Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men så är det ju, ha ett lågt pris i början för att få en kundbas och sedan smyghöjer man så att man kan tjäna pengar.

Trist såklart, blir att pausa abonnemanget för min del.

Hela poängen var att ersätta kabel-TV dinosaurien och reklamen och få ned priset från 500-600 kr+, liksom bekvämligheten.

Men det är ju helt borta:

  • Netflix 179 kr

  • Viaplay 129 kr

  • HBO Max 89 kr

  • Disney Plus 89 kr

  • Sport 399 kr

Det är alltså dyrare nu, men vi slipper reklamen till 99% vilket är det enda positiva.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Det handlar om bekvämlighet för kund. Varför har vi x antal straming tjänster när en räcker. De kan spåra när du fiser hemma numera, det är inget svårt att dela på intäkterna beroende på vilken jättes film/serie har blivit streamad...

Därför att du har X antal operatörer som alla drömmer om att bli den enda. Om det bara skall vara en vilken skall vi ta? SVTplay?

Permalänk
Medlem

Just nu äre bara disney+ och prime video, men i vår blir det nog Netflix igen när det förhoppningsvis finns npgot att se på där (har sätt allt av intresse av Netflix inte direkt stora utbud)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hela poängen var att ersätta kabel-TV dinosaurien och reklamen och få ned priset från 500-600 kr+, liksom bekvämligheten.

Men det är ju helt borta:

  • Netflix 179 kr

  • Viaplay 129 kr

  • HBO Max 89 kr

  • Disney Plus 89 kr

  • Sport 399 kr

Det är alltså dyrare nu, men vi slipper reklamen till 99% vilket är det enda positiva.

Nä, Netflix skiter i det, de vill tjäna pengar som alla andra.

Om inte folk avslutar sina abonnemang så kommer de fortsätta att höja, allt annat vore dumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Har haft Netflix oavbrutet i många år och nedgraderade från Premium till Standard senaste höjning i början av år 2020. Nu känner jag att Netflix Original-produktioner successivt blir sämre där både filmer och serier är väldigt hit-or-miss. Funderar istället på Amazon Prime så man kan kolla ikapp The Expanse och annat gött.

Kommer garanterat, om möjligen temporärt, återuppta Netflix när nästa säsong av Stranger Things och Sweet Tooth kommer.

Jag har gjort likadant hela vägen. Prenumerant i flera år, drog ner från premium 2020 till standard när priset höjdes och tänker denna höjning på att säga upp det till förmån för prime hehe.

Men vi är två som ska ta beslut om det där. Får se om det godkänns ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Netflix var ju det självklara (enda) valet sjukt länge, de hade nästan allt av alla, var billigt och bra.

Nu är allting ’algortimer’ de har blivit av med många serier/filmer/franchises, andra billigare tjänster finns sedan ett bra tag, andra har större utbud och features.

Jag vill inte ha flera sidor av rekommendationer och annat i mitt ansikte varje gång jag vill titta, det är svårare att leta efter specifika saker eller bara bläddra...

Tror det för mig kommer landa i att köpa en månad här och där beroende på vilka serier som släpper avsnitt eller annat (som OS på D+)

Inte alls lika många kommer ha abonnemang konstant tickandes utan att bry sig med dessa priser, så jag skulle definitivt räkna med att priserna går upp över tid.

Jag personligen var aldrig ute efter deras exklusiva innehåll i alla fall, det har blivit urvattnat och vanligt. House of Cards var ju ett fenomen, nu vet jag inte ens vad deras nya heter...

Framförallt Disney kommer öka i pris, de äger väl över 50% av box office vanligen?

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag fundera på om det är värt det. Nästan 200:-, kanske inte mycket om man räknar det i öl på krogen, men Netflix har bara blivit sämre tycker jag.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Men ge mig 4k och en användare. 4 användare är som gjort att dela med kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kul, precis köpt en 4K TV och tänkte uppgradera till 4K-abonnemanget... Nu vet jag inte längre.
Fattar inte varför de ska öka antalet användare per abonnemang bara för att kunna se i 4K, det är bara jag som kollar på mitt abonnemang.. varför ska jag då betala för att 3 andra också ska kunna göra det? Låt det vara ett extraval att kunna ha fler istället..

Skrivet av HenrikM:

Men ge mig 4k och en användare. 4 användare är som gjort att dela med kompisar.

Ni kanske kan dela?

Jag blir lite sugen på att sätta upp en tråd med det temat här på forumet

Permalänk
Medlem

Använder svärfars konto. Hade inte betalat för Netflix ur egen ficka då jag ogillar deras innehåll och priset är för högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Om de slutade ta bort innehåll med så.

