Kontrollavgift, P-skiva ej synlig, otydlig skyltning(?) - Vad gäller egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har läst lite mer i vägmärkesförordningen (2007:90 1 kap 10§ 2st) och vill citera nedan. Jag har lagt min egen fetstil på delar som jag tycker är särskilt intressanta att framhäva:

Citat:

E19 Parkering

Märket anger att parkering är tillåten på en parkeringsplats eller på en sträcka på den sida av vägen där vägmärket är uppsatt.

Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där en annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut eller i annat fall till nästa korsning med en annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen. Gäller sådan annan bestämmelse på en kortare sträcka gäller dock anvisningen på nytt efter sträckans slut utan att märket upprepas.

Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen.

Märket anger inte rätt att parkera där fordon enligt trafikförordningen inte får stannas eller parkeras, om inte en sådan rätt tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Märket anger inte heller rätt att parkera fordon i strid mot 3 kap. 49 a § första stycket trafikförordningen.

Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tillläggstavla.

Märket kan vara infogat i ett lokaliseringsmärke.

Om märket används som förberedande upplysning, kan uppgift om parkeringsplatsens namn, om att parkeringsplatsen är fullbelagd eller att det finns lediga platser lämnas i anslutning till märket.

Så ja, det är sant att ett E19 Parkering-märke gäller hela parkeringsplatsen. Det behöver alltså inte vara synligt från platsen du parkerar på. Det räcker att det är uppsatt på infarten.

Det är också sant att ett E19 Parkering-märke om annan tillägstavla saknas innebär att parkering är tillåten i 24 timmar (förutom helger), om inget annat framgår av en tilläggstavla (till just det vägmärket, tolkar jag det som).

En bit som jag hittade gjorde mig osäker dock, för jag hittade även denna bit en del i vägmärkesförordningen (2007:90 1 kap 10§ 2st) som gjorde mig väldigt fundersam en stund:

Citat:

Om en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering använder vägmärken, ska markägarens namn och telefonnummer anges på en tilläggstavla. Om markägaren företräds av ett ombud, får i stället dennes namn och telefonnummer anges.

Används vägmärke E19, parkering, eller E20, områdesmärke, vid samtliga infarter till ett område för att tillkännage markägarens förbud eller villkor för parkering i området behöver tilläggstavlan endast sättas upp under dessa vägmärken. Förordning (2017:923).

Min tolkning av ovanstående är att andra stycket, när man läser det i sitt sammanhang med stycket ovan, avser endast tilläggstavlan om uppgift om markägarens namn och telefonnummer, inte om tillägstavlor i allmänhet.

Att det behövs en sådan specifik förordning just specifikt om tilläggstavlor om markägarens namn och telefonnummer *måste* ju rent logiskt innebära att tilläggstavlor som regel upphävs av andra P-skyltar utan just den tilläggstavlan på. Annars hade man ju inte 2017 lagt till just den biten i lagen? Eller så hade man gjort en sådan lag om tilläggstavlor i allmänhet.

Men, jag påminner igen, jag är inte jurist, jag tycker bara att det är kul att läsa lagtexter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att ni som säger att avgiften är giltig inte har körkort.

Finns väl tex många platser där det är parkeringsförbud i en hel stadskärna men det finns ändå specifika utmärkta parkeringsplatser. En mer specifik skylt gäller alltid över en tidigare skylt. Så P-skylten för familjeparkeringen upphäver kravet på P-skiva. På den platsen gäller andra regler.

Det är tämligen riskfritt att bestrida detta kravet. Skriv att du bestrider kravet och hänvisa till ditt foto av skylten var de regler som gällde där du parkerade. Vill de driva in sin skuld kommer de att behöva driva det i domstol. Det är ett småmål, så de står för majoriteten av sina egna kostnader. Blir du under resans gång orolig för att du skulle förlora tvisten så är det bara att betala skulden. Det kan du göra även om du förlorar och går till kronofogden. Det första fogden gör när de får in ett ärende är att ta in båda parters bild. Du har två veckor på dig att svara. Betalar du skulden inom de två veckorna och svarar fogden att skulden redan är betald kommer de inte att skapa ett ärende och därmed inte sätta någon prick på dig heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag hoppas att ni som säger att avgiften är giltig inte har körkort.

