Jag har läst lite mer i vägmärkesförordningen (2007:90 1 kap 10§ 2st) och vill citera nedan. Jag har lagt min egen fetstil på delar som jag tycker är särskilt intressanta att framhäva:
E19 Parkering
Märket anger att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka på den sida av vägen där vägmärket är uppsatt.
Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas.
Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen.
Märket anger inte rätt att parkera där fordon enligt trafikförordningen inte får stannas eller parkeras, om inte en sådan rätt tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Märket anger inte heller rätt att parkera fordon i strid mot 3 kap. 49 a § första stycket trafikförordningen.
Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tillläggstavla.
Märket kan vara infogat i ett lokaliseringsmärke.
Om märket används som förberedande upplysning, kan uppgift om parkeringsplatsens namn, om att parkeringsplatsen är fullbelagd eller att det finns lediga platser lämnas i anslutning till märket.
Så ja, det är sant att ett E19 Parkering-märke gäller hela parkeringsplatsen. Det behöver alltså inte vara synligt från platsen du parkerar på. Det räcker att det är uppsatt på infarten.
Det är också sant att ett E19 Parkering-märke om annan tillägstavla saknas innebär att parkering är tillåten i 24 timmar (förutom helger), om inget annat framgår av en tilläggstavla (till just det vägmärket, tolkar jag det som).
En bit som jag hittade gjorde mig osäker dock, för jag hittade även denna bit en del i vägmärkesförordningen (2007:90 1 kap 10§ 2st) som gjorde mig väldigt fundersam en stund:
Om en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering använder vägmärken, ska markägarens namn och telefonnummer anges på en tilläggstavla. Om markägaren företräds av ett ombud, får i stället dennes namn och telefonnummer anges.
Används vägmärke E19, parkering, eller E20, områdesmärke, vid samtliga infarter till ett område för att tillkännage markägarens förbud eller villkor för parkering i området behöver tilläggstavlan endast sättas upp under dessa vägmärken. Förordning (2017:923).
Min tolkning av ovanstående är att andra stycket, när man läser det i sitt sammanhang med stycket ovan, avser endast tilläggstavlan om uppgift om markägarens namn och telefonnummer, inte om tillägstavlor i allmänhet.
Att det behövs en sådan specifik förordning just specifikt om tilläggstavlor om markägarens namn och telefonnummer *måste* ju rent logiskt innebära att tilläggstavlor som regel upphävs av andra P-skyltar utan just den tilläggstavlan på. Annars hade man ju inte 2017 lagt till just den biten i lagen? Eller så hade man gjort en sådan lag om tilläggstavlor i allmänhet.
Men, jag påminner igen, jag är inte jurist, jag tycker bara att det är kul att läsa lagtexter.