3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Webhallen
Skrivet av aker:

@webhallen: finns det någon uppdatering kring 3080 TUF non-oc?
Har en order som är lagd 2020-09-21 07:26.

Det gör det! PM mig med ordernummer så kommer du bli glad

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@webhallen

Hej! En fråga! Inget viktigt för min del så har du inte mycket tid så behöver du inte ens svara.

Jag undrar bara hur det varit med defekta kort nu under bristen. Har det varit mycket trasiga kort? Har själv råkat ut på detta med flertal kort. Undrar bara ifall den ökade efterfrågan har lett till sämre kvalitetskontroller osv?

Intressant tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

Det tycker nog alla vi i tråden. Har extremt svårt att tro på det du skriver efter allt man läst här.

Elgiganten har för det mesta avbrytit ordrarna utan att ens fråga om det. Hände mig och flera andra i tråden, säkert en majoritet.

Hände mig nu precis med. Har inte kunnat svara när dom ringde så fick sms om att dom skickat tillbaka pengarna...

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Webhallen
Skrivet av UtanGrafikkort:

@webhallen

Hej! En fråga! Inget viktigt för min del så har du inte mycket tid så behöver du inte ens svara.

Jag undrar bara hur det varit med defekta kort nu under bristen. Har det varit mycket trasiga kort? Har själv råkat ut på detta med flertal kort. Undrar bara ifall den ökade efterfrågan har lett till sämre kvalitetskontroller osv?

Intressant tycker jag

Hade inte sagt mer än vanligt, så inget att rapportera därmer än det som redan uppdagats som tillverkningsfel. (Gigabytes strömkontakt med lösa stift osv)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hade inte sagt mer än vanligt, så inget att rapportera därmer än det som redan uppdagats som tillverkningsfel. (Gigabytes strömkontakt med lösa stift osv)

/Patrik

Okej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Haha, no offence taken
Misstänk på du kan bara säga att då har du gjort dålig research

Jag har inget samröre med Elgiganten mer än att jag är också drabbad av denna fars.
Fick precis som några andra här en "deal" från dem förra veckan att välja mellan fyra grafikkort och skulle få betala 10.416, en mellanskillnad på 2.426:- då jag valde Gamerock OC kortet (+ca. 24%) vilket jag accepterade. Tycker det var en ok lösning med tanke på dagens priskurs på grafikkort och rådande situation finns trots allt fler som väntar på 3080 kort oavsett butik. Förhoppningsvis får någon här som orkar kriga, rätt mot Elgiganten dvs. slipper mellanskillnaden och då kanske vi som accepterade "dealen" kan kräva mellanskillnaden tillbaka vilket vore det optimala. Jag beställde på faktura (som jag alltid gör) har därför inte legat ute med några pengar och blev inte heller erbjuden något presentkort som "plåster på såren" vilket är helt fine för mig.

I övrigt så har jag personligen ingen dålig erfarenhet med Elgiganten snarare tvärtom och med tanke på att jag har handlat på Elgiganten till och från ända sen 90 talet och aldrig haft några problem förutom NU när jag beställde TUF OC kortet så försöker jag bara vara objektiv. Har gjort några klipp hos Elgiganten genom åren och fått hjälp när det har behövts och det har alltid löst sig, där av min neutrala ställning.

Oaktat min Erfarenhet så tycker jag så klart att hela det här är dåligt hanterat av Elgiganten och hoppas verkligen att detta löser sig för övriga som inte uppskattat "dealen" och för de som inte fått någon deal överhuvudtaget.

