Permalänk
Medlem

Böjda skärm eller inte

Har för närvaro nu 4 skärmar kopplad till min dator.
Bara en är relativ ny skärm på 27" och 144Hz som är den primära.
Två av dom andra är gamla kontorskärmar som har en bra bild men inget mer än det.
Den sista är en liten skärm där jag har discord på för att hänga med vad som händer där.

Tanken man har nu är att byta ut de två kontorskärmarna och då undrar man om man inte ska kanske köpa en böjdskärm på 31-34". Priset är ju inte så farlig nu längre för dessa skärmar men är lite osäker om det är värt att köra med böjdskärm till arbete och men även spel.
Sedan vet jag heller inte hur lätt det är att hantera en sådan bred skärm då jag brukar göra en klassiker och det är att dra fönstret till en skärm och maximera och då blir det helskärm på enbart den skärmen. Hur fungerar det med en böjdskärm?

Så ska mna köpa en böjdskärm och ha den som primär för arbete och spel eller köpa två "standard" skärmar och har kvar min 27" som primär skärm?

Permalänk
Entusiast

Att maximera ett fönster på en kurvad monitor är inga bekymmer, varför du nu skulle vilja göra det Om det är en UW du tänker på så kör du antingen två bredvid varandra eller bara ett ej maximerat fönster då det blir så pass mycket "döyta" om du maximerar ett ensamt fönster.

Gällande kurvad eller ej så är min personliga åsikt att uw måste vara kurvad. Har testat både platta och kurvade och skulle inte kunna köra en platt variant igen...

Permalänk
Medlem

Kanske en gammal vana som man får träna bort.
Tanken med en böjd skärm är att jag jobbar mycket med flera saker upp samtidigt men även programmera och det så bra med plats är ett måste.
Men sedan måste man få ha lite kul och spelar en hel del PUBG.
Att jag tänkte på kurvad var att en person har det på jobbet och det så bra ut samt satsar jag på 31-35" så är det bra.

Den som har fått bra betyg var denna
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_aoc-cu34g2x-34-uwqhd-va...
ca 4800

En medlem här gillade denna
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/xiaomi-mi-curv...
ca 4500 kr

En intressant budget är denna
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/118311/l...
ca 4000 kr

Alla tre har det som jag är intresserad av
Minst 144hz
Minst 31"
Minst 3440 x 1440

Permalänk
Entusiast

Där har du tre olika alternativ hur det ser ut i 3440x1440... att köra ett fönster maximerat över hela skärmen ser bara dumt ut

Gällande alternativen så skulle jag nästan rekommendera att åka och kolla på plats för att se. Vissa skärmar ha olika mycket curve... så du kan se IRL hur det ter sig och hur du upplever det.

Permalänk
Medlem

Jo det ser konstigt

AOC och Xiaomi verkar vara rätt så lika, samma displaypanel (Samsung)
Sedan Lenovo var inte så långt heller.
Som du skrev kanske man ska åka och titta.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ha Dell S3422DWG skärmen i åtanke, även fast den är lite dyrare än dom andra alternativen du tittar på.

Här kan du se den jämförd mot AOC skärmen där Dell:en är klart mer ljusstark, ger mindre ghosting och den har också en mer subtil kurva på 1800R istället för 1500R vilket tenderar att leda till en mer uniform bild.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 32" Odessey G7 med 1000R kurvatur, gick från en AOC 27" plattis. Det tog någon timme och nu kan jag inte tänka mig ett liv utan min Odessey! <3

Jag kan starkt rekommendera den och den uppfyller dina krav (typ)..

