Permalänk

Slutkört nätaggregat?

Fick nyligen tag på ett EVGA RTX 3080 men upptäckte när jag skulle testa ett spel att hela datorn bara stängde av sig efter några minuter in-game.
Detta uppstår bara när jag kör mer krävande spel (Far Cry 5) men inte när jag kör Black Mesa (Source-motorn) eller This is the police 2, då uppstår det bara artefakter när Black Mesa startar samt laddar in en bana.

Jag har provat att underklocka grafikkortet till 850mV och då går det att spela Far Cry 5 men artefakterna uppstår fortfarande när jag startar eller laddar in banor på Black Mesa.

Är det mitt nätaggregat som har för lite effekt eller håller det bara på att ge upp?
Hade inga som helst problem med mitt förra kort GTX 1070.

Nätaggregatet är ett Corsair HX850 och har 9 år på nacken.

I datorn har jag:
Moderkort MSI X570 Tomahawk
Processor Ryzen 7 5800X
Ljudkort Sound Blaster ZxR
Processorkylare Noctua NH-D15
1 NVM2 SSD
2 2,5 SSD
2 HDD
1 DVD-läsare
4 Fläktar

Kommer jag behöva köpa ett nytt nätaggregat och isåfall, räcker det med ett nytt 850W eller behöver jag uppgradera till 1000W?

Permalänk
Medlem

Artefakter orsakas mest troligt av GPU-minnet(vram) och inte ditt nätagg.
Är grafikkortet begagnat eller hur fick du tag i det?

Ett HX850 var toppklass på sin tid och jag skulle säga fortfarande i bra klass, med nio år på nacken kan det förvisso vara "tröttare".
Tror dock inte artefakterna orsakas av nätdelen utan dålig kylning av minnesmodulerna...
Testa underklocka minnesmodulerna och testa igen.

Permalänk
Medlem

Har du "daisy chain" kopplat 3080? Du bör då prova använda två separata kablar istället.

Ett exempel på daisy chain kopplat längst ner:
https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur krävande ett RTX3080 är så hade jag köpt ett nytt nätagg. Ditt HX850 har gett dig valuta för pengarna, dags att pensionera det

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Artefakter orsakas mest troligt av GPU-minnet(vram) och inte ditt nätagg.
Är grafikkortet begagnat eller hur fick du tag i det?

Ett HX850 var toppklass på sin tid och jag skulle säga fortfarande i bra klass, med nio år på nacken kan det förvisso vara "tröttare".
Tror dock inte artefakterna orsakas av nätdelen utan dålig kylning av minnesmodulerna...
Testa underklocka minnesmodulerna och testa igen.

Helt nytt, fick det från Inet för några veckor sedan.
Ska prova det, har hittills bara klockat ner Core Clock till 1800 MHz, tänkte att det räcker

Skrivet av Lorault:

Har du "daisy chain" kopplat 3080? Du bör då prova använda två separata kablar istället.

Ett exempel på daisy chain kopplat längst ner:
https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Har kopplat med tre separata kablar så borde inte vara problemet.

Skrivet av PointMan:

Med tanke på hur krävande ett RTX3080 är så hade jag köpt ett nytt nätagg. Ditt HX850 har gett dig valuta för pengarna, dags att pensionera det

Hade du isf gått på ex RM850X eller RM1000X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Helt nytt, fick det från Inet för några veckor sedan.
Ska prova det, har hittills bara klockat ner Core Clock till 1800 MHz, tänkte att det räcker

Underklocka minnesmodulerna och testa igen.
Brukar vara minnesmodulerna som orsaker artefakter vid för hög temp/överklock på dessa.

Är det helt nytt kan vi ju utesluta damm.
Kan vara så att thermalpads mellan modulerna och kylaren har för dålig kontakt, vet inte om det är ett "känt" problem på din modell men det har hänt förr...

Fläktarna på kortet drar igång när du startar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Hade du isf gått på ex RM850X eller RM1000X?

5800x med RTX 3080 plus extra fläktar etc drar 600w vid full load.
Ett 750/850w räcker gott och väl.

Men har du köpt HX850 nytt med kvitto, så har det väl minst 10 års garanti.
edit: (7 år tydligen så den gick inte...)
Jag skulle personligen inte byta ut nätdelen bara för att.
Finns inget i din beskrivning som gör att man kan misstänka nätdelen, snarare GPUn...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Underklocka minnesmodulerna och testa igen.
Brukar vara minnesmodulerna som orsaker artefakter vid för hög temp/överklock på dessa.

