligen att de kan pressa in ett 3080 i min nästa Iphone

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förstår absolut dem som tycker det är urbota onödigt, men om man får vara lite positiv så är det ju riktigt kul när avancerade features blir en del av lägsta gemensamma nämnaren.

Det är absolut lite onödigt för de flesta mobilanvändare, men det hade passat bra i en Switch Pro eller ett stand alone VR-headset från Samsung.

De är de enda orsakerna till varför jag tycker snabbare mobilchip är intressanta. Jag upplever att jag klarar mig på en mobil med en tiondel av flaggskeppens prestanda, men de chippen kan hamna i andra enheter snart. Användningsområden där jag bryr mig om prestanda, speciellt grafikprestanda

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Fast det borde väl vara betydligt mindre krävande på en sådan liten skärm? Uppskalningsteknik i form av hologram framför skärmen a'la science fiction lär dock behövas för någon större upplevelse.

Skärmstorleken spelar ju ingen roll(för batteritid såklart). Det är upplösningen som är krävande. Samma sak som ska ut på skärmen oavsett om det är 4k på en telefon eller en 75" TV

Permalänk
Snusfri

Så man kommer kunna spåra strålar i framtidens telefoner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av UndaC:

Förstår absolut dem som tycker det är urbota onödigt, men om man får vara lite positiv så är det ju riktigt kul när avancerade features blir en del av lägsta gemensamma nämnaren.

Alltid skoj när teknik går framåt, det öppnar nya möjligheter vi inte ser än

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Apple tjänar mer pengar på ”spel” än Sony, MS och Nintendo gör tillsammans. Ändå verkar det aldrig vara någon som spelar på sin mobil.
Spelar inte heller något på mobilen.
Bara en spännande reflektion.

Chhhheeeses. Testa en kinesisk tunnelbana
Helvete vad alla sitter och spelar.

Är väl bra att tekniken går framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur många som spelar på telefonen vet ens vad Ray Tracing är och hur många behöver verkligen detta? Snart kanske man kan slänga ut sin speldator genom fönstret och koppla upp telefonen till dataskärmen och slå igång senaste BF-spelet eller något. Hoppas verkligen att de kan pressa in ett 3080 i min nästa Iphone

Hur många som spelar på mobilen vet vad Ambient Occlusion, Shaders och Screen Space Reflection är? Trots det används det i mobilspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Alltid skoj när teknik går framåt, det öppnar nya möjligheter vi inte ser än

Förmodligen en tidsfråga innan det är standard på ett eller annat vis. Nu kanske det är nischat till mestadels just spel men som många gånger förr är det är en tidsfråga innan man hittar på något användningsomtåde som ens föräldrar helt plötsligt sitter och använder hemma i soffan.

Lätt att klassa ut det hela som slöseri idag. Lite som att döma ut färgdisplayen på telefoner back in the days. Vad ska vi med färgskärm till? Nåja, jag kan väl ta funktionen, men inget jag betalar extra för....

Permalänk
Medlem

Kan nog vara intressant till portabla VR headset om 10 år eller så

Permalänk
Medlem

Att man på en teknikinriktad webbplats läser så mycket negativa kommentarer om ny teknik som man ofta gör nuförtiden är rätt märkligt.

Ni som är ständigt kritiska till ny teknik kanske kan hänga på www.puttefnasklockers.se istället?

Jag menar att det är spännande med spjutspetstekniker som driver utvecklingen. Annars hade vi ju fortfarande kört BF2042 i software render på våra nya Cirrus Logic 7730.

Permalänk
Medlem

Åh, då kan man snart spela Fortnite som har raytracing på sin mobil, som jag har längtat /s

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Hur många som spelar på mobilen vet vad Ambient Occlusion, Shaders och Screen Space Reflection är? Trots det används det i mobilspel.

Säkerligen är det så då inte jag heller vet vad det är till 100%, men frågan är hur många som verkligen efterfrågar dessa funktioner i mobilspel. Är det utvecklarna som kräver det eller är det de som spelar Hayday som sagt att de vill ha Ray Tracing?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är absolut lite onödigt för de flesta mobilanvändare, men det hade passat bra i en Switch Pro eller ett stand alone VR-headset från Samsung.

De är de enda orsakerna till varför jag tycker snabbare mobilchip är intressanta. Jag upplever att jag klarar mig på en mobil med en tiondel av flaggskeppens prestanda, men de chippen kan hamna i andra enheter snart. Användningsområden där jag bryr mig om prestanda, speciellt grafikprestanda

Det kan ju också vara bra för utvecklingen.
Ju tidigare utvecklare får tillgång till detta desto tidigare kan de leda till intressant mjukvara framöver.
Ifall det kommer mobila chip om några månader så kanske det kommer bra implementering om några år.
Ju fler som har tillgång till kompabilitet desto fler som kan hitta kreativa lösningar och användningsområden för detta.

Sen så tycker jag det är lite lustigt att det pratas värme och batteritid, ifall inte prestandan används så bör den väl heller inte dra batteri?
Eller tänker de att telefonens tema eller liknande kommer använda RT framöver?

Men rent allmänt så har det väl skett en viss förändring typ senaste 5 åren där äldre telefoner har tillräckligt hög prestanda för de flesta användarna, så man behöver väl motivera utvecklingen av prestanda.
Det är väl mest kameran som behöver prestanda för för allmänheten, resten orkar väl billigare eller äldre telefoner med?

Skulle RT kanske kunna användas för bearbetning av foto och video kanske?
Ändra ljussättningen i ett foto efter det tagits eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att man på en teknikinriktad webbplats läser så mycket negativa kommentarer om ny teknik som man ofta gör nuförtiden är rätt märkligt.

Ni som är ständigt kritiska till ny teknik kanske kan hänga på www.puttefnasklockers.se istället?

Upplever tyvärr samma det senaste. Varje gång det dyker upp något nytt så är det enligt många helt onödigt eller overkill osv osv... Och när man hittar på exempelvis Ethereum som i sig rent tekniskt är revolutionerande är man mer upprörd över att man inte kan spela *insert dagens Crysis här* på grund av kretsbrist och blir helt plötsligt en miljökämpe trots att Ethereum inte kommer använda sådana mekanismer länge till.

Nåja, bara ett av alla exempel på teknikfientlighet på vad man måste anse vara ett av Sveries mest teknikorienterade forum.

Skrivet av Stefflo:

Säkerligen är det så då inte jag heller vet vad det är till 100%, men frågan är hur många som verkligen efterfrågar dessa funktioner i mobilspel. Är det utvecklarna som kräver det eller är det de som spelar Hayday som sagt att de vill ha Ray Tracing?

Titta längre bort än mobilspel. Virtuell tour av en ny bil du ska köpa? Lägenhet? Detta är riktigt funktionalitet som finns och funkar på datorer. För att det ska bli standard och använt av alla krävs det att det hamnar i alla fickor. Annars är målgruppen för snäv och ingen kommer utveckla vidare dessa lösningar. Sen finns det som alltid säkert minst 100 användningsområden som man inte ens kan hitta på, men sen en dag är de alldeles självklara. Som någon nämnde, man kan stoppa in detta chip i ex ett VR-headset.