Ja precis. Innehållet är väldigt svajjigt. Ibland är det där, ibland bara från datorn och inte Androidd, ibland spårlöst borta bara för att vara tillbaka en vecka senare. Urk.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av liorcifer:

Håller med om att Netflix börjar bli väl dyrt för vad man faktiskt får. Och HBO Max verkar mycket mer intressant, dock sa jag nyligen upp mit HBO abbonemang eftersom det alldeles för ofta kom upp ett felmeddelande och det vägrade spela upp det jag ville.

Är det någon annan här som upplevt samma? Tittar via en nvidia shield tv 2019 om det skulle kunna spela någon roll.

Det borde vara bättre med den biten då de kastar ut det lokala skräp Nordic.

Skrivet av Söderbäck:

Jag har gjort likadant hela vägen. Prenumerant i flera år, drog ner från premium 2020 till standard när priset höjdes och tänker denna höjning på att säga upp det till förmån för prime hehe.

Men vi är två som ska ta beslut om det där. Får se om det godkänns ;).

Det minns jag från kommentarsfältet den gången! Läste först sista raden som om du och jag var två att fatta ett beslut i frågan. Så nära står vi inte varandra, eller?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Wow, >80% av alla kör Netflix?! (på Swec i alla fall)

@liorcifer Sade också upp mitt HBO abbonnemang pga. att spelaren sakta blev sämre och sämre och till sist inte fungerade alls på min dator.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Hela poängen var att ersätta kabel-TV dinosaurien och reklamen och få ned priset från 500-600 kr+, liksom bekvämligheten.

Men det är ju helt borta:

  • Netflix 179 kr

  • Viaplay 129 kr

  • HBO Max 89 kr

  • Disney Plus 89 kr

  • Sport 399 kr

Det är alltså dyrare nu, men vi slipper reklamen till 99% vilket är det enda positiva.

Jag skulle nog säga att streamingen kommer med fler fördelar än att reklamen är väck faktiskt - även om reklamen helt klart är den största USPen.

Man fick inte välja vad man skulle kolla på utan man fick snällt titta på det som sändes i den ordningen någon annan valt. Bara den biten är en stor förändring.
Man behöver inte köpa en avkodningsboxer per TV heller. Eller betala högre abonnemangskostnad för ett tvillingkort om man vill ha det på en TV till.
Man kan numer ta med sig prenumerationen på semestern, eller till hotellet om man jobbar på distans. Det var sällan görbart med kabelTV. Dessutom funkar innehållet i små handhållna enheter så som mobiler, i laptopen och liknande och det fick man inte heller med kabelTVn direkt.
Jag ser rätt så många vinster här.

Sedan kan jag sakna grejer med kabelTVtiden också hehe. Man bara hamnade på filmer med större utbud när man inte valde dem själv. Lättare att ha igång i bakgrunden utan att man behövde administrera än stremingtjänsterna om man bara ville ha lite bakgrundssorl. Sedan har jag känslan av att det var ett bättre utbud av bra filmer på kabelTV än det netflix erbjuder - men det kan vara min lägesuppfattning som lurar mig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Därför att du har X antal operatörer som alla drömmer om att bli den enda. Om det bara skall vara en vilken skall vi ta? SVTplay?

De kan väl gå ihop och skapa en privat. Alla tidningar kunde tex samsas förr och säljas från samma pressbyrå/kiosk även om de hade olika politisk åskådning etc.

Nåja, torrent+plex för min del från och med nu. Inte mitt problem...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Det borde vara bättre med den biten då de kastar ut det lokala skräp Nordic.
Det minns jag från kommentarsfältet den gången! Läste först sista raden som om du och jag var två att fatta ett beslut i frågan. Så nära står vi inte varandra, eller?

Hahaha! Minns inte den tråden riktigt.
Men ja, det hade varit fint om vi två behöver komma överens här;).
Äe det är min bättre hälft i hemmet som får fälla det avgörandet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Tittar knappt på Netflix längre utan det är Viaplay och Prime som används.

Blir till att säga upp Netflix nu.

Edit: då var det uppsagt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Förnyade Disney+ nyligen för 689 kr för ett helt år. Där kan man snacka prisvärdighet. Nedgraderade till HD från Premium när de höjde priset sist, men jag vette fan om 99 kr för 480p och max en tittare är värt det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Deras 4k utbud är inte så stort och vad jag förstått är det inte ”riktig” 4k såsom tex en 4k blu-ray levererar, utan något mer flytande ”bättr än hd men hur bra beror på andra saker”. Av vad jag sett som är 5k på Netflix så är jag ganska oimponerad av dem på det viset.

