NvME förlorar prestanda med tiden.

Permalänk
Avstängd

NvME förlorar prestanda med tiden.

Hejsan!

Googlat utan svar.

Jag har ialf en Crucial P2 1TB NVMe, riktigt snabb vid en nystartad PC, men! Efter ett par dagar blir ssd'n rejält långsam, långsammare än en HDD.

Jag ''grindar'' på Everquest, fullt tillåtet på den servern jag spelar på.

Jag har följt massa guider och tips om hur jag ska gå till vägar för att behålla snabbheten på SSD'n, ingen av de fungerar.

Från 11k read speed etc, ner till 400-800mb read speed på ssd'n.. på 3 dagar eller nåt.

Senare firmware, och tillhörande drivrutiner till NVME'n. Allt är ''grönt'' på status check, temp är 38c.

AMD5600x (Stock) 67c load
MSI B550 MPG Gaming plus
AMD Sapphire REF RX5700 8GB 37c (Vattenkyld, Everquest är inte så GPU-intensivt)
32GB RAM 3600mhz.

Win10 x64.

Permalänk
Medlem

Läser man recension om enheten så här enheten väldigt lite cache och skriver långsamt.
Den rekommenderas inte jämför med andra diskar.
https://www.tomshardware.com/reviews/crucial-p2-m-2-nvme-ssd

Permalänk
Medlem

Skriver det så mycket att du har en skrivtakt större än 40 MB/s hela tiden?, och är det relaterat till spelet eller något annat som håller på (tex chia-mining som du ovetandes gör för att du fått skit i datorn - du får titta med SMART på disken och se hur det räknar upp i antal skrivna sektorer och tex ta ett par värden med 1 minuts mellanrum och räkna ut differensen och ta detta gånger 512 och se skrivmängden, detta är dolt av malware/viruset och ser noga till att ingen skrivlast syns i task manger eller under resource monitor och indikerar att det håller på att skriva sönder din disk... )?.

Sedan har det blivit ganska (o)lustigt att flashmedia har en skrivtakt numera man såg på snurrdiskar kring mitten av 2000-talet när man skrivit förbi de första typ 30 GB SLC-cachen och inte ger paus i skrivandet....

Förr även med vanlig SSD kunde man skriva hela disken igenom från första till sista sektorn med halva eller hela SATA-bussens hastighet (ca 270 resp 550 MB/s ) utan stallning och om det var halva eller hela SATA-hastigheten berodde på hur mycket minne det var i SSD:n.

Permalänk
Avstängd

Jag lutar mot att disken helt enkelt är som Sions skriver, en av de sämre på marknaden.

Jag kan inte tyda SMART så bra, men 444 fel?

Jag kan inte hitta vart datasamlingen är, inte på dess mapp ialf.

Kanske ska använda denna nvme som lagringsdisk eller alternativdisk och köra med min Samsung SSD som Systemdisk istället?

Permalänk
Medlem

det har skrivits 2.6 TB data, delat på antal timmar ger 745 MB/timme och 12.4 MB/minuten, 0.2 MB/s.

det är inget som sticker ut, men detta är genomsnittlig resultat sedan du använde lagringen när den var ny. säger inte hur det är nu...

Men prova att ta samma sak igen som ovan men med en timmes mellanrum eller ett dygns mellanrum och sedan tar du senaste 'Data Units Written' minus den föregående från timmen eller dygnet innan - sedan tar det gånger 1000 och därefter 512 så får du antalet byte som skrivits mellan dom två SMART-frågorna och därefter dela med antalet sekunder mellan dessa två SMART-frågorna och du får hur mycket som skrivs per sekund - är det under 1 MB/s så har du troligen ingen skit i datorn men är det flera tio-tal och det inte kan förklaras med programmen du kör eller vad som visas med taskmanagern och resursmonitorn, så har du troligen något skit som kommit in på din dator. Mining-virus som chia är jättebra på att dölja sig och det är i princip bara med hög takt uppräknade antal block i lagringens SMART-värden som kan påvisa dess existens...