Är det helt nytt kan vi ju utesluta damm.
Kan vara så att thermalpads mellan modulerna och kylaren har för dålig kontakt, vet inte om det är ett "känt" problem på din modell men det har hänt förr...

Fläktarna på kortet drar igång när du startar spel?

Kan för hög temp/överclock på minnesmodulerna också orsaka att hela datorn stänger av sig?
Jag måste slå av och på på strömbrytaren på nätaggregatet så därför jag antog att den går in i ett överspänningsskydd.

Ska undersöka thermalpads.

Skrivet av Falcon:

5800x med RTX 3080 plus extra fläktar etc drar 600w vid full load.
Ett 750/850w räcker gott och väl.

Men har du köpt HX850 nytt med kvitto, så har det väl minst 10 års garanti.
Jag skulle personligen inte byta ut nätdelen bara för att.
Finns inget i din beskrivning som gör att man kan misstänka nätdelen, snarare GPUn...

Smart det har jag inte ens tänkt på. Ska gå igenom lådan när jag kommer hem, är bortrest i drygt en vecka så blir inte ikväll.
Vill helst undvika att byta ut den då det är en tråkig utgift för egentligen ingen prestandavinst

Permalänk
Medlem

Jag misstänker GPUn, har du köpt kortet begagnat så vet du varför hen sålde kortet, har du köpt det nytt så tycker jag att du ska skicka tillbaka det till butiken på garanti.
Vill du vara helt säker så beställer du hem ett RM1000X och testat om det fungerar stock (från samma butik) som du kan skicka tillbaka på ångerrätten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Hade du isf gått på ex RM850X eller RM1000X?

Läste att Nividia rekommenderar 750W för ett RTX3080. Så ett 850W borde räcka, beror lite på vad du mer har i burken som drar ström.

Skrivet av Falcon:

Jag skulle personligen inte byta ut nätdelen bara för att.
Finns inget i din beskrivning som gör att man kan misstänka nätdelen, snarare GPUn...

Jag hade samma problem som OP för något år sedan. Datorn bara tvärdog när jag spelade. Använde ett 7 år gammalt be-quiet! nätaggregat. Bytte ut det mot ett nytt och problemen försvann. Inga andra delar byttes i datorn.

Så mja... jag håller inte med dig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Läste att Nividia rekommenderar 750W för ett RTX3080. Så ett 850W borde räcka, beror lite på vad du mer har i burken som drar ström.

Jag hade samma problem som OP för något år sedan. Datorn bara tvärdog när jag spelade. Använde ett 7 år gammalt be-quiet! nätaggregat. Bytte ut det mot ett nytt och problemen försvann. Inga andra delar byttes i datorn.

Så mja... jag håller inte med dig.

Nu inte bara tvärdör ju datorn utan GPUn uppvisar artefakter...
Jag har aldrig hört talas om en dålig nätdel som skapar artefakter, men återigen jag har haft fel förr!

Hade TS haft en annan nätdel att testa med rakt av hade det varit klart fördelaktigt, att köpa ett helt nytt för att få samma artefakter igen känns mindre kul.
Nio år är lång tid, "förväntad livslängd" är absolut uppnådd. Så ett byte ligger inom snar framtid oavsett.

Jag tycker bara det där med artefakter är lite spännande och därför tror jag mer på ett fel med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu inte bara tvärdör ju datorn utan GPUn uppvisar artefakter...
Jag har aldrig hört talas om en dålig nätdel som skapar artefakter, men återigen jag har haft fel förr!

Hade TS haft en annan nätdel att testa med rakt av hade det varit klart fördelaktigt, att köpa ett helt nytt för att få samma artefakter igen känns mindre kul.
Nio år är lång tid, "förväntad livslängd" är absolut uppnådd. Så ett byte ligger inom snar framtid oavsett.

Jag tycker bara det där med artefakter är lite spännande och därför tror jag mer på ett fel med grafikkortet.

OP skriver ju ordagrant "Fick nyligen tag på ett EVGA RTX 3080 men upptäckte när jag skulle testa ett spel att hela datorn bara stängde av sig efter några minuter in-game."

Så var det för mig med, lite mindre krävande spel fungerade, men så fort jag startade ett nytt spel så dog datorn efter några minuter in-game.