2560x1440
240hz
32"

Köp en G7 och behåll ett par skärmar vid sidan av

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

Curved är lite som heroin. Har du väl börjat är det svårt att sluta. Till och med minsta grabben som är 4 vägrade sitta vid sin dator då skärmen var dålig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Samsung Sverige

Kurved är bra grejer som höjer inlevelsen i spel och hjälper till att hålla skärmen inom synfältet
Att skärmen är kurvad kommer också försvinna från dina tankar rätt snabbt, man vänjer sig eller märker det inte från början ens

Jag rekommenderar det helhjärtat för skärmar 34" och över.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Kurved är bra grejer som höjer inlevelsen i spel och hjälper till att hålla skärmen inom synfältet
Att skärmen är kurvad kommer också försvinna från dina tankar rätt snabbt, man vänjer sig eller märker det inte från början ens

Jag rekommenderar det helhjärtat för skärmar 34" och över.

//Pontus

Jag har det på 2st 27” och på en 34”. Mycket nöjd.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Skulle rekommendera att ha Dell S3422DWG skärmen i åtanke, även fast den är lite dyrare än dom andra alternativen du tittar på.

Här kan du se den jämförd mot AOC skärmen där Dell:en är klart mer ljusstark, ger mindre ghosting och den har också en mer subtil kurva på 1800R istället för 1500R vilket tenderar att leda till en mer uniform bild.

Dyrt men väldigt snygg skärm får jag lova.
Kan vara värt då man uppgradera ofta hårdvaran på en dators innehåll men sällan byter skärmen.

Tanken är att jag ska ha en böjd skärm och min acer skärm kvar

Är bara att jag har så svårt att bestämma mig när det gäller köpa en dyr sak
Vill göra ett bra köp liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kurved är bra grejer som höjer inlevelsen i spel och hjälper till att hålla skärmen inom synfältet
Att skärmen är kurvad kommer också försvinna från dina tankar rätt snabbt, man vänjer sig eller märker det inte från början ens

Jag rekommenderar det helhjärtat för skärmar 34" och över.

//Pontus

Jag skulle dock vilja påstå att man inte vänjer sig, man inser vad man saknat och blir påmind varje gång man sitter vid en platt skärm!

Jag har som sagt en Odeyssey G7 32" och den är så sjuuuuukt underbar på alla sätt, enda grejen jag kan anmärka på att tiden det tar för den att starta upp men det är en petitess

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Bildexpert 📺

Min plastiska hjärna glömmer snabbt bort om jag sitter vid en platt skärm eller en krökt. Det är i grunden ett enda stort whatever för min gråa massa. Har flera gånger i tester kommit på mig själv att jag måste skriva några ord om skärmens krökning också – "ja, just det!". Kan heller inte minnas på rak arm ifall de UW-skärmar jag testar var raka eller krökta.

Betydelsen av krökningen för sådant som uniformitet och vinklar och färger i vinklar är helt underordnat allting annat. Krökta VA-paneler har inte särskilt mycket förbättring från krökningen. Mer likt konkava speglar att det finns en sweet-spot där det är en förbättring mer än vad en plan VA-panel ger. Men också positioner där kräkningen försämrar. Samma sak med reflexfilter. Krökningen kan hjälpa, men lika gärna (hjärna?) stjälpa och smeta ut en liten reflex över hela ytan.

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

har denna till min bilsimrigg riktigt trevlig skärm enligt mig.

har även en lenovo 27" som jag haft lite längre och de är väldigt likvärda och väldigt nöjd med lenovos skärmar hittills.

har även en MSI 27" skärm med i princip samma spec va panel 144Hz som lenovon men skulle inte rekommendera MSI´s skärmar är grymt besviken på den då det är som ett blått filter på hela bilden och hur du än drar i färgslidersarna så ser det ändå ut som att du har ett blått färgfilter över hela bilden medans lenovopanelerna har en betydligt varmare och i mina ögon realistisk bild...

en polare har också MSI skärm i en dyrare prisklass har för mig han sa han gav typ 6000:- för den medan jag gav inte mer än 3000:- eller nå sånt för min men jag ser samma fenomen på hans skärm trodde att det var för att min msi skärm var i ganska låg budget men verkar vara ett stående fenomen på MSI´s VA panelade skärmar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tittat lite med på DELL skärmen och den ser riktigt bra ut.
Visade den för en kollega och han blev riktigt sugen han med

Permalänk
Medlem

Kollat upp lite mer och Dell skärmen har en hel del saker som jag inte har tänkt på som HDR stöd.