Finns väl tex många platser där det är parkeringsförbud i en hel stadskärna men det finns ändå specifika utmärkta parkeringsplatser. En mer specifik skylt gäller alltid över en tidigare skylt. Så P-skylten för familjeparkeringen upphäver kravet på P-skiva. På den platsen gäller andra regler.

Det är tämligen riskfritt att bestrida detta kravet. Skriv att du bestrider kravet och hänvisa till ditt foto av skylten var de regler som gällde där du parkerade. Vill de driva in sin skuld kommer de att behöva driva det i domstol. Det är ett småmål, så de står för majoriteten av sina egna kostnader. Blir du under resans gång orolig för att du skulle förlora tvisten så är det bara att betala skulden. Det kan du göra även om du förlorar och går till kronofogden. Det första fogden gör när de får in ett ärende är att ta in båda parters bild. Du har två veckor på dig att svara. Betalar du skulden inom de två veckorna och svarar fogden att skulden redan är betald kommer de inte att skapa ett ärende och därmed inte sätta någon prick på dig heller.

Det kan tillkomma andra kostnader än sjävla P-boten, men det handlar bara om några tusenlappar max, skulle jag uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har varit som du eller är korrekt svenska dig?

Strider och bråkar.
Rätt ska vara rätt.

Fast nu är jag inte sån.

Skrivet av Falcon:

Angående det andra, mycket viktigare saker egentligen, Läkare utan gränser och Barncancerfonden.

Jag drar ett PM till dig.

Skrivet av anon910:

Så har då jag lärt mig det en gång i tiden, den första skylten visar att P-skiva ska användas inom området, den andra skylten visar bara att det är en familjeparkering. Skyltningen är ju tydlig, den står i infarten el?

Så som jag ha lärt mig så gäller skylten i området, men om det inom området skyltas upp delområden så gäller de skyltarna. I detta fall står jag på en plats där skylten säger att två platser har fri parkering i 24 timmar och inget krav på p-skiva.

Anledningen till att jag startade tråden var för att jag blev osäker på vad som gäller, men ju mer jag läser så lutar jag åt att jag har rätt.

Skrivet av pv2b:

Det är inte på något sätt tydligt var den skylten är tänkt att sluta gälla någonstans eller var den gäller. Det finns ingenting som säger att skylt 1 står över skylt 2, den enda rimliga tolkningen är att skylt 2 gäller.

Jag lägger in en bild som bättre visar hur det ser ut (bilden är från igår):

Det finns två platser utmärkta precis framför skylten och min tolkning är att skylten gäller dessa två platser.

Skrivet av pv2b:

Det är väldigt enkelt. Det är inte ditt ansvar att driva det vidare. Det är parkeringsföretagets ansvar. Du bestrider helt enkelt vid varje anmodan till att betala.

Problemet är att jag är osäker på vart jag ska adressera mitt bestridande:

• Kontrollavgiften är utfärdad av Hojab, på den finns ett telefonnummer man kan ringa.

• Ringer man numret får man en e-postadress, parkering@sveaekonomi.se, dit man kan skicka sin invändning.

• Svaret på invändningen kommer per brev (snail-mail) där avsändaren är "Hojab parkeringsservice" och undertecknad med oläslig signatur/"Kundtjänst parkering". Någon instruktion för var vidare korrespondens i ärendet ska skickas finns ej och adressen som finns angiven i sidfoten är "HOJAB PARKERINGSSERVICE, Särskilt företagsnamn till Svea Inkasso AB, 16981 Stockholm".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast nu är jag inte sån.

Jag drar ett PM till dig.