Håller med ang. artefakterna dock. Kanske grafikkortet tagit stryk av ett felande nätaggregat?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Fick nyligen tag på ett EVGA RTX 3080 men upptäckte när jag skulle testa ett spel att hela datorn bara stängde av sig efter några minuter in-game.
Detta uppstår bara när jag kör mer krävande spel (Far Cry 5) men inte när jag kör Black Mesa (Source-motorn) eller This is the police 2, då uppstår det bara artefakter när Black Mesa startar samt laddar in en bana.

Jag har provat att underklocka grafikkortet till 850mV och då går det att spela Far Cry 5 men artefakterna uppstår fortfarande när jag startar eller laddar in banor på Black Mesa.

Är det mitt nätaggregat som har för lite effekt eller håller det bara på att ge upp?
Hade inga som helst problem med mitt förra kort GTX 1070.

Nätaggregatet är ett Corsair HX850 och har 9 år på nacken.

I datorn har jag:
Moderkort MSI X570 Tomahawk
Processor Ryzen 7 5800X
Ljudkort Sound Blaster ZxR
Processorkylare Noctua NH-D15
1 NVM2 SSD
2 2,5 SSD
2 HDD
1 DVD-läsare
4 Fläktar

Kommer jag behöva köpa ett nytt nätaggregat och isåfall, räcker det med ett nytt 850W eller behöver jag uppgradera till 1000W?

Jag har en likadan nätdel.
Jag upplever att den inte åldrats riktigt så bra som önskat.
Jag har crystaldiskinfo igång konstant för att undvika att en av mina snurrdiskar skall gå i viloläge då återuppstart av denna har en tendens att orsaka en oönskad omstart av datorn.
(Mitt system är uppskattat till ~450W vilket gör det ganska uppenbart att nätdelen inte riktigt orkar med specifikationen.)

Tittar man på https://www.bequiet.com/en/psucalculator så låg ditt system med 1070-kortet strax över 400W, med 3080-kortet hamnar du närmare 700W.
BeQuiet rekommenderar själva 1000W även om de ger grönt ljus för ett nätagg på 850W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Håller med ang. artefakterna dock. Kanske grafikkortet tagit stryk av ett felande nätaggregat?!

Så kan det tyvärr också vara ja...spännande, följer tråden.
Och hoppas TS uppdaterar när hen fått en lösning.

Permalänk

Ska testa och underklocka minnet. Har även pratat med en kompis som har ett nätaggregat på 750W och ska få testa att koppla in grafikkortet i hans burk så ser om den uppvisar artefakter där med.
Tack för hjälpen allihopa!
Då har jag något att testa istället för att bara direkt gå på en ny PSU.

Håller tummarna att inget tagit stryk av strömbrytningen....
Uppdatering av tråden blir inte förrän om drygt en vecka då jag som sagt är bortrest för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag har en likadan nätdel.
Jag upplever att den inte åldrats riktigt så bra som önskat.
Jag har crystaldiskinfo igång konstant för att undvika att en av mina snurrdiskar skall gå i viloläge då återuppstart av denna har en tendens att orsaka en oönskad omstart av datorn.
(Mitt system är uppskattat till ~450W vilket gör det ganska uppenbart att nätdelen inte riktigt orkar med specifikationen.)

Tittar man på https://www.bequiet.com/en/psucalculator så låg ditt system med 1070-kortet strax över 400W, med 3080-kortet hamnar du närmare 700W.
BeQuiet rekommenderar själva 1000W även om de ger grönt ljus för ett nätagg på 850W.

1000w??? Överdrivet.
Själv kör jag 750W (Corsair RM750X 750W v2) med datorn i spec inkl 115% på GPU, CPU OC och lite annat lullull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

1000w??? Överdrivet.
Själv kör jag 750W (Corsair RM750X 750W v2) med datorn i spec inkl 115% på GPU, CPU OC och lite annat lullull.

Om jag slänger in ditt system (Windows 10 | Z390-A | i7 9700K 5Ghz | 32GB | RTX 3080FE | 1.25TB NVMe) i bequiets kalkulator så uppskattar de med 10% överklock på CPU och GPU systemet till ~700W, med extrem överklock, 25% på CPU och GPU så uppskattar mellan 750W-800W.

