Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Konstigt nog verkar spelet flyta bättre på Radeonkort än Nvidiakort. Jag med mitt RX6800 har haft i princip inga problem alls och ligger på jämna 120-140fps i 1440p med medium settings. Ultra hade jag ca 80-90 och high 100-120 ungefär. Haft en krasch på 6 timmars speltid ungefär. Kör med future frame rendering på så det hjälper garanterat en hel del.

Polaren med ett 3080ti kör 1080p och hade allt på low och hade svårt att komma över 100fps av någon anledning och han klagade på mycket stuttering. Har även hört av andra med RTX-kort att de har svårt med lag och stutters.

Men som sagt, future frame rendering är ett tips för er som behöver mer FPS. Det sägs öka input lag men jag har kört det alltid i BFV också och märker ärligt talat ingen skillnad. Dessutom är ju servern i BF2042 rätt laggig just nu så tror inte den funktionen gör någon skillnad

Läste att Nvidia inte har Game Ready-drivrutiner ännu (det verkar AMD ha).

"Only AMD is offering Game Ready drivers for Battlefield 2042 at this time. I'm sure NVIDIA will release an update soon, definitely in time for launch. We used the latest drivers from both companies. Considering how important the Battlefield series is, I have no doubt that driver engineers at both AMD and NVIDIA are hard at work trying to optimize every bit of their driver for the upcoming title."

https://www.techpowerup.com/review/battlefield-2042-open-beta...

Intressant test här med olika grafikkort! Men som sagt ovan, beta samt att det verkar saknas GeForce-drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

bara jag som som denna krashen från och till?

Vanligtvis kör jag BF1 och där händer det aldrig något...

Jag har dom senaste AMD drivarna

Permalänk
Lego Master
Skrivet av General Nord:

"Only AMD is offering Game Ready drivers for Battlefield 2042 at this time. I'm sure NVIDIA will release an update soon, definitely in time for launch. We used the latest drivers from both companies. Considering how important the Battlefield series is, I have no doubt that driver engineers at both AMD and NVIDIA are hard at work trying to optimize every bit of their driver for the upcoming title."

Intressant test här med olika grafikkort! Men som sagt ovan, beta samt att det verkar saknas GeForce-drivrutiner.

https://i.imgur.com/foddgle.jpg

Ser ut att stämma ungefär med vad jag ser på mitt RTX 3070 i 3440x1440. Kör på AUTO-läget i inställningarna, verkar funka rätt okej. Men visst vore det gött att få lite mer performance ur det. Tänker att jag sänker till normal 16:9 1440p om jag ska streama nånting.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

https://i.imgur.com/foddgle.jpg

Intressant. Verkar vara väldigt logiskt då.

Sen har han ju helt rätt i att det ligger nog mycket som jobbar i bakgrunden som debug logging och annat som tankar performance rätt hårt.

Sen så såg jag faktiskt inte jättestor skillnad mellan medium och ultra. Spelet är väldigt snyggt på bägge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Spelade ett par timmar till igår kväll. Hade roligt igen men det verkade som dom hade mer problem med servrarna igår. Mycket rubberbanding på flygplan och helikoptrar och vid ganska många tillfällen kunde jag svära på att jag dumpade ett helt magasin rakt i pannbenet på en motståndare och de inte dog. Fick till och med hitmarkers men nä. Hände oftare än det borde. Men det är ju precis sånt som BETA är till för så. Man ska inte ha för stora förväntningar på BETA-versioner. Börjar också kännas lite fattigt med antalet vapen men det vet vi ju kommer finnas en väldans massa fler.

Så även om det uppenbarligen är massvis av buggar och saknade funktioner så är jag hoppful till släppet. Tror det kan bli riktigt bra. Det är ju alldeles FULLT av "battlefield moments", hur fåniga och orealistiska nu de än är, och det var ju detta som saknades i BF1 och BFV. De spelen är bra på sitt sätt och mycket mer atmosfäriska, men i rent nöje är det svårt att slå gammalt hederligt battlefield-tokeri

Instämmer helt. I detta BF får jag battlefield moments titt som tätt, speciellt med vänner. Saknade detta i BF1 och BF5 som var bra på annat som du nämner.