Du måste få höra mycket "Härlig grabb du är en härlig grabb" när nära&kära de ser dig den "vibe" får jag utav din respons.
Men apropå ditt köp på GPU genom faktura så har du 68% chans även om du inte betalat fakturan så länge det inte finns ett "betala senast" som har förbipasserats.
Varför har du rätt till det? det finns lagar som skyddar kund och säljare.
Har du köpt online på ett erbjudande och fått bekräftelse trots att du inte betalat så har du rätten att få din beställning de har annonserat och hojtat kunder kom hit köp på kort eller faktura varsågod, kortet kommer från leverantör du behöver bara vänta x antal månader och sen ändrar de sig för att deras leverantör kunde inte leverera eller vad som helst för ursäkt gällande leverantören. Hade Sverige funkat felfritt och regeringen verkat lagarna i sin fulla pricka och inte blundat så mycket som de gör då nu igår eller imorgon El-giganten hade förlorat sin licens att få vara butik eller e-handlare för att man kontrolleras utav en myndighet som ger licenser att t.ex sälja korv eller vara e-handlare. Men El-giganten får inte förlora sin licens, Regeringen som delar ut deras licens måste blunda annars förlorar folk jobb, de ska ha a-kassa, skatte pengar kommer inte in men de åker ut till numera arbetslösa... Men Regeringen blundar för de behöver pengar till sina projekt... Hen som bor i Rink3by blundar för sitt samvete andras lidande för Hen tjänar pengar på att sälja knark till ungdomar bland annat trasiga vuxna, I slutet av dagen så är det bara pengar Hen tänker på och skiter i Lagen Lika så är vår kära regering...

Kolla på all smuts och vidrighet som avslöjats hittills, Burger King Mat smuts förlorade de sin mat licens? nej mannen de betyder Para för regeringen alltså de är Pengar i regeringens ögon nära 1miljon i ton sedlar om året mannen...

Förlorade MatHem sin matlicens?

Jag har en känsla att du vet mer eller mindre om gojan jag skriver här...om inte Googla på "Burger King matsnusk 2 minuter"
Sen googla "Mathem dålig mat" eller nått liknande tills du ser "best before date" maten som skickas ut till svenska familjer året runt trots att det har passerat dagar eller veckor efter date, bara man ändrar lapp på råvarorna det är lugnt som mat till familjerna.

Sök "Ica personal hyvlar gammal ost som möglat och säljer det"
tror du de anställda vågar ge sina barn ost från ica eller arla längre? när de märker att det finns ingen som kontrollerar industrin i ica eller Arla, arla har inget att göra med händelsen men de är skyldiga sina kunder att försäljaren är en ärlig person men vi skiter i den diskussionen för i slutet av dagen vet jag kanske du också... så länge man kan tjäna stålar så skiter hen i orten om lag och rätt när hens regering skiter i hans familjs bästa, regering vill ha dolla dolla billa...

Eller kan någon här citera mig att jag har fel om vår regering, svara på en enkel fråga efter den har googlat på de tre namn jag nämner ovan helt seriöst:
Varför har dessa 3 företag fortfarande licens att sälja, leverera till slut kunden?
Varför är inte de ansvariga bakom galler, de har ju brytit mot minst tre lagar?
De tvättar råvaror=pengar, De har orsakat slutkund besvär/ohälsa mm, De har helt enkelt brytit licens kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasen:

Nej så var det inte, första kortet var PNY retur ex som jag hämtade i Örebro...dagen efter fick jag leverans av mitt TUF kort varvid PNY kortet returnerades till EG. De sista kortet såldes som sagt utan större avans idag.
Slutsatsen jag drar är mer att har man inte fått ngt kort på ett år så kan man ju inte ha varit särskilt aktiv eller möjligen haft stor otur.
PNY kort 8100:- Återlämat EG
TYF kort 7990:- I burk
Gigabyte kort 8900:- sålt i dag med liten avans, i princip tim debitering pålagd.

Får man fråga när du beställde ditt TUF-kort från Elgiganten?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig var han en av dem som beställde runt 10/10 och som fick kort när EG fick in en skvätt. Kösystem betyder inte så mycket för dem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det gör det! PM mig med ordernummer så kommer du bli glad

här i svaret lyser skillnaden mellan webhallen och NoN igenom som en solstråle en regnig måndag.
Grattis till er som beställde hos dem, och inte som oss andra NoN losers

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

här i svaret lyser skillnaden mellan webhallen och NoN igenom som en solstråle en regnig måndag.

Har fått känslan ibland att man måste höra av sig för att få sitt kort. Finns det många här som webhallen hört av sig till utan att ni behövt kontakta dom ?