Vad man kan köra och vad som är rekommenderat är två skillda saker.
Att driva ett system på ~700W med en 750W-PSU med 93% belastning är i alla fall inget jag skulle göra även om det går.
Jag är även medveten om att detta även bara uppnås vid de tillfällen då samtliga komponenter belastas till max.

Jag vet att väldigt många datortillverkare av kostnadsskäl stoppar i en så billig nätdel som möjligt som ligger runt 90-95% av specificerad maxeffekt och att det för de allra flesta fungerar bra.

Jag ska även tillägga att jag vet att bequiets kalkulator inte är exakt då det rör sig om uppskattade siffror då man inte tar med moderkort och andra komponenter i uppskattningen.
Jag vet inte heller hur mycket extra påslag de har på siffrorna för att skydda sig från att ge folk rekommenderationer om för klena PSUer.

Det enda sättet att veta hur mycket ett system drar och därmed avgöra hur kraftfull PSU man faktiskt behöver är att mäta.

Det skulle dock vara intressant att veta hur mycket ditt system faktiskt drar istället för att bara säga "jag har en sådan här, med de här inställningarna och det fungerar...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om jag slänger in ditt system (Windows 10 | Z390-A | i7 9700K 5Ghz | 32GB | RTX 3080FE | 1.25TB NVMe) i bequiets kalkulator så uppskattar de med 10% överklock på CPU och GPU systemet till ~700W, med extrem överklock, 25% på CPU och GPU så uppskattar mellan 750W-800W.

Vad man kan köra och vad som är rekommenderat är två skillda saker.
Att driva ett system på ~700W med en 750W-PSU med 93% belastning är i alla fall inget jag skulle göra även om det går.
Jag är även medveten om att detta även bara uppnås vid de tillfällen då samtliga komponenter belastas till max.

Jag vet att väldigt många datortillverkare av kostnadsskäl stoppar i en så billig nätdel som möjligt som ligger runt 90-95% av specificerad maxeffekt och att det för de allra flesta fungerar bra.

Jag ska även tillägga att jag vet att bequiets kalkulator inte är exakt då det rör sig om uppskattade siffror då man inte tar med moderkort och andra komponenter i uppskattningen.
Jag vet inte heller hur mycket extra påslag de har på siffrorna för att skydda sig från att ge folk rekommenderationer om för klena PSUer.

Det enda sättet att veta hur mycket ett system drar och därmed avgöra hur kraftfull PSU man faktiskt behöver är att mäta.

Det skulle dock vara intressant att veta hur mycket ditt system faktiskt drar istället för att bara säga "jag har en sådan här, med de här inställningarna och det fungerar...".

De överskattar siffrorna rätt hårt. Likaså gör AMD eller Nvidia när dessa sätter sin "rekommendation".
Just för "failsafe".

En nätdel mår inte dåligt av 90-95% belastning, in fact den är tillverkad för det hör o häpna
Det är en myt att runt 50-60% är bäst.

Så jävla trött på nätaggshysterien och 1kW för att driva ett 3080...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det skulle dock vara intressant att veta hur mycket ditt system faktiskt drar istället för att bara säga "jag har en sådan här, med de här inställningarna och det fungerar...".

Du kan ju jämföra med Sweclockers test av 3080, de hamnade på 460W (från väggen) med överklockade 10900K och 3080 FE. Du får tänka på att beQuiet säljer nätagg och inte är opartiska, så att deras verktyg överdriver en hel del är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

De överskattar siffrorna rätt hårt. Likaså gör AMD eller Nvidia när dessa sätter sin "rekommendation".
Just för "failsafe".

En nätdel mår inte dåligt av 90-95% belastning, in fact den är tillverkad för det hör o häpna
Det är en myt att runt 50-60% är bäst.

Så jävla trött på nätaggshysterien och 1kW för att driva ett 3080...

Myt och myt? Det beror på vad man pratar om.
Bäst verkningsgrad hos de flesta nätdelar ligger runt 40-70% även om endel modeller har mycket god verkninsgrad även över 90% belastning.
En nackdel med nätdelar med sämre verkninggrad vid högre belastning är att de vid högre belastning genererar mer värme och därmed mer oljud.
Med det sagt så säger jag inte att det inte fungerar att kontinueligt ha en nätdel som belastas till 90-95%, det är ju trots allt så många "märkesdatorer" bestyckas.

Det är dock inget jag personligen skulle välja då jag vill ha utrymme för att byta ut/installera fler komponenter utan att behöva köpa en ny nätdel.

Skrivet av perost:

Du kan ju jämföra med Sweclockers test av 3080, de hamnade på 460W (från väggen) med överklockade 10900K och 3080 FE. Du får tänka på att beQuiet säljer nätagg och inte är opartiska, så att deras verktyg överdriver en hel del är inte så konstigt.

Tack! Tänkte inte ens tanken på att söka upp en recension.
Att de inte är opartiska är otänkbart, självklart är det så, att de däremot skulle skruva upp siffrorna så extremt mycket som ~70% för att sedan rekommendera en nätdel efter detta är något som jag dock finner förvånande.
Jag hade snarare gissat på ett påslag på 10-15%, med andra ord, mer av en fingervisning.
Jag tog för skoj skull och jämförde med lite äldre tester från sweclockers på äldre grafikkort med deras kalkulator och de stämmer väldigt mycket bättre.
Något är uppenbart fel i kalkulatorn för i alla fall denna konfiguration, kanske alla 30xx-kort, kanske alla GPU:er och CPU:er av senaste generation.

Permalänk

Hej!

Här kommer uppdateringen!
Det hela tog en liten annan vändning än planerat då Inet hade rea på just den jag funderat på att ersätta min gamla trotjänare med; RM850X. Har nu bytt och det uppstår inte längre några krascher. Har även testat fler spel denna gång och systemet verkar stabilt. Angående artefakterna uppstår de fortfarande när jag laddar en bana på Black Mesa eller startar igång det spelet, inget annat spel uppvisar artefakter. Provade även att klocka ned minnet men gjorde ingen skillnad på artefakter. Tyvärr hann jag aldrig prova Black Mesa innan första kraschen så hann aldrig bilda någon uppfattning om kortet hade uppvisat dessa artefakter ändå eller om kraschen har påverkat på något sätt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Hej!

Här kommer uppdateringen!
Det hela tog en liten annan vändning än planerat då Inet hade rea på just den jag funderat på att ersätta min gamla trotjänare med; RM850X. Har nu bytt och det uppstår inte längre några krascher. Har även testat fler spel denna gång och systemet verkar stabilt. Angående artefakterna uppstår de fortfarande när jag laddar en bana på Black Mesa eller startar igång det spelet, inget annat spel uppvisar artefakter. Provade även att klocka ned minnet men gjorde ingen skillnad på artefakter. Tyvärr hann jag aldrig prova Black Mesa innan första kraschen så hann aldrig bilda någon uppfattning om kortet hade uppvisat dessa artefakter ändå eller om kraschen har påverkat på något sätt....

Bra tråd. Tack för uppdateringen också!

Sitter med liknande problem och specs. Min dator började med krascher och restarts i samband med betan av BF2042. Fick styr på det genom att stänga av alla overlays bland mycket annat. Har nu samma problem med Back 4 Blood. Datorn bara startar om sig. Den enda kopplingen jag gör är att båda spelen använder Easy anti-cheat. Alla andra värden ser helt normala ut i övrigt. Jättekonstigt.

Har precis som du 8-9 år gammal hx850 som driver mitt rtx3080 och i7 8700. Antar att jag får köpa nytt agg och se om problemet försvinner.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

De överskattar siffrorna rätt hårt. Likaså gör AMD eller Nvidia när dessa sätter sin "rekommendation".
Just för "failsafe".

En nätdel mår inte dåligt av 90-95% belastning, in fact den är tillverkad för det hör o häpna
Det är en myt att runt 50-60% är bäst.

Så jävla trött på nätaggshysterien och 1kW för att driva ett 3080...

njae... beror på vad man jagar.

som du säger 90% last på ett nätagg är inget problem men nackdelen är att det oftast börjar tappa i effektivitet där uppe och skapar mer värme i förhållande till effekt det ger ut.

om vi tar det TS nyss köpte som exempel

där agget genererar minst värme i förhållande till output effekt runt 250W med endast 7% i förlust som värme så runt 17,5W blir värme på 230V där

medan vid 90% (765W) last blir ~9.5% värme eftersom det bara är typ 90.5% effektivt där så 71.5W blir värme.

och runt 50% (425W) så är agget ~92.5% effektivt så ~31.8W blir värme.

vill man ha en avvägning mellan tyst nätagg och effekt (vid last) så är fortfarande att försöka lägga sig i sweetspot bäst vilket på detta agget verkar vara runt 25% men skulle säga att upp till 50% är fortfarande ok även om värmegenereringen dubblas och kommer troligen inte ösa på fläkten supermycket

medans att ligga runt 90% kommer troligen resultera i att fläkten går konstant vid last då du genererar över 4 ggr så mycket värme nästa 5ggr så mycket jämfört med där agget är som effektivast.