Visa signatur

Ryzen 5600X || 3060 TI || 16GB RAM || 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Polaren med ett 3080ti kör 1080p och hade allt på low och hade svårt att komma över 100fps av någon anledning och han klagade på mycket stuttering. Har även hört av andra med RTX-kort att de har svårt med lag och stutters.

Som att köpa en bil med 300 HK och bara köra på ettans växel xD

Vem fan kör 1080p med ett ~20K grafikkort

Jag kör 4K och ligger runt 60-70 med det mesta maxat. Går säkert att finlira inställningarna lite för att få bättre FPS utan stor grafisk skillnad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Happ, gick in för att testa och det första som händer är att mouse1 verkar hållas in hela tiden, dvs. min gubbe skjuter konstant

Har försökt byta vapen, slänga vapen, starta om spelet. Inget verkar fungera. Så fort jag kommer in i ett spel agerar spelet som att min mouse1 är nedtryckt konstant

Kul spel. Det var den betan för mig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör 4K och ligger runt 60-70 med det mesta maxat. Går säkert att finlira inställningarna lite för att få bättre FPS utan stor grafisk skillnad.

Kan bara instämma :).

Men han är väldigt tävlingsinriktad. 360Hz 1080p skärm och så mycket fps som möjligt, allt på low :P.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Happ, gick in för att testa och det första som händer är att mouse1 verkar hållas in hela tiden, dvs. min gubbe skjuter konstant

Har försökt byta vapen, slänga vapen, starta om spelet. Inget verkar fungera. Så fort jag kommer in i ett spel agerar spelet som att min mouse1 är nedtryckt konstant

Ett väldigt vanligt problem i betan.

Skrivet av gamerevolution.com:

To fix the auto-fire bug in the Battlefield 2042 beta:

-Unplug or disable any controllers that may be connected and play with mouse and keyboard.[/li]
-Go to the game’s menu and choose Settings/key bindings/soldier. Scroll down until reaching the control for ‘Fire,’ which has buttons assigned for mouse, keyboard, and controller. Delete the keyboard and controller binds by selecting the boxes for those controls and holding ‘Esc’ on the keyboard.[/li]
-If the controller is the preferred method of playing, repeat the steps above and delete the mouse and keyboard controls instead.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

https://www.youtube.com/watch?v=7m-DI6oSRB0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast man prioriterar väl olika saker?

Jag förstår inte hur man kan köra i 4K och 60fps, då hackar det ju? Blir ju ingen trevlig upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Tror han körde utan FFR men kan dubbelkolla. Han har även en 5900X. Ska kolla hur GPU usage låg men tycker ändå det va märkligt med tanke på hur mycket bättre hårdvara han har än mig.

Ja jag har inga 1000 timmar i BFV, då märker man nog minsta lilla ändring :). Ska se om jag kan testa lite mer om jag känner skillnad mellan FFR av och på. Hade bara så roligt igår att tiden sprang iväg

Låter ju definitivt skumt att han får lag och stutter med 5900X och 3080Ti i 1080p på low! Vet att jag hade rejäla stutter och lagg på high med datorn i sign men då i 3840x2160. Medium settings utan FFR, filter, motion blur är sweetspoten för min del. Nu är jag inte säker på hur djupa dippar jag får men håller mig runt 80 fps ish.

Verkar ju lite osäkert om inställningar fungerar som det ska i betan så testa i BFV om du märker skillnad

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Fast man prioriterar väl olika saker?

Jag förstår inte hur man kan köra i 4K och 60fps, då hackar det ju? Blir ju ingen trevlig upplevelse

60-70 FPS och g-sync "hackar" inte. Det är dessutom med max på allt, i en beta. Brukar ligga på 100+ i de flesta spel.

Och 3080 Ti är onödiga pengar om man bara spelar i 1080P, oavsett mål för FPS.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

1) Har ingen kontroller till PC.
2) Hjälpte ej.

Tänker inte lägga ner tid på att felsöka dessa saker, ska vara sånt som inte ens ska dyka upp i en öppen beta efter såhär lång tid i utveckling.

Äe. Kommer nog köpa BF2042 nångång i mitten av 2022, då har de genomgått den obligatoriska 6 månaders öppna betan som nuförtiden kallas launch.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

1) Har ingen kontroller till PC.
2) Hjälpte ej.

Tänker inte lägga ner tid på att felsöka dessa saker, ska vara sånt som inte ens ska dyka upp i en öppen beta efter såhär lång tid i utveckling.