Så som jag ha lärt mig så gäller skylten i området, men om det inom området skyltas upp delområden så gäller de skyltarna. I detta fall står jag på en plats där skylten säger att två platser har fri parkering i 24 timmar och inget krav på p-skiva.

Anledningen till att jag startade tråden var för att jag blev osäker på vad som gäller, men ju mer jag läser så lutar jag åt att jag har rätt.

Jag lägger in en bild som bättre visar hur det ser ut (bilden är från igår):
https://i.imgur.com/HnuXced.jpg

Det finns två platser utmärkta precis framför skylten och min tolkning är att skylten gäller dessa två platser.

Problemet är att jag är osäker på vart jag ska adressera mitt bestridande:

• Kontrollavgiften är utfärdad av Hojab, på den finns ett telefonnummer man kan ringa.

• Ringer man numret får man en e-postadress, parkering@sveaekonomi.se, dit man kan skicka sin invändning.

• Svaret på invändningen kommer per brev (snail-mail) där avsändaren är "Hojab parkeringsservice" och undertecknad med oläslig signatur/"Kundtjänst parkering". Någon instruktion för var vidare korrespondens i ärendet ska skickas finns ej och adressen som finns angiven i sidfoten är "HOJAB PARKERINGSSERVICE, Särskilt företagsnamn till Svea Inkasso AB, 16981 Stockholm".

Ja men du har ju invänt mot det? Vad är problemet?

Du behöver inte ha någon vidare korrespondens i ärendet såvida det inte kommer in nya krav på betalningen. Du har bestridit kravet och det räcker så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast nu är jag inte sån.

text

Vid min bestridan till hojab så fick jag också avslag, de påstod att de hade rätt varpå jag kontaktade kommunansvarig för parkeringar som påvisade att jag hade rätt.

Skickade då tillbaka till parkering@sveaekonomi.se att jag ännu en gång överklagade deras beslut, och sa skarpt att jag inte kommer att betala någon faktura de skickar under några omständigheter då jag hade rätt i sak och fått detta konfirmerat av kommunen.

Fick aldrig något svar tillbaka på mail men fick efter lång tid ett brev hem där det stod att de godkänt min bestridan.

Jag är en av de som tycker rätt ska vara rätt, hur många gånger drar de inte detta kort med andra?

Just på platsen vid handikapp stod jag med giltigt handikapptillstånd (min mormors som var med vid tillfället*) utan p-skiva när övriga området kräver p-skiva.

*Editerat eftersom folk verkar anta att man missbrukar handikapptillstånd...

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Just på platsen vid handikapp stod jag med giltigt handikapptillstånd (min mormors) utan p-skiva när övriga området kräver p-skiva.
https://i.imgur.com/M95X4NF.png

Du borde dock fått böter för det istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Böter för vad? Av att jag hjälpte min mormor flytta och hade henne i bilen? Tänk innan du kommenterar nästa gång

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Det är ett svårt ämne, och det görs än mer komplicerat av att olika kommuner har olika regler och så, och förstås skillnaden mellan gatuparkering och tomtmark.

P-skivor i allmänhet känns också lite störigt. Här i Göteborg används det i princip inte utan det är upp till P-vakten att hålla koll på hur länge du har stått på en tidsbegränsad plats, vilket jag förstås föredrar. Exempelvis parkerar jag ofta utanför mitt jobb på 1-timmes hela dagarna för det ligger så off så ingen kommer och kollar ändå (men ändå såpass centralt att det kostar 16 per timme), och gör de det så har jag en timme på mig att komma ut och flytta på bilen. Med skiva hade jag fått böter direkt förstås, om jag inte har någon fuskskiva som flyttar fram tiden automatiskt. Det har dock kommit en parkering med krav på P-skiva, vid ett butikshus i Sisjön, så jag undviker förstås att handla där.