Detta för att utesluta att du inte har oönskad kryptomining snurrande i din burk just nu och nu stryps av att disken är långsam, men gör också att du upplever hela datorn lagring långsam som konsekvens

Dina 444 error info log entries behöver inte betyda något - men försök hitta någon program som kan läsa ut dem - vet att smartctrl under linux med -ax flagga kan spotta ut betydligt mera än det vanliga smartvärdena som annars visas i olika program - men om den fungerar på NVMe-lagring är oklart.

Permalänk
Avstängd

Här kommer en uppdatering på SMART.

800 errors nu?

Jag försökte att ladda ner det där programmet som ska tyda nvme fel.
https://github.com/linux-nvme/nvme-cli

Men jag har ingen aning hur jag ska gå till vägar? Hur packar jag upp det, hur laddar jag ens ner det? Ursäktar för min okunnighet inom ämnet.

Permalänk
Medlem

På 4 timmar och 20 minuter ungefär för tiden mellan inläggen har det skrivits 1.2 GiByte vilket ger en skrivtakt av ca 80 kiByte i sekunden. inget att anmärka på.

så, vi kan nog utesluta chia-mining i bakgrunden på denna disk i alla fall.

Däremot att loggentrys har fördubblats på denna korta tid är oroande - gör backup på alla viktiga och känsliga filer omedelbart på annan media ifall det värsta händer - SSD/NVMe är inte snälla när de behaga gå sönder och ger ingen andra chans till skillnad från snurrdiskarna i de allra flesta fallen där man kan mjölka ut data med ddrescue under lång tid och faktiskt ofta rädda mer än 99.9% av datat även om det såg surt ut i början.

[github]
Inte underligt att det är besvärligt för dig med 'nvme-cli' på github - det är källkodspaket och är tänkt att kompileras under linux och har du inte en sådan miljö uppsatt på datorn så är denna oanvändbart för dig.

Har du WSL installerad och aktiverad samt tex. en ubuntu installerad så kanske, kanske det går att köra i denna "sudo apt-get install nvme-cli" och därefter köra kommandot om du hittar NVMe enheten under /dev/

Annars blir det att köra i en 'riktig' Ubuntu på någon live-iso från en USB-sticka - men förstår att det ä knöligt om man aldrig har gjort sådana saker innan.

Permalänk
Avstängd

Skönt att veta att ingen bryter chia på min dator.

Som tur är har jag inget viktigt på systemdisken, endast Steam, Origin och Everquest, kraschar den så kraschar den.

Kanske fungerar bättre om jag ändrar nvme till den nedre PCI-E slot? Eller, det har nog ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

Borde inte gör någon skillnad vilket slot du använder, man kan vara värt att se om det står något i manualen.
Och håller med xxargs att dina skrivhastigheter inte är så stora att det borde påverka.
Men möjligen är det en kombination av att den helt enklet är kass och börjar bli kassare? (gå sönder...)
Om du har någon gammal ssd disk så kan du installera spelen på den disken, så behöver NVMe-disken inte skriva/läsa lika mycket.

Permalänk
Medlem

I och med error info log entry rusar i antal plötsligt så är det troligen något knas i din NVMe-lagring men inte i sådan omfattning att det börja varna ännu - är inte van med hur NVMe rapporterar men saknar faktiskt lite av de normerade värdena som finns på SATA-SSD nu när de inte redovisas i NVMe-lagring och en lärdom av detta är att när antalet error info log entry börja rusa i antal på kort tid så bör det kanske jämställas med reallokerade sektorer på snurrdiskar som tidig indikation att man kommer att få problem snart. - att byta M.2 socket tror jag inte hjälper då det är troligen interna problem i själva lagringen såvida det inte är trubbel med kommunikationen på PCIe-lanes i sig - men för att se detta bör man få ut loggen på vad som felar... - dock att prova byta plats på M.2-socket skadar inte just för att utesluta problem med socket-hållaren eller med använda PCIe-lanes för nu använda M.2-socket, eller rent av att det inte sitter på rätt sätt i hållaren i nuläget...

Både SATA, SAS-diskar har betydligt mer information som kan läsas ut än de standardmässiga grafiska SMART-programmen brukar visa upp, nu har jag ingen dator hemma med NVMe-minne och exprementera i linux och tex. se vad "smartctrl -ax /dev/xxx" kan tänkas rapportera på NVMe-media - om det går alls vill säga (och motsvarande sdparm när det gäller SAS/SCSI-diskar).

Permalänk
Avstängd

Jo, jag ska överföra allt till min Samsung 860, sen inte ''grinda'' på nvme'n

Se om detta löser problemen.

Men, min sökning efter det där programmet som ska kunna tolka felen på nvme jobbar jag vidare på.

Permalänk
Medlem

Disken måste "trimmas" eller optimeras då och då.

Permalänk
Medlem

Inte ett måste, men kan hjälpa skrivprestandan i avseende hastighet och minska lite på WAF - men den delen har nog minskat i betydelse med relativt stora SSD/NVMe-storlekar. Sådant var viktigare när SSD var 64-128 GB i storlek.

Jo förresten, det kan ha betydelse för flashlagring med QLC-minne då trim berättar för disken vilka sektorer vars kopplade flashminne kan friställas för SLC-cache då ju mer ledigt på disken ju större SLC-cache kan disken använda för snabb lagring innan skrivprestandan blir bedrövligt långsam (typ 40 MB/s) efter ett ganska lågt antal GB kontinuerlig skrivning

Ett alternativt sätt att visa vilka sektorer som inte användes och kunde kopplas bort så att bakomliggande flashen kunde raderas var att man helt enkelt skrev de lediga sektorer med bara '0' - vilket var enda sättet att tala om för SSD vilka sektorer som var 'lediga' innan TRIM-stödet implementerades.

I windows sägs officiellt att de kör TRIM endast på AHCI-enheter - dvs. SATA-SSD som inte finns i någon RAID-konstellation, inte på NVMe men förmodligen har drivrutiner för NVMe-lagring en ekvivalent funktion.

Windows brukar köra trim strax efter på filer som raderats och ibland en filsystem-TRIM enligt kalender (den kör också en enklare fildefragmentering typ 1 gång i veckan - väldigt diskret eftersom folk har fått islaget att man skall inte köra defragmentering på SSD - men problemet är att om NTFS skall hålla över tiden så måste det göras då och då ändå)

I linux så hanteras SATA-diskar och NVMe lika i avseende TRIM och där har man filosofi att man kör TRIM manuellt bara ibland och tex. när det har varit stora aktiviteter och mycket raderade filer eller schemalagt - och argumentet är att trim-processen på många flashlagringar kan dra ned prestanda ganska ordentligt medans TRIM-processen genomförs och därför bör göras vid tidpunkt när det inte gör så mycket om disken blir trög en stund. Givetvis går det att ha 'windowslik' TRIM direkt efter radering av filer även i linux med argumentet 'discard' i fstab för enheten.

Trim (i linux fstrim) fungerar också på krypterande volymen - men att nollställa sektorer längst ned närmast disken anses också något som sänker säkerheten då mönstret av nollade sektorer kan ge information om diskens innehåll - dvs hur välfylld den är och av mönstret också berätta vilken filsystem som används och därmed vilka positioner som har (meta)data som aldrig ändras och man kan ganska säker veta vad som finns skrivet där (som superblock eller första blocken i $MFT) - vilket underlättar attacken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Disken måste "trimmas" eller optimeras då och då.

Jodå, det gör jag.

En gång i veckan görs detta, även testat att göra en trimning när den är långsam, ingen räddning tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort det innan så kör igång crystaldiskinfo (gratis) och kolla hälsan på disken.
Du kan även köra tester för att se hur disken presterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aker:

Om du inte har gjort det innan så kör igång crystaldiskinfo (gratis) och kolla hälsan på disken.
Du kan även köra tester för att se hur disken presterar.

Det har jag, det var där jag såg hur långsam min Nvme var/är, men jag kan inte se vart i Crystalmark man kan se hälsan på enheten.

Just nu verkar nvme'n vara mer normal, när det kommer till prestanda ~8k-9k read.. dock är det pga datorn startades om igår kväll, då vart den på 11k read, sakta degraderas till 400-800mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Det har jag, det var där jag såg hur långsam min Nvme var/är, men jag kan inte se vart i Crystalmark man kan se hälsan på enheten.

Sorry, var otydlig, crystaldiskmark kör du testerna i.
crystaldiskinfo, ger bara info och där kan du se hälsan på disken.