Skrivet av koofoot:

Bra tråd. Tack för uppdateringen också!

Sitter med liknande problem och specs. Min dator började med krascher och restarts i samband med betan av BF2042. Fick styr på det genom att stänga av alla overlays bland mycket annat. Har nu samma problem med Back 4 Blood. Datorn bara startar om sig. Den enda kopplingen jag gör är att båda spelen använder Easy anti-cheat. Alla andra värden ser helt normala ut i övrigt. Jättekonstigt.

Har precis som du 8-9 år gammal hx850 som driver mitt rtx3080 och i7 8700. Antar att jag får köpa nytt agg och se om problemet försvinner.

troligen så kan det ha tappat en del effekt är ett känt problem på elektronik att de typ tappar några procent per år typ pga att elektrolyt kondensatorer torkar ut och till sist tappat så mycket funktion att det inte längre klarar hålla spänningarna stabila och trippar div överlastskydd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viita:

Bäst verkningsgrad hos de flesta nätdelar ligger runt 40-70% även om endel modeller har mycket god verkninsgrad även över 90% belastning.
En nackdel med nätdelar med sämre verkninggrad vid högre belastning är att de vid högre belastning genererar mer värme och därmed mer oljud.

Skrivet av Rouge of Darkness:

njae... beror på vad man jagar.

som du säger 90% last på ett nätagg är inget problem men nackdelen är att det oftast börjar tappa i effektivitet där uppe och skapar mer värme i förhållande till effekt det ger ut.

om vi tar det TS nyss köpte som exempel
https://tpucdn.com/review/corsair-rmx-series-850-w-2021/images/efficiency.jpg

där agget genererar minst värme i förhållande till output effekt runt 225W med endast 7% i förlust som värme så runt 15W blir värme på 230V där

medan vid 90% (765W) last blir ~9.5% värme eftersom det bara är typ 90.5% effektivt där så 71.5W blir värme.

och runt 50% (425W) så är agget ~92.5% effektivt så ~31.8W blir värme.

Grafen stämmer, nätagget har bättre verkningsgrad strax under 50%, men man måste också se att Y-axeln är kapad för att man ska se mer skillnad och större detaljer. I själva verket ligger verkningsgraden från 10% belastning väl över 80%.

Beräkningen du gjort med värmen är helt off som jämförelse. Det du borde beräknat var vid samma belastning. Dvs datorn drar 500W, hur mycket blir värme med ett 850W nätagg resp. ett 1000W nätagg. Om vi antar att samma graf gäller så blir det då:

850W nätagg: 500 x 0,08 (92% effektivitet vid 500W enligt grafen) = 40W
1000W nätagg: 500 x 0,075 (92,5% effektivitet vid 50% belastning enligt grafen) = 37,5W

Om vi drar det till extremen och använder verkningsgraden vid full effekt så är den 89%, dvs 500 x 0,11 = 55W

Dvs ingen större skillnad. Jag håller med om att man inte ska ligga och nosa på 90-100% vid kontinuerlig belastning, men annars är mycket viktigare hur nätagget är byggt. Är fläkten tyst? Semipassivt så att fläkten stannar när du inte spelar osv? Det är nästan alltid bättre att lägga extra pengar på ett bättre nätagg än ett större.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Hej!

Här kommer uppdateringen!
Det hela tog en liten annan vändning än planerat då Inet hade rea på just den jag funderat på att ersätta min gamla trotjänare med; RM850X. Har nu bytt och det uppstår inte längre några krascher. Har även testat fler spel denna gång och systemet verkar stabilt. Angående artefakterna uppstår de fortfarande när jag laddar en bana på Black Mesa eller startar igång det spelet, inget annat spel uppvisar artefakter. Provade även att klocka ned minnet men gjorde ingen skillnad på artefakter. Tyvärr hann jag aldrig prova Black Mesa innan första kraschen så hann aldrig bilda någon uppfattning om kortet hade uppvisat dessa artefakter ändå eller om kraschen har påverkat på något sätt....

Tack för uppdateringen!
Gött att det inte verkar vara grafikkortet som är kasst.