4K är 4K, det är antal pixlar bilden består av, så det är riktigt. Däremot så komprimeras bildströmmen rätt hårt så det blir inte lika bra bild som en Blu-ray, och Netflix är väl sämst av dem medan Apple är rätt frikostiga. Netflix streamar 4K med bitrate på ca 15 Mbps, Apple ligger på runt 25 om jag inte missminner mig men kan peaka över 40 Mbps. En 4K Blu-ray som referens ligger oftast över 60 och ibland över 100 Mbps och använder samma HEVC-kompression

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Testpilot

Priset känns ändå rimligt i min bok.

Kollar nästan uteslutande på Netflix-Original saker genom just Netflix ändå, "vanliga filmer" kollar jag knappt på alls längre, föredrar serier som tillåter mer karaktärsutveckling och investering i den värld det är tänkt att leva sig in i

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Enda sen Netflix började fokusera mer på egenproducerat material har det gått utför (även om de har en del bra egna saker. The Crown är en av mina favoritserier). Utbudet är helt enkelt för dåligt. 129 kr som de flesta lär betala är väldigt mycket om man jämför med t ex Disney+ som kostar 57(!!!) kr i månaden om man har öppningserbjudandet. Annars kostar det 89 kr vilket är sjuk prisvärt, särskilt sen Star adderades till utbudet.

Synd att de gått från att vara självklara valet till att vara en dyrare medelmåtta.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite för mycket nu..

När man kan få två streamingtjänster fö priset av en så är det kanske inte värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tittar knappt på Netflix längre utan det är Viaplay och Prime som används.

Blir till att säga upp Netflix nu.

Använder bara Viaplay och Prime sedan nästan ett år tillbaka, känner inte att jag saknar något, Prime har dessutom flest SF-serier vilket passar just mig

Betalar dock för Youtube Premium, YT är en gedigen resurs för allt möjligt och då ingår YT Music vilket har varit en helt ok ersättare till Spotify för mig. Hittar allt jag vill lyssna på, även obskyra saker.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Torrent börjar bli mer och mer intressant igen. Tänker inte ha 30 olika abonnemang för att dessa jättar ska mjölka ut en till max. Det blir snart bekvämligare med torrent+plex...

Lägg till tex Sonarr på det så slipper man att bevaka själv ...

Permalänk
Medlem

Tycker det är snålt med bara 480p för billigaste, vill ha minst 720p där.

I övrigt så är väl priserna ungefär i linje med andra streamingtjänster. Jag brukar växla mellan streamingtjänsterna under året efterhand det släpps material jag vill se på för maximalt utnyttjande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Använder bara Viaplay och Prime sedan nästan ett år tillbaka, känner inte att jag saknar något, Prime har dessutom flest SF-serier vilket passar just mig

Betalar dock för Youtube Premium, YT är en gedigen resurs för allt möjligt och då ingår YT Music vilket har varit en helt ok ersättare till Spotify för mig. Hittar allt jag vill lyssna på, även obskyra saker.

Jag kör också YouTube premium, det är nog den mest prisvärda streamingen med tanke på den sjuka mängden video och musik man konsumerar där. Studentpriset är dessutom ett överkomligt 69kr. YouTube music har exakt allt jag lyssnar på, det är egentligen en bra ersättare men att sitta och göra om alla listor från Spotify...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Herregud vad de ökar. 179kr för Netflix som bara tappar materiel kontra konkurrenter är sjukt dyrt.
Hade vi kunnat se allt (inkl US, Aus, UK) så hade det varit mer värt det men massvis är region locked.

Dock inte Netflix fel att saker är regionblockerat samt att de tappar filmer och serier som de själva inte producerat till andra tjänster som är de som verkligen har producerat dem. Alla har sina egna streaming-tjänster nu och när avtalen tar slut med Netflix så förnyas dem inte och de börjar streama sina filmer och serier på sina egna tjänster.

Men jo priserna ökar och utbudet annorlunda aka mer egenproducerat och mindre annat.

Blir verkligen som det gamla kabel-tv där alla kanaler har sina egna saker och visar inget från någon annan. Bara exklusivitet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det jag förvånades mest över var faktiskt inte priset utan att Netflix bas var 480p. Jag trodde inte att någon streamingtjänst hade lagt ribban så lågt.

480p kan väl vara schysst om man har väldigt långsamt internet, fast då som val inte som begränsning ifrån streamingtjänsten.

Permalänk
Medlem

Kör olika tjänster olika månader beroende på vilket innehåll som lockar. Jämför med att hyra en film eller antal timmar högkvalitativt content, så är det småpotatis i sammanhanget. Kör standard.

Generellt sett så tycker jag i övrigt att alla dessa tjänsters Interface är riktigt värdelöst. Svårt att hitta och få en överblick, vettiga genretaggar, beskrivningar, filtrera på skådis, talat språk eller annat som borde kunna göras i en handvändning då datan bör finnas.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande använda vpn för att få bättre innehåll?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB