Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Dricker bara Pepsi Max själv, gillar smaken mer. Jag brukar få en hemsk eftersmak av sockrad dricka.
Men tycker det är synd att dom ger sig på "vanlig" läsk, när folk gör ett aktivt val själva att dricka den. Den blir ju vald av en anledning liksom.

My d00d! För att inte tala om den sliskiga kladdiga smaken med sockerdrickor överhuvudtaget.

Pepsi Max Lime är grymt god. Pepsi Max Mango har jag ej provat men det känns fel bara jag läser namnet så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dricker bara Pepsi Max själv (ogillar sockrad läsk rent allmänt), men ser inte riktigt poängen (jo det gör jag*) i att ge sig på "vanlig" läsk, vill folk dricka läsk med sötningsmedel så finns det redan många alternativ, varför då tvinga det på folk om dom inte vill?

(*Det är billigare med sötningsmedel än socker, det handlar bara om att tjäna pengar men dom försöker istället maskera det som att dom bryr sig om folks hälsa. Riktigt fult gjort.)

Om dom verkligen hade brytt sig om folkhälsan hade som slutat tillverka läsk öh.t., men det lär ju inte hända.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sötningsmedel smakar artificiellt nej tack!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kanske var otydlig men dessa två förklarade väl.
Kolsyra även om det är väldigt lite KAN i samband med dålig tandemalj påverka. Iaf enligt min tandläkare, har inga andra källor.

Grejen med just socker är tanken att det ger oerhört mycket näring åt alla bakteriekulturer i munnen vilket då påskyndar den naturliga nedbrytningen av tändernas emalj. När jag ätit typisk mjölkchoklad med socker i (Fazer) kan jag få mild tandvärk om jag inte borstar tänderna flera timmar senare. Sedan har vi också hela biten med diabetes och socker.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Smaken borträknat.

Pepsi smakar inte sämre bara för att det inte säljs i 1,5 liter flaska. (Kolla gärna på sammanhanget. )

Permalänk

Tycker det värsta med de hela är att så fort en tillverkare vill "dra ner på sockret" så lägger de till sötningsmedel i stället för att bara göra produkten mindre söt.

Typ 90% av allt godis och dyl hade gjort sig bättre om det bara innehöll lite mindre socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Pepsi smakar inte sämre bara för att det inte säljs i 1,5 liter flaska. (Kolla gärna på sammanhanget. )

My bad, lyckades nog flippa förbi några inlägg där.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Vanlig Pepsi var hur god som helst, behövs inga sötningsmedel där som försämrar smaken. Hur svårt kan det vara att låta folk bestämma själva vad de vill äta eller dricka? Bor vi i en demokrati eller?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag dricker bara sockerfri läsk. Inte på grund av tänderna som är körda redan, utan på grund av att jag har diabetes. Detta kommer förhoppningsvis leda till att färre utvecklar diabetes typ 2.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tror mer att det har att göra med diverse sockerskatter som införs världen runt. Ifall dom byter ut sockret mot sötningsmedel så höjs inte priserna på deras produkter lika mycket ut till kund och då säljer dom mer.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit Pepsi och konsumerat en hel del över åren men tycker sötningsmedel är vidrigt så om det är på det här viset är det kanske lika bra att ta sig i kragen och sluta dricka smörjan. Smutsig är den branschen också.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vanlig Pepsi var hur god som helst, behövs inga sötningsmedel där som försämrar smaken. Hur svårt kan det vara att låta folk bestämma själva vad de vill äta eller dricka? Bor vi i en demokrati eller?

Det är nog som nån annan skrev i tråden: det handlar om pengar.
Men blir vi tillräckligt många som klagar, så kanske vi får tillbaka den riktiga Pepsin.

Får väl börja dricka CubaCola annars.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det är nog som nån annan skrev i tråden: det handlar om pengar.
Men blir vi tillräckligt många som klagar, så kanske vi får tillbaka den riktiga Pepsin.

Får väl börja dricka CubaCola annars.

Tror det handlar om pengar jag med, oron över att stater kommer börja skratta tillsatt socker högre, att de kommer kräva mer i form av förpackningar vs serving size, att Pepsi precis som McD och andra stora bolag nu jobbar hårt med att minska socker för att inte om några år åka på kostnaderna som tobaksindustrin åkt på.

Så tror det blir svårt att få tillbaka originalet, riskerna är för stora när länder börjar se fetma i samma led som exempelvis lungcancer och börjar se efter vem som ska betala alla miljarder det kostat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Trodde knappt vanlig pepsi fanns kvar fortfarande? Jag har aldrig någonsin sett någon framför mig i kassan köpt en vanlig pepsi. Pepsi max 4 life

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

I unga år som student började jag dricka lightläsk för första gången, då 1,5 l pepsi max kostade 6,90 kr på Netto som låg 30 m från studentlägenheten.

Efter att ha storkonsumerat typ en flaska om dagen i ett halvår började jag få enormt ont i magen, alltså riktigt jäkla ont, efter att jag druckit den. Tog nån vecka innan jag insåg vad det var. Slutade tvärt med lightläsk och så försvann det. Men även nu, 20 år senare, får jag ont i magen direkt av bara några klunkar lightläsk.

Visst överdrev jag konsumtionen, men det är samtidigt något som inte är riktigt bra med de sötningsmedlen om man kan få sådana reaktioner.

/hulle.

Har du överdrivit konsumtion av läsk med riktigt socker på samma nivå för att jämföra? Annars är det ju svårt att dra någon slutsats om det.

Permalänk
Medlem

Hälsomässiga fördelar kanske det finns, då man definitivt dricker mindre om det är sötningsmedel i. När det myglades ner i julmusten för några år sedan kunde jag sitta en halv kväll och smutta i mig en halv flaska innan jag undrade vafan det var som var fel på julmusten nuförti'n. Sedan köpte jag riktig must och drack 2-3 flaskor som vore det vatten en törstig sommardag.

Fult av Pepsi. Det handlar såklart om pengar, socker är dyrt, men även om hälsoimage. Det säljs ju "energidrycker" som saknar energi, till höga priser (och vinster) i stora mängder exempelvis. Ok, koffeinet piggar väl upp en del.

Skulle f.ö köpa en burk läsk på macken när jag körde bil förra helgen, en Pepsi var 7kr billigare än Coca Cola, men det fick ändå bli en Coke :/

Jag hade en period 1996 när jag provade kalla Pepsi Max (har jag för mig det var) under de många timmar man såg på sommar-OS i Atlanta. Man vande sig, och de blev rätt ok efter ett tag. Fast fusksocker smakar fasligt sött, speciellt om läsken är avslagen eller ljummen. Nu när jag börjar bli äldre har jag dessutom svårt för alltför söta smaker - och fusksockerdrycker smakar ofta, märkligt nog, sötare än riktiga sockerdrycker.

Tillägg: Dricker allt mer alkoholfri öl istället för läsk. Tyvärr är alkoholfri öl ofta ganska söt, och jag ger mig jävlen på att de snart häller i fusksocker i den...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Trist, även om jag främst dricker Coca Cola när jag väl dricker läsk. Sötningsmedel har verkligen en genomvidrig bismak.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag anar en nationell konspiration som ska få oss att dricka mer vatten... /s

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Inte för jag köper pepsi ofta men detta gör att jag de går bort helt. Tycker sötningsmedel smakar vidrigt. Hoppas alla som brukar köpa vanlig pepsi slutar med det så de blir tvungna att backa.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det verkar iaf som lightläsk är på frammarsch:

https://sverigesbryggerier.se/statistik/

På 10 år har den gått från 15% till 42% procent av all såld läsk (all läsk såld av medlemmar i Sveriges Bryggerier).

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra av dem att ta ett samhällsansvar då folk uppenbarligen inte kan kontrollera sitt sockerintag. Förhoppningsvis kommer fler tillverkare att ta efter detta.

Jag dricker bara light-läsk sedan många år tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuomaz:

Det verkar iaf som lightläsk är på frammarsch:

https://sverigesbryggerier.se/statistik/

På 10 år har den gått från 15% till 42% procent av all såld läsk (all läsk såld av medlemmar i Sveriges Bryggerier).

Ja jag får den upplevelsen också. När man är ute med vänner tycker jag det är få som tar läsk med socker i. Statistiken visar en tydlig trend och det kommer nog fortsätta ett tag till. Sen är ju många regeringar inne på (eller har redan infört) sockerskatt på grund av problemen dryckerna medför - läskbolagen kanske försöker förhindra det genom att använda sig av mindre socker genom de vägar som beskrivs i tråden.

Själv tar jag det kort och gott för jag tycker smaken är tillräckligt lika, jag slipper kalorierna och den där konstiga beläggningen/smaken eller vad det nu är som händer efter man druckit massa sockerläsk.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Å andra sidan är (borde) det vara upp till var och en vad man vill stoppa i sin egen kropp. Förmynderi är inget vidare.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Bildexpert

Jag är storkonsument av Pepsi då jag dricker i regel ca 2-4 burkar om dagen och förra helgen köpte jag nytt flak, som endast innehöll läsk från nya batcher med det nya receptet. Till största delen är det sig likt men det finns en sötare eftersmak som jag känner dämpar karamellkänslan som Pepsi oftast ger. Känns lite tristare helt klart.

På mitt lokala Lidl fanns det däremot fortfarande burkar med det äldre receptet så jag köpte ett par idag och ska försöka ordna ett blindtest längre fram. Vill ändå ge PepsiCo en ärlig chans innan jag avfärdar dem och går över till det röda laget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men varför? Enda skälet till att göra detta måste ju vara att socker är dyrare än sötningsmedlet och någon ny chef vill visa på resultat. De måste ju veta hur en stor del av kunderna känner inför sötningsmedel och så finns ju redan pepsi max. Ger inte fem öre för deras förklaring...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Bra att veta hur Pepsi nu är ett sämre alternativ när man vill ha en sockersötad läsk efter ett långt löppass. 👍

Är för övrigt inne på samma linje som @Sh4d0wfi3nd. Sockerskatt har gjort saker dyrare för vissa, så att minska sockerhalten innebär ju att man kan påverka slutkostnaden för konsumenten. Helt plötsligt betalar dessa människor ett par kronor mindre per burk, vilket jag tror absolut har en effekt på konsumtionsmönster efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Anledningen till bytet är enkelt, alternativen ger större dopamin-kick, dvs mer beroendeframkallande.

Permalänk
Medlem

Köper bara Pepsi Max (om än med olika smaker) så kunde inte bry mig mindre vad de gör med "vanliga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är billigare med sötningsmedel än socker, det handlar bara om att tjäna pengar men dom försöker istället maskera det som att dom bryr sig om folks hälsa. Riktigt fult gjort.

Sen när började gigantiska multinationella företag bry sig om folks hälsa? alla företag praktiserar detta på ett eller annat sätt. dom kan dölja det bakom miljö, hållbarhet, grön jord, vi är snälla eller vad dom vill allt handlar alltid om vinst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Passade på att köpa en flaska sockersötad Pepsi på en 7-11 på väg hemifrån. Man ska ju unna sig medan det går.