Jag menar varför skriver dom meddelande som detta "Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2"

Dom har ju listan framför sig ? Varför inte ta kontakt med kunderna själva ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Har fått känslan ibland att man måste höra av sig för att få sitt kort. Finns det många här som webhallen hört av sig till utan att ni behövt kontakta dom ?

Jag menar varför skriver dom meddelande som detta "Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2"

Vet ej, men är med glad att det finns en som tar tag i detta på ett eller annat sätt. Inte som EG och bara avbokar ordern

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Skulle tro att inte alla kort för alla fram till det datumet finns, så de försöker kanske prioritera de som är aktiva/högljudda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Vet ej, men är med glad att det finns en som tar tag i detta på ett eller annat sätt. Inte som EG och bara avbokar ordern

Skrivet av medbor:

Skulle tro att inte alla kort för alla fram till det datumet finns, så de försöker kanske prioritera de som är aktiva/högljudda?

Ja helt klart att dom är 10ggn bättre än EG men tycker bara det är konstigt att istället för att bara kontaka kunderna så skriver dom på ett forum att kunderna kan kontakta dom

edit: Kanske vill dom prioritera swec folk

Permalänk
Medlem

Följer den här tråden även om jag inte har något 3080 beställt. Måste säga att jag aldrig kommer shoppa hos EG igen efter att ha läst hur det gått för er alla. Där emot ska Webhallen och Patrik ha stor eloge för hur dom sköter detta. Inte helt omöjligt att jag som trogen inet kund börjar beställa lite smått och gott därifrån i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag reserverade en ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC V2 LHR 10GB Vit att hämta i butik på Webhallen (Stockholm regionen) - Kan nog hämta ut den under morgondagen.

Dock så kanske jag avvaktar köpet inför mitt kommande PC bygge och satsar på en bra, rejäl 4K skärm initialt som börjar komma ut för att fortsätta lira en tid till på min XSX/PS5. Kluven som sagt...

Meddelar här ifall det kommer dyka upp en i lager inom kort om de ens uppdaterar det på Webhallen hemsida att kunna köpa ut i butik.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Du menar grattis alla ni som beställde Asus. Vi som beställde gigabyte sitter fortfarande och väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Du måste få höra mycket "Härlig grabb du är en härlig grabb" när nära&kära de ser dig den "vibe" får jag utav din respons.
Men apropå ditt köp på GPU genom faktura så har du 68% chans även om du inte betalat fakturan så länge det inte finns ett "betala senast" som har förbipasserats.
Varför har du rätt till det? det finns lagar som skyddar kund och säljare.
Har du köpt online på ett erbjudande och fått bekräftelse trots att du inte betalat så har du rätten att få din beställning de har annonserat och hojtat kunder kom hit köp på kort eller faktura varsågod, kortet kommer från leverantör du behöver bara vänta x antal månader och sen ändrar de sig för att deras leverantör kunde inte leverera eller vad som helst för ursäkt gällande leverantören. Hade Sverige funkat felfritt och regeringen verkat lagarna i sin fulla pricka och inte blundat så mycket som de gör då nu igår eller imorgon El-giganten hade förlorat sin licens att få vara butik eller e-handlare för att man kontrolleras utav en myndighet som ger licenser att t.ex sälja korv eller vara e-handlare. Men El-giganten får inte förlora sin licens, Regeringen som delar ut deras licens måste blunda annars förlorar folk jobb, de ska ha a-kassa, skatte pengar kommer inte in men de åker ut till numera arbetslösa... Men Regeringen blundar för de behöver pengar till sina projekt... Hen som bor i Rink3by blundar för sitt samvete andras lidande för Hen tjänar pengar på att sälja knark till ungdomar bland annat trasiga vuxna, I slutet av dagen så är det bara pengar Hen tänker på och skiter i Lagen Lika så är vår kära regering...

Kolla på all smuts och vidrighet som avslöjats hittills, Burger King Mat smuts förlorade de sin mat licens? nej mannen de betyder Para för regeringen alltså de är Pengar i regeringens ögon nära 1miljon i ton sedlar om året mannen...

