Sony tvingar Dbrand sluta sälja sidopaneler till Playstation 5 – släpper nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Helt felaktigt, en tillverkare behöver inte ens lämna garanti på sina produkter.

Nej, men har de lämnat garanti så får de inte häva den om man genomfört underhåll och rengöring enligt EU-domstolen (har jag för mig)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

USA har right to repair och där gäller inga stickers. Här i Sverige får man se upp.

Tvärt om!

Right to repair finns bara på några få ställen i USA, men i EU gäller inte ’warranty void if removed’ stickers

Tillverkaren behöver bevisa att felet skapats av användaren som tog isär grejen här i vår kontinent. Sen är det allmän reklamationsrätt inom EU som inte finns där heller.

I USA finns det inte ens stöd för right to repair bland folket, tänk på de stackars företagen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Tvärt om!

Right to repair finns bara på några få ställen i USA, men i EU gäller inte ’warranty void if removed’ stickers

Tillverkaren behöver bevisa att felet skapats av användaren som tog isär grejen här i vår kontinent. Sen är det allmän reklamationsrätt inom EU som inte finns där heller.

I USA finns det inte ens stöd för right to repair bland folket, tänk på de stackars företagen

Fasiken. Det trodde det redan var lag, men det verkar bara vara Massaschusettes som har den som lag. Fler är på väg. Dock fler delstater på G. Sverige å andra sidan tror jag inte garantin gäller i och med det är frivilligt från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Med tanke på att grafikkortstillverkarna inte får häva garantin för att man skruvat av kylaren (torts deras löjliga warranty void sticker) så blir det nog svårt för Sony att göra det med plates

*mindblown*

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det handlar främst om design patent, om Sony inte aktivt skyddar sina egna design kommer de tappa sina rättigheter (i USA främst).
Vad dbrand kan göra är hitta egna design och eget formspråk.

Grejen är att Sony högst sannolikt skulle förlora i domstol, men dbrand har inte pengarna att försvara sig där.

Poängen med ett "design patent" (svenska mönsterskydd) är att man kan skydda sin produkt från kopior som är förvillande lika. Om du vill göra en brun läsk och hälla i en röd burk så är det OK, men om du skriver Cola-Coca med snirkliga vita bokstäver på den så ligger du pyrt till. Det var detta Samsung åkte dit på, när deras första platta var förvillande lik iPad och Galaxy S2 såg ut som en iPhone 3GS. Samsung designade om grejorna (paddan fick väl bara en liten list om jag minns rätt) och punkten var utagerad. De stora stämningarna handlade inte om det.

Sony kommer att ha mycket svårt att använda samma argument här. De kan inte gärna påstå att dbrand försöker lura folk att det är dbrand som säljer Playstation. Det de möjligen får argumentera är att folk kan tro att det är Sonys egna sidopaneler som dbrand säljer, men Sony säljer ju inga lösa sidopaneler, så jag har svårt att se hur de kan vinna den. Planen är helt klart att låta dbrand bränna alla sina pengar på advokater, och då har dbrand kommit på den här lösningen istället.

Att inte låta folk dekorera sin produkter är så vitt jag vet unikt. Det är som om Apple skulle försöka stoppa folk från att köpa skal till telefonen.

Skrivet av anon333222:

USA har right to repair och där gäller inga stickers. Här i Sverige får man se upp.

Right to repair är bara ett slagord, inte en lag, och det har de definitivt inte. De där "Warranty void if removed"-etiketterna är dock olagliga enligt Magnusen-Moss Warranty Act. Vad Apple (och för den delen många andra) gör är att fysiskt göra det svårt att demontera produkterna, vilket inte är olagligt. Apple har tidigare också gjort det svårt att få tag i verktyg för att kunna reparera produkterna, men nyligen bytt fot på den punkten och säljer de verktygen om man är en "independent service provider".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

den vita konsolen missmatchar allt annat så den har ståt bakom tv'n sen release.

Permalänk
Medlem

Deras nya produkt sida ar en fantastisk resa!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

In closing borde varit fuck you motherfuckers, you should not be afraid of the word motherfucker. And fuck Sonygurrrmm. Bye.

Permalänk
Medlem

Valde annan färg, efter att ha sett Matts ps5 i mässing så är det svårt att välja något annat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Man köper inte riktigt Dbrand produkterna bara för produkternas skull, man köper saker ifrån dem för deras robotar är så jävla goa haha

Permalänk
Skrivet av issue:

Har ni missat att dbrand redan släppt nya varianter?

https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

Det är nog den snyggaste och häftigaste hemsidan som jag någonsin sett!! Ruggigt bra

Visa signatur

Moderkort: MSI B450 Gaming PLUS MAX
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
Ramminne: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB
Grafikkort: RX6600
Chassi: Fractal Design

Permalänk
Medlem

Här pratar vi om att, enligt mitt sätt att se på det, göra sig (Sony) en riktig otjänst...

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Med fläktarna vända, så det blåser ut genom pälsen. Den står och fladdrar som en överexalterad tonåring med ståpäls när man spelar.

Fortsätt i denna tanke och det dröjer inte länge innan någon gör ett skal med en mjuk penis på sidan som sen fladdrar utåt vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det känns fånigt av Sony att gå in och stoppa dessa möjligheter men samtidigt så framstår Dbrand som de har hyrt in några fjortonåringar som PR-folk för deras kommentarer framstår som rent barnsliga i tonen. Det ingjuter knappast förtroende så inget av företagen kom ut ur detta med något positivt.

Jag tror de flesta är trötta på företag som beter sig som robotar i varje utlåtande. Ett företag som ber Sony att dra åt helvete för att Soby beter sig som gurkor är både mänskligt och i kontexten rationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Kan rekommendera att läsa dbrands inlägg på Reddit:

https://www.reddit.com/r/dbrand/comments/qb1ayt/darkplates_ar...

"Happy to license this design to you, Sony. You'll find that our rates are outrageous."

Haha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hörde/såg Davie504 i huvudet när jag läste "Checkmate! Lawyers"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Läste jag "gamer" och ordet "smak" i samma mening? 😆🙃😉

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma