Permalänk
Snusfri

Det har inget med "hälsan" att göra, sötningsmedel är betydligt billigare än vanligt socker.

Vanligt socker är relativt dyrt, därför de kör med corn syrup (glukossirap) i Amerikatt som är billigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Härmed slutat dricka Fanta och Pepsi...

Bara hoppas de kör det på Cola också så blir jag helt lastfri förutom pizza...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fick snabbt svar tyvärr så verkar det som detta kommer hända med fler produkter framöver med

Skrivet av ztenlund:

Och den där texten låg ju inte förberedd från copynissarna på marknadsavdelningen...

Det är ett standardsvar. Hittade det även i den här tråden på reddit, som är runt en månad gammal, letar efter information om i vilka länder det har förändrats.

https://www.reddit.com/r/Pepsi/comments/pnic5u/regular_pepsi_...

De började med att lägga till sötningsmedel i vanliga 7-up och Mountain Dew.

Olika recept i olika länder är ju annars vanligt, tex mängden socker i Fanta...

Edit: Danmark har även fått sötningsmedel i produkterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Coca-Cola försökte ju sig på något mellanting för något år sedan, med grön etikett, tror den hette typ Cola Life eller liknande. Alltså med lite mindre socker men också med sötningsmedel, den försvann fort dock så jag antar att det inte var någon hit, men nu gör de samma sak med grundprodukterna.

Vill man minska konsumtionen från statligt håll så lägg på en skatt baserad på sockerinnehåll, krav på förpackningsstorlekar och dylikt blir bara en massa administration och kommer att resultera i gnäll från konsumenterna likväl som från handlare och producenter. Däremot gillar jag enlitersflaskorna som Coca-Cola har, de passar bra för mig. Räcker några dagar utan att bli så avslagen, men den är ofta dyrare än 1,5-litersflaskorna vilket är rätt störande.

Det här handlar alltså om att Pepsico gör något frivilligt själva, inte om reglering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Det har inget med "hälsan" att göra, sötningsmedel är betydligt billigare än vanligt socker.

Vanligt socker är relativt dyrt, därför de kör med corn syrup (glukossirap) i Amerikatt som är billigare.

Hål i huvudet långsiktigt i så fall om det bara handlar om att spara pengar. Pepsi ses ju av många som ett "B-märke". Att tillsätta sötningsmedel istället för äkta vara i sin flaggskeppsprodukt är ju att ge fog för etiketten som en sämre produkt.

Permalänk
Medlem

Känns fett tappat att köra över deras vanliga läsk som en blandning istället för att göra ett mellanting för om det vore populärt/eftertraktat så kommer folk köpa det.

Hade hellre haft en pepsi utan sötningsmedel och mindre socker i så fall men nu vet man att pepsi o dyl kommer undvikas hädanefter.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv

Och jag är precis tvärtom. dricer nästan enbart Pepsi maxi och cola Zero idag, slutade med socker i Kaffe för 10år sedan och övergick till sånna dära sötningtabletter el vad det nu kallas

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fick snabbt svar tyvärr så verkar det som detta kommer hända med fler produkter framöver med

Jag fick exakt samma svar, men gav tillbaka att om folk vill dricka sötningsmedel eller kalorifattigt kan de dricka Pepsi Max eller vatten. Plus en del annan text, men inget direkt argt och inget hotfullt. Bara svar på tal.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Lite surt att de ändrar på saker utan att informera. Det viktigaste är huruvida det fortfarande är gott. Premier päronsoda är god trots att den har både socker och sötningsmedel. Däremot så brukar jag köpa vanlig läsk av andra anledningar än för light varianter. Exempelvis så blir det socker till bakispizzan eller om jag vill ha en energi kick utan att förstöra sömnen.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag dricker inte lika mycket läsk nu som förr, men håller med dig lite om att konsumtionen nog är för stor överlag.
Folk har blivit tjockare även i Sverige, men jag vill hävda att läsk inte uteslutande är boven i dramat, och det tror jag inte du tror heller.

Inget mot dig specifikt.
Men apropå att folk blir tjockare.. oavsett om det är 7g/28kcal (ny pepsi) eller 11g/44kcal (förut) per dl läsk så blir det sannolikt en rätt stor del av dagsbehovet för de som dricker mycket läsk. Självklart inte 'uteslutande boven i dramat' som du skriver - men säg typ en flaska läsk om dagen - ger säg 500kcal som kanske är 20% av dagsbehov energi (rek är att socker ska stå för totalt max 5-10%).. Alternativt så kan man se på det som att teoretiskt skulle det kunna innebära en viktnedgång 1-2kg per månad att bara sluta dricka den läsken.

Allt ovan är ju teoretiskt osv osv.. men ändå tänkvärt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Får man väl gå över till att dricka öl på lunchen istället då. Förstår inte heller. Finns redan zero av fanta. Varför trycka det i halsen på oss som verkligen inte klarar av sötningsmedlet. Blir så dålig i magen av det.
Eller klart jag förstår...spar pengar och har liknande smak i hela världen där olika sockertyper (rör, betor, corn syrup) inte påverkar smakerna.

Edit: ICAs läsk verkar vara mindre socker på ish samma 7.7g nivå men utan sötningsmedel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Inget mot dig specifikt.
Men apropå att folk blir tjockare.. oavsett om det är 7g/28kcal (ny pepsi) eller 11g/44kcal (förut) per dl läsk så blir det sannolikt en rätt stor del av dagsbehovet för de som dricker mycket läsk. Självklart inte 'uteslutande boven i dramat' som du skriver - men säg typ en flaska läsk om dagen - ger säg 500kcal som kanske är 20% av dagsbehov energi (rek är att socker ska stå för totalt max 5-10%).. Alternativt så kan man se på det som att teoretiskt skulle det kunna innebära en viktnedgång 1-2kg per månad att bara sluta dricka den läsken.

Allt ovan är ju teoretiskt osv osv.. men ändå tänkvärt.

Jag kanske var lite sträv i tonen, men jag tog inget personligt.

Det gör helt klart skillnad hur mycket läsk man dricker.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Och jag är precis tvärtom. dricer nästan enbart Pepsi maxi och cola Zero idag, slutade med socker i Kaffe för 10år sedan och övergick till sånna dära sötningtabletter el vad det nu kallas

Samma här,
dock tycker jag fortfarande att möjligheten ska finnas att dricka med socker om man nu vill.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Gamla siffror från 2015.

http://www.actiononsugar.org/media/actiononsugar/news-centre/...

Det var då 87% mer socker i Fantan i Spanien än i Storbritannien.

Och den svenska Fantan innehåller redan sötningsmedel.

Citat:

Kolsyrat vatten, socker, 6% apelsinjuice från koncentrat, surhetsreglerande medel (E330, E296, E331), stabiliseringsmedel (E414, E445), sötningsmedel (acesulfam K, aspartam, sucralose), naturlig apelsinarom med andra naturliga aromer, antioxidationsmedel (E300), färgämne (E160a).

Också den brittiska:

Citat:

Carbonated Water, Sugar, Orange Juice from Concentrate (3.7%), Citrus Fruit from Concentrate (1.3%), Citric Acid, Vegetable Extracts (Carrot, Pumpkin), Sweeteners (Acesulfame K, Sucralose), Preservative (Potassium Sorbate), Malic Acid, Acidity Regulator (Sodium Citrate), Stabiliser (Guar Gum), Natural Orange Flavourings with Other Natural Flavourings, Antioxidant (Ascorbic Acid).

(Den svenska innehåller 67% mer socker än den brittiska.)

Och den spanska (som verkar ha fått mängden socker nedskruvad ordentligt sedan 2015):

Citat:

Agua carbonatada, 8% zumo de naranja a partir de concentrado**, azúcar, acidulantes: ácido cítrico y ácido málico, estabilizantes: E-414, E-444 y E-445, edulcorantes: E-950, aspartamo y E-959, conservador: E-202, corrector de acidez: citrato de sodio, aromas naturales de naranja y otros aromas naturales, antioxidante: ácido ascórbico y colorante: E-160a.

Nu är det 7,7 mg socker per 100g Fanta i Sverige, 4,6 i Storbritannien, och 4,5 i Spanien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Samma här,
dock tycker jag fortfarande att möjligheten ska finnas att dricka med socker om man nu vill.

Bolagen bryr sig inte om ni skall ha möjligheten att dricka deras varor med socker, de bryr sig bara om att sälja ***** till er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det här handlar alltså om att Pepsico gör något frivilligt själva, inte om reglering.

Menar du att ditt förslag om att bara sälja små förpackningar skulle implementeras av företagen på eget bevåg?

Permalänk
Medlem

I unga år som student började jag dricka lightläsk för första gången, då 1,5 l pepsi max kostade 6,90 kr på Netto som låg 30 m från studentlägenheten.

Efter att ha storkonsumerat typ en flaska om dagen i ett halvår började jag få enormt ont i magen, alltså riktigt jäkla ont, efter att jag druckit den. Tog nån vecka innan jag insåg vad det var. Slutade tvärt med lightläsk och så försvann det. Men även nu, 20 år senare, får jag ont i magen direkt av bara några klunkar lightläsk.

Visst överdrev jag konsumtionen, men det är samtidigt något som inte är riktigt bra med de sötningsmedlen om man kan få sådana reaktioner.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Synd, jag dricker mest lightprodukter, eller mest, jag dricker bara cola zero någon gång i månaden. Men som jag nästan förstått det på många är att har man vant sig vid ex cola zero kommer den troligtvis smaka bättre än vanlig då man är van vid sötnignsmedel eller socker.

Men jag tycker att de som vill ha vanlig läsk ska givetvis få ha den som vanligt sockrad, vi som inte vill det dricker annat Dock som någon annan sa, fanta zero är vidrig gentemot vanlig imo.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Coca cola hade vettet åtminstone att göra en egen dryck i Coca cola green, vilket floppade stenhårt innan den lades ned. Jag har mer eller mindre helt övergått till Coke zero då jag inte ser nån vits att dricka sockervatten i större utsträckning längre, och när man vant sig med smaken så märker man ingen skillnad.. Annat är det med cola light som smakar avloppsvatten då den har ett helt eget recept istället för bara byta ut sötningsmedlet, vilket är grunden till dess misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bolagen bryr sig inte om ni skall ha möjligheten att dricka deras varor med socker, de bryr sig bara om att sälja ***** till er.

Ingen aning varför du valde att citera just mig och skriva denna kommentar till just mig,
då kommentaren du precis citerade informerade att jag endast dricker light-produkter och har gjort så de senaste 10 åren.

Men ja, de bryr sig väl inte så mycket om att folk ska ha möjlighet att själv välja.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Synd, jag dricker mest lightprodukter, eller mest, jag dricker bara cola zero någon gång i månaden. Men som jag nästan förstått det på många är att har man vant sig vid ex cola zero kommer den troligtvis smaka bättre än vanlig då man är van vid sötnignsmedel eller socker.

Men jag tycker att de som vill ha vanlig läsk ska givetvis få ha den som vanligt sockrad, vi som inte vill det dricker annat Dock som någon annan sa, fanta zero är vidrig gentemot vanlig imo.

Fanta är ju lite speciell i och med att den faktiskt har apelsinjuice i sig när typ alla andra består av vatten, socker och diverse aromer, färgämnen och liknande. Jag minns till och med någon Fanta med fruktkött som jag köpte vid något svagt tillfälle i Tyskland. Så kanske sötningsmedlet inte går så bra ihop med juicen. Dock har de ju börjat med sötningsmedel i vanliga Fanta nu också, vilket gör att den smakar sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Menar du att ditt förslag om att bara sälja små förpackningar skulle implementeras av företagen på eget bevåg?

Exakt det menar jag. Pepsi uppger ju att de vill minska sockerkonsumptionen. Givet att man tror att de menar allvar med det, vore det här ett bättre sätt att göra det på utan att göra sina produkter sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ingen aning varför du valde att citera just mig och skriva denna kommentar till just mig,
då kommentaren du precis citerade informerade att jag endast dricker light-produkter och har gjort så de senaste 10 åren.

Men ja, de bryr sig väl inte så mycket om att folk ska ha möjlighet att själv välja.

Det var generellt riktat.

Men det är lika mycket ***** vare sig det är socker eller sötningsmedel i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Haha exakt. Som att PepsiCo skulle bry sig om vår hälsa, jo tjena. Det handlar alltid om pengar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Exakt det menar jag. Pepsi uppger ju att de vill minska sockerkonsumptionen. Givet att man tror att de menar allvar med det, vore det här ett bättre sätt att göra det på utan att göra sina produkter sämre.

Ja ok. Självklart menar de inte allvar med att minska sockerkonsumtionen, det har de visat gång efter annan, däremot hade de nog gärna "tvingats" av staten att bara sälja dyra småförpackningar. Att få folk att betala 15-25 per liter istället för 5-10 lär ju inte vara något problem för Pepsi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha exakt. Som att PepsiCo skulle bry sig om vår hälsa, jo tjena. Det handlar alltid om pengar.

Det är vanligt att produkter får nytt förbättrat recept där förbättringen är att den blir billigare att tillverka.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

[...]utan att göra sina produkter sämre.

Smaken borträknat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, de som vill undvika socker kan ju idag göra det med pepsi max, så förstår inte riktigt logiken bakom det hela. Det blir helt att gå över till cola nu isf.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tror det är en uppföljning till denna "skrämmande" journalistik som genomfördes för något år sedan.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tre-g%C3%A5nger-mer-s...
https://www.radron.se/vardagskunskap/mer-socker-i-svensk-lask...

- "Oh, tre gånger mer!" Det första en tänker är att svensken vill ha riktigt sötsliskig dryck, inte att de bytt ut socker mot sötningsmedel och kallat drycken för samma sak som originalet.

För min del så hade den fått vara mindre söt överlag, tycker att den är nog söt, men jag vill absolut inte ha in sötningsmedel istället.

Jag brukar köra Pepsi och späda den 50/50 med kolsyrat vatten från kolsyreapparaten. Smakar bra mycket bättre och friskare än ren.

Nej, nu är det slut med det. Kommer inte köpa någon Pepsi med sötningsmedel. När jag dricker dricka så är det för att få sockret och energin, inte för att fejka sig själv med falska ämnen för en sötsliskig upplevelse.