Förlorade MatHem sin matlicens?

Jag har en känsla att du vet mer eller mindre om gojan jag skriver här...om inte Googla på "Burger King matsnusk 2 minuter"
Sen googla "Mathem dålig mat" eller nått liknande tills du ser "best before date" maten som skickas ut till svenska familjer året runt trots att det har passerat dagar eller veckor efter date, bara man ändrar lapp på råvarorna det är lugnt som mat till familjerna.

Sök "Ica personal hyvlar gammal ost som möglat och säljer det"
tror du de anställda vågar ge sina barn ost från ica eller arla längre? när de märker att det finns ingen som kontrollerar industrin i ica eller Arla, arla har inget att göra med händelsen men de är skyldiga sina kunder att försäljaren är en ärlig person men vi skiter i den diskussionen för i slutet av dagen vet jag kanske du också... så länge man kan tjäna stålar så skiter hen i orten om lag och rätt när hens regering skiter i hans familjs bästa, regering vill ha dolla dolla billa...

Eller kan någon här citera mig att jag har fel om vår regering, svara på en enkel fråga efter den har googlat på de tre namn jag nämner ovan helt seriöst:
Varför har dessa 3 företag fortfarande licens att sälja, leverera till slut kunden?
Varför är inte de ansvariga bakom galler, de har ju brytit mot minst tre lagar?
De tvättar råvaror=pengar, De har orsakat slutkund besvär/ohälsa mm, De har helt enkelt brytit licens kravet.

Sån är jag..
Jag tror på att man vinner på att vara ödmjuk och visa respekt i längden i många situationer.
Att t.ex. skälla på kundtjänst som en del gör tror jag inte man kommer att komma långt med oavsett hur rätt man än har som kund, kundtjänst förmedlar ändå bara vad ledningen sagt åt dem att informera/erbjuda kunden. Tror mer på att ARN är rätt väg att gå vilket jag också inbillar mig väger tyngre i slutändan.

Att Elgiganten måste stänga ned p.g.a. en tvist med datorkomponenter har jag svårt att se framför mig, datorkomponenter är ändå bara en lite bråkdel av deras verksamhet min uppfattning är att Elgigantens huvudfokus är Vitvaror och Hemelektronik där bl.a pc ingår till en liten del. Tror inte det kommer att hända men skulle inte bli förvånad om Elgiganten beslutar sig för att sluta med datorkomponenter och enbart hålla sig till färdiga datorpaket.

Håller definitivt med dig i övrigt och är av samma åsikt, det är mycket som är fel här i landet (och världen) det finns mycket som behövs göras men den här gången kan vi väl låta det stanna vid "3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager" 🙂

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Tackar webhallen för mitt 3080 LHR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Sån är jag..
Jag tror på att man vinner på att vara ödmjuk och visa respekt i längden i många situationer.
Att t.ex. skälla på kundtjänst som en del gör tror jag inte man kommer att komma långt med oavsett hur rätt man än har som kund, kundtjänst förmedlar ändå bara vad ledningen sagt åt dem att informera/erbjuda kunden. Tror mer på att ARN är rätt väg att gå vilket jag också inbillar mig väger tyngre i slutändan.

Att Elgiganten måste stänga ned p.g.a. en tvist med datorkomponenter har jag svårt att se framför mig, datorkomponenter är bara en lite bråkdel av deras verksamhet. Min uppfattning är att Elgigantens huvudfokus är Vitvaror och Hemelektronik, där bl.a pc ingår till en liten del.

Håller definitivt med dig i övrigt och är av samma åsikt, det är mycket som är fel här i landet (och världen) det finns mycket som behövs göras men den här gången kan vi väl låta det stanna vid "3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager" 🙂

Saken är ju den att vi har lagar i Sverige som finns till för en anledning. Ibland är det till den enskildes fördel och ibland inte. Hade vi inte haft lagar hur hade då samhället sett ut? Folk hade mördats till höger och vänster över småsaker skulle jag säga. Oavsett om man är konsument eller återförsäljare så finns det både rättigheter och skyldigheter för båda parter. Gällande El-Giganten så kan det diskuteras om de har följd lagen eller brutit mot lagen. För att få det definitiva svaret på detta så behöver det få prövas. Finns olika sätt att gå tillväga. Konsumentombudsmannen, ARN osv.