Äe. Kommer nog köpa BF2042 nångång i mitten av 2022, då har de genomgått den obligatoriska 6 månaders öppna betan som nuförtiden kallas launch.

Kör du nån mjukvara för att emulera eller trixa med mus/tgb-input? Lösningen för mig var att stänga av Mouse without borders när jag spelar.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

60-70 FPS och g-sync "hackar" inte. Det är dessutom med max på allt, i en beta. Brukar ligga på 100+ i de flesta spel.

Och 3080 Ti är onödiga pengar om man bara spelar i 1080P, oavsett mål för FPS.

Får nog testa gsync ändå på denna beta…. Iom är nere på 60!som värst
Brukar ha det avstängt, för känner npn sorts inputlag och det går sämre då 😮
Hur har du ställt in hela vägen gällande gsync, vsync etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

60-70 FPS och g-sync "hackar" inte.

Nä för dig gör det nog inte det, nog många som önskar att det räckte, hade blivit billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kör du nån mjukvara för att emulera eller trixa med mus/tgb-input? Lösningen för mig var att stänga av Mouse without borders när jag spelar.

Nope, allt är "vanilla" kring tngtbort+mus på denna PC

kanske testar igen imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

Nope, allt är "vanilla" kring tngtbort+mus på denna PC

kanske testar igen imorgon.

Oflyt. Ja, hoppas du får rätt på det. Jag gillar betan rejält faktiskt, och ser fram emot en mer polerad version i november.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

bara jag som som denna krashen från och till?

https://i.imgur.com/aKQWo8I.png

Vanligtvis kör jag BF1 och där händer det aldrig något...

Jag har dom senaste AMD drivarna

Jag fick samma krasch. och jag misstänker att de är pga att jag streamade på discord samtidigt som jag spelade. Streamar du?
När jag stängde ner streamen fungerade det.

Jag upptäckte nämnligen att när kraschen kom så kunde jag varken prata eller höra någon på discord utan att disconnecta och connecta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Bottarna är lite efterblivna titt som tätt, ena stunden står dom bara och glor runt ett hörn och ena stunden kommer dom upp en i ryggen och slår en med en skyffel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

vilken tid exakt kan man börja spela detta den 8e oktober? försökte nu igen men inget , nån som vet ?

Från 11.00 idag ska det ha öppnat för alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra spel, Battlefield är tillbaka, prestandan är sådär.
Får 60-70 fps på low med Ryzen 5600x och RTX2080, men spelet är väldigt snyggt fortfarande, fysiken är helt otrolig.
Har inte haft några problem med betan.

Permalänk
Medlem

Tyckte det sög så stängde av efter 10 minuter, mest på grund av hur kasst optimerat spelet var både på klient och serversidan. En sak kändes riktigt Battlefield dock - totalt värdelösa menyer anpassade efter soffspelare med handkontroll.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Finns många som kör rtx3080 och 1080p low. Allt handlar inte bara om fina effekter i skjutspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Bottarna är lite efterblivna titt som tätt, ena stunden står dom bara och glor runt ett hörn och ena stunden kommer dom upp en i ryggen och slår en med en skyffel.

Oj, finns det bottar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Oj, finns det bottar också?

Bottar fyller ut så det blir 128 spelare alltid. Om någon lämnar till exempel så fylls hans plats med en bot tills det ansluter en ny spelare, då försvinner botten igen.

Tycker själv inte det varit ett problem. Ser dom rätt sällan ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Bottar fyller ut så det blir 128 spelare alltid. Om någon lämnar till exempel så fylls hans plats med en bot tills det ansluter en ny spelare, då försvinner botten igen.

Tycker själv inte det varit ett problem. Ser dom rätt sällan ändå.

På PS5 utan cross play ser jag dom under 2-3 minuter precis i början av matchen, sen fylls det på med vanliga spelare. Fungerar kanon tycker jag

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak igår kväll där de som spelar på xbox/playstation dödar en jäkligt snabbt med headshots. Ska vi som sitter på PC slå av crossplay. Är det autoaim/aimassist på de som kör via konsoll!?
Någon konsollspelare som kan svara?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Är det autoaim/aimassist på de som kör via konsoll!?

Man får välja att spela med folk som har inbyggt autoaim, eller fler PC-spelare med risk för aimbotters ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman