Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

98 oktan finns som både E5 och E10. Värt att ha i åtanke.

Kan finnas som vad som helst, läs vad ni köper. GoEasy 98 Extra och MilesPlus 98 är max 5 % inblandat i. Max 5 % hos Preem, Ingo, Qstar och St1/Shell också. Har inga andra mackar i närheten så tänker inte titta längre än så, men det är standarden just nu och att hitta något som inte följer standarder är nog inte helt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har du underlag för det? Har försökt leta runt men hittar nada

Lambda över 1 (dvs magert) minskar HC och CO men ökar NOx, det senare huvudsakligen för att en trevägskatalysator inte kan reducera NOx vid syreöverskott (vilket är varför moderna dieselmotorer tvingas använda selektiv katalytisk reducering för att sänka sina NOx utsläpp).

Lambda över 1 minskar också bränsleförbrukningen, vilket är varför detta utnyttjas av vissa moderna bensinmotorer ihop med NOx-lagrande katalysator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Finns några längre bak i tråden som snackade som problem med att köra ethanol med motorns livslängd osv.

Det är inga problem att köra en bil med 100% ethanol i år och dagar. tankar man 50/50 E85 och 95 oktan så gör det absolut ingenting för motorn så länge den bara servas regelbundet och man håller koll på grejerna.

en motor spikar inte lika lätt med mer ethanol i tanken, 95 oktan/ E10 är faktiskt bättre ur den aspekten. 10% ethanol utblandning får egentligen högre tröskelvärde än ren 95 oktanig bensin.

Hade man verkligen mappat en bil efter E85 och tänkt på klimatet så hade man kunnat både sänka bränslekostnaden(då E85 är 104 oktanig) genom att köra motorn magrare, samtidigt som man sänker utsläpp då man inte bränner lika mycket soppa(ethanol förbränns också mycket renare)

Priset man betalar är 30% mindre effekt i motorn. Många när dom ethanol konverterar gör tvärt om, dom slänger i mer soppa för mer effekt.

Men ethanolen är mer resistent för att självantända så det är möjligt att göra motorn soppa snålare och mer klimat smart.

Här är en herre på youtube som testat att blanda i E85. Och över 60% går inte bilen speciellt bra längre.
Han gör en tankevurpa: Han tänker inte på att mängden bensin minskat när han varit ute och kört, men ändå intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=mXomgUCpf2o

Men du kanske menade att man kan konvertera bilen för att gå på Etanol? Jag tror inte slangar och packningar tar skada av lite etanol men kanske över 40% är skadligt. (Ren gissning)

Läste nånstans att det mesta av etanolen går till D95 för lastbilar och bussar istället och det kanske är bra? Men kommer många lastbilar utifrån som kör på fuldiesel ändå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Har du underlag för det? Har försökt leta runt men hittar nada

Skrivet av Cad_edis:

Lambda över 1 minskar också bränsleförbrukningen, vilket är varför detta utnyttjas av vissa moderna bensinmotorer ihop med NOx-lagrande katalysator.

Kan du förklara hur en för snål blandning kan öka bränsleeffektiviteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kan du förklara hur en för snål blandning kan öka bränsleeffektiviteten?

Det finns massor av forskning kring mager förbränning av bensin i förbränningsmotorer, det jag själv sett pekar på att du kan utnyttja det som vid stökiometrisk förbränning (Lambda=1) blir HC (oförbända kolväten, bränsle i avgaserna) och CO (kolmonoxid, ofullständig förbränning). Nackdelen är, som redan nämnt, att man får en större mängd kväveoxider (NOx) precis som i dieselcykeln, och dessa kan inte tas om hand av en trevägskatalysator.

Trevägskatalysatorn funkar bara vid stökiometrisk förbränning, för då bli andelen HC, CO och NOx lika stora, så att man enkelt kan göra om dem till kvävgas, koldioxid och vattenånga. Får man för mycket av någon del så "blir det över" och emissionerna släpps ut i luften.

Åter igen, jämför med en dieselmotor som generellt sett har högre verkningsgrad än en bensinmotor, upp emot 35-40% om jag inte minns fel kontra 25%, detta beror till stor del på att dieselmotorn har ett överskott på syre i cylindern som kan utnyttjas för att förbränna en större mängd bränsle.

Det forskas kring olika metoder att köra bensin i en dieselmotor, dvs. kompressionsantändning istället för gnistantändning för att framför allt minska partikelemissionerna som normalt fås från dieselmotorer. Dessa koncept kallades HCCI och PPC för 5-10 år sen när jag hade med detta att göra sist, och ökade på rejält ökad verkningsgrad jämfört med ottomotorn. Är du intresserad av att läsa på rekommenderar jag Bengt Johanssons arbete inom PPC på LTH.

Ska se om jag hittar nån länk.

Ps. Hela mitt resonemang bygger så klart på att få så effektiv förbrukning som möjligt, inte maximera effekt. Jag pratar om verkningsgrad och bsfc brake specific fuel consumption, alltså bränsleförbrukning per producerad kilowatt som kan utnyttjas för framdrivning av fordonet. Detta är inte att förväxla med racingapplikationer där man maximerar effektuttaget ur en given motor, då fokuserar man ofta på att köra en fetare blandning för att hålla avgastemperaturen i schack. Detta leder till en lägre verkningsgrad men ofta högre maxeffekt per liter slagvolym.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kan du förklara hur en för snål blandning kan öka bränsleeffektiviteten?

Nej nån som gör det bättre får försöka. inom F1 har man i vart fall börjat med en teknik där man förtänder bränsle innan det brinnande sprutas in i cylindern och det gör att de kan köras med mycket snålare blandning för liknande effektuttag, man kan alltså dra ut på plågan innan man går över till ren eldrift.

Delar borttanga pga rensning /Vzano, Mod
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej nån som gör det bättre får försöka.

Det är ju hela poängen med E10++ / särskilt då uppåt E85.

Vad gäller F1 så pratar vi ju metanol.
Vilket inte alls kan liknas med våra bränslepumpar, så om vi håller oss till tråden och pumpar i Sverige.

Högre oktan(E85 har över 104oktan) = renare förbränning vilket du får med E10 / E85.
Kruxet är att "mappen"(ECU/styrenhet) måste lira rätt bra, annars får vi spikar och/eller knackningar i hela motorn.
Detta har bl.a SAAB löst sedan länge, även andra aktörer nu på senare tid.

Nu är det ju eldrift som gäller för det är ju så mycket bättre...
Men nej, det är inte så enkelt, utslaget på det "stora hela" så är eldrift det sämsta ur en miljösynpunkt.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Kan du förklara hur en för snål blandning kan öka bränsleeffektiviteten?

I F1 kör dom med lite snålare blandning från huvud spridarna, för att att få en kontrollerad antändning i cylindern så har dom en pre chamber där man har en mindre lite fetare blandning.

Även om F1 är racing så är hela FIAs idé med "sustainable racing" och göra bättre ifrån sig för miljön.

Det jag menar är att ligger man i konstant fart på en 80 väg behövs inte 400hk, man kan dra ner på bränslet utan att riskera att motorn går åt pipan. Vid gaspådrag så behöver man inte ha den låga bränsleblandingen, det är vid konstant fart t.ex större landsväg och längre perioder av konstant fart man märker skillnaden.

För övrigt ifall det faktiskt var ett problem att man släpper ut giftiga gaser etc så vid snålare förbränning så hade inte E10 eller liknande gått igenom, för min renault clio har ingen sensor för att mäta alkohol halten, den räknar med att bränslet är så som renault mappade den för över 20 årsen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är ju hela poängen med E10++ / särskilt då uppåt E85.

Vad gäller F1 så pratar vi ju metanol.
Vilket inte alls kan liknas med våra bränslepumpar, så om vi håller oss till tråden och pumpar i Sverige.

Högre oktan(E85 har över 104oktan) = renare förbränning vilket du får med E10 / E85.
Kruxet är att "mappen"(ECU/styrenhet) måste lira rätt bra, annars får vi spikar och/eller knackningar i hela motorn.
Detta har bl.a SAAB löst sedan länge, även andra aktörer nu på senare tid.

Nu är det ju eldrift som gäller för det är ju så mycket bättre...
Men nej, det är inte så enkelt, utslaget på det "stora hela" så är eldrift det sämsta ur en miljösynpunkt.

Nej, F1 kör på "vanlig" bensin. Inte helt vanlig, utan höggradigt kontrollerad bensin av hög kvalitet, men det är bensin. Nästa år ska de köra på E10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är ju hela poängen med E10++ / särskilt då uppåt E85.

Vad gäller F1 så pratar vi ju metanol.
Vilket inte alls kan liknas med våra bränslepumpar, så om vi håller oss till tråden och pumpar i Sverige.

Högre oktan(E85 har över 104oktan) = renare förbränning vilket du får med E10 / E85.
Kruxet är att "mappen"(ECU/styrenhet) måste lira rätt bra, annars får vi spikar och/eller knackningar i hela motorn.
Detta har bl.a SAAB löst sedan länge, även andra aktörer nu på senare tid.

Nu är det ju eldrift som gäller för det är ju så mycket bättre...
Men nej, det är inte så enkelt, utslaget på det "stora hela" så är eldrift det sämsta ur en miljösynpunkt.

Nej. F1 kör inte på metanol. Var får du det från?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är ju hela poängen med E10++ / särskilt då uppåt E85.

Vad gäller F1 så pratar vi ju metanol.
Vilket inte alls kan liknas med våra bränslepumpar, så om vi håller oss till tråden och pumpar i Sverige.

Högre oktan(E85 har över 104oktan) = renare förbränning vilket du får med E10 / E85.
Kruxet är att "mappen"(ECU/styrenhet) måste lira rätt bra, annars får vi spikar och/eller knackningar i hela motorn.
Detta har bl.a SAAB löst sedan länge, även andra aktörer nu på senare tid.

Nu är det ju eldrift som gäller för det är ju så mycket bättre...
Men nej, det är inte så enkelt, utslaget på det "stora hela" så är eldrift det sämsta ur en miljösynpunkt.

Oktantalet beskriver bara knackresistansen, inte hur ren förbränningen blir. Luft-bränsleförhållandet har mycket större påverkan på förbränningens kvalitet, då ett överskott på syre hjälper till att bränna upp de sista bränslemolekylerna.

Etanolen (och alla andra alkoholer) har fördelen att den har en "svans" i form av en OH-grupp i änden på varje molekyl, så den bär med sig en del av syret som krävs vid förbränningen. Därför blir blandningen magrare vid samma mängd insprutat bränsle jämfört med bensin. Detta kan man antingen låta vara och få en mer fullständig förbränning av bränslet med ökade NOx-emissioner som konsekvens, alternativt kompensera genom att öka bränslemängden och på så sätt få ut mer effekt vid samma slagvolym och cylindertryck.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem

2021 FORMULA 1 TECHNICAL REGULATIONS
ARTICLE 19 : FUEL
19.3 Properties
The only fuel permitted is petrol having the following characteristic....
19.7 Fuel approval
19.7.1 Before any fuel may be used in an Event, two separate five litre samples, in suitable
containers, must be submitted to the FIA for analysis and approval.
19.7.2 No fuel may be used in an Event without prior written approval of the FIA.

https://www.fia.com/sites/default/files/2021_formula_1_techni...

Indycar kör däremot på 85 % Etanol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, F1 kör på "vanlig" bensin. Inte helt vanlig, utan höggradigt kontrollerad bensin av hög kvalitet, men det är bensin. Nästa år ska de köra på E10...

Fel av mig, förlåt.

Skrivet av Alphahanne:

Nej. F1 kör inte på metanol. Var får du det från?

Indycar, fel av mig. Förlåt.

Skrivet av mrqaffe:

2021 FORMULA 1 TECHNICAL REGULATIONS
ARTICLE 19 : FUEL
19.3 Properties
The only fuel permitted is petrol having the following characteristic....
19.7 Fuel approval
19.7.1 Before any fuel may be used in an Event, two separate five litre samples, in suitable
containers, must be submitted to the FIA for analysis and approval.
19.7.2 No fuel may be used in an Event without prior written approval of the FIA.

https://www.fia.com/sites/default/files/2021_formula_1_techni...

Indycar kör däremot på 85 % Etanol.

Tack Qaffe, fel av mig. Förlåt mig.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Politik borttaget*

Jag har rensat en del inlägg om partipolitik, skattepolitik, välfärdspolitik och liknande ämnen, håll det till er själva istället för att ändra samtalsämnet i tråden. Om motivation behövs, tänk banhammare

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

I F1 kör dom med lite snålare blandning från huvud spridarna, för att att få en kontrollerad antändning i cylindern så har dom en pre chamber där man har en mindre lite fetare blandning.

Även om F1 är racing så är hela FIAs idé med "sustainable racing" och göra bättre ifrån sig för miljön.

Det jag menar är att ligger man i konstant fart på en 80 väg behövs inte 400hk, man kan dra ner på bränslet utan att riskera att motorn går åt pipan. Vid gaspådrag så behöver man inte ha den låga bränsleblandingen, det är vid konstant fart t.ex större landsväg och längre perioder av konstant fart man märker skillnaden.

För övrigt ifall det faktiskt var ett problem att man släpper ut giftiga gaser etc så vid snålare förbränning så hade inte E10 eller liknande gått igenom, för min renault clio har ingen sensor för att mäta alkohol halten, den räknar med att bränslet är så som renault mappade den för över 20 årsen.

Jag tog fel på F1 v Indycar. Förlåt för det.

Ta en titt på BSR, underbar mappning... total avstängning av knacksensorer så ECU inte ska larma
Och folk betalar 5k+ för den skiten och kör sina bilar med...

Vad ville jag säga med det? Berätta inte för mig hur en motor fungerar.
Jag har alla "mappningar" framför mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

okej kör en hemi 5,7 v8 kan ej hitta att den ska klara av e10. den ska gå på 91 oktan i usa men deras 91 är som våran 95. Så 98 går ej tyvärr.

Då oktantalet i stort sätt betyder motståndskraft mot att självantända vid kompression/värme så kan man ha ett högre oktantal än spec. men inte lägre.
Vad det gäller högre iblandning av etanol så kan jag tänka mig förutom större frätning/korrosivitet är väl att smörjning borde kunna bli sämre i takt med att etanolblandningen ökar.
Finns dessutom små flaskor med suspekta medel man kan fylla på med vid tankning, vet ej dock hur funktionen är på dessa.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Oktantalet beskriver bara knackresistansen, inte hur ren förbränningen blir.

Niklas Erik Johan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Niklas Erik Johan.

Förklara gärna varför du inte tror det stämmer, gärna med källor.

Det är några år sen jag fick lära mig dessa grejerna, men informationen jag tog med mig var att oktantalet för bensin beskriver hur svårt bränslet har att självantända under tryck. Detta för att förhindra spontan självantändning i en ottomotor, även kallat knackning.

Oktantalet kan mätas på två sätt, RON och MON, där RON är standarden vi använder i Europa och MON används i bl.a. Nordamerika.

För diesel mäter man istället cetantal, som enkelt beskrivet är inversen av oktantalet. Ett bränsle med högt oktantal har lågt cetantal.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Förklara gärna varför du inte tror det stämmer, gärna med källor.

Det är några år sen jag fick lära mig dessa grejerna, men informationen jag tog med mig var att oktantalet för bensin beskriver hur svårt bränslet har att självantända under tryck. Detta för att förhindra spontan självantändning i en ottomotor, även kallat knackning.

Oktantalet kan mätas på två sätt, RON och MON, där RON är standarden vi använder i Europa och MON används i bl.a. Nordamerika.

För diesel mäter man istället cetantal, som enkelt beskrivet är inversen av oktantalet. Ett bränsle med högt oktantal har lågt cetantal.

Det är i princip korrekt att oktantalet enbart mäter knackmotstånd, dock är knackning en självantändning hos endgaserna under förbränning. Från det att tändstiftet tänder blandningen tills dess att flamfronten rört sig hela vägen till cylinderns periferi så tar det lite tid. Under detta förlopp så frigörs också värme vilket ökar trycket i cylindern, denna tryckökning "komprimerar" endgaserna vilket i sin tur gör att de värms upp. Detta startar reaktioner i endgaserna vilket slutligen leder till att de självantänder om inte flamfronten anländer före, och då kan man få en mycket snabb energiförgörelse lokalt. Så snabb att man får en lokal tryckökning vilken kan ge upphov till chockvågor. Det är dessa som orsakar det knackade ljudet.

Oktantal mäts en testmotor med variabel kompression från Cooperative Fuels Reasearch, i den så kan man testa ett bränsle, mäta knackintensitet och sedan växla till ett referensbränsle. Vid oktantal mellan 0 och 100 så används n-heptan (oktantal 0) och iso-oktan (oktantal 100) som referensbränsle. Vid oktantal över 100 så används iso-oktan + TEL som referens.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ligger mycket i detta.

För egen del tycker jag att bensin är förvånansvärt billigt sett till vilken nytta man får ut av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ligger mycket i detta.

För egen del tycker jag att bensin är förvånansvärt billigt sett till vilken nytta man får ut av den.

Kör själv mycket, men att priset styrs av spekulation och karteller går inte att göra mycket åt. Det är ju inte reduktionsplikten som höjt bensinpriser med 5 kr/l från samma tid ett år sedan. Leasa/betala av elbil och ladda för 3 kr/kWh skulle inte löna sig så sett till allt så fungerar det och som SCB visar så har pengarna vi spenderar på bränsle minskat som andel av allt vi lägger pengar på.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Det finns massor av forskning kring mager förbränning av bensin i förbränningsmotorer, det jag själv sett pekar på att du kan utnyttja det som vid stökiometrisk förbränning (Lambda=1) blir HC (oförbända kolväten, bränsle i avgaserna) och CO (kolmonoxid, ofullständig förbränning). Nackdelen är, som redan nämnt, att man får en större mängd kväveoxider (NOx) precis som i dieselcykeln, och dessa kan inte tas om hand av en trevägskatalysator.

Trevägskatalysatorn funkar bara vid stökiometrisk förbränning, för då bli andelen HC, CO och NOx lika stora, så att man enkelt kan göra om dem till kvävgas, koldioxid och vattenånga. Får man för mycket av någon del så "blir det över" och emissionerna släpps ut i luften.

Åter igen, jämför med en dieselmotor som generellt sett har högre verkningsgrad än en bensinmotor, upp emot 35-40% om jag inte minns fel kontra 25%, detta beror till stor del på att dieselmotorn har ett överskott på syre i cylindern som kan utnyttjas för att förbränna en större mängd bränsle.

Det forskas kring olika metoder att köra bensin i en dieselmotor, dvs. kompressionsantändning istället för gnistantändning för att framför allt minska partikelemissionerna som normalt fås från dieselmotorer. Dessa koncept kallades HCCI och PPC för 5-10 år sen när jag hade med detta att göra sist, och ökade på rejält ökad verkningsgrad jämfört med ottomotorn. Är du intresserad av att läsa på rekommenderar jag Bengt Johanssons arbete inom PPC på LTH.

Ska se om jag hittar nån länk.

Ps. Hela mitt resonemang bygger så klart på att få så effektiv förbrukning som möjligt, inte maximera effekt. Jag pratar om verkningsgrad och bsfc brake specific fuel consumption, alltså bränsleförbrukning per producerad kilowatt som kan utnyttjas för framdrivning av fordonet. Detta är inte att förväxla med racingapplikationer där man maximerar effektuttaget ur en given motor, då fokuserar man ofta på att köra en fetare blandning för att hålla avgastemperaturen i schack. Detta leder till en lägre verkningsgrad men ofta högre maxeffekt per liter slagvolym.

Dieselmotorns höga verkningsgrad beror väl mest på att den är mer kompromisslös pga att man inte behöver ta hänsyn överhuvudtaget till bränslets knackkänslighet, bränslet brinner i den takt det injiceras. Därför kan förbränningsrummet göras mindre med mindre värmeförluster. Eller egentligen kan hela motorn göras mindre med turboladdare.
Tyvärr måste dieseln gå med ett rejält luftöverskott för att bränslet blandas så dåligt med luften annars hade den varit ännu effektivare.
Motorbromsen ligger på konstant även när man gasar.

ps. Intressant detta med bränslen. Jag vågar hävda att det inte sålts en enda etanolbil i Sverige, endast bensinbilar som går att köra på etanol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

På många pumpar är 98 märkt som 95 nu sedan de introducerade E10.

Eh, va? Har du någon källa på att de säljer 98 som 95? Säljs det till 95-pris då också?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det står 98 E5, precis som det står 95 E10, så någon kanske har sett i kors?

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Nej, F1 kör på "vanlig" bensin. Inte helt vanlig, utan höggradigt kontrollerad bensin av hög kvalitet, men det är bensin. Nästa år ska de köra på E10...

Antar de fortfarande kör med max 100 oktan som man gjorde förr i tiden (menar ej turboeran nu).

F1 är så strypt på så många sätt så man undrar verkligen vad en ostrypt F1:a klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh, va? Har du någon källa på att de säljer 98 som 95? Säljs det till 95-pris då också?

Skrivet av ztenlund:

Det står 98 E5, precis som det står 95 E10, så någon kanske har sett i kors?

Sant som du skriver. Står ju 98/E5, samt 95/E10.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Indycar, fel av mig. Förlåt.

Körde på metanol en gång i tiden men slutade med det för ganska många år sedan nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fel av mig, förlåt.

Indycar, fel av mig. Förlåt.

Tack Qaffe, fel av mig. Förlåt mig.

IndyCar kör med E85.

https://youtu.be/Zs-trk42vFo?t=361

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Antar de fortfarande kör med max 100 oktan som man gjorde förr i tiden (menar ej turboeran nu).

F1 är så strypt på så många sätt så man undrar verkligen vad en ostrypt F1:a klarar.

RON 102 är max (så också på 80 och 90-talet), men de gamla sugmotorerna hade inga som helst problem med knackningar så det var inte alltid man utnyttjade detta. Det fanns andra parametrar som var viktigare, såsom hur snabbt bränslet brann. Med en borrning på ca. 98 mm och en slaglängd på ca. 39 mm i kombination med varvtal uppåt 20 000 rpm så krävdes mycket snabb förbränning samtidigt som detta snabba förlopp, i kombination med kompressionsförhållanden som inte var mycket över 13:1 innebar att knackningar var ett icke-problem. Kompressionsförhållandena som gick att nå var i princip begränsade av geometriska faktorer; den korta slaglängden och de uttag som behövdes i kolvtoppen för att kolvarna inte ska kollidera med ventilerna kring övre dödläge gjorde det svårt att nå högre utan att nackdelarna tog överhanden. Dessa motorer hade också ventillyft på 15-17 mm, och spelet mellan kolvtopp och ventiler kunde handla om tiondelars mm.