Permalänk
Medlem

@webhallen hur ser det ut med asus ekwb korten? Inte hört något på länge.

Segt att min beställning från elgiganten blev avbokad trors de lovat att de inte skulle göra det. (3080 ventus oc).
11 156:- - Gigabyte RTX3080 TURBO

11 416:- - GeForce RTX3080 GameRock OC ( LHR

12 581:- - Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB Gaming OC

Gav de mig som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Segt att min beställning från elgiganten blev avbokad trors de lovat att de inte skulle göra det. (3080 ventus oc).

De får som sagt inte avboka, hota med täckningsköp om de vägrar leverera

Permalänk

Värt?

Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix Gaming White OC
Kostar 12875kr i butik, är det värt priset med tanke på att priserna är höga atm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix Gaming White OC
Kostar 12875kr i butik, är det värt priset med tanke på att priserna är höga atm?

Helt upp till dig om du tycker det är värt det eller inte. Spelar ingen roll vad vi andra säger för vi alla tycker olika.

Permalänk
Skrivet av Undesired_hero:

Helt upp till dig om du tycker det är värt det eller inte. Spelar ingen roll vad vi andra säger för vi alla tycker olika.

Tack för svar 🙃, har bara hört att priserna är höga.
Man vill ju inte betala överpris för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Tack för svar 🙃, har bara hört att priserna är höga.
Man vill ju inte betala överpris för något?

Nej det vill man inte. Det förstår ju jag också. Allt beror ju såklart på din inkomst. Har du hög inkomst kanske det inte spelar någon roll vad det kostar för det är ändå "billigt" medan medel och låginkomsttagare tycker det är på tok för högt. Priset är ju så klart rätt högt för min egen del. Jag personligen hade inte tyckt det varit värt det.

Permalänk
Skrivet av Undesired_hero:

Nej det vill man inte. Det förstår ju jag också. Allt beror ju såklart på din inkomst. Har du hög inkomst kanske det inte spelar någon roll vad det kostar för det är ändå "billigt" medan medel och låginkomsttagare tycker det är på tok för högt. Priset är ju så klart rätt högt för min egen del. Jag personligen hade inte tyckt det varit värt det.

Har ej någon inkomst 🤣, bara lite pengar. Varför är det inte värt det? (Ursäkta att jag frågar)
Har ett helt vit bygge, därför tänkte jag köpa just denna modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Om du lyckas förhandla ner priset på Gigabyte Gaming OC så kanske det kan vara ett alterantiv med tanke på att någon i denna tråd fick ett REV1 nyligen från EG?

Permalänk
Hedersmedlem

Och då har även jag fått mitt kort. Beställde ett TUF non-OC i mitten av Oktober förra året och nu har jag fått ett TUF OC V2. Bättre sent än aldrig

Edit: För lanseringspris 7825 riksdaler.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Och då har även jag fått mitt kort. Beställde ett TUF non-OC i mitten av Oktober förra året och nu har jag fått ett TUF OC V2. Bättre sent än aldrig

Edit: För lanseringspris 7825 riksdaler.

Vart köpte du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Tror att dom som sitter här i tråden har hört av sig, min känsla är att man gör så är för att spara tid. Om man ska höra av sig till alla i listan som jag gissar på är typ hundra så lär det ju ta en stund och även få svar från alla.
Själv hade jag en order som var innan 20:de och hörde av mig igår ca 08:30. ca 2 minuter senare var allt klart och fick precis meddelande i postnordappen att jag har ett paket att hämta.

Men vad vet jag, är iaf min gissning och det funkade bra för mig men hoppas dom andra som också beställt innan 20nov som inte sitter i tråden får sina kort så snart som möjligt.

Får se om man hinner få i kortet ikväll och prova lite eller om man får vänta tills imorgon.