Jag hade ett liknande ärende men på gatan, som de inte godkände. De skulle gräva upp min gata och satte upp tillfälliga skyltar (men det finns ju inte tillfälliga P-skyltar utan det var ju samma som övriga, bara inte fast monterade) som var typ stoppförbud mellan vissa tider och datum. Jag hävdade att den skylten gick "över" skylten vid början av gatan som indikerar städdag, men det höll inte P-bolaget med om. En konstig detalj är att det högre upp på gatan finns en P-förbud skylt med ett tillägg om att den gäller 9-18 eller liknande, denna "går över" skylten vid starten på gatan, inte säkert tiderna för städning för de är ju inom detta intervall, men kravet på boendeparkering eller max 10 min. Alltså, bakom den skylten kan man parkera fritt utan boendeparkering på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja men du har ju invänt mot det? Vad är problemet?

Du behöver inte ha någon vidare korrespondens i ärendet såvida det inte kommer in nya krav på betalningen. Du har bestridit kravet och det räcker så.

Jag är osäker på om att invända är detsamma som att bestrida. Jag har invänt mot P avgiften och Hojab har svarat att ärendet vidhålls. Det känns som att jag borde svara att jag bestrider och varför, denna gång med mer motivering.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skickade då tillbaka till parkering@sveaekonomi.se att jag ännu en gång överklagade deras beslut, och sa skarpt att jag inte kommer att betala någon faktura de skickar under några omständigheter då jag hade rätt i sak och fått detta konfirmerat av kommunen.

Tack, då vet jag vart jag ska vända mig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför det?

Det är exakt samma situation som TS. En P-skylt med en symbol för handikapp, vilket innebär att handikappstillstånd krävs. Det står inget om P-skiva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag hade ett liknande ärende men på gatan, som de inte godkände. De skulle gräva upp min gata och satte upp tillfälliga skyltar (men det finns ju inte tillfälliga P-skyltar utan det var ju samma som övriga, bara inte fast monterade) som var typ stoppförbud mellan vissa tider och datum. Jag hävdade att den skylten gick "över" skylten vid början av gatan som indikerar städdag, men det höll inte P-bolaget med om.

Har du några bilder på hur det såg ut? Det kan ju vara rätt eller fel beroende på hur skyltarna var utformade exakt.

Oavsett så är det inte ett P-bolag du har att göra med om det är gatumark, utan då är det snarare kommunen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Har du några bilder på hur det såg ut? Det kan ju vara rätt eller fel beroende på hur skyltarna var utformade exakt.

Jag skapade faktiskt en tråd om denna händelse: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1450073-overklaga-p-bo... Fotot i början ser ut att inte fungera längre men klickar man på det så visas bilden.

Citat:

Oavsett så är det inte ett P-bolag du har att göra med om det är gatumark, utan då är det snarare kommunen?

Mer specifikt är det Göteborgs Stads Parkering AB, så kommunen är ett bolag i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mer specifikt är det Göteborgs Stads Parkering AB, så kommunen är ett bolag i denna fråga.

Eftersom jag har en felparkeringsavgift här då jag glömde att sätta parkeringsappen en kväll i förra veckan och inte kom på det förrän för sent på förmiddagen efter, så kan jag notera att det på den står att den är utfärdad av Stockolms kommun. Lite kul i sig, eftersom kommunen annars envist kallar sig för Stockholms stad, men detta är juridiskt inte något som existerar.

Parkeringsavgiften tas däremot in via Stockholm Parkering AB. Sedan är både parkeringsvakterna och parkeringsappen/automaterna upphandlade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag skapade faktiskt en tråd om denna händelse: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1450073-overklaga-p-bo... Fotot i början ser ut att inte fungera längre men klickar man på det så visas bilden.

Det finns en skillnad mellan TS situation och din situation.

I TS situation så har här stått en P-skylt som upphävt de mer generella bestämmelserna för området, som var en annan P-skylt.

I ditt fall så är det att en vägsträcka har stoppförbud under vissa tider. Det upphäver inte parkeringsskylten, eftersom det är en helt annan skylt. Precis som t.ex. en hastighetsbegränsning inte upphävs av en skylt om bussfil. Eller typ vad som helst. Det är en helt annan sorts skylt.

Skylten gäller om det inte står något annat på skylten fram till nästa korsning.

Normalt brukar man (där jag sett det) för tydlighets skull upprepa skylten om parkering tillåten efter ett stoppförbud för att undvika missförstånd, men så kanske det inte blev i en tillfällig skyltning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Såhär såg alltså skylten ut på infarten till parkeringen:
https://i.imgur.com/38uOGUo.jpg

Och såhär var två familjeparkeringsplatser uppmärkta:
https://i.imgur.com/pnqETZO.jpg

Jag har givetvis bild på min bil tillsammans med den sistnämnda skylten när bilen står på den ena av dessa två familjeparkeringsplatser.

Jag hittade relevant information på lawline:

Finns en skylt vid infarten som tillkännager förbud inom området gäller denna skylt i området, såvitt inget annat medges genom exv. parkeringsskylt i del av området. Parkeringsskylten ska vara förenad med närmare anvisningar, för parkering under eller i del av område med parkeringsskylt som inte innehåller sådana anvisningar gäller istället gratis 24 timmars parkering (se 3 kap. 49 a § trafikförordningen).

Nu ska jag nog bara lura ut hur jag ska driva detta vidare. Hojab och Svea ekonomi är rätt fula fiskar. Dom har via brev meddelat att dom vidhåller sin fordran, men ingenstans står det hur jag ska kontakta dom för att bestrida ärendet.

Det är nästan så att man tror att dom vill att man ska ge upp.

Kan säga att den första bilden som visar infarten inte ens är en områdesskylt. Du ska inte få böter. Så enkelt är det.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvi...

Så ska den se ut, men ÄVEN om de hade satt en sån skylt så "override:ar" P-skylten där du stod. Easy win. Parkeringsbolaget kan inte vara så dumma att de driver ärendet.

Permalänk
Medlem

Allt jag lärt mig och även hittar när jag googlar runt tyder på att du inte ska behöva p-skiva på dessa två platser. Stå på dig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande ärende en gång. Exakt samma bekymmer. Där tilläggstavla ej fanns under "P" - Tog P-bolag 6 månader att avskriva boten vid varje överklagan om att de sett över mitt ärende och kommit fram till att jag måste betala. Självklart bestred jag allt. I mitt sista mail sa jag helt enkelt;

Ni kommer inte få betala av mig då jag bestrider samtliga krav. Mitt förslag till er är att;

1. Avskriva boten och stänga ärendet
2. Ses i rätten där ni kommer förlora

Hälsningar
Nucky

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det finns en skillnad mellan TS situation och din situation.

I TS situation så har här stått en P-skylt som upphävt de mer generella bestämmelserna för området, som var en annan P-skylt.

I ditt fall så är det att en vägsträcka har stoppförbud under vissa tider. Det upphäver inte parkeringsskylten, eftersom det är en helt annan skylt. Precis som t.ex. en hastighetsbegränsning inte upphävs av en skylt om bussfil. Eller typ vad som helst. Det är en helt annan sorts skylt.

Skylten gäller om det inte står något annat på skylten fram till nästa korsning.

Normalt brukar man (där jag sett det) för tydlighets skull upprepa skylten om parkering tillåten efter ett stoppförbud för att undvika missförstånd, men så kanske det inte blev i en tillfällig skyltning.

Jo jag vet inte. Det skeppet har seglat och jag har betalt för länge sedan i alla fall.

