Linux 5.15-kärnan ger AMD-fixar, stöd för Apple M1 och förbättrat NTFS

Permalänk
Melding Plague

Linux 5.15-kärnan ger AMD-fixar, stöd för Apple M1 och förbättrat NTFS

Initialt stöd för Intels kommande Alder Lake och grafikkorten Arc utlovas också när Linux-kärnan når versionsnummer 5.15.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att skaffa ett Arc-kort och eventuellt Alder Lake. Intels stöd för Linux är bra och de ser ut att göra ordentliga framsteg på alla fronter just nu.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

En annan kul grej är att pre-RDNA2 får stöd för Vulkan Ray Tracing via shaders i senaste mesa 21.3-rc1. Det kommer absolut inte vara något som går att spela på, men ändå.

Permalänk
Medlem

Kul att vi börjar se lite mer nyheter kring Linux här!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av dlq84:

En annan kul grej är att pre-RDNA2 får stöd för Vulkan Ray Tracing via shaders i senaste mesa 21.3-rc1. Det kommer absolut inte vara något som går att spela på, men ändå.

Vad innebär det i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBoi777:

Vad innebär det i praktiken?

Att spel som stödjer Ray Tracing, både Vulkan RT eller DirectX RT (via DXVK) kommer funka även på gamla AMD-kort. Men, det jag ser framför mig är att det kommer vara till mest nytta för folk som håller på med 3D-modellering, ännu en metod att rendera sina scener.

Permalänk
Medlem

5.15 verkar ha en hel del nya features. Hoppas att den kommer med Ubuntu 22.04!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Att spel som stödjer Ray Tracing, både Vulkan RT eller DirectX RT (via DXVK) kommer funka även på gamla AMD-kort. Men, det jag ser framför mig är att det kommer vara till mest nytta för folk som håller på med 3D-modellering, ännu en metod att rendera sina scener.

Ok tack!

Är AMD stabilt på Linux annars? fungerar inbyggd grafik från RDNA2 APU:er t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBoi777:

Ok tack!

Är AMD stabilt på Linux annars? fungerar inbyggd grafik från RDNA2 APU:er t.ex?

Ja, AMD GPUer funkar riktigt, riktigt bra på Linux. Det är idag mitt primära spel-OS. Jag försöker alltid få spelen att funka där innan jag bootar Windows.

Kolla in protondb.com, förvånadsvärt många titlar som funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, AMD GPUer funkar riktigt, riktigt bra på Linux. Det är idag mitt primära spel-OS. Jag försöker alltid få spelen att funka där innan jag bootar Windows.

Hur stor andel lyckas du spela på Linux?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, AMD GPUer funkar riktigt, riktigt bra på Linux. Det är idag mitt primära spel-OS. Jag försöker alltid få spelen att funka där innan jag bootar Windows.

Kolla in protondb.com, förvånadsvärt många titlar som funkar bra.

Ok, gäller det samma med deras APU:er?

Hur mycket prestanda tappar man gentemot Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur stor andel lyckas du spela på Linux?

Spelen jag spelat mest nyligen som funkar är Witcher 3, CP2077, Factorio, CSGO, Anno 1800.

Spel jag testat på senare tid som inte funka: Far Cry 6 (krashar direkt, denuvo kanske...). Battlefield 2042 (Kommer in i spelet med bra prestanda men EAC kickar ut dig efter 30-60 sekunder).

Ja, iGPU funkar precis lika stabilt med samma drivrutinstack.

Permalänk
Medlem

Härligt, ät taggad på en mac mini m1x med linux på i framtiden!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur stor andel lyckas du spela på Linux?

Beror helt på vad man spelar. Av spelen jag kör är det typ 95% för singleplayer och 80% för multiplayer. Har inte testat alla men sitter ändå på över 1400 spel av varierande karaktär. Väldigt många titlar som inte listas på ProtonDB fungerar utan tweaks. Nästan alla problemen i multiplayer är pga anti-cheat system, vilket till stor del håller på att åtgärdas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kul! Då vet redhatfolket vad de har att vänta om 5 år.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Kul! Då vet redhatfolket vad de har att vänta om 5 år.

Byta dist alt inte köra LTS releaser.🤪

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur stor andel lyckas du spela på Linux?

Gick igenom min "gameplay history" på steam och dom senaste titlar jag spelat igenom på Linux/Steam är i ordning från senaste och bakåt:

Pathfinder: Wrath of the Righteous
Sherlock Holmes: The Awakened
Yakuza Kiwami
Gray Matter
Virtuaverse
Expeditions: Viking
Master of Magic Classic
Deus Ex: Revision
Cloudpunk
The Technomancer
Yakuza 0
Heavy Rain
Disco Elysium
Ion Fury
Just Cause 3
Remember Me
Resident Evil 0
Residen Evil (remake)
Resident Evil 7
Mafia II
Fahrenheit
Resident Evil 2
Greedfall
Fallout 4
Dishonored: DotO
Dishonored 2
Life is Strange 2
ELEX
Kingdom Come: Deliverance
Wolfenstein II: The New Colossus
The Evil Within 2
Shadow of the Tomb Raider

osv. osv. men listan blir bara för lång. Än så länge har jag inte stött på någon titel som det visat sig vara omöjligt att spela. (även om sådana naturligtvis finns) Skulle man råka ut för det, så är det bara att avvakta en mjukvaru lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur stor andel lyckas du spela på Linux?

Jag kör Linux (Ubuntu) som primär OS och bootar en Windows VM med GPU-passthrough, så jag kan spela alla spel.*
Här är en guide jag skrev (behöver lite enklare Linux kompetens) - #18999680

*Eventuellt något Kina-utvecklat free2play spel med DRM som inte går, men de spelen vill jag inte spela ändå. Kanske funkar, aldrig testat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att intel arc kommer fungera bättre med linux än windows vid release.
En ny LTS kernel är alltid av intresse.

Permalänk
Medlem

Känner inte till om det varit något direkt krångel tidigare men förbättrat stöd för NTFS är ju trevligt för dual-bootare. Nu när Windows 11 blev meh så är det snart dags att prova igen, det var för länge sedan sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förväntar mig att intel arc kommer fungera bättre med linux än windows vid release.
En ny LTS kernel är alltid av intresse.

Ja, Intel jobbar stenhårt med sin öppna Linuxdrivrutin, riktigt kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

5.15 verkar ha en hel del nya features. Hoppas att den kommer med Ubuntu 22.04!

Byt till gentoo, så får du ett skräddarsytt system med inkrementella uppdateringar. Funkar på minsta Raspberry till värsta stordator. 32 eller 64 bit. Arm, risk -arkitektur finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Byt till gentoo, så får du ett skräddarsytt system med inkrementella uppdateringar. Funkar på minsta Raspberry till värsta stordator. 32 eller 64 bit. Arm, risk -arkitektur finns också.

Nu lär väl iofs 5.15-kärnan hinna komma lagom till att Ubuntu 22.04 släpps i april nästa år

Själv kör jag däremot en äldre LTS-utgåva och känner inte behovet av att köra det allra senaste på min Intel-laptop. På min MacBook Air M1 lär jag däremot köra 5.15-kärnan så fort jag får möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu lär väl iofs 5.15-kärnan hinna komma lagom till att Ubuntu 22.04 släpps i april nästa år

Själv kör jag däremot en äldre LTS-utgåva och känner inte behovet av att köra det allra senaste på min Intel-laptop. På min MacBook Air M1 lär jag däremot köra 5.15-kärnan så fort jag får möjlighet

Nej nya Linux kommer mycket snart! Flera releasekandidater är ute.

Permalänk
Medlem

Hittade en kort beskrivning av NTFS3 från Paragon, som är vad som bakas in i nya kärnan. Tycks vara en fullfjädrad och högpresterande implementering.

"Paragon’s implementation offers full read-write support (including NTFS compressed/sparse files) and journal replaying over the original one. After our patch is accepted into the kernel, we plan to support this version, add new features, and fix bugs. For example, full journaling support over JBD will be added in future updates."

Permalänk
Medlem

Jag byggde Linux-5.15-rc5. Det gick bra men "mount" av en ntfs-partition fungerade inte än.

Permalänk
Medlem

Nu har Linux 5.15 släppts! Skrivning till NTFS blir mycket snabbare och bättre nu! https://www.kernel.org/