AOC CU34G2X har väldigt dålig HDR support läste jag och Lenovo G34w-10 har det inte i huvud taget.
Kan ju inte så mycket om HDR mer än vad jag förstår så är det ett bra plus om den har HDR och även den låga versionen som HDR400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Curved är lite som heroin. Har du väl börjat är det svårt att sluta. Till och med minsta grabben som är 4 vägrade sitta vid sin dator då skärmen var dålig.

Är grabben 4 år och har en egen dator samt sitter bara vid böjda skärmar, kanske dags att börja säga nej
Nej men skämt åsido, kul att ni börjar tidigt med teknikintresset!

OT: håller starkt med om att böjda skärmar är så mycket bättre än platta. Eller formatet 21:9 är väl det jag gillar mest egentligen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tips för stora skärmar är Microsoft Powertoys, med FancyZones kan man definiera mindre zoner på skärmen som man sen kan dra fönster till.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/fancyzones

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Kollat upp lite mer och Dell skärmen har en hel del saker som jag inte har tänkt på som HDR stöd.

AOC CU34G2X har väldigt dålig HDR support läste jag och Lenovo G34w-10 har det inte i huvud taget.
Kan ju inte så mycket om HDR mer än vad jag förstår så är det ett bra plus om den har HDR och även den låga versionen som HDR400

Dell S3422DWG är ganska lik Dell S3220DGF i specen som jag äger och på min skärm varierar det hur pass användbart HDR är då det saknas någon form all local dimming för att släcka ner dom mörka partierna.

Från min upplevelse så gör sig HDR väldigt bra i exempelvis i spel som Doom Eternal och Forza Horizon 4 men mindre bra i Gears 5 och Assassin's Creed Odyssey från det jag testat. Så se HDR på denna skärmen som ett plus i kanten, eller en bonus. Köp inte Dellen enbart för att den har HDR utan för hur den presterar främst i SDR. Jag har dock hört att HDR ska bete sig bättre i Windows 11 mot vad det gör i 10:an men jag skulle inte förvänta mig några mirakel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Dell S3422DWG är ganska lik Dell S3220DGF i specen som jag äger och på min skärm varierar det hur pass användbart HDR är då det saknas någon form all local dimming för att släcka ner dom mörka partierna.

Från min upplevelse så gör sig HDR väldigt bra i exempelvis i spel som Doom Eternal och Forza Horizon 4 men mindre bra i Gears 5 och Assassin's Creed Odyssey från det jag testat. Så se HDR på denna skärmen som ett plus i kanten, eller en bonus. Köp inte Dellen enbart för att den har HDR utan för hur den presterar främst i SDR. Jag har dock hört att HDR ska bete sig bättre i Windows 11 mot vad det gör i 10:an men jag skulle inte förvänta mig några mirakel.

Tack för din input.
Svårt med skärmar då det finns så mycket att tänka på 😁.
Det det spel jag spelar är PUBG och vet inte hur det är med HDR men jag får söka lite mer.
Har ju datorn även till arbete och programmering och där är inte HDR viktigt. Men upplösningen är viktigt och vill ha böjd skärm med minst 31 tum.

Gränsen är satt på ca 5500 kr och vad jag har hittat så är denna bra på en hel del.

Permalänk
Avstängd

Sitter med en 34'' hemma och jobbar och det funkar bra. Den är platt dock, har testat böjd en del på jobbet men fastnade inte för det, kan också ha att göra med att de böjda skärmar vi har på jobbet är rätt kassa, ställer man en bredvid de två 27'' som var alternativet så är de sjukt bleka och grådassiga.

Fönsterhanteringen är inte riktigt lika smidig på en UW jämfört med två vanliga skärmar förstås, men det är ju inga problem att ha fönster i "halvskärm" eller liknande utan det är mer när man vill ha mer än två fönster bredvid varandra som det blir lite mer pill.