Men jag tycker inte det är riktigt klarlagt att det är så. En vit/blå skylt med ett P på är ju ganska tätt ihopkopplad med de blå/röda skyltarna med parkeringsförbud och stoppförbud. Skylten längre fram på gatan tolkas uppenbarligen så, en vanlig P-förbudsskylt, men denna skylten tolkas inte så, av P-vakten och deras chefer i alla fall, trots att det egentligen är samma sak. Däremot en P-förbud med en tilläggsskylt som säger typ 0-15m, där går ju reglerna tillbaka till hur de var före skylten utan att det behövs en till skylt efter femton meter. Men tilläggsskylten med avstånd är ju ändå ganska skild från tilläggsskylten med tid/datum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det kan tillkomma andra kostnader än sjävla P-boten, men det handlar bara om några tusenlappar max, skulle jag uppskatta.

De kan inte lägga på kostnader om det föreligger en tvist. Det enda man riskerar är sin egen tid plus 1h av deras tid om man förlorar i rätten. Och det är även reglerat hur dyr den timmen får vara. Så går det till rätten så kan man max åka på 1000kr till. Men risken för dem är mycket större, plus att om de granskar detta så kommer de inse att de har fel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Hade ett liknande ärende en gång. Exakt samma bekymmer. Där tilläggstavla ej fanns under "P" - Tog P-bolag 6 månader att avskriva boten vid varje överklagan om att de sett över mitt ärende och kommit fram till att jag måste betala. Självklart bestred jag allt. I mitt sista mail sa jag helt enkelt;

Ni kommer inte få betala av mig då jag bestrider samtliga krav. Mitt förslag till er är att;

1. Avskriva boten och stänga ärendet
2. Ses i rätten där ni kommer förlora

Hälsningar
Nucky

Egentligen behöver man inte bestrida igen. De kan tjata hur mycket de vill.
Vill man vara övertydlig så kan man skriva som du gjorde och hänvisa till rätten redan i första överklagan.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är osäker på om att invända är detsamma som att bestrida. Jag har invänt mot P avgiften och Hojab har svarat att ärendet vidhålls. Det känns som att jag borde svara att jag bestrider och varför, denna gång med mer motivering.

De kan vidhålla hur mycket de vill. Det betyder ju inte att de har rätt. De måste visa på att de har rätt, dvs visa på varför skylten som stod framför din bil inte gäller framför den för området.

Men om du vill svara så skriv att du anser att skyltningen där du stod gäller framför områdesskyltningen och att om de vill driva frågan vidare så får de göra det i domstol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De kan inte lägga på kostnader om det föreligger en tvist. Det enda man riskerar är sin egen tid plus 1h av deras tid om man förlorar i rätten. Och det är även reglerat hur dyr den timmen får vara. Så går det till rätten så kan man max åka på 1000kr till. Men risken för dem är mycket större, plus att om de granskar detta så kommer de inse att de har fel.

Någon ersättning för en timme juridisk rådgivning i förenklade tvistemål får inte inkassobolag/p-bolag i kontrollavgiftfrågor. Det anses att de ska vara kompetenta att hantera dessa frågor utan juridisk rådgivning. Däremot kan man åka på att betala motpartens reskostnader, men jag tror att tingsrätten är restriktiv med vilka reskostnader som anses vara befogade. Jag tror jag läste detta i någon länk som postats i tråden, ska se om jag kan hitta en källhänvisning senare ikväll.

Visa signatur

Permalänk

Prata med Lidl

Jag tror att det kan vara svårt att vinna i rätten. Jag har sett andra fall där rätten inte gått på "otydlighet" trots att jag själv inte fattat vad som avsetts.
Däremot, det står säkert i avtalet med Lidl att parkeringsbolaget ska vara hyggliga. Jag klarade en bot på det en gång, dom sa ungefär att egentligen hade dom rätt men dom strök för att jag kämpade väl. Och i detta fall handlade det väl inte om att du slapp betala, det gällde bara en skiva med tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eketorpet:

Jag tror att det kan vara svårt att vinna i rätten. Jag har sett andra fall där rätten inte gått på "otydlighet" trots att jag själv inte fattat vad som avsetts.
Däremot, det står säkert i avtalet med Lidl att parkeringsbolaget ska vara hyggliga. Jag klarade en bot på det en gång, dom sa ungefär att egentligen hade dom rätt men dom strök för att jag kämpade väl. Och i detta fall handlade det väl inte om att du slapp betala, det gällde bara en skiva med tid.

I det här fallet så handlar det inte om att skyltningen är otydlig, utan snarare att skyltningen är tydlig med att P-skiva inte krävs på den parkeringsplatsen.

Och det är nog precis som du säger svårare att vinna i en situation där man ska bevisa att det är otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför det?

Det är exakt samma situation som TS. En P-skylt med en symbol för handikapp, vilket innebär att handikappstillstånd krävs. Det står inget om P-skiva.

För att det inte är tillåtet att använda andras handikapptillstånd för att parkera gratis och på handikapparkeringar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För att det inte är tillåtet att använda andras handikapptillstånd för att parkera gratis och på handikapparkeringar.

Du läste tydligen inte mitt svar? Citerade dig till och med så du bör inte missat det. Absolut tillåtet att min mormor har med sig sitt handikapptillstånd i min bil när jag skjutsar runt henne.

Snacka om att anta saker när man inte vet ett skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Du läste tydligen inte mitt svar? Citerade dig till och med så du bör inte missat det. Absolut tillåtet att min mormor har med sig sitt handikapptillstånd i min bil när jag skjutsar runt henne.

Snacka om att anta saker när man inte vet ett skit.

Jodå, jag läste det. Ditt sätt att skriva det första inlägget antydde att du använde det utan din mormor närvarande. Du får formulera dig bättre i sådana fall.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Jodå, jag läste det. Ditt sätt att skriva det första inlägget antydde att du använde det utan din mormor närvarande. Du får formulera dig bättre i sådana fall.

Jag tror snarare att det är du som inte ska läsa in en saker som inte är på riktigt i vad en person skriver.

Fast du gör ju mer än så. Utöver att du läser in något som inte är sant, så hoppar du sedan på någon för detta, och när det visar sig att du har fel så har du inte ens den rimliga reaktionen att be om ursäkt, tvärtom fortsätter du att framhärda i att du har rätt.

Skärp dig, skyll inte ditt eget beteende på andra.

Och förresten, "du får formulera dig bättre", kolla själv på hur du formulerade ditt eget inlägg. "Du borde ha fått böter." Det är ju som upplagt för missförstånd det med, som du kan se på mitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror snarare att det är du som inte ska läsa in en saker som inte är på riktigt i vad en person skriver.

Fast du gör ju mer än så. Utöver att du läser in något som inte är sant, så hoppar du sedan på någon för detta, och när det visar sig att du har fel så har du inte ens den rimliga reaktionen att be om ursäkt, tvärtom fortsätter du att framhärda i att du har rätt.

Skärp dig, skyll inte ditt eget beteende på andra.

Och förresten, "du får formulera dig bättre", kolla själv på hur du formulerade ditt eget inlägg. "Du borde ha fått böter." Det är ju som upplagt för missförstånd det med, som du kan se på mitt svar.

Huruvida personen missbrukar p-tillstånd eller inte vet bara han. Formuleringen antydde dock att han gjorde det men visst, jag borde ställt frågan först.

Vet dock inte vilket beteende du syftar på? Personligen har jag inte tillgång till något p-tillstånd för rörelsehindrad, varken eget eller annans. Använder aldrig "fribiljetten (alltså varningsblinkers)" för att parkera där jag själv tycker för att slippa gå tio meter heller. Jag reagerar dock starkt mot fusk eftersom jag dagligen som bussförare har fuskparerare, såväl latmaskar som måste parkera precis utanför där de ska in som de som missbrukar p-tillstånd, som ställer sig i vägen. Ovanpå det stör jag mig på de som missbrukar dylika p-tillstånd och därmed ockuperar platsen för någon som verkligen behöver den. Missbruket av dessa p-tillstånd är väldigt omfattande så det är inte svårt att dra slutsatser när någon uttrycker sig på det sättet.

Visa signatur